Sida 16 av 68

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 00:04
av martinot
mikebike skrev:
vigge50 skrev:
Nu har customer reports släppt årets rapport om hur bra bilarna är och där får Model Y kommentaren "mush worse then average". Tesla har alltså en del att jobba på, och vi får väll hoppas på att de blir bättre i Tyskland. De största problemen var paneler som behövde justeras samt färgen, en del har upptäckt damm, skräp och hår i färgen. Rengör de inte bilarna innan de sa färgas?

https://www.greencarreports.com/news/11 ... ports-says
Är detta unikt för just Model Y?
Har haft exakt samma problem med min M3 (både inexakt passning av delar, och dammkorn under lacken som de fått åtgärda efter leverans), så är inget direkt nytt skulle jag misstänka.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 08:26
av mati
Men M3 har tydligen fått mycket bättre betyg. Enda Teslan som faktiskt rekommenderas av customer reports.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 08:54
av Zalman3
Tycker Tesla klarar sig bra jämfört med Volvo och snittbilen.

Betyg för Tesla 3, mot snitt-Volvo 2019-2021, och Snittbilen 2019-2021.

Problemfri
Tesla 3, 89,2%
snitt-Volvo 2019-2021, 84,2%
Snittbilen 2019-2021, 88,4%

Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%

Service/Verkstad
Tesla 3, 81,2%
snitt-Volvo 2019-2021, 82%
Snittbilen 2019-2021, 80,1%

Märkestrogen
Tesla 3, 88.9%
snitt-Volvo 2019-2021, 75%
Snittbilen 2019-2021, 77,1%

Göra om köpet
Tesla 3, 93,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 82,5%
Snittbilen 2019-2021, 88,3%

Motorproblem
Tesla 3, 1%
snitt-Volvo 2019-2021, 5%
Snittbilen 2019-2021, 3%

Elektronikproblem
Tesla 3, 14%
snitt-Volvo 2019-2021, 28%
Snittbilen 2019-2021, 19%

Garantinöjdhet
Tesla 3, 89,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 82,1%
Snittbilen 2019-2021, 82,2%

Snitt
Tesla 3, 83,5%
snitt-Volvo 2019-2021, 81,1%
Snittbilen 2019-2021, 82,2%



Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 09:12
av LarsL
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 09:23
av vigge50
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Ja, men samtidigt så har vi ingen aning om vad datan baseras på eftersom Zalman3 som vanligt anser det onödigt att ange källa. Är det ett svenskt test eller har han använt Google translate?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 09:27
av mikebike
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 09:57
av HelectriC
mikebike skrev:
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?
Advisors :lol:

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 10:51
av Bjelke
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?
Advisors :lol:
Det viktigaste är väl att dom inte får någon provision oavsett om dom "hjälper till "
med en beställning :)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 10:56
av LarsL
Det absolut viktigaste är att du aldrig behöver prata med dem under hela affären. Det blir lite som att gå från att köpa TV på 90-talet och idag. På 90-talet var man tvungen att hänga med och snacka med en försäljare i ”en evighet” för att få köpa en tv. Nu räcker det med att gå till en webbsida och klicka köp.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 11:16
av martinot
LarsL skrev:
Det absolut viktigaste är att du aldrig behöver prata med dem under hela affären. Det blir lite som att gå från att köpa TV på 90-talet och idag. På 90-talet var man tvungen att hänga med och snacka med en försäljare i ”en evighet” för att få köpa en tv. Nu räcker det med att gå till en webbsida och klicka köp.
Så dj-vla underbart! :)

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 12:12
av mikebike
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
LarsL skrev:
Bilförsäljare
Tesla 3, 69,4%
snitt-Volvo 2019-2021, 83,5%
Snittbilen 2019-2021, 78,5%
Denna är ju lite knivig eftersom Tesla, tack och lov inte har bilförsäljare.
Vad kallas de som jobbar i showroomen då?
Advisors :lol:
Det viktigaste är väl att dom inte får någon provision oavsett om dom "hjälper till "
med en beställning :)
De utför precis samma arbete som sina kollegor på Bilia.
Löneavtalet har knappast någon betydelse i det fallet.

