Sida 149 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jan 2021 16:11
av cpt_rb
viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jan 2021 17:13
av taliz
mati skrev:
Bjelke skrev:
B99 skrev:
Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen :)
Blev det inte varmt av själva laddningen?
Inte när man laddar fullt kanske. Då händer ju inte så mycket till sist.
Problemet var nog att han använde en påse med varmt vatten först, för att värma handtagets sensorer och på så vis öka laddhastigheten.
Det smälte säkert is inuti handtag/laddport som sen rann ner och till sist frös igen när han plockade bort påsen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jan 2021 17:59
av joel80
cpt_rb skrev:
viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:
Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jan 2021 18:15
av taliz
joel80 skrev:
cpt_rb skrev:
viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:
Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju väldigt enkelt att skylla på att det är en bugg. Samtidigt som man drar in rejält med cash från de som aldrig kollar kvitton(och det är mååååånga)...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 jan 2021 18:31
av joel80
taliz skrev:
joel80 skrev:
cpt_rb skrev:
viewtopic.php?f=29&t=23763

Verkar vara så priserna är, i € fast de står i SEK. Chargepoint samlar in lite extra kosing innan de blir helt bojkottade? :?:
Har hänt en gång tidigare.. får tillbaka pengarna efter ett par vardagar. Nått i kommunikationen mellan ChargePoint och Ionity verkar ha nån bugg.
Lite märkligt att det ska vara problem med betalning över landsgränser och mellan valuta... det är ju inte precis nått nytt.
Vill man vara lite konspiratorisk så är det ju väldigt enkelt att skylla på att det är en bugg. Samtidigt som man drar in rejält med cash från de som aldrig kollar kvitton(och det är mååååånga)...
Det rättas som jag förstod på supporten till automatiskt efter ett par dagar. Det är det reserverade beloppet som blir fel.... om jag fattat rätt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:20
av martinot
mati skrev:
Jag tycker att man inte ens behöver gå så långt som till rullstolsburna elbilister för att inse att många laddare är hopplösa, och då framförallt Ionity. Den feta CCS handsken med den tillhörande långa sladden är ju väldigt bökig, stel och tung och till och med jag själv har haft problem att få den fram till bilen. Placeringen av sladden på sidan av laddaren, istället för på framsidan, är ju milt sagt olyckligt vald.
Jag har ärligt talat ingen aning hur man bär sig åt när man sitter i rullstol. Hur gör man liksom?
Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
Märkligt att de skall vara så inkompatibla då VAG både äger Audi och är delägare och initiativtagare till Ionity. Kan det verkligen vara så dåligt?

Vem tänkte isf. fel, eller lät bli att testa innan produktion?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:31
av nek0
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:35
av Svenssons
nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:40
av nek0
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:41
av taliz
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:44
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
wheels skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar
Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:
Svaret är samma som för Svenssons :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:48
av martinot
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar

Bild

Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:
Svaret är samma som för Svenssons :)
:?:

Vill inte bråka, men undrar genuint vad du ville med den bliden? Förstår inget.

Vill du dissa Tesla, så förstår jag inte hur du tycker att det var något dåligt med den installationen?

(Kan ju absolut vara något jag, och alla andra, missat, men då får du gärna påpekad vad.)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:56
av fth
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:57
av nek0
martinot skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Svenssons skrev:
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Ja man kan undra om de använder några standarder och ritningar

Bild

Vet inte varför du tar upp en bild på en SuperCharger på 4 platser med två på varje sida. Den har väl inte inget med Ionity att göra?
Du kan gissa det eller ignorera om du vill. Tänker inte bråka med dig.
Trodde du seriöst att dom satt två SUC på måfå. Varför är jag inte förvånad. :lol:
Svaret är samma som för Svenssons :)
:?:

Vill inte bråka, men undrar genuint vad du ville med den bliden? Förstår inget.

Vill du dissa Tesla, så förstår jag inte hur du tycker att det var något dåligt med den installationen?

(Kan ju absolut vara något jag, och alla andra, missat, men då får du gärna påpekad vad.)
Vill man inte se så vill man inte och det spelar ingen roll vad jag skriver :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:59
av martinot
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?

Ledsen att jag inte ser det. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 21:59
av nek0
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
+1 Tack.
Lite mer standard installation hade inte skadat och det gäller inte bara Tesla och Ionity

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 22:00
av nek0
martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?

