Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

20 live, 37 building

Stenungsund :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

20 live, 39 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Jag var förbi den i Malmö idag.. Har kommit en bit..
6 st ser de ut att bli.
IMG_20181112_101557.jpg
IMG_20181112_101510.jpg
IMG_20181112_101629.jpg
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Najs :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
20 live, 39 building

Hur ofta är du inne och kollar? :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

I samarbete med circle k enligt skylten. Kan detta vara exklusivt samarbete i Sverige åtminstone eller vad tror ni?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Inte så ofta. Sidan är alltid öppen på en dedikerad skärm. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
I samarbete med circle k enligt skylten. Kan detta vara exklusivt samarbete i Sverige åtminstone eller vad tror ni?
C K är Ionitys främsta samarbetspartner i hela Norden. Men om tillfälle ges samarbetar de även med andra aktörer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2084
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av gellerstam »

chaffis75 skrev:
I samarbete med circle k enligt skylten. Kan detta vara exklusivt samarbete i Sverige åtminstone eller vad tror ni?
Det tror jag inte.
https://ionity.eu/en/about.html
ionity.jpg
Tesla Model Y
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Dock inte så många där som känns aktuella för Sverige. Shell tex har väl inte egna butiker.. Okq8 skulle dock kanske kunna vara aktuellt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2084
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av gellerstam »

chaffis75 skrev:
Dock inte så många där som känns aktuella för Sverige. Shell tex har väl inte egna butiker.. Okq8 skulle dock kanske kunna vara aktuellt.
Bemannade Circle K = 293 st
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... ation.html
Täcker in rätt bra men visst finns det fläckar kvar

Bemannade OkQ8 = 301st
https://www.okq8.se/kundservice/#/
Men OkQ8 får till inlandsvägen hyfsat.

Shell blir nog inte att räkna med i Sverige, för klen spridning jmf med de andra två.

Detta täcker in mer än var 12 mil i större delen av Sverige. Blir tyvärr lite fläckar norr om "The Wall".
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

I videon här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p278945 säger vd:n att de även kan sätta sina laddare på privat mark hos någon som är intresserad och om det är en lämplig placering. Det måste alltså inte vara någon av de ovannämnda samarbetsparter. Kanske någon här som bor norr om Östersund och som råkar ha några megawatt framdragen till kåken (eller kåtan ;-) ) ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

gellerstam skrev:
chaffis75 skrev:
Dock inte så många där som känns aktuella för Sverige. Shell tex har väl inte egna butiker.. Okq8 skulle dock kanske kunna vara aktuellt.
Bemannade Circle K = 293 st
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... ation.html
Täcker in rätt bra men visst finns det fläckar kvar

Bemannade OkQ8 = 301st
https://www.okq8.se/kundservice/#/
Men OkQ8 får till inlandsvägen hyfsat.

Shell blir nog inte att räkna med i Sverige, för klen spridning jmf med de andra två.

Detta täcker in mer än var 12 mil i större delen av Sverige. Blir tyvärr lite fläckar norr om "The Wall".
Jo de de är väl ungefär vad jag skrev även om jag inte pratade lika varmt om Okq8 vilket väl mest beror på att jag sällan tänker på de kedjan själv, men jo egentligen vet jag att de finns många av den kedjan i Sverige.
Ja blir spännande att se hur snabbt de utvecklas och om de kommer vettiga bilar (pris vs kvalité?) snart I rätt volymer. VW låter vettiga men återstår att se att de kan leverera.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11231
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Circle K är också det primära valet för Clever.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

mati skrev:
20 live, 37 building

Stenungsund :)
Var exakt i Stenungsund bygger dom?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
mati skrev:
20 live, 37 building

Stenungsund :)
Var exakt i Stenungsund bygger dom?
Här: https://maps.google.com/maps?daddr=58.0244,11.84746
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Crappy »

Det ser ut som Cirkle K i Stora Höga?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Jag såg precis ett YouTube-klipp där det påstås att alla Ionitys laddare bara är utrustade med 200A-laddkontakter, vilket skulle innebära max 80kW effekt. Det känns ju aningen konstigt med tanke på att de säger att det är 150kw nu och 350kW i framtiden.
Är det nån här som har varit i närheten av en färdig laddstation och som kan bekräfta eller dementera det påståendet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag såg precis ett YouTube-klipp där det påstås att alla Ionitys laddare bara är utrustade med 200A-laddkontakter, vilket skulle innebära max 80kW effekt. Det känns ju aningen konstigt med tanke på att de säger att det är 150kw nu och 350kW i framtiden.
Är det nån här som har varit i närheten av en färdig laddstation och som kan bekräfta eller dementera det påståendet?
Förklarar ju varför I-Pace inte lyckades ladda med mer än 80kW.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1644
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

När Tesla Bjørn Nyland testade i Danmark fick han ut max 200A, testade med en I-pace
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

frippan skrev:
När Tesla Bjørn Nyland testade i Danmark fick han ut max 200A, testade med en I-pace
Men det är inte logiskt ändå. Enda Ionity-laddaren som än så länge finns i Danmark var samtidigt också den första som byggdes. Och det är en pilotanläggning som ska klara 350kW. Den var ju fram tills nyligen i teststadiet, just för att testa 350kW-laddning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1644
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av frippan »

Beror ju på spänningen, att man har en strömbegränsning betyder ju egentligen bara att man behöver höja spänningen så att man når upp till rätt effekt. Nu är det väl inte så många bilar som har 1750V som spänning på batteriet :)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av 12man »

CCS 2.0 som ska kunna kommunicera betal info finns den än? Och mer än 80kW

Wiki
httpss://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System säger att den är kommande

High Power Charging
As vehicle couplers for DC charging according to IEC 62196-3:2014 Ed.1 allow DC charging only with currents up to 200 A they do not sufficiently cover the needs of the future charging infrastructure. Consequently the next edition of the standard will support currents of up to 400 A. Such high currents, however, result in numerous problems. High currents either require large cable cross sections, leading to heavy and stiff cables, or require cooling, if thinner cable cross sections are desired. As well the contact resistance leads to more heat dissipation. To cope with these technical issues, the IEC TS 62196-3-1 is currently under development, which describes the requirements for high power DC couplers including thermal sensing, cooling and silver plating of contacts.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

frippan skrev:
Beror ju på spänningen, att man har en strömbegränsning betyder ju egentligen bara att man behöver höja spänningen så att man når upp till rätt effekt. Nu är det väl inte så många bilar som har 1750V som spänning på batteriet :)
:lol: sant...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Alltså Fortums ABB-laddare i Kristinehamn kan ju uppenbarligen leverera 175kW, åtminstone på CCS-sidan. Kabeln är vätskekyld och handsken är gjord för astronomiska strömstyrkor. Jag kommer inte ihåg hur mycket, men det var betydligt mer än 200A vad jag minns.
Ionity verkar använda sig åtminstone delvis av samma typ av laddare, om man kan gå efter utseendet med det karakteristiska "handtaget" uppepå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar