Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 21 dec 2020 17:29
Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen 

Det är inte så långt. Tycker det är en bra kompromiss.macky skrev:Så där ja, nu är även Gävle på gång. Då täpps hålet mellan Uppsala och Hudik igen på ett fint sätt. Hoppas att det går lite snabbare att bygga bara.
Såg dock att de lagt den vid ciclek mot Sandviken vilket iofs är toppen på väg mot dalarna men lite avigt om man ska vidare på E4:an.
Ja ca 2 minuter från E4an. Har laddat där på Bee’s laddare massor av gånger. Så helt perfekt!Banane skrev:Det är inte så långt. Tycker det är en bra kompromiss.macky skrev:Så där ja, nu är även Gävle på gång. Då täpps hålet mellan Uppsala och Hudik igen på ett fint sätt. Hoppas att det går lite snabbare att bygga bara.
Såg dock att de lagt den vid ciclek mot Sandviken vilket iofs är toppen på väg mot dalarna men lite avigt om man ska vidare på E4:an.
Jepp, även jag.thnis skrev:Ja ca 2 minuter från E4an. Har laddat där på Bee’s laddare massor av gånger. Så helt perfekt!Banane skrev:Det är inte så långt. Tycker det är en bra kompromiss.macky skrev:Så där ja, nu är även Gävle på gång. Då täpps hålet mellan Uppsala och Hudik igen på ett fint sätt. Hoppas att det går lite snabbare att bygga bara.
Såg dock att de lagt den vid ciclek mot Sandviken vilket iofs är toppen på väg mot dalarna men lite avigt om man ska vidare på E4:an.
Nej det är enbart macken.macky skrev:Ok, bara kört förbi där. Finns ngt matställe utöver macken?
Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?Lophornis skrev:Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen
Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.Zalman3 skrev:Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?Lophornis skrev:Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen
Det borde bli bra i km/h räknat? Med tanke på den låga förbrukningen.Lophornis skrev:Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.Zalman3 skrev:Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?Lophornis skrev:Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen
Det är riktigt bra.Lophornis skrev:Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.Zalman3 skrev:Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?Lophornis skrev:Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen
Lite väl snabbt kanske eftersom laddprofilen nu har ändrats på nyare modeller av Ioniq:Zalman3 skrev:Det är riktigt bra.Lophornis skrev:Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.Zalman3 skrev:Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?Lophornis skrev:Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen
Få elbilar laddar 10-85% på 22 minuter.
Touchar en mil i minuten, eller ja - 600kph, rent praktiskt. På sommaren.Daven skrev:Det borde bli bra i km/h räknat? Med tanke på den låga förbrukningen.Lophornis skrev:Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.Zalman3 skrev:Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?Lophornis skrev:Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen
Vilket är ett klart mycket vettigare mått som du anger ovan (10-85% säger inget som helst av värde mellan olika stora batteripaket, och olika effektiva bilar).MSO skrev:Touchar en mil i minuten, eller ja - 600kph, rent praktiskt. På sommaren.Daven skrev:Det borde bli bra i km/h räknat? Med tanke på den låga förbrukningen.Lophornis skrev:Har aldrig sett 70kW men därimot 66kW som högst. Laddar 10% - 85% på 22min hos ionity.Zalman3 skrev:Kommer du upp i 70kW laddning på din Ioniq 28kWh?Lophornis skrev:Gott att Gävle börjar byggas. Nu kanske man inte ska byta bil till nästa SECC och utmana Teslorna med Ioniq 28kWh igen
Men till saken är att det står i appentaliz skrev:Måste va ngt fel på den stationen. Runt 200kw bör man toppa på med en Model 3(pga att ionity-laddarna inte klarar mer än ca 500A).
Tänkte väl att jag bomma något.. då måste den stolpen varit fel på.. ska testa en annan stolpe en annan dag...taliz skrev:>50kw betyder över 50kw...
Ekonomiskt att ladda en Tesla Semi där förresten.
