Sida 142 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 10:45
av dd88
Jag skulle påstå att vinden har vänt, gemene man kollar på elbilar idag. Inte för att dom vill utan för att dom måste.

Sen är det väl ändå uppenbart att det handlar om nybilsköpare, varför skulle man annars vara intresserad av en Ioniq 5.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 10:46
av PapaD
taliz skrev:
Detta var ju andra gången han körde 1000km med i5.
Körde han inte en annan bil förra gången? Det gick ju lite snabbare då, 10 timmar jämnt.
Det var en svart bil den gången. Så ja, en annan.
Och tyskens vita gjorde 100 mil på 9h21m. Och den körningen som var smått hysterisk hade ca 3kWh/mil om jag förstått tyskan rätt. Vilket inte avskräcker mig, han låg ju på som bara den i videon.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 10:55
av taliz
dd88 skrev:
Jag skulle påstå att vinden har vänt, gemene man kollar på elbilar idag. Inte för att dom vill utan för att dom måste.

Sen är det väl ändå uppenbart att det handlar om nybilsköpare, varför skulle man annars vara intresserad av en Ioniq 5.
Hur många köper ny bil utan efterforskningar menar du?
Särskilt elbil är ju något helt nytt för de flesta. Rimligen läser man på lite då(även om det förstås finns en del som bara förväntar sig att allt skall funka).
Aftonbladet, expressen etc har nog försvunnit från mångas medvetande. Idag kikar man på youtube istället. Finns ju hur många bil-kanaler som helst.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 11:05
av mati
OfarligTesla skrev:
Om man ser båda bilarnas profil från fronten som boxar så har de mer eller mindre samma CdA. Nu är ju ingen en ren box men frågan är om någon avviker mer än den andra. Om de är lika där så kan Ioniqen utan problem dra mer än E-tron på motorväg om drivlinan är mindre effektiv eller det är skillnad i andra förluster.
Hur skulle drivlinan i Ioniq 5 vare mindre effektiv än e-tron? Enligt HelectriC så är det utan problem möjligt att köra Ioniq 5 runt 16-17kWh/100km i normal landsvägsfart, oavsett väglag eller temperatur. Det skulle en e-tron inte ens fixa i fritt fall med motorn avstängd. Jag ligger med några få undantag ALLTID en bra bit över 20kWh/100km, även om jag håller mig till 70-vägar och kör som en gubbe med ägg under pedalen (vilket jag oftast gör).
Nej, drivlinan i Ioniq 5 måste vara effektivare, åtminstone i vissa lägen. Men det kan ju vara så att den är optimerad för en viss hastighet till exempel. Även en elmotor har olika bra verkningsgrad vid olika varvtal, och det är ju möjligt att Ioniqs drivlina tappar effektivitet när man kör fortare. Detta i kombination med ökande luftmotstånd i höga hastigheter gör då att förbrukningen ökar våldsamt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 11:15
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Jag skulle påstå att vinden har vänt, gemene man kollar på elbilar idag. Inte för att dom vill utan för att dom måste.

Sen är det väl ändå uppenbart att det handlar om nybilsköpare, varför skulle man annars vara intresserad av en Ioniq 5.
Hur många köper ny bil utan efterforskningar menar du?
Särskilt elbil är ju något helt nytt för de flesta. Rimligen läser man på lite då(även om det förstås finns en del som bara förväntar sig att allt skall funka).
Aftonbladet, expressen etc har nog försvunnit från mångas medvetande. Idag kikar man på youtube istället. Finns ju hur många bil-kanaler som helst.
Klart många kollar upp det viktigaste, men då är vi tillbaka till hur många som kommer se Björns klipp och sen faktiskt lägga något värde vid det. Finns ett hundratal andra reviews som inte nämner det, antingen så vägar man inte nackdelarna som kommer upp så tungt eller så har man redan bestämt sig. Du har väl en ID4 och borde känna igen dig i det?

