Finns fler idioter.Mats79 skrev:Helt otroligt hur man kan göra en sådan otillgänglig utformning! Utöver nivåskillnad så lägger de in en stor jäkla pollare i vägen också. Det är uppenbart att de inte har koll på alla delar när man skapar infrastruktur. Idioter.chaffis75 skrev:Vet inte men är de inte ganska likt hur de ser ut vid bensin pumpar eller där är kanske handtaget något närmare kanten.wheels skrev:Inte särskilt handikappvänliga. Hur skall en kille/tjej i rullstol komma upp på den kanten
Man ja de är en bra kommentar för de måste tänka på denna grupp redan nu..
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Misstänker att du ändå når kabeln där och därmed kan ladda. Några knappar eller RFID-kort behövs inte. Kanske lite större bekymmer att hänga upp kabeln igen men då får man väl lägga in den så det inte är någon risk att den körs över. Ser inga större bekymmer med den lösningen mot Ionity där man behöver komma upp på plattformen.backe skrev:Finns fler idioter.Mats79 skrev:Helt otroligt hur man kan göra en sådan otillgänglig utformning! Utöver nivåskillnad så lägger de in en stor jäkla pollare i vägen också. Det är uppenbart att de inte har koll på alla delar när man skapar infrastruktur. Idioter.chaffis75 skrev:Vet inte men är de inte ganska likt hur de ser ut vid bensin pumpar eller där är kanske handtaget något närmare kanten.wheels skrev:Inte särskilt handikappvänliga. Hur skall en kille/tjej i rullstol komma upp på den kanten
Man ja de är en bra kommentar för de måste tänka på denna grupp redan nu..
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Svenssons skrev:Misstänker att du ändå når kabeln där och därmed kan ladda. Några knappar eller RFID-kort behövs inte. Kanske lite större bekymmer att hänga upp kabeln igen men då får man väl lägga in den så det inte är någon risk att den körs över. Ser inga större bekymmer med den lösningen mot Ionity där man behöver komma upp på plattformen.backe skrev:Finns fler idioter.Mats79 skrev:Helt otroligt hur man kan göra en sådan otillgänglig utformning! Utöver nivåskillnad så lägger de in en stor jäkla pollare i vägen också. Det är uppenbart att de inte har koll på alla delar när man skapar infrastruktur. Idioter.chaffis75 skrev:Vet inte men är de inte ganska likt hur de ser ut vid bensin pumpar eller där är kanske handtaget något närmare kanten.wheels skrev:Inte särskilt handikappvänliga. Hur skall en kille/tjej i rullstol komma upp på den kanten
Man ja de är en bra kommentar för de måste tänka på denna grupp redan nu..
Såhär hade varit bra

Försöker bara belysa att alla som inte är Tesla är idioter, men går inte så bra...
Re: Ionitys laddnätverk
Hjälper stolparna framför laddarna en som har en rullstol?backe skrev:Såhär hade varit bra
Försöker bara belysa att alla som inte är Tesla är idioter, men går inte så bra...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Svenssons skrev:Hjälper stolparna framför laddarna en som har en rullstol?backe skrev:Såhär hade varit bra
Försöker bara belysa att alla som inte är Tesla är idioter, men går inte så bra...
Tror man rullar fram där stolpen inte är faktiskt.
Men du belyser bara det jag precis skrev, när det var en hög betongkant framför SUC så är det bra, men stolpen som man kan rulla på sidan av är katastrof

Re: Ionitys laddnätverk
Vem har sagt att hög betongkant är bra? Stolpe i vägen för laddkabel och betalningsmöjlighet är väl inte bra? Detta oavsett om det är SuC eller Ionity. SuC slipper i alla fall betalningsstrulet för alla som kan ladda där.backe skrev:Svenssons skrev:Hjälper stolparna framför laddarna en som har en rullstol?backe skrev:Såhär hade varit bra
Försöker bara belysa att alla som inte är Tesla är idioter, men går inte så bra...
Tror man rullar fram där stolpen inte är faktiskt.
Men du belyser bara det jag precis skrev, när det var en hög betongkant framför SUC så är det bra, men stolpen som man kan rulla på sidan av är katastrof
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
backe skrev:Misstänker att du ändå når kabeln där och därmed kan ladda. Några knappar eller RFID-kort behövs inte. Kanske lite större bekymmer att hänga upp kabeln igen men då får man väl lägga in den så det inte är någon risk att den körs över. Ser inga större bekymmer med den lösningen mot Ionity där man behöver komma upp på plattformen.
Såhär hade varit bra

