Sida 149 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 18:55
av BrooklynS
Nu handlar ju denna tråd om Polestar 2 och inte om Tesla. Det finns ju massor av trådar om Tesla...
Det finns många argument för att köpa bil. Väldigt många väljer tex pga status eller utseende. Det har till och med gjorts undersökningar om hur mycket andras åsikter inverkar på bilvalet. I ena änden Audi, där många angav att andras åsikter hade stor inverkan. I andra änden Citroën, där köparna högaktningsfullt sket fullständigt i vad andra tyckte.
"Hellre en bil som är trasig ibland än ful jämt", som någon träffande uttryckte det när vederbörande köpte sin femte Alfa på raken, efter att ha haft massor av problem med de fyra första.
Respekt!
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 19:01
av HelectriC
mikebike skrev:Anderzzon skrev:mikebike skrev:Inte bara laddnätverk och laddhastighet (norr om Uppsala). Även app och övrig infotainment.
Polestar2 kan nog bli bra när den är färdigutvecklad, det är den inte nu.
Men det argumentet faller ju Tesla också. De har varken automatiska vindrutetorkare eller automatiskt helljus som fungerar. Om valet mellan att veta att det kommer en app om 6 månader och inte veta när vindrutetorkare och helljus fungerar så väljer jag det första.
Automatiken har inte funkat speciellt bra på någon Volvo jag haft heller.
Menar du att Polestar har fått till en perfekt funktion direkt?
Matrixljuset och regnsensor på PS2 funkar spot on. Tror kanske att Matrixljuset är annorlunda än i tidigare Volvo? Möjligt de senaste modellerna tex XC40 P8 har samma, men vet ej säkert. Regnsensor funkar bra även i mörker och jobbar helt från långa intervall till full fräs. Den har även nån slags inlärningsfunktion som man kan aktivera i menyn. Då lär den sig tydligen vilka preferenser man har, om man tycker det borde slå tidigare tex. Dessa funktioner är iaf något de inte behöver skicka ut uppdateringar på, fulländat

Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 19:02
av roffe_s
mikebike skrev:Anderzzon skrev:mikebike skrev:Inte bara laddnätverk och laddhastighet (norr om Uppsala). Även app och övrig infotainment.
Polestar2 kan nog bli bra när den är färdigutvecklad, det är den inte nu.
Men det argumentet faller ju Tesla också. De har varken automatiska vindrutetorkare eller automatiskt helljus som fungerar. Om valet mellan att veta att det kommer en app om 6 månader och inte veta när vindrutetorkare och helljus fungerar så väljer jag det första.
Automatiken har inte funkat speciellt bra på någon Volvo jag haft heller.
Menar du att Polestar har fått till en perfekt funktion direkt?
Japp, hur underligt det än verkar har jag aldrig kört en bil med så bra ljus och så väl fungerande Matrix-funktion. Mycket bättre än på vår V90, bättre än Mercedes E-klass. Det är särskilt intressant i dis, då kan Du se den bländade ”tårtbiten” följa med hela vägen till dess att mötet är förbi. Detta har Polestar fått till bra på första försöket. Den enda gången jag bländar av manuellt är väl vid möte med en långtradare med halvljus utan takbelysning över ett krön. Då inte sensorerna kan upptäcka den mötande är det en svår nöt att knäcka för de flesta...
Länk till bra film över funktionen:
Nuvarande mjukvara är okey, vissa småsaker kvarstår men inget som utgör en väsentlig störning. OTA är nu aktiverat, vissa bilar har redan tagit emot uppdateringar. Nu funkar även laddgränserna som de ska. Så de börjar nog få ordning på det digitala, nu ser vi fram emot appen.
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 19:06
av roffe_s
Dubbelpost
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 19:06
av martinot
roffe_s skrev:
Nuvarande mjukvara är okey, vissa småsaker kvarstår men inget som utgör en väsentlig störning. OTA är nu aktiverat, vissa bilar har redan tagit emot uppdateringar. Nu funkar även laddgränserna som de ska. Så de börjar nog få ordning på det digitala, nu ser vi fram emot appen.
När beräknas appen anlända? Har ni kunder fått någon information om det?
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 19:09
av roffe_s
martinot skrev:roffe_s skrev:
Nuvarande mjukvara är okey, vissa småsaker kvarstår men inget som utgör en väsentlig störning. OTA är nu aktiverat, vissa bilar har redan tagit emot uppdateringar. Nu funkar även laddgränserna som de ska. Så de börjar nog få ordning på det digitala, nu ser vi fram emot appen.
När beräknas appen anlända? Har ni kunder fått någon information om det?
Efter nyår någon gång enligt rykten, tidplanen säger våren 2021
HelectriC skrev:...Möjligt de senaste modellerna tex XC40 P8 har samma, men vet ej säkert...
Jag hade förmånen att klämma på en av de första XC40 Recharge som levererats ut till kund, upplevde att den har samma funktionalitet som P2. Men som sagt - någon bättre referens än en kort upplevelse blev det inte, ägaren tyckte däremot att det fungerade bra.
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 19:19
av Anderzzon
martinot skrev:
När beräknas appen anlända? Har ni kunder fått någon information om det?
Enligt siten ska mobilnyckel komma i vår och klimatstyrning mitten av 2021.
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 19:32
av HelectriC
En smart funktion som ska komma är att via ett tryck i menyn göra om spakarna för den elektriska stolen på förarsidan att styra passagerarstolen. Så om man vill hjälpa den som sitter där eller den som sitter bakom till mer benplats, så kan man fixa det utan att stanna bilen och gå runt.
Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 21:02
av martinot
HelectriC skrev:En smart funktion som ska komma är att via ett tryck i menyn göra om spakarna för den elektriska stolen på förarsidan att styra passagerarstolen. Så om man vill hjälpa den som sitter där eller den som sitter bakom till mer benplats, så kan man fixa det utan att stanna bilen och gå runt.
Smart sak! Gillar den. Kan vara mycket praktiskt och behändigt när man skall in med bagage, eller något som trillat ner på golvet. Gillar sådana smarta saker som egentligen inte kostar så mycket att fixa (mer än några rader programkod). Bra idé!