Så gällande:
mati skrev:
Även hos Hyundai borde man ju vara medveten om att halva elbilsvärlden tittar på Björns tester och att det han kommer fram till har stor betydelse för bilens rykte och troligen också framtida försäljningssiffror?
Så nej, jag har extremt svårt att tro att det har någon påverkan.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 11:27
av Mickep
Om man ser på björns tester så testade han två bilar. en bil har en annan (kris rifa) testat och denna hade problem med laddningen, precis som björn. Det var också olika modeller. (tror den ena var rwd och andra awd). det var p45 modellen (med soltak) som hade problem. )

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 12:00
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Jag skulle påstå att vinden har vänt, gemene man kollar på elbilar idag. Inte för att dom vill utan för att dom måste.

Sen är det väl ändå uppenbart att det handlar om nybilsköpare, varför skulle man annars vara intresserad av en Ioniq 5.
Hur många köper ny bil utan efterforskningar menar du?
Särskilt elbil är ju något helt nytt för de flesta. Rimligen läser man på lite då(även om det förstås finns en del som bara förväntar sig att allt skall funka).
Aftonbladet, expressen etc har nog försvunnit från mångas medvetande. Idag kikar man på youtube istället. Finns ju hur många bil-kanaler som helst.
Klart många kollar upp det viktigaste, men då är vi tillbaka till hur många som kommer se Björns klipp och sen faktiskt lägga något värde vid det. Finns ett hundratal andra reviews som inte nämner det, antingen så vägar man inte nackdelarna som kommer upp så tungt eller så har man redan bestämt sig. Du har väl en ID4 och borde känna igen dig i det?

Så gällande:
mati skrev:
Även hos Hyundai borde man ju vara medveten om att halva elbilsvärlden tittar på Björns tester och att det han kommer fram till har stor betydelse för bilens rykte och troligen också framtida försäljningssiffror?
Så nej, jag har extremt svårt att tro att det har någon påverkan.
Poängen var att man inte behöver se Björns klipp för att influeras av det, då det sprids till så många andra media.
Björn skrev bokstavligen "highly recommended" för i5, trots problemen. Det gjorde han för ID4 också vill jag minnas.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 12:17
av dd88
Antar att du med "så många andra media" menar siter som inriktar sig på elbilar vars läsare redan har sett hans klipp? Bubblan är liten.

Vi snackar inte älgtest av Mercedes A-klass här.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 12:20
av Tessi19
dd88 skrev:
Bara för att man själv följer nyheter och läser forum så betyder det inte att den stora majoriteten gör det. Har man inte intresset utan bara behöver en bil så väger garanterat säljarnas ord tyngre.

Jag kan uppskatta mycket av det Björn gör, men han är knappast kommersiell. 10+ klipp om bilen är på tok förmycket för att gemene man ska orka kolla igenom allt, speciellt då det ständigt förekommer grova sexreferenser, tung teknisk info och intern nördhumor.

Då ligger Aftonbladet, Teknikens Värld och annan smörja närmare till hands.
+1

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 13:16
av alvenzo
Alltså hur mycket kan man haka upp sig på ett problem? Alltså det är bekräftat att det är EN bil som har haft problem, två gånger. Det finns en hel del I5 ute på vägarna och om detta var ett faktiskt problem med alla bilar så skulle det kommit fram på många håll nu, tycker ni inte?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 14:45
av HelectriC
Jag har nu kört 2 långresor med återkommande snabbladdning och har inga problem att ladda fort. Sen får Björn tycka vad han vill, min bil har inte de problemen iaf.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 20:01
av icreate
Senaste numret av Vi Bilägare testar Ioniq 5 RWD Advanced mot Audi Q4 E-tron 50 Quattro och BMW IX3 Charged.

Ioniq 5 blir testvinnare. Den får några minus men att en Hyundai öht kan jämföra sig med BMW och Audi och leverera bra resultat till ett mycket lägre pris imponerar.
B9F03F8B-FE7E-4D40-A2CD-FF501A3EEEDE.jpeg

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 11 okt 2021 22:39
av martinot
Ioniq 5 får utmärkelsen bästa köp av AMS i jämförelse med både Enyaq och Model Y, men med kommentaren att det är tre enormt olika bilar för förmodligen väldigt olika köpare.