Jag har köpt bilar förr (Volvo) utan att träffa någon säljare IRL.

När det gäller köpet av min M3 har jag haft kontakt med min säljare IRL, via mejl och telefon (han ringde upp mig).

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 12:27
av Fredrik j
Många har råkat ut för riktigt dåliga bilförsäljare och stått ut med dom även fast det ju är ganska enkelt att köpa bil någon annanstans. När jag köpte min Volvo var första irl-kontakt med säljaren när jag skulle hämta bilen. Dom flesta handlar sköter väl kontakt via mail/telefon idag? Vill man provköra behöver man ju besöka en handlare men många har idag ”hallvärdar” som sköter provkörning och demonstration. Ungefär som tesla gör vad jag förstått.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 12:34
av mikebike
Fredrik j skrev:
Många har råkat ut för riktigt dåliga bilförsäljare och stått ut med dom även fast det ju är ganska enkelt att köpa bil någon annanstans. När jag köpte min Volvo var första irl-kontakt med säljaren när jag skulle hämta bilen. Dom flesta handlar sköter väl kontakt via mail/telefon idag? Vill man provköra behöver man ju besöka en handlare men många har idag ”hallvärdar” som sköter provkörning och demonstration. Ungefär som tesla gör vad jag förstått.
Ja, på Bilia behöver man inte prata med någon säljare för att få provköra en bil. Man behöver inte ens förboka. Det är bara att fråga i "Informationen".

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 12:35
av martinot
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 12:55
av LarsL
Tesla skickade ju ut om att man kan provköra utan kontakt. Det är ju riktigt bra då slipper man säljare även i det steget.
Till slut kanske man bara kan klicka i beställ på en sida och sedan kommer bilen hem till mig.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 14:21
av Fredrik j
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 22:39
av taliz
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.
Hur kan du få det till att Tesla har "lägre" servicenivå? De erbjuder ju sådant som andra inte gör, och ligger i absolut framkant.
Om man är 50+ och inte gillar nytänk så kan jag förstå om man inte uppskattar nymodigheter som att hantera ärenden via en app. Men tillhör man millenie-generation eller senare så ser man det som en enorm fördel.
Själv tycker jag det är enormt frustrerande att behöva ringa eller maila folk. Några klick i en app kan man göra närsomhelst och varsomhelst.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 21 nov 2020 23:09
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå? Jag tror tesla ganska snart kommer likna vilken bilhandlare som helst. Väldigt många har inte dåliga erfarenheter av bilhandlare utan uppskattar servicen om man behöver den. Behöver man den inte ska det gå att köpa bil helt utan personlig kontakt som många bilhandlare redan gör. Corona har skyndat på utvecklingen.
Hur kan du få det till att Tesla har "lägre" servicenivå? De erbjuder ju sådant som andra inte gör, och ligger i absolut framkant.
Om man är 50+ och inte gillar nytänk så kan jag förstå om man inte uppskattar nymodigheter som att hantera ärenden via en app. Men tillhör man millenie-generation eller senare så ser man det som en enorm fördel.
Själv tycker jag det är enormt frustrerande att behöva ringa eller maila folk. Några klick i en app kan man göra närsomhelst och varsomhelst.
Bra service är att erbjuda många alternativ.
Jag ska lämna min Volvo på service på torsdag. Jag bokade i appen. Har varken ringt eller mailat någon. Men om jag skulle vilja göra det går det också bra. Eller ett personligt besök om man vill det. För mig funkar det bra att boka i appen men längre resonemang sköter jag helst via mail. Samma sak när jag förorsakade en skada i somras. Bokade skadebesiktning via appen.
Varifrån kommer myten att det bara är tesla som använder en app?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 nov 2020 00:18
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?
Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 nov 2020 00:31
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?
Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.
Vad menar du? Vad är det som är så modernt med att begränsa försäljningsprocessen till endast ett alternativ? Att sälja bilen i en app är ju det enklaste och billigaste. Men varför måste det vara det enda sättet? Alla biltillverkare kommer väl erbjuda att beställa bilen i en app om det är vad kunderna vill ha?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 nov 2020 00:39
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Vet att Polestar iaf. har anammat detta modernare koncept helt och hållet (som Tesla startade med). Kanske några andra till?

