Sida 141 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 13:23
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.

Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.

Aldrig haft problem med upplägget.
Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Om man absolut måste bli av med bilen så kan man bekosta en överlåtning, är ju ingen direkt kostnad att snacka om.

Sen är det klart att livet kan förändras, men om man inte vill ta risken så kan man ta en långtidshyra per månad eller korttidsleasing på ett år, visst är det dyrare men där får var och en avgöra om det är värt det.

Har svårt att tro att jag någonsin kommer köpa en vardagsbil igen.
Vad är fördelen vs att köpa menar du?
Jag ser som sagt så gott som uteslutande nackdelar.
Enda potentiella fördelen är väl att man garderar sig i viss mån mot plötsligt värdefall. Men det har ju leasingbolaget förstås bakat in i kostnaden. There's no such thing as a free lunch.

Nu med elbilar och bonus är det extremt ofördelaktigt att privatleasa IMO. Bonusen och efterfrågan gör det väldigt mkt billigare att köpa själv, ta emot bonusen och sen sälja om man så önskar.
Om jag tex privatleasat min Model 3 så hade den kostat mig mer än 3ggr mer än vad den nu gjorde när jag köpte och sålde själv.
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.

Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.

Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.

Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 13:43
av taliz
dd88 skrev:
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.

Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.

Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.

Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.
Ja ok, om man behöver minska belåningsgraden så kan jag förstå det.
Samtidigt känns det ju lite som att man lever över sina tillgångar då.

Jag är nog mer "känslomässigt investerad" när det är andras grejer. När det är mitt eget så är känslan att jag kan behandla det precis hur jag vill. Andras grejer vill jag inte råka förstöra i onödan...

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 13:54
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Minns jag kollade på det när det var nytt. De skulle ha 9k/mån för en XC40. :shock:
Nu finns det erbjudanden att leasa den för 2995 såg jag...
ja, billigt lär aldrig total flexibilitet och frihet vara. Ganska stor skillnad att låsa in sig på 3år vs att kunna leverera tillbaks bilen när som helst med 1 månads varsel.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 13:56
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Minns jag kollade på det när det var nytt. De skulle ha 9k/mån för en XC40. :shock:
Nu finns det erbjudanden att leasa den för 2995 såg jag...
ja, billigt lär aldrig total flexibilitet och frihet vara. Ganska stor skillnad att låsa in sig på 3år vs att kunna leverera tillbaks bilen när som helst med 1 månads varsel.
Det var inlåsning då också, minst 12 mån har för mig. Eller om det tom var 24.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 13:58
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.

Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.

Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.

Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.
Ja ok, om man behöver minska belåningsgraden så kan jag förstå det.
Samtidigt känns det ju lite som att man lever över sina tillgångar då.

Jag är nog mer "känslomässigt investerad" när det är andras grejer. När det är mitt eget så är känslan att jag kan behandla det precis hur jag vill. Andras grejer vill jag inte råka förstöra i onödan...
Nej det har inget med överbelåning att göra, snarare "it takes money to make money". Med samma lån så gick vi från en belåningsgrad på 68% till 57%, vilket gör underverk om man vill förhandla räntan.

Sen skiljer förutsättningarna för varje person, men har man en halv miljon att lägga på en bil så är chansen stor att de pengarna gör mer nytta någon annanstans.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 14:01
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
Volvo Care, då kan du ha bilen från få månader till flera år. Verkar enkelt!
Minns jag kollade på det när det var nytt. De skulle ha 9k/mån för en XC40. :shock:
Nu finns det erbjudanden att leasa den för 2995 såg jag...
ja, billigt lär aldrig total flexibilitet och frihet vara. Ganska stor skillnad att låsa in sig på 3år vs att kunna leverera tillbaks bilen när som helst med 1 månads varsel.
Det var inlåsning då också, minst 12 mån har för mig. Eller om det tom var 24.
så här ser det iaf ut i Norge

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 14:02
av HelectriC
ex på XC40

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 14:12
av taliz
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.

Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.

Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.

Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.
Ja ok, om man behöver minska belåningsgraden så kan jag förstå det.
Samtidigt känns det ju lite som att man lever över sina tillgångar då.

Jag är nog mer "känslomässigt investerad" när det är andras grejer. När det är mitt eget så är känslan att jag kan behandla det precis hur jag vill. Andras grejer vill jag inte råka förstöra i onödan...
Nej det har inget med överbelåning att göra, snarare "it takes money to make money". Med samma lån så gick vi från en belåningsgrad på 68% till 57%, vilket gör underverk om man vill förhandla räntan.

