Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Model3 är ju ganska unik på grund av att kroken inte är möjlig att eftermontera. På dom flesta andra beg-bilar är det bara en ekonomisk fråga.
Men det är fortfarande fakta att iom investeringen med dragkrok så når man 100% av model-3 -köparna, utan dragkrok når du max 50%. Auktion eller inte - fakta är att bilen är värd mycket mindre än en identisk med dragkrok. Lägger du 12000 på en dragkrok så får du 100% tillbaka. Lägger du 12000 på däck så får du 4000 tillbaka, av 77000 på FSD får du max hälften tillbaka osv. Dragkrok är idag det tillval på tesla model3 som är absolut mest lönsamt. Och då pratar vi inte gissningar, utan det är faktum. Hur man kan se investeringen som en kapitalförstöring är faktiskt en gåta. Det är den absolut bästa investeringen man kan göra om man skall börja plussa på grejer. Glöm ppf, solfilm, 20"-hjul och sänkningssatser, gummimattor och extrafack. Dragkrok is the shit. Och - personligen jag skiter i kroken och den är ful - men det är fruktansvärt rätt att köpa den ur ekonomiskt perspektiv. "kapitalförstöring" - nä. precis tvärtom.holden skrev:Det är samma här, men jag betvivlar inte att det finns fler än dig som de facto behöver dragkrok, jag är dock tveksam till att dessa utgör 60-70% av potentiella köpare. Att köpa dragkrok som man själv inte behöver för 12000 för att man tror det ökar bilens andrahandsvärde är också, enligt mitt sätt att se det, ren kapitalförstöring. Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.jbark skrev:Jag kan bara relatera till mig själv. Jag har kollat på beg 3or och ratat de utan dragkrok då de inte går att eftermontera. Dock föll valet tillslut på en ny då de med krok inte var så vanliga.holden skrev:Att lägga ut 12000 för att förhoppningsvis få tillbaka 12000 ett antal år senare låter inte som en affär i min smak. Rent praktiskt är det så vitt jag förstår så att på en trea måste man montera krokeländet manuellt vid varje användning, redan där hade jag tipptappat uppgiften. Men en del ser det kanske som en hobby.
Två privatpersoner som ska bjuda på en auktion får komma överens med varandra vad dom ska bjuda.holden skrev:Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.
Så kallade auktionsringar är olagliga, dessa har förekommit inom diverse områden. Tanken är då att alla intressenter är överens om att inte bjuda och en person utses att köpa objektet till utropspris, sedan håller man intern auktion och på så vis slipper man auktionsfirmans kommission.Fredrik j skrev:Två privatpersoner som ska bjuda på en auktion får komma överens med varandra vad dom ska bjuda.holden skrev:Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Att nå många köpare behöver inte ha någon som helst korrelation till slutpriset, det gäller att nå rätt köpare. Att låsa kapital med nollränta i flera år är kapitalförstöring. Man kan heller inte motivera en dålig investering med att det finns ännu sämre investeringar. Den potentiella uppsidan du går miste om genom att låsa upp 12000 är hur man än ser det en förlust.pejvic skrev:Men det är fortfarande fakta att iom investeringen med dragkrok så når man 100% av model-3 -köparna, utan dragkrok når du max 50%. Auktion eller inte - fakta är att bilen är värd mycket mindre än en identisk med dragkrok. Lägger du 12000 på en dragkrok så får du 100% tillbaka. Lägger du 12000 på däck så får du 4000 tillbaka, av 77000 på FSD får du max hälften tillbaka osv. Dragkrok är idag det tillval på tesla model3 som är absolut mest lönsamt. Och då pratar vi inte gissningar, utan det är faktum. Hur man kan se investeringen som en kapitalförstöring är faktiskt en gåta. Det är den absolut bästa investeringen man kan göra om man skall börja plussa på grejer. Glöm ppf, solfilm, 20"-hjul och sänkningssatser, gummimattor och extrafack. Dragkrok is the shit. Och - personligen jag skiter i kroken och den är ful - men det är fruktansvärt rätt att köpa den ur ekonomiskt perspektiv. "kapitalförstöring" - nä. precis tvärtom.holden skrev:Det är samma här, men jag betvivlar inte att det finns fler än dig som de facto behöver dragkrok, jag är dock tveksam till att dessa utgör 60-70% av potentiella köpare. Att köpa dragkrok som man själv inte behöver för 12000 för att man tror det ökar bilens andrahandsvärde är också, enligt mitt sätt att se det, ren kapitalförstöring. Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.jbark skrev:Jag kan bara relatera till mig själv. Jag har kollat på beg 3or och ratat de utan dragkrok då de inte går att eftermontera. Dock föll valet tillslut på en ny då de med krok inte var så vanliga.holden skrev:Att lägga ut 12000 för att förhoppningsvis få tillbaka 12000 ett antal år senare låter inte som en affär i min smak. Rent praktiskt är det så vitt jag förstår så att på en trea måste man montera krokeländet manuellt vid varje användning, redan där hade jag tipptappat uppgiften. Men en del ser det kanske som en hobby.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Vi har ej använt dragkroken på vår sr+
Blipp la ut annons där drag ej stod med fast vi uppgett det.