Blir med tiden säkert många fler som går åt det hållet. Vilket är utmärkt.
Vad är det som är modernt med lägre servicenivå?
Vad du medvetet förvanskar och hittar på saker när du inte har några argument! :D

Var försäljningsprocessen som diskuterades, och som var det jag refererade till.
Fredrik j skrev:
Vad menar du?
Att jag diskuterar att jag gillar den moderna försäljningsprocessen hos Tesla (och Polestar).

Men du får det, helt ifrån det blå, till att jag diskuterar serviceprocessen.

Försäljning. Service. Två olika både ord och betydelser.

Fredrik j skrev:
Vad är det som är så modernt med att begränsa försäljningsprocessen till endast ett alternativ? Att sälja bilen i en app är ju det enklaste och billigaste. Men varför måste det vara det enda sättet? Alla biltillverkare kommer väl erbjuda att beställa bilen i en app om det är vad kunderna vill ha?
Måste inte vara via en app. Jag beställde min bil via en vanlig webbsida. Hatar normalt att behöva tvingas använda appar eller telefonen.

Varför skall jag sitta på en så liten skärm och beställa något när jag kan göra det så mycket överskådligare och enklare via en dator?

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 nov 2020 01:06
av Fredrik j
Här kan du t.ex. köpa bil och få den hemlevererad.

https://www.volvocars.com/se/kop/utfors ... bil-online

Som sagt, att erbjuda försäljning via hemsida är ju ganska enkelt egentligen.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 nov 2020 03:41
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Här kan du t.ex. köpa bil och få den hemlevererad.

https://www.volvocars.com/se/kop/utfors ... bil-online

Som sagt, att erbjuda försäljning via hemsida är ju ganska enkelt egentligen.
Du kan om du vill gå in i ett Tesla Showroom, prata med en där som hjälper dig med beställningen (fyller i lite uppgifter på webben vilket kan göras på under minuten) och sedan få den hemlevererad om du vill det. Det finns inte bara ett sätt att beställa en Tesla, du väljer. Själv hade jag ingen kontakt med någon på Tesla vid min beställning. Jag hade inte ens satt min fot i ett service center (fanns ett i Sverige vid den tiden som hade öppnat månaden innan...). Mycket nöjd över att slippa kontakt med säljare. Inför leverans fick jag visserligen en "Delivery Experience Specialist" men han kan knappast kalla säljare eftersom jag redan hade gjort köpet och betalat stor del av priset redan. Valde aktivt bort hemleveransen vilket skulle kosta 6 500:- för att få nöjet att köra bilen från Göteborg. Numera finns även "Contactless Delivery Experience" på vissa ställen. Skulle själv välja detta alternativ vid eventuell framtida leverans om det är möjligt på lämplig plats.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 nov 2020 08:37
av LarsL
Det kommer alltid vara de som vill hänga kvar och göra som de brukar. Ta tex de som länge hängde kvar och ville betala sina räkningar i banken eller som nu vill hänga kvar vid kontanter överhuvudtaget. Det konstiga är att vi som vill automatisera och slippa den mänskliga faktorn och hanteringen ska betala istället för de som släpar efter.

Re: Model Y - Senaste nytt...

Postat: 22 nov 2020 08:49
av chaffis75
LarsL skrev:
Det kommer alltid vara de som vill hänga kvar och göra som de brukar. Ta tex de som länge hängde kvar och ville betala sina räkningar i banken eller som nu vill hänga kvar vid kontanter överhuvudtaget. Det konstiga är att vi som vill automatisera och slippa den mänskliga faktorn och hanteringen ska betala istället för de som släpar efter.
Eller så vill man att hela samhället ska leva.. Både äldre och yngre..
Jag gillar teknik men de är inte alltid så bra, men blir så sjukt beror beroende, de bara när swish går ner några timmer eller en banks kort slutar fungera. Jag tror kontanter är bra om de finns krav trots att jag personligen inte heller minns när jag senast betalade kontant.. Har dock ett par hundra liggande i kontanter.