Blästrade trösklar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Re: Blästrade trösklar

Inlägg av SALVETA »

Pall skrev:
Har precis fått min bil och ska montera stänkskydden så småningom. Men halva trösklarna är belagda med något tjockare färg eller nåt. Man ser en tydlig linje. Känns som om just den delen borde stå sig bättre?
Ja men det är väl samma kant som syns på min bild men det verkar ju inte hindra det från att bli märken i lacken som också syns på bilden.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Någon annan än jag som funderat på att sätt på transparant film från Biltema?

https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000034957

Enkel, billig och diskret lösning som inte lär påverka räckvidd till skillnad från stänkskydd (något lite lite lite kortare räckvidd) samt garantin (som extra rostskydd lär göra bla enl Tesla när jag frågade).

Heller inte sugen att göra diverse egna hål i plasten på min nya bil för ca 650tkr.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

NiklasTesla skrev:
Någon annan än jag som funderat på att sätt på transparant film från Biltema?

https://www.biltema.se/bil---mc/styling ... 2000034957

Enkel, billig och diskret lösning som inte lär påverka räckvidd till skillnad från stänkskydd (något lite lite lite kortare räckvidd) samt garantin (som extra rostskydd lär göra bla enl Tesla när jag frågade).

Heller inte sugen att göra diverse egna hål i plasten på min nya bil för ca 650tkr.
Du kanske vill vänta med att göra hål i plasten tills bilen är full av stenskott? ;)

3M och lackfirmor har bra film. Skulle inte köpa Biltemas för att spara några tior när risken är stor att behöva göra om det i snar framtid...

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare

Inlägg av Fingk »

Köpte två ark 300*300 3M stenskottsfilm och klistra fast. Kan ana en liten luftficka vid det lilla vecket på tröskeln. Får se hur det håller nu när vintersäsongen börjar närma sig. Monterade även stänkskydd fram och bak.
AE8CB6E1-D25C-44D0-932C-421EA83BED79.jpeg
Model 3 Sr+ (Såld)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Fingk skrev:
Köpte två ark 300*300 3M stenskottsfilm och klistra fast. Kan ana en liten luftficka vid det lilla vecket på tröskeln. Får se hur det håller nu när vintersäsongen börjar närma sig. Monterade även stänkskydd fram och bak.
Tack för tipset :)
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Vad tror ni om denna?

https://navx.se/produkt/optishield-lack ... bilspaket/

Orkar inte kolla igenom hela tråden. Hur mkt film behövs? Finns det någon bra bild med markerade områden som är speciellt utsatta?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
vibrationsfri

Inlägg av vibrationsfri »

Har köpt fyra stänkskydd. Räcker det att bara köra fram? Några här som fått lite märken även bakom bakhjulen ?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Bakom bakhjulen finns ingen lackad plåt som kan rosta. Man får alltså välja själv om man tycker smutsränder från hjulsprutet är fulast eller om stänkskyddet är fulast. Bilen håller sig mycket renare med alla fyra stänkskydden på plats, helt klart.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Skulle själv inte montera bak. Dels är det, som som ovan skriver, bara plast som drabbas. Dels tror jag aerodynamiken påverkas mer där än fram.
Dvs bilen kommer dra mer ström och ha kortare räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Fingk skrev:
Snyggt! Då klippte du inte innan utan du skar direkt på bilen?
Petade du in film under plasten där nere och hur långt gick du runt om i hjulhuset?
vibrationsfri

Här har ni det vanliga stänkskyddet in action samt montering. Killen i klippet har åkt flera kilometer grusväg varje dag i ett år utan stänkskydd givetvis har han märken på trösklarna men inte jättemycket med tanke på hur mycket han kör på dåliga vägar.
Senast redigerad av vibrationsfri, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare

Inlägg av Fingk »