Re: Polestar 2
Postat: 21 dec 2020 21:14
av Nect
HelectriC skrev:mikebike skrev:Anderzzon skrev:mikebike skrev:Inte bara laddnätverk och laddhastighet (norr om Uppsala). Även app och övrig infotainment.
Polestar2 kan nog bli bra när den är färdigutvecklad, det är den inte nu.
Men det argumentet faller ju Tesla också. De har varken automatiska vindrutetorkare eller automatiskt helljus som fungerar. Om valet mellan att veta att det kommer en app om 6 månader och inte veta när vindrutetorkare och helljus fungerar så väljer jag det första.
Automatiken har inte funkat speciellt bra på någon Volvo jag haft heller.
Menar du att Polestar har fått till en perfekt funktion direkt?
Matrixljuset och regnsensor på PS2 funkar spot on. Tror kanske att Matrixljuset är annorlunda än i tidigare Volvo? Möjligt de senaste modellerna tex XC40 P8 har samma, men vet ej säkert. Regnsensor funkar bra även i mörker och jobbar helt från långa intervall till full fräs. Den har även nån slags inlärningsfunktion som man kan aktivera i menyn. Då lär den sig tydligen vilka preferenser man har, om man tycker det borde slå tidigare tex. Dessa funktioner är iaf något de inte behöver skicka ut uppdateringar på, fulländat

Hej!
Jag har XC60 2018 (nya modellen) och kan bara instämma. De adaptiva helljusen (”Matrix”) funkar kalas och det är sällan den felar. Auto hel/halv fungerar även bra samt automatiska regnsensor.
Volvos Pilot Assist har under dessa år gett mig 0 spökinbromsningar. Tror Volvo och Polestar delar samma system. Den sista punkten är väl den som jag gruvar mig mest för vid ev. byte till Tesla. En kraftig inbromsning utan behov/orsak så skulle familjen tvärvägra att åka i bilen igen...

Re: Polestar 2
Postat: 23 dec 2020 11:01
av Bruno
HelectriC skrev:Bruno skrev:Anderzzon skrev:mikebike skrev:Inte bara laddnätverk och laddhastighet (norr om Uppsala). Även app och övrig infotainment.
Polestar2 kan nog bli bra när den är färdigutvecklad, det är den inte nu.
Men det argumentet faller ju Tesla också. De har varken automatiska vindrutetorkare eller automatiskt helljus som fungerar. Om valet mellan att veta att det kommer en app om 6 månader och inte veta när vindrutetorkare och helljus fungerar så väljer jag det första.
Såg på ett test av P2 (engelskt sådant) och när han körde så fungerade inte one-pedal-driving (till 100%) då den aldrig stannade helt. Stämmer det eller är det ändrat?
Man måste deaktivera creep, då stannar den helt. Men har man creep aktiverat så rullar den snällt vidare även i låga hastigheter. Är väl samma på Tesla?
Då var motorjournalisten bara okunnig, tack för infon.