Ledsen att jag inte ser det. :)
Inget, glöm det :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 22:02
av fth
martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?
Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 22:03
av martinot
nek0 skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
+1 Tack.
Lite mer standard installation hade inte skadat och det gäller inte bara Tesla och Ionity
Är problemet alltså inte tillgängligheten (som fth verkar vara inne på), utan att det inte är standard, dvs. ser olika ut på olika ställen (om jag tolkar nek0)?

Om det senare; vad är problemet med att olika ställen har lite olika lösningar anpassade efter lokala förhållanden och förutsättningar?

Nu är detta inte om just Tesla SuC vs Inoity, utan jag tänker rent allmänt?

Ser inte riktigt problemet. Känns som lite påhittade och konstruerade problem som inte har bäring på något i verkligheten. Men jag kan absolut missat något, men då får ni gärna förklara!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 22:05
av martinot
fth skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?
Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?

/fth
Ingen aning! Det var inte jag som påstod att det var något problem (ser inte något direkt problem alls).

Men nek0 verkar vara mer inne på att det ser ut olika på olika ställen är grundproblemet.

Dvs. att det inte är standard hur det skall se ut. Så ett annat "problem" som åsyftas där.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 22:08
av nek0
fth skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?
Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?

/fth
Alla rätt på första försöket.
Som jag skrev innan, vill man inte se något ser man det inte.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 15 jan 2021 22:28
av Svenssons
Laddaren var den första laddaren i Australien. Stod vid Star Casino i Pyrmont, Sydney och stängdes för drygt 3,5 år sedan. Stolparna står tätt för att de servade två olika sidor. Visst är det hög betongkant men man behöver ju inte komma centimeternära laddaren eftersom man endast behöver nå kabeln. Ingen RFID-bricka eller QR-kod som behöver scannas och ingenstans där man behöver dra ett kreditkort. Förstår fortfarande inte varför en Tesla-supercharger som stängdes för 3,5 år sedan är någon ursäkt till Ionitys val av konstruktion idag?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2021 18:06
av martinot
nek0 skrev:
fth skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
Jag antar att bilden var tänkt som ett exempel på dålig tillgänglighet, vilket väl var det som diskuterades just nu i tråden?

Jag tycker verkligen inte det var särskilt svårt att förstå... :?

/fth
Ok. Vad är det som är dåligt med tillgängligheten där?
Hög betongkant och tätt placerade stolpar t.ex ?

/fth
Alla rätt på första försöket.
Som jag skrev innan, vill man inte se något ser man det inte.
Fast nyss, enligt dig själv några inlägg upp, var problemet ett helt annat; att det var just olika lösningar på olika ställen var ju problemet (enligt dig)?

Hur skall du ha det?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2021 18:08
av martinot
Svenssons skrev:
Laddaren var den första laddaren i Australien. Stod vid Star Casino i Pyrmont, Sydney och stängdes för drygt 3,5 år sedan. Stolparna står tätt för att de servade två olika sidor. Visst är det hög betongkant men man behöver ju inte komma centimeternära laddaren eftersom man endast behöver nå kabeln. Ingen RFID-bricka eller QR-kod som behöver scannas och ingenstans där man behöver dra ett kreditkort. Förstår fortfarande inte varför en Tesla-supercharger som stängdes för 3,5 år sedan är någon ursäkt till Ionitys val av konstruktion idag?
Som du är inne på, så är det folk som inte själva sitter i rullstol, som klagar på saker som de inte har koll på.

Dessutom (tydligen) på ett ställde som inte ens används längre! :D

Snacka om att försöka konstruera problem som inte finns...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 16 jan 2021 21:23
av nek0
martinot skrev:
Svenssons skrev:
Laddaren var den första laddaren i Australien. Stod vid Star Casino i Pyrmont, Sydney och stängdes för drygt 3,5 år sedan. Stolparna står tätt för att de servade två olika sidor. Visst är det hög betongkant men man behöver ju inte komma centimeternära laddaren eftersom man endast behöver nå kabeln. Ingen RFID-bricka eller QR-kod som behöver scannas och ingenstans där man behöver dra ett kreditkort. Förstår fortfarande inte varför en Tesla-supercharger som stängdes för 3,5 år sedan är någon ursäkt till Ionitys val av konstruktion idag?
Som du är inne på, så är det folk som inte själva sitter i rullstol, som klagar på saker som de inte har koll på.

Dessutom (tydligen) på ett ställde som inte ens används längre! :D

Snacka om att försöka konstruera problem som inte finns...
Ok den fanns aldrig det var något jag snickrat ihop och om den kanske ändå fanns så var den handikappanpassad.