Inga anmärkningar på Ioniq 5 gällande laddproblematikten som andra testare (TB, Rifa). Tvärt om beröm som bästa bilen gällande laddeffekten.




Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 07:00
av mati
martinot skrev:
Ioniq 5 får utmärkelsen bästa köp av AMS i jämförelse med både Enyaq och Model Y, men med kommentaren att det är tre enormt olika bilar för förmodligen väldigt olika köpare.
Men det fattar jag inte. På vilket sätt då? Menar de prislappen? Eller status? Jag tycker att Enyaq/ID4/MY/Ioniq5 ligger alla i samma kategori av bil ungefär, och jag har tittat på samtliga. Att alla bilköpare har olika preferenser är logiskt, men vad är det som gör att bilarna anses vara enormt olika? Det tycker inte jag alls.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 07:52
av Walker
mati skrev:
martinot skrev:
Ioniq 5 får utmärkelsen bästa köp av AMS i jämförelse med både Enyaq och Model Y, men med kommentaren att det är tre enormt olika bilar för förmodligen väldigt olika köpare.
Men det fattar jag inte. På vilket sätt då? Menar de prislappen? Eller status? Jag tycker att Enyaq/ID4/MY/Ioniq5 ligger alla i samma kategori av bil ungefär, och jag har tittat på samtliga. Att alla bilköpare har olika preferenser är logiskt, men vad är det som gör att bilarna anses vara enormt olika? Det tycker inte jag alls.
Du skulle kanske fatta om du såg snabbtestet.
Enyaqen känns mer som en ”vanlig” bil, Håndajen är mer high-tec och Teslan lirar i en egen division.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 08:44
av jurand
På tal om laddning..

Var igår o laddade på Circle K snabbladdare, 300kW ska de klara av på 2 laddare, ena var trasig så man vet inte.

I alla fall, laddade från ca:30% till 85%. Det gick på 23minuter vilket är rätt ok, speciellt när man kan lägga o slappa i bilen, grym rolig feature alltså.

Till problemen då:
1. Bilen kom inte över 120kW trots jag var ensam på stationen, kan vara stationen men ändå..
2. Det mest oroväckande. Bilen skapade ett väldigt högt tonig pipig ljud i bilen när bilen laddade med som högst effekt inne i kupén. Väldigt irriterande men man överlevde, däremot skall väl bilen vara tyst?

Någon som haft problem med pipande ljud vid snabbladdning

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 09:18
av HelectriC
Min är knäpptyst.

Du laddar kW. Däremot mängden ström du får på batteriet är kWh. En laddstolpe har tex maxeffekt 300kW och du får in 72kWh på batteriet,

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 09:23
av DanneLKPG
jurand skrev:
På tal om laddning..

Var igår o laddade på Circle K snabbladdare, 300kWh ska de klara av på 2 laddare, ena var trasig så man vet inte.

I alla fall, laddade från ca:30% till 85%. Det gick på 23minuter vilket är rätt ok, speciellt när man kan lägga o slappa i bilen, grym rolig feature alltså.

Till problemen då:
1. Bilen kom inte över 120kWh trots jag var ensam på stationen, kan vara stationen men ändå..
2. Det mest oroväckande. Bilen skapade ett väldigt högt tonig pipig ljud i bilen när bilen laddade med som högst effekt inne i kupén. Väldigt irriterande men man överlevde, däremot skall väl bilen vara tyst?

Någon som haft problem med pipande ljud vid snabbladdning
Vad förvånad man blir att ena laddaren är trasig hos Circle K. :lol:
Har hört det från vissa laddare i min nuvarande elbil så det kanske beror på laddaren? Har själv laddat en IONIQ 5 demobil på Circle K 300kW i Linköping och det hördes ingenting i bilen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 09:36
av jurand
HelectriC skrev:
Min är knäpptyst.

