Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 26 feb 2022 06:35
Efter miljöbonus så kostar en flång ny M3LR med metallic 580k
https://teslaclubsweden.se/forum/
ja precis, själv skulle jag ju hellre köpt det men hon verkade vilja ha en P.Teslawessla skrev:Efter miljöbonus så kostar en flång ny M3LR med metallic 580k
ja det är väl den billigaste just nu. Men den har ingen dragkrok och det går inte att eftermontera. Skall själv sälja min strax så man kikar lite på priserna just nu.Blipblop skrev:Kan man se statistik på antalet bilar ute till försäljning? Nu är det ca 470 Tesla på blocket.se iaf. Strax är modell 3-orna under 400 hos privatpersoner också! Det är ju "alltid" dom dyraste som ligger kvar länge. https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... k/99783100 Bra pris!
Jo den har drag, men blipp glömde skriva med det.pejvic skrev:ja det är väl den billigaste just nu. Men den har ingen dragkrok och det går inte att eftermontera. Skall själv sälja min strax så man kikar lite på priserna just nu.Blipblop skrev:Kan man se statistik på antalet bilar ute till försäljning? Nu är det ca 470 Tesla på blocket.se iaf. Strax är modell 3-orna under 400 hos privatpersoner också! Det är ju "alltid" dom dyraste som ligger kvar länge. https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... k/99783100 Bra pris!
Drag är många som vill ha i Sverige så det tror jag höjer värdet en hel del. Just för att man inte kan montera det senare också.
Oh vilken miss. Det är en dealbreaker för kanske 60-70% av köparna. Men då är ju priset bra tycker jag.Tellus skrev:Jo den har drag, men blipp glömde skriva med det.pejvic skrev:ja det är väl den billigaste just nu. Men den har ingen dragkrok och det går inte att eftermontera. Skall själv sälja min strax så man kikar lite på priserna just nu.Blipblop skrev:Kan man se statistik på antalet bilar ute till försäljning? Nu är det ca 470 Tesla på blocket.se iaf. Strax är modell 3-orna under 400 hos privatpersoner också! Det är ju "alltid" dom dyraste som ligger kvar länge. https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... k/99783100 Bra pris!
Drag är många som vill ha i Sverige så det tror jag höjer värdet en hel del. Just för att man inte kan montera det senare också.
Tror det är denna? https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... l/99788233pejvic skrev:Oh vilken miss. Det är en dealbreaker för kanske 60-70% av köparna. Men då är ju priset bra tycker jag.Tellus skrev:Jo den har drag, men blipp glömde skriva med det.pejvic skrev:ja det är väl den billigaste just nu. Men den har ingen dragkrok och det går inte att eftermontera. Skall själv sälja min strax så man kikar lite på priserna just nu.Blipblop skrev:Kan man se statistik på antalet bilar ute till försäljning? Nu är det ca 470 Tesla på blocket.se iaf. Strax är modell 3-orna under 400 hos privatpersoner också! Det är ju "alltid" dom dyraste som ligger kvar länge. https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... k/99783100 Bra pris!
Drag är många som vill ha i Sverige så det tror jag höjer värdet en hel del. Just för att man inte kan montera det senare också.
En P är varken dyrare att försäkra eller att reparera kontra LR.pejvic skrev:ja precis, själv skulle jag ju hellre köpt det men hon verkade vilja ha en P.Teslawessla skrev:Efter miljöbonus så kostar en flång ny M3LR med metallic 580k
Men helt klart ekonomiskt vettigare att köra på en ny LR och isåfall lägga på ACC-boost.
En gammal P blir sjukt dyr att försäkra, reparera osv senare, men det är inte alltid ekonomin som styr.
Hon kanske tjänar ett par hundra i månaden. Eller verkligen måste ha Track-mode, eller gasa ifrån alla
Inte kan väl dragkrok var en dealbreaker för 60-70% av köparna? Jag har än så länge sett exakt en(1) Tesla med släp.pejvic skrev:Oh vilken miss. Det är en dealbreaker för kanske 60-70% av köparna. Men då är ju priset bra tycker jag.Tellus skrev:Jo den har drag, men blipp glömde skriva med det.pejvic skrev:ja det är väl den billigaste just nu. Men den har ingen dragkrok och det går inte att eftermontera. Skall själv sälja min strax så man kikar lite på priserna just nu.Blipblop skrev:Kan man se statistik på antalet bilar ute till försäljning? Nu är det ca 470 Tesla på blocket.se iaf. Strax är modell 3-orna under 400 hos privatpersoner också! Det är ju "alltid" dom dyraste som ligger kvar länge. https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... k/99783100 Bra pris!
Drag är många som vill ha i Sverige så det tror jag höjer värdet en hel del. Just för att man inte kan montera det senare också.
Tror han kan ha rätt tyvärr. Folk vill ha möjligheten även om de nästan aldrig utnyttjar den.holden skrev:Inte kan väl dragkrok var en dealbreaker för 60-70% av köparna? Jag har än så länge sett exakt en(1) Tesla med släp.pejvic skrev:Oh vilken miss. Det är en dealbreaker för kanske 60-70% av köparna. Men då är ju priset bra tycker jag.Tellus skrev:Jo den har drag, men blipp glömde skriva med det.pejvic skrev:ja det är väl den billigaste just nu. Men den har ingen dragkrok och det går inte att eftermontera. Skall själv sälja min strax så man kikar lite på priserna just nu.Blipblop skrev:Kan man se statistik på antalet bilar ute till försäljning? Nu är det ca 470 Tesla på blocket.se iaf. Strax är modell 3-orna under 400 hos privatpersoner också! Det är ju "alltid" dom dyraste som ligger kvar länge. https://www.blocket.se/annons/orebro/te ... k/99783100 Bra pris!