Sen skiljer förutsättningarna för varje person, men har man en halv miljon att lägga på en bil så är chansen stor att de pengarna gör mer nytta någon annanstans.
Du kunde väl gjort både och? Dvs utökat bolånet för att "förädla" boendet OCH ta ett billån för att köpa bilen?

Jotack jag vet hur det funkar. Jag har inga problem att köpa nya bilar kontant, men så länge "pengar är billigt" så tar jag lån istället just för att det ger mig bättre totalavkastning.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 15:07
av Banane
HelectriC skrev:
ex på XC40
Det är väl inte så dyrt? Antagligen ungefär vad det kostar att äga den.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 15:13
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.

Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.

Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.

Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.
Ja ok, om man behöver minska belåningsgraden så kan jag förstå det.
Samtidigt känns det ju lite som att man lever över sina tillgångar då.

Jag är nog mer "känslomässigt investerad" när det är andras grejer. När det är mitt eget så är känslan att jag kan behandla det precis hur jag vill. Andras grejer vill jag inte råka förstöra i onödan...
Nej det har inget med överbelåning att göra, snarare "it takes money to make money". Med samma lån så gick vi från en belåningsgrad på 68% till 57%, vilket gör underverk om man vill förhandla räntan.

Sen skiljer förutsättningarna för varje person, men har man en halv miljon att lägga på en bil så är chansen stor att de pengarna gör mer nytta någon annanstans.
Du kunde väl gjort både och? Dvs utökat bolånet för att "förädla" boendet OCH ta ett billån för att köpa bilen?

Jotack jag vet hur det funkar. Jag har inga problem att köpa nya bilar kontant, men så länge "pengar är billigt" så tar jag lån istället just för att det ger mig bättre totalavkastning.
Hur tänker du nu? Om man vill minska sin belåningsgrad så utökar man knappast lånet, eller tar ett nytt.

För oss passar leasing utmärkt, är ju även en tydligt att det kommer bli vanligare i framtiden. Tror knappast att det är utan anledning.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 15:18
av dd88
https://www.di.se/bil/nytt-bakslag-for- ... llas-igen/
Utrullningen av den nya svensk-kinesiska elbilen Polestar 2 drabbas av ännu ett bakslag.

En månad efter den förra återkallelsen måste alla bilar till verkstad igen för att de kan stanna mitt i körningen.

Globalt återkallas nästan 4 600 bilar, varav drygt 1 100 i Sverige.
Surt.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 15:25
av mr_tt
Verkar va betalartikel, här är pressreleasen:
Polestar has initiated a voluntary safety recall and a service campaign that contains a number of updates for Polestar 2 vehicles. The official communication will be sent to affected customers from Monday 2 November.

The recall involves the replacement of faulty inverters on most delivered customer vehicles. The inverters transform the stored energy in the battery into the power required by the electric motors. The total number of affected vehicles delivered to customers is 4,586.

The service campaign relates to the High Voltage Coolant Heater (HVCH). The HVCH is responsible for both cabin and high voltage battery heating. Faulty parts fitted to early production cars need to be replaced. The total number of affected vehicles that are delivered to customers is 3,150.

These hardware updates can be performed in a single workshop visit. From Monday 2 November, affected customers will begin to be contacted by email and notified of the issues, the solutions and the next steps. Any undelivered vehicles will be updated before handover, and any vehicles already at workshops will also be updated according to the campaigns. There may be handover delays on new vehicles that need to be updated accordingly before they are handed over.

As part of the actions required by the recall and service campaign, all vehicles will also be upgraded to be compatible with forthcoming Over-The-Air (OTA) updates. This will allow Polestar to push new software directly to Polestar 2 vehicles when OTA updates are available.

We recognise the importance of updating our customers. In order to successfully address the issues, we have needed to ensure that appropriate investigations are made before customers are informed. We appreciate our customers’ patience as we follow the necessary process. The communication does not apply to customers in the US, Canada or Switzerland as vehicles have not yet been delivered in those markets and deliveries will not be affected.
Felaktig hårdvara byts ut samt OTA uppgradering görs samtidigt

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 15:38
av HelectriC
kul att OTA nu äntligen kommer, var väl egentligen inte planerat förrän senare.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 15:49
av lawe
HelectriC skrev:
kul att OTA nu äntligen kommer, var väl egentligen inte planerat förrän senare.
Håller med! Hoppas bara man får göra det här besöket ganska snart. Värmaren har jag väntat på efter som det varit känt en tid, men inverten var nyhet för mig. Att få igång OTA måste ju vara högprio för Polestar.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 16:10
av taliz
dd88 skrev:
Hur tänker du nu? Om man vill minska sin belåningsgrad så utökar man knappast lånet, eller tar ett nytt.