Du laddar kW. Däremot mängden ström du får på batteriet är kWh. En laddstolpe har tex maxeffekt 300kW och du får in 72kWh på batteriet,
Heh, man försöker alltid inte blanda enheter och så blir det ändå fel :), tack för rättningen, tur att man inte gått elprogrammet för att bli elektriker en gång i tiden….

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 09:46
av jurand
DanneLKPG skrev:
jurand skrev:
På tal om laddning..

Var igår o laddade på Circle K snabbladdare, 300kWh ska de klara av på 2 laddare, ena var trasig så man vet inte.

I alla fall, laddade från ca:30% till 85%. Det gick på 23minuter vilket är rätt ok, speciellt när man kan lägga o slappa i bilen, grym rolig feature alltså.

Till problemen då:
1. Bilen kom inte över 120kWh trots jag var ensam på stationen, kan vara stationen men ändå..
2. Det mest oroväckande. Bilen skapade ett väldigt högt tonig pipig ljud i bilen när bilen laddade med som högst effekt inne i kupén. Väldigt irriterande men man överlevde, däremot skall väl bilen vara tyst?

Någon som haft problem med pipande ljud vid snabbladdning
Vad förvånad man blir att ena laddaren är trasig hos Circle K. :lol:
Har hört det från vissa laddare i min nuvarande elbil så det kanske beror på laddaren? Har själv laddat en IONIQ 5 demobil på Circle K 300kW i Linköping och det hördes ingenting i bilen.
Dock är de gratis som tur är 8-)

Får hitta någon annan snabbladdare o prova där då.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 11:21
av martinot
jurand skrev:
På tal om laddning..

Var igår o laddade på Circle K snabbladdare, 300kW ska de klara av på 2 laddare, ena var trasig så man vet inte.

I alla fall, laddade från ca:30% till 85%. Det gick på 23minuter vilket är rätt ok, speciellt när man kan lägga o slappa i bilen, grym rolig feature alltså.

Till problemen då:
1. Bilen kom inte över 120kW trots jag var ensam på stationen, kan vara stationen men ändå..
2. Det mest oroväckande. Bilen skapade ett väldigt högt tonig pipig ljud i bilen när bilen laddade med som högst effekt inne i kupén. Väldigt irriterande men man överlevde, däremot skall väl bilen vara tyst?

Någon som haft problem med pipande ljud vid snabbladdning
Nu kan jag inte tekniken bakom CKs laddare (förutom att jag som du märkt att det extremt ofta är trasiga och strular mycket), men en teori skulle kunna vara att de laddar med 400V och E-GMP är i grunden gjord för 800V. För att kunna ladda med 400V så skall tydligen en DC-DC-konverter användas tillsammans med motorn för att höja upp spänningen till 800V som batteripacken i E-GMP kräver. Kan vara detta som både effektbegränsar, men som även får vissa ljud (kan typiskt uppstå en del högfrekventa ljud vid DC-DC-konverters).

Men detta är enbart spekulation från min sida att de är på 400V. Är CK-laddarna på 800V så faller hela min tes ovan.

Tips för att praktiskt undersöka vidare:

Testa att ladda på en annan laddare med 800V (som Ionity), men även en annan laddare (inte den CK du körde) som du vet är på 400V, och se vad du får för eventuella skillnader.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 11:30
av wheels
martinot skrev:
jurand skrev:
På tal om laddning..

Var igår o laddade på Circle K snabbladdare, 300kW ska de klara av på 2 laddare, ena var trasig så man vet inte.

I alla fall, laddade från ca:30% till 85%. Det gick på 23minuter vilket är rätt ok, speciellt när man kan lägga o slappa i bilen, grym rolig feature alltså.

Till problemen då:
1. Bilen kom inte över 120kW trots jag var ensam på stationen, kan vara stationen men ändå..
2. Det mest oroväckande. Bilen skapade ett väldigt högt tonig pipig ljud i bilen när bilen laddade med som högst effekt inne i kupén. Väldigt irriterande men man överlevde, däremot skall väl bilen vara tyst?

