Sida 141 av 231

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 17:06
av Anonymous FTW
nek0 skrev:
PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Kommer inte ihåg vad det var för modell men bilfan kostade 536 000kr. Har svårt att se vem betalar så mycket för en sån när man får en Model 3 för 550 000kr eller e-Niro för 521 000kr
Du måste tänka på den med fetaste utrustningspaketet "Tour", den anges till 531K. Finns "Life" också för 432K.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 17:16
av nek0
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Kommer inte ihåg vad det var för modell men bilfan kostade 536 000kr. Har svårt att se vem betalar så mycket för en sån när man får en Model 3 för 550 000kr eller e-Niro för 521 000kr
Du måste tänka på den med fetaste utrustningspaketet "Tour", den anges till 531K. Finns "Life" också för 432K.
Jo och den vill inte jag ha efter fullutrustad bil som jag har idag vill jag inte ha en instegs modell som är mycket dyrare än bilen jag har idag och sämre på precis allt. Priset för "Life" måste sänkas ordentligt tycker jag.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 17:24
av Maw
nek0 skrev:
PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Kommer inte ihåg vad det var för modell men bilfan kostade 536 000kr. Har svårt att se vem betalar så mycket för en sån när man får en Model 3 för 550 000kr eller e-Niro för 521 000kr
Jag skulle lätt välja en ID3 framför en e-niro. Id3 känns som en 10 år modernare bil, har bättre sittutrymmen är betydligt tystare och kostar betydligt mindre. Framhjulsdriften i e-niron står även i mitt tycke sig slätt mot bakhjulsdriften på id3. E-niron och e-soul känns som ICE-bilar med inopererad elmotor medans id3 är designad för el från början.

Sen tyckte jag ID4 lockade ännu mer än id3 så det fick bli en sådan till slut. Går och väntar på den nu :)

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 17:27
av Anonymous FTW
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Kommer inte ihåg vad det var för modell men bilfan kostade 536 000kr. Har svårt att se vem betalar så mycket för en sån när man får en Model 3 för 550 000kr eller e-Niro för 521 000kr
Du måste tänka på den med fetaste utrustningspaketet "Tour", den anges till 531K. Finns "Life" också för 432K.
Jo och den vill inte jag ha efter fullutrustad bil som jag har idag vill jag inte ha en instegs modell som är mycket dyrare än bilen jag har idag och sämre på precis allt. Priset för "Life" måste sänkas ordentligt tycker jag.
Men du skulle välja instegsmodellen av Model 3? som jag för övrigt får till 589 080 kr, Kia e-niro däremot verkar å andra sidan kosta 481.900 kr om man bara klickar sig igenom utan val.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 17:31
av thnis
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Kommer inte ihåg vad det var för modell men bilfan kostade 536 000kr. Har svårt att se vem betalar så mycket för en sån när man får en Model 3 för 550 000kr eller e-Niro för 521 000kr
Du måste tänka på den med fetaste utrustningspaketet "Tour", den anges till 531K. Finns "Life" också för 432K.
Jo och den vill inte jag ha efter fullutrustad bil som jag har idag vill jag inte ha en instegs modell som är mycket dyrare än bilen jag har idag och sämre på precis allt. Priset för "Life" måste sänkas ordentligt tycker jag.
Men du skulle välja instegsmodellen av Model 3? som jag för övrigt får till 589 080 kr, Kia e-niro däremot verkar å andra sidan kosta 481.900 kr om man bara klickar sig igenom utan val.
+1 ang SR+. Den är nu alldeles för dyr anser jag

