Samma bil som vi har idag skulle nog vara några hundra billigare per månad om vi köpte privat, lagt halva kostnaden kontant och resten lånad på boendet. Så har vi gjort förut så inget jag är främmande för.taliz skrev:Vad är fördelen vs att köpa menar du?dd88 skrev:Om man absolut måste bli av med bilen så kan man bekosta en överlåtning, är ju ingen direkt kostnad att snacka om.taliz skrev:Det funkar väl för de som planerar allt och inte åker på överraskningar.dd88 skrev:Våra senaste 4-5 bilar har vi långtidshyrt/leasat. Funkar inte om man är typen som inte tar hand om sin bil. Får man en parkeringsskada så lagar man den, ska den in på service så lämnar man in den.
Sen hyr man så länge man vill ha bilen, vi har kört från 3 månader till 3 år. Ett par har vi lämnat in tidigare om vi samtidigt plockat ut en ny.
Aldrig haft problem med upplägget.
Men man kan ju tex behöva flytta, byta jobb, separera, köra betydligt mer eller mindre etc etc. Livet är ju inte statiskt liksom.
En bekant kunde inte ladda hemma, valde därför att leasa en avgasbil. Några månader senare separerade han från frun och flyttade. På nya stället kan han ladda... men sitter nu fast med en avgasbil i ytterligare närmare 3 år.
Sen är det klart att livet kan förändras, men om man inte vill ta risken så kan man ta en långtidshyra per månad eller korttidsleasing på ett år, visst är det dyrare men där får var och en avgöra om det är värt det.
Har svårt att tro att jag någonsin kommer köpa en vardagsbil igen.
Jag ser som sagt så gott som uteslutande nackdelar.
Enda potentiella fördelen är väl att man garderar sig i viss mån mot plötsligt värdefall. Men det har ju leasingbolaget förstås bakat in i kostnaden. There's no such thing as a free lunch.
Nu med elbilar och bonus är det extremt ofördelaktigt att privatleasa IMO. Bonusen och efterfrågan gör det väldigt mkt billigare att köpa själv, ta emot bonusen och sen sälja om man så önskar.
Om jag tex privatleasat min Model 3 så hade den kostat mig mer än 3ggr mer än vad den nu gjorde när jag köpte och sålde själv.
Den främsta anledningen för mig just nu är att inte binda kapital i en bil, den halvmiljonen la vi på att förädla vårt boende, vilket ökade värdet på fastigheten till den grad att vår belåningsgrad möjliggjorde en helt annan räntesats än vad vi haft tidigare.
Så de hundralapparna vi hade sparat på att äga en bil hade samtidigt kostat oss ett par tusen i månaden.
Sen är det skönt att inte vara så känslomässigt investerad i en bil som när man äger den vilket gör att man sover gott om natten, är värt rätt mycket i sig.