850kr för 1400kwh blir ju bara 60 öre/kWh.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.
Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.
Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.
Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.
– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.
Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.
– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.
Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.Zalman3 skrev:Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.
Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.
Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.
Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.
– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.
Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.
– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.
Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
Blivit felfakturerad av av Clever/Bee ett par gånger också (förutom en gång på Ionity) så har nu även slutat att använda dom (för dyrt pris per kwh också nu när man byt till Tesla och har SuC).Lophornis skrev:Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.Zalman3 skrev:Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.
Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.
Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.
Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.
– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.
Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.
– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.
Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
Ytterligare ett skäl att köra Tesla och ladda på SuC.NiklasTesla skrev:Blivit felfakturerad av av Clever/Bee ett par gånger också (förutom en gång på Ionity) så har nu även slutat att använda dom (för dyrt pris per kwh också nu när man byt till Tesla och har SuC).Lophornis skrev:Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.Zalman3 skrev:Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.
Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.
Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.
Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.
– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.
Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.
– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.
Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
Fast jag blev felaktigt fakturerad av Tesla en gång för en laddning på en SuC, under den period som jag fortfarande hade fri SuC.Zalman3 skrev:Ytterligare ett skäl att köra Tesla och ladda på SuC.NiklasTesla skrev:Blivit felfakturerad av av Clever/Bee ett par gånger också (förutom en gång på Ionity) så har nu även slutat att använda dom (för dyrt pris per kwh också nu när man byt till Tesla och har SuC).Lophornis skrev:Hände samma för mig i Värnamo 20kWh för 1500kr drogs från kortet. Tog mig 3veckor innan det var fixat. Fast det var inte chargepoint som fixade utan en norsk kundtjänst hos ionity. Felet var som sagts tidigare att 6kr kWh i själva verket var 6€ per kWh. Fick det som tillgodo hos chargepoint.Zalman3 skrev:Att ladda 40,66 kWh, kostade 2.864 kronor hos Ionity.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... el-darute/
Att ladda sin elbil kan vara ett gissel. Det finns många olika stationer och flera av dessa kräver särskilda inloggningar, taggar eller appar. Därför är det mycket välkommet att OKQ8 nu storsatsar på snabbladdning där betalning ska kunna genomföras med betalkort vid "pumpen", precis som vid tankning av bensin eller diesel.
Krånglet med flera appar och konton har öppnat en marknad där företag erbjuder en lösning där man kan samla alla konton i ett och samma för att slippa ovan nämnda krångel. Exempel på sådana lösningar är Plugsurfing och Chargepoint.
Men systemen är inte ofelbara, det vet om inte annat Polestar 2-ägaren Patrick Demegård. Han använder Chargepoint och fick efter laddning på Ionity i Örebro en rejäl nota från Chargepoint.
Han laddade 40,66 kWh, som med det pris som stod i appen (6,96 kr/kWh) borde har resulterat i en nota på 283 kronor. Iställlet drogs hela 2.864 kronor.
– Jag hörde av mig till Chargepoint i England som direkt slog ifrån sig och hävdade att det är Ionity som äger prissättningsfrågan. Jag hänvisade då till deras app där priset tydligt anges till 6,96 kr/kWh, och förklarade att det antingen blivit något fel eller att det är direkt kriminell prissättning, säger Patrick Demegård till Recharge.
Troligtvis handlar det om en konvertingsmiss mellan euro och kronor, eftersom notan nästan på öret tiodubblats. Men det gäller ju att man som kund upptäcker felet och rapporterar. Patrick har nu fått dock tillbaka sin pengar.
– Jag har fått in pengar på ChargePoint kortet, Så långt ok, tyvärr lite besk eftersmak på kundbemötandet och att de skyller på någon annan. Hade jag inte varit påläst så hade jag kanske inte hört av mig och tänkt att det kanske är så här. Flera av mina vänner på Polestar gruppen hade ju råkat ut för samma dilemma.
Vi har, utan resultat, sökt Ionity för en kommentar.
Så man slipper strul med fakturan.