Försöker bara belysa att alla som inte är Tesla är idioter, men går inte så bra...[/quote]
Sitter inte displayen väldigt lågt? Det kommer ju vara hopplöst för en normallång person att se vad som står på den. Här är ju lösningen så klart att man sköter betalningen i bilen eller appen istället och helst då automatiskt.
Re: Ionitys laddnätverk
Tror att tankeverksamheten inte är så stor när det gäller tillgänglighet på laddare. Ibland blir det bra och ibland blir det "hoppsan"
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Kan dock undra om det finns höjdritningar med när dom bygger, eller det blir lite olika beronde på hur mycket bärlager som finns tillgängligt
Re: Ionitys laddnätverk
Sitter själv i rullstol och tycker teslas laddare har funkat kanon hittills. Är Uppland-väsby's V3 laddare som inte blev så bra, var där innan snön, Då funkade det hyffsat och komma uppför kanten. Når inte kabeln genom att stå på nedre delen.
Men då det blir snö så får jag ingen fart och kommer då inte upp.
Sämsta laddarna som jag provat hittills är Bee's 50 kw's laddare, där är det en rejäl kant, och där måste man upp swipa kortet. Så då får man snällt sitta och vänta tills någon vänlig själ kommer förbi och hjälper till.
Allt detta har enkelt kunna undvikas om dom bara tänker till. Men så funkar inte i välden idag. Stolpar med några meters mellanrum är inga problem. På täby centers ladd stationer har dom oxå gjort dumt, Tjocka gummi lister som blockerar för rullstols burna. Med längre avstånd mellean listerna hade det gått mycket bättre.
Kunde inte alls tanka diesel/bensin förut, mack pumparna ör än värre, Så där var det bara att bli tjenis med personalen som kom ut och hjälpte till.
Så totalt sett har det blivit enklare med elbil.
/Peter
Men då det blir snö så får jag ingen fart och kommer då inte upp.
Sämsta laddarna som jag provat hittills är Bee's 50 kw's laddare, där är det en rejäl kant, och där måste man upp swipa kortet. Så då får man snällt sitta och vänta tills någon vänlig själ kommer förbi och hjälper till.
Allt detta har enkelt kunna undvikas om dom bara tänker till. Men så funkar inte i välden idag. Stolpar med några meters mellanrum är inga problem. På täby centers ladd stationer har dom oxå gjort dumt, Tjocka gummi lister som blockerar för rullstols burna. Med längre avstånd mellean listerna hade det gått mycket bättre.
Kunde inte alls tanka diesel/bensin förut, mack pumparna ör än värre, Så där var det bara att bli tjenis med personalen som kom ut och hjälpte till.
Så totalt sett har det blivit enklare med elbil.
/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tycker att man inte ens behöver gå så långt som till rullstolsburna elbilister för att inse att många laddare är hopplösa, och då framförallt Ionity. Den feta CCS handsken med den tillhörande långa sladden är ju väldigt bökig, stel och tung och till och med jag själv har haft problem att få den fram till bilen. Placeringen av sladden på sidan av laddaren, istället för på framsidan, är ju milt sagt olyckligt vald.
Jag har ärligt talat ingen aning hur man bär sig åt när man sitter i rullstol. Hur gör man liksom?
Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
Jag har ärligt talat ingen aning hur man bär sig åt när man sitter i rullstol. Hur gör man liksom?
Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Just det där fenomenet drabbades faktiskt jag aldrig av när jag laddade på Ionity. Jag bara följde de beskrivna rutinen och stoppade in handsken och laddningen startade utan problem. Jag laddade flera ggr på Ionity i Örebro innan de höjde priset och en gång efter det. Så jag har alltså bara laddat på en Ionitystation.mati skrev:Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har laddat två gånger i Örebro, och såvitt jag kan minnas krånglade inte den för mig heller. De ställen där det inte har fungerat för mig var Varberg, Karlstad och Buddikate West/Ost. Sen har jag inte laddat på så många fler ställen, det kan alltså vara en slump. Men i Varberg var det i alla fall superstrul till den grad att jag inte lyckades själv. Då fick jag hjälp av Björn Nyland som hade råkat ut för detta själv. Det slutade med att han fick hålla i CCS-handsken medan jag blippade kortet vid laddaren. Först då hoppade laddningen igång. Inte så smidigt.Jerker skrev:Just det där fenomenet drabbades faktiskt jag aldrig av när jag laddade på Ionity. Jag bara följde de beskrivna rutinen och stoppade in handsken och laddningen startade utan problem. Jag laddade flera ggr på Ionity i Örebro innan de höjde priset och en gång efter det. Så jag har alltså bara laddat på en Ionitystation.mati skrev:Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Kanske bilarna får en mer aktiv anordning med tiden? En som mekaniskt hjälper till, drar in handsken i läge ochmati skrev:Jag har laddat två gånger i Örebro, och såvitt jag kan minnas krånglade inte den för mig heller. De ställen där det inte har fungerat för mig var Varberg, Karlstad och Buddikate West/Ost. Sen har jag inte laddat på så många fler ställen, det kan alltså vara en slump. Men i Varberg var det i alla fall superstrul till den grad att jag inte lyckades själv. Då fick jag hjälp av Björn Nyland som hade råkat ut för detta själv. Det slutade med att han fick hålla i CCS-handsken medan jag blippade kortet vid laddaren. Först då hoppade laddningen igång. Inte så smidigt.Jerker skrev:Just det där fenomenet drabbades faktiskt jag aldrig av när jag laddade på Ionity. Jag bara följde de beskrivna rutinen och stoppade in handsken och laddningen startade utan problem. Jag laddade flera ggr på Ionity i Örebro innan de höjde priset och en gång efter det. Så jag har alltså bara laddat på en Ionitystation.mati skrev:Sen är det kanske ett e-tron relaterat bekymmer, men i regel måste man (enbart hos Ionity dock) dessutom hålla hårt i handsken och trycka in den ända tills bilen äntligen börjar ladda. Det kan ta en minut eller så. Samtidigt ska man hålla på och blippa. Misslyckas man så får man göra om allting. Lycka till om du är lite kortväxt, svag/gammal eller funktionsnedsatt.
låser den?