Satte ut egen annons, ca 30 svar på ett dygn därav ca 10st som kan anses seriösa.
Många frågade om dragkroken, då det ej stod med i blipp annonsen.
Känns som man får tillbaka de 12000kr den kosta.
Blipp la ut annons där drag ej stod med fast vi uppgett det.
Satte ut egen annons, ca 30 svar på ett dygn därav ca 10st som kan anses seriösa.
Många frågade om dragkroken, då det ej stod med i blipp annonsen.
Känns som man får tillbaka de 12000kr den kosta.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
När det gäller privatpersoner? Hur ska alla intressenter ens känna till varandra i en öppen auktion? Är varan värd mer än utropspris kan det ju plötsligt dyka upp någon som inte är med i konspirationen.holden skrev:Så kallade auktionsringar är olagliga, dessa har förekommit inom diverse områden. Tanken är då att alla intressenter är överens om att inte bjuda och en person utses att köpa objektet till utropspris, sedan håller man intern auktion och på så vis slipper man auktionsfirmans kommission.Fredrik j skrev:Två privatpersoner som ska bjuda på en auktion får komma överens med varandra vad dom ska bjuda.holden skrev:Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.
Vilken brottsrubricering skulle det i så fall vara frågan om? Eller menar du att auktionshusen har regler för auktionen?
Att det finns konkurrensregler när det gäller företag är ju känt.
Jag är inte insatt i det juridiska men jag kan tänka mig att det faller under kategorin bedrägeri om man systematiskt lurar auktionsfirman på kommissionsavgifter genom marknadsmanipulation. Särskilt samlarmarknader inom olika specialområden har drabbats av detta, där känner oftast de potentiella köparna varandra.Fredrik j skrev:När det gäller privatpersoner? Hur ska alla intressenter ens känna till varandra i en öppen auktion? Är varan värd mer än utropspris kan det ju plötsligt dyka upp någon som inte är med i konspirationen.holden skrev:Så kallade auktionsringar är olagliga, dessa har förekommit inom diverse områden. Tanken är då att alla intressenter är överens om att inte bjuda och en person utses att köpa objektet till utropspris, sedan håller man intern auktion och på så vis slipper man auktionsfirmans kommission.Fredrik j skrev:Två privatpersoner som ska bjuda på en auktion får komma överens med varandra vad dom ska bjuda.holden skrev:Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.
Vilken brottsrubricering skulle det i så fall vara frågan om? Eller menar du att auktionshusen har regler för auktionen?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Att auktionsfirmorna gärna skulle vilja stänga av dessa personer är ju självklart men att det skulle vara olagligt för två privatpersoner att komma överens om att inte bjuda på en auktion men samtidigt inte blockera någon annan köpare låter väldigt märkligt.holden skrev:Jag är inte insatt i det juridiska men jag kan tänka mig att det faller under kategorin bedrägeri om man systematiskt lurar auktionsfirman på kommissionsavgifter genom marknadsmanipulation. Särskilt samlarmarknader inom olika specialområden har drabbats av detta, där känner oftast de potentiella köparna varandra.Fredrik j skrev:När det gäller privatpersoner? Hur ska alla intressenter ens känna till varandra i en öppen auktion? Är varan värd mer än utropspris kan det ju plötsligt dyka upp någon som inte är med i konspirationen.holden skrev:Så kallade auktionsringar är olagliga, dessa har förekommit inom diverse områden. Tanken är då att alla intressenter är överens om att inte bjuda och en person utses att köpa objektet till utropspris, sedan håller man intern auktion och på så vis slipper man auktionsfirmans kommission.Fredrik j skrev:Två privatpersoner som ska bjuda på en auktion får komma överens med varandra vad dom ska bjuda.holden skrev:Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.