För oss passar leasing utmärkt, är ju även en tydligt att det kommer bli vanligare i framtiden. Tror knappast att det är utan anledning.
Beror på vad man syftar på med belåningsgrad. Bolånet har ju en belåningsgrad i förhållande till boendets aktuella värde. Det är det som brukar spela roll när man förhandlar ränta för det, inte den totala belåningsgraden. Dvs normalt kan man lägga ett billån vid sidan av.
Vill man dock finansiera bilen via bolånet blir det förstås knepigt. Men billån går också att få till låg ränta numera. Tesla 1,95%, danske bank 2,28% tex.

Det handlar nog mkt om känsla för många. För mig är det viktigaste att ha frihet att köpa/sälja/byta när jag vill, samt lägsta möjliga TCO.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 16:11
av Zalman3
Tre uppdateringar ska göras samtidigt.
Polestar har kört igång leveranserna av nya elbilen Polestar 2, men utrullningen har inte gått helt enligt plan.

Tidigare i oktober kom beskedet att Polesta tvingas återkalla totalt 2 200 bilar varav 600 i Sverige på grund av ett mjukvarufel. Det kunde i vissa fall innebära att bilen tappar kraft och stannar under körning.

Men det är inte det enda problemet Polestarägarna råkat ut för. Nu körs därför en enorm kampanj igång med dels en återkallelse och dels en så kallad servicekampanj för att försöka lösa problemen.

Återkallelsen innebär att en felaktig så kallad inverter måste bytas ut. Det ska lösa ett problem som har uppstått för en del Polestarägare där bilen inte gått att köra och visat en varningstext i instrumenten. Bilen har i vissa fall fått bärgas.

Invertern omvandlar energin i batteriet till kraft åt elmotorerna. Totalt omfattas 1 131 svenska Polestarbilar av den här återkallelsen.

Tre uppdateringar samtidigt
Vid sidan av återkallelsen görs också en servicekampanj för att byta ut en komponent som kallas High Voltage Coolant Heater (HVCH). Den ansvarar för uppvärmningen av både kupén och högvoltsbatteriet. Felaktiga delar som monterats på komponenten i tidiga bilar behöver bytas ut och totalt omfattas 870 svenska bilar av servicekampanjen.

Dessa jobb tar drygt ett dygn att utföra på Volvos verkstäder och båda åtgärderna görs samtidigt. När bilarna är inne för åtgärd får de också så kallade OTA-uppdateringar, alltså att bilens mjukvara kan uppdateras direkt via nätet. Den funktionen var inte färdigutvecklad när Polestar 2 började levereras.


Polestar bekräftar också för Vi Bilägare att leveranserna av nya bilar har stoppats i väntan på uppdatering. De köpare som väntar på en ny bil kan få längre väntetid innan uppdateringen är klar.

”Vi uppskattar våra kunders tålamod när vi nu måste följa den nödvändiga processen”, skriver Polestar i ett pressmeddelande.

Läs också: Elbilen saknar viktiga funktioner – här är Polestars svar

”Viktigt att åtgärda snabbt”
Polestar har analyserat 27 bilar för att kunna lokalisera och analysera felet i invertern, säger märkets Sverigechef Martin Ölund till Vi Bilägare.

– Om det är fler bilar än så som drabbats vågar jag inte svara på. Men det är det vi använt som grund för att identifiera problemet.

Hur känns det att drabbas av detta under utrullningen – kommer ni ha kundernas förtroende även i fortsättningen?

– Jag upplever otroligt många kunder som älskar vår bil och känner kärlek för den och trivs med den. Det viktigaste nu är att när vi snabbt åtgärdar detta på ett smidigt sätt för kunden. Det tror jag gör att vi kan bibehålla en god upplevelse för kunderna, men givetvis måste vi konstant vara snabbfotade för att bibehålla premiumkänslan vi har.

När kan ni köra igång leveranserna igen?

