Sida 146 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2020 17:29
av Lophornis
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2020 17:37
av Banane
macky skrev:
Så där ja, nu är även Gävle på gång. Då täpps hålet mellan Uppsala och Hudik igen på ett fint sätt. Hoppas att det går lite snabbare att bygga bara.

Såg dock att de lagt den vid ciclek mot Sandviken vilket iofs är toppen på väg mot dalarna men lite avigt om man ska vidare på E4:an.
Det är inte så långt. Tycker det är en bra kompromiss.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2020 17:53
av thnis
Banane skrev:
macky skrev:
Så där ja, nu är även Gävle på gång. Då täpps hålet mellan Uppsala och Hudik igen på ett fint sätt. Hoppas att det går lite snabbare att bygga bara.

Såg dock att de lagt den vid ciclek mot Sandviken vilket iofs är toppen på väg mot dalarna men lite avigt om man ska vidare på E4:an.
Det är inte så långt. Tycker det är en bra kompromiss.
Ja ca 2 minuter från E4an. Har laddat där på Bee’s laddare massor av gånger. Så helt perfekt!

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2020 18:47
av Erxon
thnis skrev:
Banane skrev:
macky skrev:
Så där ja, nu är även Gävle på gång. Då täpps hålet mellan Uppsala och Hudik igen på ett fint sätt. Hoppas att det går lite snabbare att bygga bara.

Såg dock att de lagt den vid ciclek mot Sandviken vilket iofs är toppen på väg mot dalarna men lite avigt om man ska vidare på E4:an.
Det är inte så långt. Tycker det är en bra kompromiss.
Ja ca 2 minuter från E4an. Har laddat där på Bee’s laddare massor av gånger. Så helt perfekt!
Jepp, även jag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2020 21:51
av macky
Ok, bara kört förbi där. Finns ngt matställe utöver macken?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2020 22:15
av thnis
macky skrev:
Ok, bara kört förbi där. Finns ngt matställe utöver macken?
Nej det är enbart macken.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 dec 2020 23:34
av Zalman3
Lophornis skrev:
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2020 06:45
av Lophornis
Zalman3 skrev:
Lophornis skrev:
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?
Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2020 06:50
av Daven
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Lophornis skrev:
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?
Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.
Det borde bli bra i km/h räknat? Med tanke på den låga förbrukningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2020 09:10
av Zalman3
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Lophornis skrev:
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?
Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.
Det är riktigt bra.
Få elbilar laddar 10-85% på 22 minuter.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2020 09:53
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Lophornis skrev:
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?
Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.
Det är riktigt bra.
Få elbilar laddar 10-85% på 22 minuter.
Lite väl snabbt kanske eftersom laddprofilen nu har ändrats på nyare modeller av Ioniq:





Sänktning av laddhastigheten efter 60%:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2020 10:01
av MSO
Daven skrev:
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Lophornis skrev:
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?
Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.
Det borde bli bra i km/h räknat? Med tanke på den låga förbrukningen.
Touchar en mil i minuten, eller ja - 600kph, rent praktiskt. På sommaren.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 dec 2020 13:02
av martinot
MSO skrev:
Daven skrev:
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Lophornis skrev:
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen :D
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?
Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.
Det borde bli bra i km/h räknat? Med tanke på den låga förbrukningen.
Touchar en mil i minuten, eller ja - 600kph, rent praktiskt. På sommaren.
Vilket är ett klart mycket vettigare mått som du anger ovan (10-85% säger inget som helst av värde mellan olika stora batteripaket, och olika effektiva bilar).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 16:14
av metchristian
Provade IONITY för skojs skull i Uppsala....
någon som vet va den laddaren skall ge? Jo fjuttiga 50kw står det i appen.. inte Mkt att hänga i julgranen.....

Kom bara upp till 40kw...

Patetiskt! Trodde det va snabbare.. men kanske är det för andra än tesla?

För en etron som stod Bredvid kom upp i 120kw... så va fan har jag missat något????

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 16:17
av taliz
Måste va ngt fel på den stationen. Runt 200kw bör man toppa på med en Model 3(pga att ionity-laddarna inte klarar mer än ca 500A).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 16:20
av metchristian
taliz skrev:
Måste va ngt fel på den stationen. Runt 200kw bör man toppa på med en Model 3(pga att ionity-laddarna inte klarar mer än ca 500A).
Men till saken är att det står i appen
Men etron ägaren sa att han inte använde appen...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 16:27
av taliz
>50kw betyder över 50kw...

Ekonomiskt att ladda en Tesla Semi där förresten.
850kr för 1400kwh blir ju bara 60 öre/kWh. :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 16:39
av Off Grid Byggaren
När jag aktiverade Audi e-tron chargin service kom ett laddkort efter några dagar.

Använder alltid det när jag laddar, vet inte om det är låst just till min bil.

Men inte kan det väl vara så att de stryper laddeffekten om en Tesla kommer och laddar?
20201223_163110.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 16:40
av metchristian
taliz skrev:
>50kw betyder över 50kw...

Ekonomiskt att ladda en Tesla Semi där förresten.
850kr för 1400kwh blir ju bara 60 öre/kWh. :lol:
Tänkte väl att jag bomma något.. då måste den stolpen varit fel på.. ska testa en annan stolpe en annan dag...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 16:42
av taliz
Nog acceptabelt prismässigt att ladda denna på ionity. 8-)
Kanske det blir deras "premium" erbjudande, ladda din lastbil snabbt och "billigt". :lol:


Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 23 dec 2020 23:38
av Zalman3
Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.



Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.

Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.

Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.

Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.

– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.

Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.

– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.

Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 dec 2020 00:40
av Lophornis
Zalman3 skrev:
Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.



Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.

Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.

Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.

Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.

– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.

Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.

– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.

Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 dec 2020 13:05
av NiklasTesla
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.



Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.

Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.

Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.

Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.

– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.

Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.

– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.

Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.
Blivit felfakturerad av av Clever/Bee ett par gånger också (förutom en gång på Ionity) så har nu även slutat att använda dom (för dyrt pris per kwh också nu när man byt till Tesla och har SuC).

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 dec 2020 13:09
av Zalman3
NiklasTesla skrev:
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.



Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.

Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.

Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.

Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.

– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.

Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.

– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.

Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.
Blivit felfakturerad av av Clever/Bee ett par gånger också (förutom en gång på Ionity) så har nu även slutat att använda dom (för dyrt pris per kwh också nu när man byt till Tesla och har SuC).
Ytterligare ett skäl att köra Tesla och ladda på SuC.
Så man slipper strul med fakturan.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 dec 2020 11:54
av martinot
Zalman3 skrev:
NiklasTesla skrev:
Lophornis skrev:
Zalman3 skrev:
Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.



Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.

Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.

Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.

Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.

– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.

Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.

– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.

Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.
Blivit felfakturerad av av Clever/Bee ett par gånger också (förutom en gång på Ionity) så har nu även slutat att använda dom (för dyrt pris per kwh också nu när man byt till Tesla och har SuC).
Ytterligare ett skäl att köra Tesla och ladda på SuC.
Så man slipper strul med fakturan.
Fast jag blev felaktigt fakturerad av Tesla en gång för en laddning på en SuC, under den period som jag fortfarande hade fri SuC.