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 17:42
av nek0
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
PapaD skrev:
Sorry, missade att du skrev det. Ja, de har verkligen byggt bilen för att hålla ett lågt pris och höga marginaler. Vi får se om de ändrar utrustning eller priser, jag har känslan att något behöver de göra för att få gemene man att köpa bilen.
Kommer inte ihåg vad det var för modell men bilfan kostade 536 000kr. Har svårt att se vem betalar så mycket för en sån när man får en Model 3 för 550 000kr eller e-Niro för 521 000kr
Du måste tänka på den med fetaste utrustningspaketet "Tour", den anges till 531K. Finns "Life" också för 432K.
Jo och den vill inte jag ha efter fullutrustad bil som jag har idag vill jag inte ha en instegs modell som är mycket dyrare än bilen jag har idag och sämre på precis allt. Priset för "Life" måste sänkas ordentligt tycker jag.
Men du skulle välja instegsmodellen av Model 3? som jag för övrigt får till 589 080 kr, Kia e-niro däremot verkar å andra sidan kosta 481.900 kr om man bara klickar sig igenom utan val.
https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3188 ... edirect=no
Har längre räckvidd, bättre drivlina laddar snabbare och billigare än ID3 så visst, om jag ska välja mellan de två tar jag Model 3 SR+ alla dagar i veckan.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 17:49
av Mickep
id3 laddar nästan som model 3 sr+ gjorde innan de låste upp den. id4 säger en del skulle kunna få bättre prestanda med en uppdatering. (de menar den är tillbakahållen)

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 18:01
av Maw
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:

Men du skulle välja instegsmodellen av Model 3? som jag för övrigt får till 589 080 kr, Kia e-niro däremot verkar å andra sidan kosta 481.900 kr om man bara klickar sig igenom utan val.
https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3188 ... edirect=no
Har längre räckvidd, bättre drivlina laddar snabbare och billigare än ID3 så visst, om jag ska välja mellan de två tar jag Model 3 SR+ alla dagar i veckan.
Nu måste du väl sett fel på priserna? Tesla Model 3 kostar väl i sitt enklaste utförande mer än en id3 MAX med mellanbatteriet som har ungefär samma räckvidd som Teslan?

Sen kan det ju finnas många andra skäl att välja Teslan istället för ID3 men billigare kan jag inte se att den är.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 18:08
av Anonymous FTW
nek0 skrev:
https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3188 ... edirect=no
Har längre räckvidd, bättre drivlina laddar snabbare och billigare än ID3 så visst, om jag ska välja mellan de två tar jag Model 3 SR+ alla dagar i veckan.
[/quote][/quote][/quote][/quote]

Ja där har du inte ens valt den uppdaterade versionen. Längre räckvidd med 20km, bättre drivlina, inte omöjligt, laddar snabbare gör den säkert, billigare nej 432 vs 550 är inte billigare och ska du ta en ID3 för 531 så får du en med större batteri och då har ID3 11 mil längre räckvidd än den Model 3 du valt så då stämmer inte det istället.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 18:10
av Anonymous FTW
Maw skrev:
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:

Men du skulle välja instegsmodellen av Model 3? som jag för övrigt får till 589 080 kr, Kia e-niro däremot verkar å andra sidan kosta 481.900 kr om man bara klickar sig igenom utan val.
https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3188 ... edirect=no
Har längre räckvidd, bättre drivlina laddar snabbare och billigare än ID3 så visst, om jag ska välja mellan de två tar jag Model 3 SR+ alla dagar i veckan.
Nu måste du väl sett fel på priserna? Tesla Model 3 kostar väl i sitt enklaste utförande mer än en id3 MAX med mellanbatteriet som har ungefär samma räckvidd som Teslan?