Nej, men det är ju inte samma sak, om jag har ett tänkt maxpris och känner någon som säger sig vilja bjuda mer är det ju inte lag på att jag måste bjuda alls.Fredrik j skrev:
Att auktionsfirmorna gärna skulle vilja stänga av dessa personer är ju självklart men att det skulle vara olagligt för två privatpersoner att komma överens om att inte bjuda på en auktion men samtidigt inte blockera någon annan köpare låter väldigt märkligt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Men det är ju inte olagligt att bjuda med upp till precis under motståndarens maxpris även om man inte tänkt köpa under förutsättning att man inte agerar på uppdrag av säljaren eller har någon koppling till säljaren.holden skrev:Nej, men det är ju inte samma sak, om jag har ett tänkt maxpris och känner någon som säger sig vilja bjuda mer är det ju inte lag på att jag måste bjuda alls.Fredrik j skrev:
Att auktionsfirmorna gärna skulle vilja stänga av dessa personer är ju självklart men att det skulle vara olagligt för två privatpersoner att komma överens om att inte bjuda på en auktion men samtidigt inte blockera någon annan köpare låter väldigt märkligt.
Men det scenario vi diskuterade var väl om säljaren har ett lågt utropspris och två köpare i publiken kommer överens om att inte bjuda mer än utrop för att sedan göra en egen auktion ute på parkeringen? Allt i syfte att komma undan auktionsfirmans provision.
Är det vad du hävdar är olagligt? Att auktionsfirman inte längre vill göra affärer med dessa köpare är ju rimligt men det gör det ju inte olagligt.
Sen finns det ju säkert scenarios där det blir tveksamt. Om de två köparna i maskopi förhindrar andra budgivare från att delta.
Jag är inte jurist men om uppsåtet är att snuva auktionsfirman på kommission kan det vara olagligt, det bygger ju dock på att hela den potentiella marknaden är med på noterna och det blir ju svårt vad gäller en massmarknadsprodukt som personbilar. Hade det gällt en Zorn-målning hade det vart enklare att samla köparna, och spara en rejäl slant på auktionsfirmans bekostnad.Fredrik j skrev:Men det är ju inte olagligt att bjuda med upp till precis under motståndarens maxpris även om man inte tänkt köpa under förutsättning att man inte agerar på uppdrag av säljaren eller har någon koppling till säljaren.holden skrev:Nej, men det är ju inte samma sak, om jag har ett tänkt maxpris och känner någon som säger sig vilja bjuda mer är det ju inte lag på att jag måste bjuda alls.Fredrik j skrev:
Men det scenario vi diskuterade var väl om säljaren har ett lågt utropspris och två köpare i publiken kommer överens om att inte bjuda mer än utrop för att sedan göra en egen auktion ute på parkeringen? Allt i syfte att komma undan auktionsfirmans provision.
Är det vad du hävdar är olagligt? Att auktionsfirman inte längre vill göra affärer med dessa köpare är ju rimligt men det gör det ju inte olagligt.
Sen finns det ju säkert scenarios där det blir tveksamt. Om de två köparna i maskopi förhindrar andra budgivare från att delta.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Att nå många köpare behöver inte ha någon som helst korrelation till slutpriset, det gäller att nå rätt köpare. Att låsa kapital med nollränta i flera år är kapitalförstöring. Man kan heller inte motivera en dålig investering med att det finns ännu sämre investeringar. Den potentiella uppsidan du går miste om genom att låsa upp 12000 är hur man än ser det en förlust.[/quote]
Ja men du kan inte räkna med en riskfri ränta på mer än 1% - max.
Om det blir en dålig affär eller inte vet man inte förrän den dagen man säljer bilen. Jag tror att det är plusaffär att köpa till kroken till just Model3.
De flesta köpare vill ha kroken och när det ligger 100 st 3:or på blocket så är det lättare att sälja de med kroken.
På samma sätt som vissa paket på äldre bilar. En V70 Kinetic var tex svår att sälja med den snåla utrustningen.
Vissa bilar är svåra att sälja med manuell låda. Då får man tillbaka den investeringen den dagen man säljer, och oftast lite till.