Någon som haft problem med pipande ljud vid snabbladdning
Nu kan jag inte tekniken bakom CKs laddare (förutom att jag som du märkt att det extremt ofta är trasiga och strular mycket), men en teori skulle kunna vara att de laddar med 400V och E-GMP är i grunden gjord för 800V. För att kunna ladda med 400V så skall tydligen en DC-DC-konverter användas tillsammans med motorn för att höja upp spänningen till 800V som batteripacken i E-GMP kräver. Kan vara detta som både effektbegränsar, men som även får vissa ljud (kan typiskt uppstå en del högfrekventa ljud vid DC-DC-konverters).

Men detta är enbart spekulation från min sida att de är på 400V. Är CK-laddarna på 800V så faller hela min tes ovan.

Tips för att praktiskt undersöka vidare:

Testa att ladda på en annan laddare med 800V (som Ionity), men även en annan laddare (inte den CK du körde) som du vet är på 400V, och se vad du får för eventuella skillnader.
Konstigt, jag har inte märkt direkt att det är mycket strul med laddarna i Fjelie och dom är i gång 24/7. Så med tanke på belastningen, tycker jag att dom är mycket bra

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 14:49
av jurand
martinot skrev:
jurand skrev:
På tal om laddning..

Var igår o laddade på Circle K snabbladdare, 300kW ska de klara av på 2 laddare, ena var trasig så man vet inte.

I alla fall, laddade från ca:30% till 85%. Det gick på 23minuter vilket är rätt ok, speciellt när man kan lägga o slappa i bilen, grym rolig feature alltså.

Till problemen då:
1. Bilen kom inte över 120kW trots jag var ensam på stationen, kan vara stationen men ändå..
2. Det mest oroväckande. Bilen skapade ett väldigt högt tonig pipig ljud i bilen när bilen laddade med som högst effekt inne i kupén. Väldigt irriterande men man överlevde, däremot skall väl bilen vara tyst?

Någon som haft problem med pipande ljud vid snabbladdning
Nu kan jag inte tekniken bakom CKs laddare (förutom att jag som du märkt att det extremt ofta är trasiga och strular mycket), men en teori skulle kunna vara att de laddar med 400V och E-GMP är i grunden gjord för 800V. För att kunna ladda med 400V så skall tydligen en DC-DC-konverter användas tillsammans med motorn för att höja upp spänningen till 800V som batteripacken i E-GMP kräver. Kan vara detta som både effektbegränsar, men som även får vissa ljud (kan typiskt uppstå en del högfrekventa ljud vid DC-DC-konverters).

Men detta är enbart spekulation från min sida att de är på 400V. Är CK-laddarna på 800V så faller hela min tes ovan.

Tips för att praktiskt undersöka vidare:

Testa att ladda på en annan laddare med 800V (som Ionity), men även en annan laddare (inte den CK du körde) som du vet är på 400V, och se vad du får för eventuella skillnader.
Ska prova Ionity nästa laddning och se, får se om jag hittar någon 400v laddare också, bra tips!

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 18:38
av Aida
Kors i taket!

Säljaren ringde idag och meddelade att min I5 1st Ed AWD är byggd!!! Nu ska den lastas på båt och är framme först i mitten av januari! Tar tid att segla jorden runt!

Han var själv förvånad och väldigt glad! Så förra veckans ”tidigast i mars” föll platt…

Vad säger ni som fått era bilar: vilka mattor och bagagerumsmatta? Hur har ni gjort med vinterhjul?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 12 okt 2021 18:43
av Bjelke
Aida skrev:
Kors i taket!

Säljaren ringde idag och meddelade att min I5 1st Ed AWD är byggd!!! Nu ska den lastas på båt och är framme först i mitten av januari! Tar tid att segla jorden runt!

Han var själv förvånad och väldigt glad! Så förra veckans ”tidigast i mars” föll platt…

Vad säger ni som fått era bilar: vilka mattor och bagagerumsmatta? Hur har ni gjort med vinterhjul?
”Plötsligt händer det ” :)