I videon här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p278945 säger vd:n att de även kan sätta sina laddare på privat mark hos någon som är intresserad och om det är en lämplig placering. Det måste alltså inte vara någon av de ovannämnda samarbetsparter. Kanske någon här som bor norr om Östersund och som råkar ha några megawatt framdragen till kåken (eller kåtan ) ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Shell blir nog inte att räkna med i Sverige, för klen spridning jmf med de andra två.
Detta täcker in mer än var 12 mil i större delen av Sverige. Blir tyvärr lite fläckar norr om "The Wall".
Jo de de är väl ungefär vad jag skrev även om jag inte pratade lika varmt om Okq8 vilket väl mest beror på att jag sällan tänker på de kedjan själv, men jo egentligen vet jag att de finns många av den kedjan i Sverige.
Ja blir spännande att se hur snabbt de utvecklas och om de kommer vettiga bilar (pris vs kvalité?) snart I rätt volymer. VW låter vettiga men återstår att se att de kan leverera.
Jag såg precis ett YouTube-klipp där det påstås att alla Ionitys laddare bara är utrustade med 200A-laddkontakter, vilket skulle innebära max 80kW effekt. Det känns ju aningen konstigt med tanke på att de säger att det är 150kw nu och 350kW i framtiden.
Är det nån här som har varit i närheten av en färdig laddstation och som kan bekräfta eller dementera det påståendet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag såg precis ett YouTube-klipp där det påstås att alla Ionitys laddare bara är utrustade med 200A-laddkontakter, vilket skulle innebära max 80kW effekt. Det känns ju aningen konstigt med tanke på att de säger att det är 150kw nu och 350kW i framtiden.
Är det nån här som har varit i närheten av en färdig laddstation och som kan bekräfta eller dementera det påståendet?
Förklarar ju varför I-Pace inte lyckades ladda med mer än 80kW.
När Tesla Bjørn Nyland testade i Danmark fick han ut max 200A, testade med en I-pace
Men det är inte logiskt ändå. Enda Ionity-laddaren som än så länge finns i Danmark var samtidigt också den första som byggdes. Och det är en pilotanläggning som ska klara 350kW. Den var ju fram tills nyligen i teststadiet, just för att testa 350kW-laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Beror ju på spänningen, att man har en strömbegränsning betyder ju egentligen bara att man behöver höja spänningen så att man når upp till rätt effekt. Nu är det väl inte så många bilar som har 1750V som spänning på batteriet
CCS 2.0 som ska kunna kommunicera betal info finns den än? Och mer än 80kW
Wiki
httpss://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System säger att den är kommande
High Power Charging
As vehicle couplers for DC charging according to IEC 62196-3:2014 Ed.1 allow DC charging only with currents up to 200 A they do not sufficiently cover the needs of the future charging infrastructure. Consequently the next edition of the standard will support currents of up to 400 A. Such high currents, however, result in numerous problems. High currents either require large cable cross sections, leading to heavy and stiff cables, or require cooling, if thinner cable cross sections are desired. As well the contact resistance leads to more heat dissipation. To cope with these technical issues, the IEC TS 62196-3-1 is currently under development, which describes the requirements for high power DC couplers including thermal sensing, cooling and silver plating of contacts.
Beror ju på spänningen, att man har en strömbegränsning betyder ju egentligen bara att man behöver höja spänningen så att man når upp till rätt effekt. Nu är det väl inte så många bilar som har 1750V som spänning på batteriet
Alltså Fortums ABB-laddare i Kristinehamn kan ju uppenbarligen leverera 175kW, åtminstone på CCS-sidan. Kabeln är vätskekyld och handsken är gjord för astronomiska strömstyrkor. Jag kommer inte ihåg hur mycket, men det var betydligt mer än 200A vad jag minns.
Ionity verkar använda sig åtminstone delvis av samma typ av laddare, om man kan gå efter utseendet med det karakteristiska "handtaget" uppepå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14