SALVETA skrev:
Petade du in film under plasten där nere och hur långt gick du runt om i hjulhuset?
Jag gjorde en mall av bakplåtspapper först för att inte skära mot lacken. Vek in i dörröppningen vilket blev bra. Runt hjulhuset vek jag runt och skar på insidan efter ett tag då det fått fäste. Det hade nog varit smart att försöka peta in filmen under plasten men tänkte faktiskt inte på det då. Fick skära i vecket i tröskeln för att få bort det mesta av luften. Först försiktigt mot lacken men inte igenom plasten sen med eggen på kniven utåt. Med såpvatten på bil och film går det enkelt att justera. Hade bara T-röd hemma så det med vatten funkar som låsning.
Model 3 Sr+ (Såld)
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

Fingk skrev:
SALVETA skrev:
Jag gjorde en mall av bakplåtspapper först för att inte skära mot lacken. Vek in i dörröppningen vilket blev bra. Runt hjulhuset vek jag runt och skar på insidan efter ett tag då det fått fäste. Det hade nog varit smart att försöka peta in filmen under plasten men tänkte faktiskt inte på det då. Fick skära i vecket i tröskeln för att få bort det mesta av luften. Först försiktigt mot lacken men inte igenom plasten sen med eggen på kniven utåt. Med såpvatten på bil och film går det enkelt att justera. Hade bara T-röd hemma så det med vatten funkar som låsning.
Gött då ska jag kanske våga mig på det också. Vad hade du t-röd till menar du?
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

vibrationsfri skrev:
Här har ni det vanliga stänkskyddet in action samt montering. Killen i klippet har åkt flera kilometer grusväg varje dag i ett år. Givetvis har han några märken på trösklarna men inte jättemycket med tanke på hur mycket han kör på dåliga vägar.
Tack för klippet, det verkar ju finnas någorlunda funktion ändå men som han säger, frågan är hur mycket det hjälper mot stenskotten framför bakdäcket.
Någon som varit på SC med stänkskydd, har dom något mot att man skruvar på dom eller?
current

Inlägg av current »

vibrationsfri skrev:
Här har ni det vanliga stänkskyddet in action samt montering. Killen i klippet har åkt flera kilometer grusväg varje dag i ett år utan stänkskydd givetvis har han märken på trösklarna men inte jättemycket med tanke på hur mycket han kör på dåliga vägar.
Har färgen har släppt på hans bil, eller är det bara lera?
Bild.png
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
vibrationsfri

Här går killen från Michigan igenom sin bil efter lackskador. Han har kört 18000 miles och har flera kilometer grusväg till och från bostaden.
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Uppdatering från mig som haft flagade färg. Tesla kommer att göra någon sorts åtgärd på den sidan där det har flagat men inte på den andra sidan som också är rejält prickig. P.g.a att det inte går att kommunicera med SC så vet jag inte exakt hur mycket man ska lacka. Jag ska försöka övertala dom att åtgärda andra sidan också när jag är på plats, om de vägrar så ska jag be lackfirman ge en offert på det. Efter detta blir det transparent film + stänkskydd.

Jag kan inte förklara hur usel kommunikationen varit. Flera på Tesla (jag har ringt försäljning för de är de enda som svarar) har sagt att de inte ens har telefoner på SC längre vilket låter helt sjukt. Jag hade tidigare viss kontakt via mail men de har slutat svara på dessa också. Jag höll på att lacka ur totalt då bilen ska in på fredag och jag bor 40 mil från SC och hade ingen information om hur länge de skulle ha bilen och om jag behövde fixa hyrbil. Tillslut fick jag ett SMS där de säger att de ska ha bilen inne en vecka och lånebil finns. I SMSet står också att de inte kan ringa. Skratta eller gråta, avgör själv.