Sen kan det ju finnas många andra skäl att välja Teslan istället för ID3 men billigare kan jag inte se att den är.
Han verka ha hittat en pre facelift i transport som det är 40K rabatt på.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 18:24
av Anonymous FTW
thnis skrev:
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
+1 ang SR+. Den är nu alldeles för dyr anser jag
[/quote]
Tråkigt är det med de svenska priserna, vi behöver också elbilar i trafik och fler som väljer elbil. Lottovinsten för de som redan har en dock, riktigt billigt ägande kan det bli.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 19:01
av PapaD
Jag är i grunden positiv till att ID3 är byggd för låga priser, att de verkar försökt bryta utvecklingen mot allt mer premium och få till en BRA bil som fler har råd att köpa. Så jag hoppas de helt enkelt sänker priserna med 50 k rakt över linjen, då hamnar den rätt med bonus. Sedan finns det idag inga konkurrenter enligt mig. Det enda som hindrar VW från att sänka till rätt pris är bristande konkurrens. Tesla är för dyra idag, de vet att de har SuC och tar betalt för det. Koreanerna är, ursäkta, föråldrade även om de har bra prestanda. PSA har ingen egen teknik värd namnet, allt är inköpt och ihopsmackat till en knepig ineffektiv kombination. Renault Zoe är för dålig grundkvalitet, det går inte att kompensera för med garantin. Och ID3 är för dyr.

Jag har roat mig med att börja rostskydda bilen. Bakvagnen är magiskt fin (ok kanske litet överdrivet...). Det ser ut som en BMW konstruktion, rejäla gjutna lättmetallstag, ruskigt robust. Framvagnen not so much, här har det snålats in. Tunna pressade plåtar i bärarmar, gropar i framvagnsbryggan där saltvattnet blir stående och rostar. Innerskärmen fram är feldimensionerad, det rinner från fjädertornet ner på ovansidan av innerskärmen. Kanske inte spelar så stor roll, men det blir skitigt i "motorrummet". Innerskärmen saknar tätning mot framvagnsbryggan, och här syns det att det SKA sitta skydd (förberett med skruvfästen) men det har man prutat bort. Sånt här gör mig litet sur. Varför fick jag betala fullt pris när de prutade bort innerskärm? Underifrån är bilen tät mot grus och direkt sprut med plast överallt efter vad jag kan se, det är bra. Motorhuven har fullt med veck och kanter på insidan där saltvatten blir stående. Inget konstigt med det, men inom tio år gissar jag att det kommer att spaltrosta om det inte är vaxskyddat.
Måsten att vaxspruta enligt mig: dörrar, framvagnsbrygga, huv, bagagebaljan. Sedan bör förstås hela bilen gås över, men det väntar jag med tills Dinitrol har den på programmet. Jag försöker täta innerskärmen själv med plast jag klipper till och tejpar och skruvar dit.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 19:21
av nek0
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3188 ... edirect=no
Har längre räckvidd, bättre drivlina laddar snabbare och billigare än ID3 så visst, om jag ska välja mellan de två tar jag Model 3 SR+ alla dagar i veckan.
[/quote][/quote][/quote]

Ja där har du inte ens valt den uppdaterade versionen. Längre räckvidd med 20km, bättre drivlina, inte omöjligt, laddar snabbare gör den säkert, billigare nej 432 vs 550 är inte billigare och ska du ta en ID3 för 531 så får du en med större batteri och då har ID3 11 mil längre räckvidd än den Model 3 du valt så då stämmer inte det istället.[/quote]
Nej du jag får inte större batteri för 536K och inte 11mil längre räckvidd. Bilen jag tittade på hade ett pris på 536K och 420km räckvidd. Har aldrig skrivit att Model 3 är billigare, skrev laddar snabbare och billigare inte att bilen är billigare.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 21:26
av Anonymous FTW
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3188 ... edirect=no
Har längre räckvidd, bättre drivlina laddar snabbare och billigare än ID3 så visst, om jag ska välja mellan de två tar jag Model 3 SR+ alla dagar i veckan.
[/quote][/quote]

Ja där har du inte ens valt den uppdaterade versionen. Längre räckvidd med 20km, bättre drivlina, inte omöjligt, laddar snabbare gör den säkert, billigare nej 432 vs 550 är inte billigare och ska du ta en ID3 för 531 så får du en med större batteri och då har ID3 11 mil längre räckvidd än den Model 3 du valt så då stämmer inte det istället.[/quote]
Nej du jag får inte större batteri för 536K och inte 11mil längre räckvidd. Bilen jag tittade på hade ett pris på 536K och 420km räckvidd. Har aldrig skrivit att Model 3 är billigare, skrev laddar snabbare och billigare inte att bilen är billigare.[/quote]
Vad bra att du inte skrev det, det hade ju varit fel. Enligt Volkswagens hemsida så får du ID.3 Tour med "upp till 550 km (WLTP)" Från: 531 900 kr