– Vi har några kunder som vi ringer nu och flyttar fram leveranstiden för. Inom en snar framtid kommer vi påbörja leveranserna igen.

Det är oklart om exakt samma inverter och HVCH-enhet används i Polestars koncernsyskon Volvo XC40 P8 Recharge. Vi Bilägare söker Volvo för en kommentar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... arliga-fel

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 16:26
av martinot
Leasing är ju som en form av lån. Mer av lån än hyra.

Du är normalt ansvarig ägare (till skillnad från när du är på semester och hyr en bil på Hertz), och har ett bundet låneavtal som du är låst till (men kan, precis som alla lån, ofta lösas).

Precis som när folk köper telefon från telekombolagen och tycker de gör ett klipp som får en 12000kr-telefon för 3000. Men månadsavgiften åker upp räknar de inte med. Blir också som en form av lån.

Har själv leasing, men det beror på att det är mitt bolag som tar den kostnaden, och är en fördel skattemässigt och momsmässigt.

Om man sedan tycker det är bra att låna till konsumtion är en annan sak.

För just husköp och köp av bostadsrätter, och ibland bilköp (speciellt företagsleasing som anställd, eller ägare), så kan jag förstå det.

Har dock själv endast lånat (när jag var lite yngre) i form av studielån, och sedan endast fastighetsköp (bostadsrätt, hus, etc.). Föredrar personligen att normalt helst betala med mer eller mindre likvida medel. Sover lite bättre då att inte vara så uppbunden till banker. Känns som man är lite mindre i ekorrhjulet, och har lite mer frihet i livet då. :)

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 16:50
av lawe
Finns det ingen annan tråd man kan diskutera leasing i?

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 17:09
av martinot
Jo. Vet faktiskt inte hur tråden kom in på det här (var mitt första inlägg om det)?

Men som vanligt på TCS så är väl 90% OT i denna tråden - precis som i alla TCS-trådar! :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 17:11
av martinot
Är det inte exakt samma fel som det tidigare med 12V-batteriet?

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 17:23
av mikebike
martinot skrev:
Är det inte exakt samma fel som det tidigare med 12V-batteriet?
Det verkar ju inte så, byte av invertern är ju ganska omfattande...

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 17:24
av Anderzzon
martinot skrev:
Jo. Vet faktiskt inte hur tråden kom in på det här (var mitt första inlägg om det)?

Men som vanligt på TCS så är väl 90% OT i denna tråden - precis som i alla TCS-trådar! :lol:
Det var jag som ställde en följdfråga angående hur det funkar med reklamationsrätten på en bil som privatleasas (då Polestar erbjuder privatleasing under längre perioder än vad garantin täcker). Och då hoppade taliz in och meddelande att han inte förstod varför man vill teckna privatleasing.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 17:39
av Bruno
Ny Tekniks artikel om den senaste återkallelsen:
https://www.nyteknik.se/elbilar/polesta ... 29,33270&=

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 18:03
av dd88
taliz skrev:
dd88 skrev:
Hur tänker du nu? Om man vill minska sin belåningsgrad så utökar man knappast lånet, eller tar ett nytt.

För oss passar leasing utmärkt, är ju även en tydligt att det kommer bli vanligare i framtiden. Tror knappast att det är utan anledning.
Beror på vad man syftar på med belåningsgrad. Bolånet har ju en belåningsgrad i förhållande till boendets aktuella värde. Det är det som brukar spela roll när man förhandlar ränta för det, inte den totala belåningsgraden. Dvs normalt kan man lägga ett billån vid sidan av.
Vill man dock finansiera bilen via bolånet blir det förstås knepigt. Men billån går också att få till låg ränta numera. Tesla 1,95%, danske bank 2,28% tex.

Det handlar nog mkt om känsla för många. För mig är det viktigaste att ha frihet att köpa/sälja/byta när jag vill, samt lägsta möjliga TCO.
Vi kan nog konstatera att vi inte har samma förutsättningar och lämna det där.

Re: Polestar 2

Postat: 29 okt 2020 19:15
av martinot
mikebike skrev:
martinot skrev:
Är det inte exakt samma fel som det tidigare med 12V-batteriet?
Det verkar ju inte så, byte av invertern är ju ganska omfattande...
Ok, då är jag med.

Håller med om att det ju inte låter så bra. Låter dyrt för Polestar i både kostnad och förlorat PR-värde (samt börjar säkert bli småirriterande för kunderna).