På sätt och vis är jag positivt överraskad då jag inte trodde de skulle göra någon åtgärd alls. Samtidigt har min samlade bild av Tesla Sverige blivit sämre efter detta, trots åtgärden. Jag vågar heller inte ropa hej ännu innan jag ser att det blir bra. Till de som skrivit i tråden att jag överdriver och att detta problem finns på alla bilmärken så såg jag nyss en bild på facebook. Jag tror vi kan fastslå att vissa Model 3 har problem med kvalitén på lacken
71749912_10220319445559424_5564985552014409728_o.jpg
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Nu är trösklarna omlackerade och snart är det dags att lägga på stenskottsfilm och montera stänkskydd. Har fått pris på filmen 3600 + moms enbart trösklar och tyckte det var lite dyrt? Vad har andra betalat? Tips på firmor i Östergötland?
JanE

Inlägg av JanE »

Tycker alla stänkskydd som visats på denna tråden förstör bilens utseende. Riktigt fult om än skydd mot stenskott. Jag har aldrig haft en bil som har de problem som beskrivs här. Tesla måste nog göra något åt det. Inte ska man behöva hålla på med allt ni gör för att skydda bilen!? Har haft MS sedan 2016 och har en X idag. Inga problem med dom! Har beställt en M3 och blir lite orolig när man ser de blästrade bilarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ja, bilen blir betydligt fulare med stänkskydd. Den känns lite offroad när de kom på. Jag tänker så här min bil blir lite fulare för att nästa ägare ska kunna ha en snyggare bil. :roll:
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

default skrev:
Uppdatering från mig som haft flagade färg. Tesla kommer att göra någon sorts åtgärd på den sidan där det har flagat men inte på den andra sidan som också är rejält prickig. P.g.a att det inte går att kommunicera med SC så vet jag inte exakt hur mycket man ska lacka. Jag ska försöka övertala dom att åtgärda andra sidan också när jag är på plats, om de vägrar så ska jag be lackfirman ge en offert på det. Efter detta blir det transparent film + stänkskydd.

Jag kan inte förklara hur usel kommunikationen varit. Flera på Tesla (jag har ringt försäljning för de är de enda som svarar) har sagt att de inte ens har telefoner på SC längre vilket låter helt sjukt. Jag hade tidigare viss kontakt via mail men de har slutat svara på dessa också. Jag höll på att lacka ur totalt då bilen ska in på fredag och jag bor 40 mil från SC och hade ingen information om hur länge de skulle ha bilen och om jag behövde fixa hyrbil. Tillslut fick jag ett SMS där de säger att de ska ha bilen inne en vecka och lånebil finns. I SMSet står också att de inte kan ringa. Skratta eller gråta, avgör själv.

På sätt och vis är jag positivt överraskad då jag inte trodde de skulle göra någon åtgärd alls. Samtidigt har min samlade bild av Tesla Sverige blivit sämre efter detta, trots åtgärden. Jag vågar heller inte ropa hej ännu innan jag ser att det blir bra. Till de som skrivit i tråden att jag överdriver och att detta problem finns på alla bilmärken så såg jag nyss en bild på facebook. Jag tror vi kan fastslå att vissa Model 3 har problem med kvalitén på lacken
Har du ingen bild på din egen bil?
Har inte tillstymmelse till lackproblrm på min tesla 3 svart efter 1650 mil.
Samma sak på en tesla träff ingen hade problem där heller. Det enda som cirkulerar är gamla bilder på nätet typ den du postade.

Om problemet varit stort så hade det garanterats funnits bilder på det o inte bara dom bilder från ägaren i Kanada eller finländaren.
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Snap02 skrev:
default skrev:

Har du ingen bild på din egen bil?
Har inte tillstymmelse till lackproblrm på min tesla 3 svart efter 1650 mil.
Samma sak på en tesla träff ingen hade problem där heller. Det enda som cirkulerar är gamla bilder på nätet typ den du postade.

Om problemet varit stort så hade det garanterats funnits bilder på det o inte bara dom bilder från ägaren i Kanada eller finländaren.
Läs tråden :roll:
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Som konstaterats tidigare verkar detta ha drabbat max runt 1% av ägarna.

Men det är såklart tråkigt för dem som blir drabbade.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pefreli skrev:
Som konstaterats tidigare verkar detta ha drabbat max runt 1% av ägarna.

Men det är såklart tråkigt för dem som blir drabbade.
Ändå ska alla montera stänkskydd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Man blir ju nojig. Men måste hålla med om att bilen håller sig betydligt renare med stänkskydd än utan.
Skriv svar