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.html

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 21:50
av nek0
Skrev innan att jag inte kommer ihåg vad det var för modell. Priset på bilen var 536K 420 km räckvidd 5 sittplatser. Har de skrivit fel vet inte jag men det var det jag såg. Bilen hade 3 bilbälten bak och kan aldrig vara med det stora batteriet.

Re: VW I.D

Postat: 22 nov 2020 22:05
av nek0
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
Anonymous FTW skrev:
nek0 skrev:
https://www.tesla.com/sv_SE/new/LRW3188 ... edirect=no
Har längre räckvidd, bättre drivlina laddar snabbare och billigare än ID3 så visst, om jag ska välja mellan de två tar jag Model 3 SR+ alla dagar i veckan.
[/quote]

Ja där har du inte ens valt den uppdaterade versionen. Längre räckvidd med 20km, bättre drivlina, inte omöjligt, laddar snabbare gör den säkert, billigare nej 432 vs 550 är inte billigare och ska du ta en ID3 för 531 så får du en med större batteri och då har ID3 11 mil längre räckvidd än den Model 3 du valt så då stämmer inte det istället.[/quote]
Nej du jag får inte större batteri för 536K och inte 11mil längre räckvidd. Bilen jag tittade på hade ett pris på 536K och 420km räckvidd. Har aldrig skrivit att Model 3 är billigare, skrev laddar snabbare och billigare inte att bilen är billigare.[/quote]
Vad bra att du inte skrev det, det hade ju varit fel. Enligt Volkswagens hemsida så får du ID.3 Tour med "upp till 550 km (WLTP)" Från: 531 900 kr

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/id ... n/id3.html[/quote]
https://www.bytbil.com/ostergotlands-la ... 2-15008442
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/YKH30Y

Re: VW I.D

Postat: 23 nov 2020 13:21
av Mickep
Tycker inte att tesla har de muslklerna att man kan kräva att de skall ta fram en billig elbil. Det kan man dock kräva av Vw.
Förväntar mig att de (och asiaterna) är den som tar fram en bil åt massorna till en rimlig peng.

Re: VW I.D

Postat: 23 nov 2020 15:42
av Skabb1
Pratade med en VW-handlare idag och han hoppades att han skulle ha en ID 4 inne i bilhallen i mitten av december. Ska bli spännande och hoppas kunna få provköra.

Är det någon som vet kommande upplägg/paket gällande ID 4? Är ID 4 1st för 515 000 kr att betrakta som prisvärd sett till vad den fås med, och att motsvarande paket kommer bli dyrare sen?
Kan vi förvänta oss en ännu billigare instegsmodell längre fram tror ni?

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 06:55
av El2an
PapaD skrev:
Jag är i grunden positiv till att ID3 är byggd för låga priser, att de verkar försökt bryta utvecklingen mot allt mer premium och få till en BRA bil som fler har råd att köpa. Så jag hoppas de helt enkelt sänker priserna med 50 k rakt över linjen, då hamnar den rätt med bonus.

Måsten att vaxspruta enligt mig: dörrar, framvagnsbrygga, huv, bagagebaljan. Sedan bör förstås hela bilen gås över, men det väntar jag med tills Dinitrol har den på programmet. Jag försöker täta innerskärmen själv med plast jag klipper till och tejpar och skruvar dit.
Premium? Senaste polon, golf 8, Id3 är ju några steg bakåt från tidigare modeller, Id3 känns som en seat Ibiza gen 6 som kom 2009 med all hårdplast så både känsla och pris måste justeras. Börja med att gå tillbaka till golf mk 7.5s inredning och plocka displayer från golf 8.