Re: Polestar 2
Postat: 23 dec 2020 12:39
av HelectriC
Bruno skrev:HelectriC skrev:Bruno skrev:Anderzzon skrev:mikebike skrev:Inte bara laddnätverk och laddhastighet (norr om Uppsala). Även app och övrig infotainment.
Polestar2 kan nog bli bra när den är färdigutvecklad, det är den inte nu.
Men det argumentet faller ju Tesla också. De har varken automatiska vindrutetorkare eller automatiskt helljus som fungerar. Om valet mellan att veta att det kommer en app om 6 månader och inte veta när vindrutetorkare och helljus fungerar så väljer jag det första.
Såg på ett test av P2 (engelskt sådant) och när han körde så fungerade inte one-pedal-driving (till 100%) då den aldrig stannade helt. Stämmer det eller är det ändrat?
Man måste deaktivera creep, då stannar den helt. Men har man creep aktiverat så rullar den snällt vidare även i låga hastigheter. Är väl samma på Tesla?
Då var motorjournalisten bara okunnig, tack för infon.

Fast även leveransansvarig som leverade min bil svarade på direkt fråga att creep inte behöver deaktiveras för att få 100% one-pedal, så det är tydligt att inte alla vet och har provat alla inställningar

Re: Polestar 2
Postat: 23 dec 2020 16:43
av Bjelke
Symptomatiskt för nästan hela branschen känns det som...
Re: Polestar 2
Postat: 23 dec 2020 23:51
av martinot
Säljarna av de flesta elbilar är de som normalt vet minst om elbilarna (även om jag råkade ha en extremt kunnig säljare när jag köpte vår).

Re: Polestar 2
Postat: 24 dec 2020 14:19
av mikebike
martinot skrev:Säljarna av de flesta elbilar är de som normalt vet minst om elbilarna (även om jag råkade ha en extremt kunnig säljare när jag köpte vår).

Jag var i kontakt med Bilia beträffande XC40 P8. Säljaren undrade om han skulle skicka en offert, och i så fall om det skulle vara med serviceavtal.
Jag frågade vad han menade med serviceavtal på en elbil?
"400 kr/månad och service en gång per år"
-Det är ju dyrare än för min XC60 med sexcylindrisk turbomotor.
"Nu har jag kollat upp, det blir nog 200 kr/månad och service vartannat år."
Jag ser att Polestar 2 saluförs med "fri service i två år". Undrar vad som ingår och vad det kostar sedan?
Re: Polestar 2
Postat: 24 dec 2020 18:07
av Bjelke
mikebike skrev:martinot skrev:Säljarna av de flesta elbilar är de som normalt vet minst om elbilarna (även om jag råkade ha en extremt kunnig säljare när jag köpte vår).

Jag var i kontakt med Bilia beträffande XC40 P8. Säljaren undrade om han skulle skicka en offert, och i så fall om det skulle vara med serviceavtal.
Jag frågade vad han menade med serviceavtal på en elbil?
"400 kr/månad och service en gång per år"
-Det är ju dyrare än för min XC60 med sexcylindrisk turbomotor.
"Nu har jag kollat upp, det blir nog 200 kr/månad och service vartannat år."
Jag ser att Polestar 2 saluförs med "fri service i två år". Undrar vad som ingår och vad det kostar sedan?
Om man då köper till serviceavtal vad får man för pengarna isf?
Re: Polestar 2
Postat: 24 dec 2020 21:49
av HelectriC
mikebike skrev:martinot skrev:Säljarna av de flesta elbilar är de som normalt vet minst om elbilarna (även om jag råkade ha en extremt kunnig säljare när jag köpte vår).

Jag var i kontakt med Bilia beträffande XC40 P8. Säljaren undrade om han skulle skicka en offert, och i så fall om det skulle vara med serviceavtal.
Jag frågade vad han menade med serviceavtal på en elbil?
"400 kr/månad och service en gång per år"
-Det är ju dyrare än för min XC60 med sexcylindrisk turbomotor.
"Nu har jag kollat upp, det blir nog 200 kr/månad och service vartannat år."
Jag ser att Polestar 2 saluförs med "fri service i två år". Undrar vad som ingår och vad det kostar sedan?
Polestar behöver bara 1 service, den kommer efter 2år och är gratis. Efter det är det precis som hos Tesla, ingen service nödvändig för att bibehålla garantin. Däremot är det precis som med Tesla att det kan vara smart att byta kupeluftfilter ibland och smörja upp bromsarna.
Re: Polestar 2
Postat: 25 dec 2020 12:20
av mikebike
HelectriC skrev:mikebike skrev:martinot skrev:Säljarna av de flesta elbilar är de som normalt vet minst om elbilarna (även om jag råkade ha en extremt kunnig säljare när jag köpte vår).