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Tesla har ju lyckats lösa detta. Och det är mycket tack vare att bilarna är standardiserade med laddluckan vänster bak. Detta möjliggör en mycket kortare laddsladd som är lättare och mindre stel. Det hade ju varit hur lätt som helst att införa en standard för alla bilar, som föreskriver var laddluckan ska vara placerad. Men inte ens Ionity-anslutna biltillverkare har kommit på idén att samköra i den punkten, alla gör som de vill. Och som en direkt följd av detta måste sladden som sitter på laddarna vara onödigt lång vilket gör att den blir tung och otymplig. Ändå så räcker den inte riktigt till ibland.Bjelke skrev:Kanske bilarna får en mer aktiv anordning med tiden? En som mekaniskt hjälper till, drar in handsken i läge och
låser den?det skulle ju förbereda lite för automatisk laddning också
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Under juli 2020 laddade jag nästan uteslutande på Ionity från Sundsvall till Rivieran med min Model 3 utan problem, drygt 700 mil. Upplevde inget trassel med handsken, enda gången det trasslade berodde det på mig då jag inte följde anvisningen på stolpen, betala först via appen (Juicepass) och anslut sen. Vete tusan hur man skulle bära sig åt om man var tvungen att hålla in handsken samtidigt som man pillar i appen 

Re: Ionitys laddnätverk
Ja, du kan tänka dig hur det blir när man ska blippa på laddaren samtidigt som man håller i sladden, när blippen är på andra sidan laddaren. Man springer fram och tillbaka som en gnu mellan bilen och laddarens skärm. Men jag tror som sagt att det är ett e-tron specifikt problem. Bilen nyper inte laddhandsken ordenligt, kommunikationspinnarna är för korta eller nåt sånt. Det händer aldrig någon annanstans. Det är bara Ionity-laddarna som har strulat på det viset.MatsH skrev:Under juli 2020 laddade jag nästan uteslutande på Ionity från Sundsvall till Rivieran med min Model 3 utan problem, drygt 700 mil. Upplevde inget trassel med handsken, enda gången det trasslade berodde det på mig då jag inte följde anvisningen på stolpen, betala först via appen (Juicepass) och anslut sen. Vete tusan hur man skulle bära sig åt om man var tvungen att hålla in handsken samtidigt som man pillar i appen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: Ionitys laddnätverk
Laddade nyss min SR+ på Ionity Mariestad, en stolpe var ur funktion men gick bra att starta laddningen med Plugsurfing brickan. Fick 130 kW under en kort tid. Hade 22% vid ankomst.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: Ionitys laddnätverk
Björn Nyland värmer Ionity med en påse varmvatten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen 

Re: Ionitys laddnätverk
Smart om man vill ladda till 100% och kan ha något att skylla på när övriga elbilister kommer och gnäller för man campar en HPCB99 skrev:Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Blev det inte varmt av själva laddningen?B99 skrev:Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Inte när man laddar fullt kanske. Då händer ju inte så mycket till sist.Bjelke skrev:Blev det inte varmt av själva laddningen?B99 skrev:Det var ju ingen större succé eftersom kabeln frös fast, eller rättare sagt mekanismen som låser fast kabeln i bilen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Laddat via ChargePoint-appen som ska ta 6,96kr/kwh på Ionity... men nån bugg i deras kommunikation med Ionity gör att de debiterar summan i Euro.. blev lite dyrt... 

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Ionitys laddnätverk
joel80 skrev:Laddat via ChargePoint-appen som ska ta 6,96kr/kwh på Ionity... men nån bugg i deras kommunikation med Ionity gör att de debiterar summan i Euro.. blev lite dyrt...