Ett tydligt sånt exempel är dragkroken på model3. Lägg bevakning på alla privata på blocket under några månader så ser du att jag har rätt
Ja men du kan inte räkna med en riskfri ränta på mer än 1% - max.
Om det blir en dålig affär eller inte vet man inte förrän den dagen man säljer bilen. Jag tror att det är plusaffär att köpa till kroken till just Model3.
De flesta köpare vill ha kroken och när det ligger 100 st 3:or på blocket så är det lättare att sälja de med kroken.
På samma sätt som vissa paket på äldre bilar. En V70 Kinetic var tex svår att sälja med den snåla utrustningen.
Vissa bilar är svåra att sälja med manuell låda. Då får man tillbaka den investeringen den dagen man säljer, och oftast lite till.
Ett tydligt sånt exempel är dragkroken på model3. Lägg bevakning på alla privata på blocket under några månader så ser du att jag har rätt

Ja men du kan inte räkna med en riskfri ränta på mer än 1% - max.pejvic skrev:Att nå många köpare behöver inte ha någon som helst korrelation till slutpriset, det gäller att nå rätt köpare. Att låsa kapital med nollränta i flera år är kapitalförstöring. Man kan heller inte motivera en dålig investering med att det finns ännu sämre investeringar. Den potentiella uppsidan du går miste om genom att låsa upp 12000 är hur man än ser det en förlust.

Jag förstår hur du tänker här, men jag håller inte med om slutsatsen

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Tellus
- Teslaägare
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... r/98734947
Annonseras som Svensksåld modellår 2022
Men enligt vin tidigare registrerad i Tyskland och 2021 enligt vin.
Dessutom ~ 220 tusen över nypris.
Hur är detta möjligt, när leveranstiden på ny bil är ca 1 månad.
Är det för att det är den enda Y LR i världen som har Track mode
Annonseras som Svensksåld modellår 2022
Men enligt vin tidigare registrerad i Tyskland och 2021 enligt vin.
Dessutom ~ 220 tusen över nypris.
Hur är detta möjligt, när leveranstiden på ny bil är ca 1 månad.
Är det för att det är den enda Y LR i världen som har Track mode

Klassikt bedrägeri. De vänder sig till mindre vetande och dessutom luras de på flera punkter.
Bla gamla batteriet, gamla processorn, fel årsmodell, den lär dessutom sakna vagnskada.
Överprissatt med 280.000kr.
Det är fri prissättning men allt annat är olagligt i annonsen.
Bla gamla batteriet, gamla processorn, fel årsmodell, den lär dessutom sakna vagnskada.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Dessutom har den gått drygt 4 gånger så långt som de anger i annonsen.pejvic skrev:Klassikt bedrägeri. De vänder sig till mindre vetande och dessutom luras de på flera punkter.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Anmäl annonsen till Blocket. Det har jag gjort.
Glad för att jag sålt min Tesla
https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... d/99890277
Något att ha? Long Range RWD är väl rätt schysst?
Prismässigt är jag lite osäker. Vad tror ni?
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
- Tellus
- Teslaägare
600km WLTPME3 skrev:https://www.blocket.se/annons/skane/tes ... d/99890277
Rätt bra pris, blir nog såld snabbt
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Finns en visningsbil av Model Y till salu hos Tesla:
https://www.tesla.com/sv_SE/my/order/LR ... o#overview
Dom vill ha 817.400 kr (tveksamt om man får bonus?)
En ny kostar 832.700 kr med leverans i juli (kanske med möjlighet till bonus om man vill chansa)
En ny kostar 832.700 kr med leverans i juli (kanske med möjlighet till bonus om man vill chansa)
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Mindre än 50 km i mätarställning = den är inte körd, antagligen inte ens påställd.
Men de döljer VIN i URL:en numera så det går inte att kolla bakgrund på de begagnade bilarna själv längre.
Men de döljer VIN i URL:en numera så det går inte att kolla bakgrund på de begagnade bilarna själv längre.

Model Y LR AWD 2022
Den där blir nog såld under kvällen...Credde skrev:Finns en visningsbil av Model Y till salu hos Tesla:
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Credde skrev:Finns en visningsbil av Model Y till salu hos Tesla:
Den där får man bonus på.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Garantin ser ut att ha börjat ticka från december 2021, så jag är inte helt säker på att den inte varit i trafik redan. Synd att man inte kan se VIN längre.
Elbilist sedan 2014