Drag är många som vill ha i Sverige så det tror jag höjer värdet en hel del. Just för att man inte kan montera det senare också.
Ja drar upp och lägger i båten i norra Stockholms skärgård, 2x1,5 km två gånger om året, knappast någon som ser mig med släpet kopplat men ändå helt livsviktigt med krok. Och så har jag en liten bromslös 80 -vagn för diverse uppdrag som oftast agerar grovsopbehållare och som körs ca 6 mil varje månad till återvinningen. Drag var en dealbreaker ja......jonasl skrev:Även om man har behov av drag så kör man sannolikt bara med släp en mycket liten del av tiden.
Jag tycker att många treor jag ser har kroken på och det borde ju betyda att den används i någon mån. Körde själv släp med bilen i söndags och kommer höra hem det igen i helgen. Drog <250kWh/km f.ö., 750 kg obromsat men ganska högt kapellsläp i 60-70 km/h i ungefär fyra platta mil på Gotland.
När dom infällbara krokarna slog igenom för 15 år sedan försvann ju alla negativa egenskaper med att ha krok. Bortsett från kanske ekonomin då…jonasl skrev:Kommer man ut på landet så har alla bilar dragkrok.
Här är en bild jag tog för att illustrera detta faktum, en parkering vid ett cafe i Dalarna:
Så här extremt kanske det inte alltid är men de flesta bilarna har krok tycker jag. Klart det påverkar andrahandsvärdet.
Vilka negativa egenskaper är det?Fredrik j skrev:När dom infällbara krokarna slog igenom för 15 år sedan försvann ju alla negativa egenskaper med att ha krok. Bortsett från kanske ekonomin då…jonasl skrev:Kommer man ut på landet så har alla bilar dragkrok.
Här är en bild jag tog för att illustrera detta faktum, en parkering vid ett cafe i Dalarna:
Så här extremt kanske det inte alltid är men de flesta bilarna har krok tycker jag. Klart det påverkar andrahandsvärdet.
Precis. Det negativa innan dom infällbara, osynliga var ju att det var fult plus att det sabbar krocksäkerheten bakifrån.holden skrev:Det negativa är väl att det är skitfult. Aldrig haft bil med krok och då har jag ändå flera båtar som ska i/ur, hade ändå inte fått dra dessa med en trea.
Jag kan bara relatera till mig själv. Jag har kollat på beg 3or och ratat de utan dragkrok då de inte går att eftermontera. Dock föll valet tillslut på en ny då de med krok inte var så vanliga.holden skrev:Att lägga ut 12000 för att förhoppningsvis få tillbaka 12000 ett antal år senare låter inte som en affär i min smak. Rent praktiskt är det så vitt jag förstår så att på en trea måste man montera krokeländet manuellt vid varje användning, redan där hade jag tipptappat uppgiften. Men en del ser det kanske som en hobby.
Det är samma här, men jag betvivlar inte att det finns fler än dig som de facto behöver dragkrok, jag är dock tveksam till att dessa utgör 60-70% av potentiella köpare. Att köpa dragkrok som man själv inte behöver för 12000 för att man tror det ökar bilens andrahandsvärde är också, enligt mitt sätt att se det, ren kapitalförstöring. Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.jbark skrev:Jag kan bara relatera till mig själv. Jag har kollat på beg 3or och ratat de utan dragkrok då de inte går att eftermontera. Dock föll valet tillslut på en ny då de med krok inte var så vanliga.holden skrev:Att lägga ut 12000 för att förhoppningsvis få tillbaka 12000 ett antal år senare låter inte som en affär i min smak. Rent praktiskt är det så vitt jag förstår så att på en trea måste man montera krokeländet manuellt vid varje användning, redan där hade jag tipptappat uppgiften. Men en del ser det kanske som en hobby.
Håller med dig, tveksamt att få igen alla pengar men en del iaf. Men det kommer ju iaf göra den mer lättsåld. Lite drygt att de inte kan eftermontera, leder ju till kapitalförstöring, ens behov kan ju ändras under 3 år och att behöva byta bil för en krok känns onödigt. Jag tror många köper för att de inte går att eftermontera som en säkerhet...holden skrev:Det är samma här, men jag betvivlar inte att det finns fler än dig som de facto behöver dragkrok, jag är dock tveksam till att dessa utgör 60-70% av potentiella köpare. Att köpa dragkrok som man själv inte behöver för 12000 för att man tror det ökar bilens andrahandsvärde är också, enligt mitt sätt att se det, ren kapitalförstöring. Auktioneras bilen ut behövs det bara två potentiella köpare för att bilen ska bli rätt betald, såvida dessa inte ingår i en olaglig allians med varandra.jbark skrev:Jag kan bara relatera till mig själv. Jag har kollat på beg 3or och ratat de utan dragkrok då de inte går att eftermontera. Dock föll valet tillslut på en ny då de med krok inte var så vanliga.holden skrev:Att lägga ut 12000 för att förhoppningsvis få tillbaka 12000 ett antal år senare låter inte som en affär i min smak. Rent praktiskt är det så vitt jag förstår så att på en trea måste man montera krokeländet manuellt vid varje användning, redan där hade jag tipptappat uppgiften. Men en del ser det kanske som en hobby.