Rostskydd behöver nog inte göras bättre då de förmodligen bara är att skrota bilen då batteriet är 10-12 år och innan dess har den inte rostat bort, kanske för.intas av sig själv?

Men tanken är god med rostskyddsbehandling och gjorde så själv på vår Ibiza tdi 2012 då den va ny, ingen röst utvändigt och under förvånas bilprovningen hur den kan va så fin efter drygt 22 000 mil. Har även följt ditecs programmet sedan bilen va ny, roligast med allt är ändå att se kostnader för bilen under dessa mil då vi skrivit upp allt som är gjort på bilen. Totalt har den kostat 15:-/mil om jag skänker bort den idag, då är ändå konvertering till först xenon belysning och senare led belysning och ledramp inräknat samt att handsfree och solfilm/stenskotsfoliering gjordes då den va ny. Nya hjullager och bromsar samt kamrem gjordes vid 21 000 mil med delar från autodoc men arbete autoexpertenverkstad, ja "ful" diesel kostnaden är med men de kan kvitta mot allt extra som inte behövts förutom rostskyddsbehandling då.
Enda som pajat på bilen är lufttempgivare som pajade vid 11000 mil och kostade hutlösa 189:- :lol:

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 09:35
av Zalman3
Skabb1 skrev:
Pratade med en VW-handlare idag och han hoppades att han skulle ha en ID 4 inne i bilhallen i mitten av december. Ska bli spännande och hoppas kunna få provköra.

Är det någon som vet kommande upplägg/paket gällande ID 4? Är ID 4 1st för 515 000 kr att betrakta som prisvärd sett till vad den fås med, och att motsvarande paket kommer bli dyrare sen?
Kan vi förvänta oss en ännu billigare instegsmodell längre fram tror ni?
Jag tror på billigare modeller senare.
Jämför med Skoda Enyaq.
De säljer en snikmodell i Tyskland för 33.800 euro.
Minus 9000 i euro i elbilsstöd så blir det 24.800 euro netto.

https://ev-database.de/pkw/1187/Skoda-Enyaq-iV-50

För nåt måste VAG komma med när MG5 EV kommer som billig kombi.
https://ev-database.org/car/1313/MG-MG5-EV

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:36
av HelectriC
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:48
av Zalman3
HelectriC skrev:
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.

Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?
Norway-October-2020-BEV-Top-Registrations-Tidy-1.png

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:51
av taliz


Kyle kör M3P privat.

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 10:53
av PapaD
Snyggt med vit ratt! :D

Re: VW I.D

Postat: 24 nov 2020 12:52
av vigge50
Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
jag tror inte VW oroar sig så extremt mycket för MG. Blir lite som att tro att de skulle vara rädda för Dacia. MG är ingen tuff konkurrent till VW.

Vilken konkurrent är ett större hot mot VW än MG i Norge tycker du?
Norway-October-2020-BEV-Top-Registrations-Tidy-1.png
Zalman, det är en sak att klara sig bra i ett land, en helt annan sak att klara sig bra över hela marknaden. Under lång tid(år?) har du skrivit om att när MG och andra kinesiska tillverkare kommer till Europa så kommer den bli otroligt populär och till skillnad från de europeiska tillverkarna så kommer MG kunna leverera i stora mängder. Nu ser vi dock att MG fortfarande endast säljer i några få länder och de totala leveranserna fortfarande är små. Kollar vi på leveranserna av laddbara bilar i Europa så var MG ZS inte med i top 20 i Europa varken i september eller över hela året. Kollar vi i världen över de första nio månaderna så säljer MG ZS 1300 mer än Tesla Model X. Det skulle jag knappast påstå är stora mängder. Nu kom den inte till Europa förrän i somras så den kanske fortfarande klättrar uppåt och vi får se bättre nästa år men kollar vi i världen så skulle jag säga att de skulle behöva åtminstone fördubbla leveranserna för att kunna påstås vara en bil som gör avtryck.