Jag var i kontakt med Bilia beträffande XC40 P8. Säljaren undrade om han skulle skicka en offert, och i så fall om det skulle vara med serviceavtal.
Jag frågade vad han menade med serviceavtal på en elbil?
"400 kr/månad och service en gång per år"
-Det är ju dyrare än för min XC60 med sexcylindrisk turbomotor.
"Nu har jag kollat upp, det blir nog 200 kr/månad och service vartannat år."
Jag ser att Polestar 2 saluförs med "fri service i två år". Undrar vad som ingår och vad det kostar sedan?
Polestar behöver bara 1 service, den kommer efter 2år och är gratis. Efter det är det precis som hos Tesla, ingen service nödvändig för att bibehålla garantin. Däremot är det precis som med Tesla att det kan vara smart att byta kupeluftfilter ibland och smörja upp bromsarna.
Då är felformulerat i annonserna. Istället för "Fri service i 2 år" borde det stå "Fri från service i två år"

Re: Polestar 2
Postat: 26 dec 2020 12:14
av martinot
mikebike skrev:martinot skrev:Säljarna av de flesta elbilar är de som normalt vet minst om elbilarna (även om jag råkade ha en extremt kunnig säljare när jag köpte vår).

Jag var i kontakt med Bilia beträffande XC40 P8. Säljaren undrade om han skulle skicka en offert, och i så fall om det skulle vara med serviceavtal.
Jag frågade vad han menade med serviceavtal på en elbil?
"
400 kr/månad och service en gång per år"
-Det är ju dyrare än för min XC60 med sexcylindrisk turbomotor.
"
Nu har jag kollat upp, det blir nog 200 kr/månad och service vartannat år."
Jag ser att Polestar 2 saluförs med "fri service i två år". Undrar vad som ingår och vad det kostar sedan?
Hoppsan!

Re: Polestar 2
Postat: 26 dec 2020 12:30
av Fredrik j
Min dieselvolvo kostar i genomsnitt 230kr/månad under 5år/15000mil.
Dyrare än så borde det ju knappast bli.
Dock tycker jag det blivit ett väldigt fokus på oljebyte som det är det enda essentiella i en service.
Man kan väl jämföra med att gå till tandläkaren för årlig undersökning eller bara gå vid tandvärk?
Det är väl ingen hemlighet att man med serviceavtal delvis betalar för en viss beredskap om man behöver.
Re: Polestar 2
Postat: 26 dec 2020 13:29
av taliz
Fredrik j skrev:Min dieselvolvo kostar i genomsnitt 230kr/månad under 5år/15000mil.
Dyrare än så borde det ju knappast bli.
Dock tycker jag det blivit ett väldigt fokus på oljebyte som det är det enda essentiella i en service.
Man kan väl jämföra med att gå till tandläkaren för årlig undersökning eller bara gå vid tandvärk?
Det är väl ingen hemlighet att man med serviceavtal delvis betalar för en viss beredskap om man behöver.
Det har blivit väldigt populärt med olika former av abonnemang på senare år.
Finns ju även för just tandvård numera.
Konstigt nog överlevde såväl bilmekaniker som tandläkare innan utan att folk betalade för "beredskap".
Sanningen är förstås att abonnemang skapar en inlåsningseffekt, vilket ökar deras intäkter och vinst.
Re: Polestar 2
Postat: 26 dec 2020 13:34
av Fredrik j
Beredskapen för att lösa plötsligt uppkomna problem ökar ju när det finns mekaniker och en verkstad finansierad av serviceintäkter. Branschen behöver anpassa sig till ett annorlunda debiteringssätt.
Kanske går man mot en sorts medlemskap som man kan välja att köpa om man vill? Precis som man kan välja vilket försäkringsskydd man vill ha.
Jag tror det finns en betalningsvilja för såna produkter.
Re: Polestar 2
Postat: 26 dec 2020 13:49
av taliz
Att tvinga folk att binda upp sig gynnar aldrig slutkund.
Finns det kunder så kommer det finnas service, och vice versa, oavsett abonnemang eller ej.
Re: Polestar 2
Postat: 26 dec 2020 14:43
av Delta
Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Re: Polestar 2
Postat: 26 dec 2020 16:21
av martinot
Delta skrev:Fråga SJ om kostnaden för att driva ett ång/diesellok v.s. att driva ett ellok och lägg till kostnaden för att serva ett batteri. Servicekostnaden för eldrift är i början åtgärder för att rätta till designfel. I framtiden är de näst intill försumbara. Bilmekanikeryrket har ingen större framtid.
Samma sak för ÅF som säljer bilar, men även lever mycket på att sälja både service och reservdelar. Man förstår ju att de inte vill sälja elbilar, och att det sedan blir konflikter med biltillverkarna över detta. Resulterar i att biltillverkarna sedan antingen säger upp deras avtal, eller köper upp ÅF för att styra hela kedjan själva.
Vi kommer garanterat få se mera av denna utvecklingen. Detta är bara början.
Polestar har tänkt helt rätt från start här, och börjat på blankt papper utan traditionella ÅF. Smart upplagt och bra modell för framtiden.