Re: Teslaspotting
Postat: 22 maj 2015 14:55
Lite bilder från Falkenberg
Min roadster och en P85D som Björn på youtub har lånat av tesla
Min roadster och en P85D som Björn på youtub har lånat av tesla
Mjärdevi blir bara vackrare och vackrare!pegs skrev:
Inte enda Model S på parkeringen utanför jobbet längre
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Synd att du inte fått din bil ännu. Hade haft nära att komma o titta då. Bor ytterligare en mil ut på landet den vägenSvenssons skrev:Såg en svart Model S köra över järnvägen i Förlösa stationssamhälle strax före 8 idag. Är nog den Tesla som har närmast mitt hus då jag bor ca 100 meter därifrån.
Det var jag. Såg din fina dekal.drzaphod skrev:Körde mellan Älvsjö och Västberga vid halv ett tiden där en Tesla med skyltar EOx Xx7 kom bakom min Outlander. Lätt avundsjuk på att jag ännu inte fått min.
Nice, snart har jag min med så får vi se om vi kan hitta varandra igen.Segelflygaren skrev:Det var jag. Såg din fina dekal.drzaphod skrev:Körde mellan Älvsjö och Västberga vid halv ett tiden där en Tesla med skyltar EOx Xx7 kom bakom min Outlander. Lätt avundsjuk på att jag ännu inte fått min.
Jag funderade på det där med att åka Tesla i gumball, men man kan ju inte använda superchargers i både Europa och USA, så hur laddar man då?hybris skrev:Gumball model S
Kul att de är med där, ska bli intressant att höra hur det går med laddningarna. Är alla övernattningar på ställen som klarar att ladda fullt på en natt och hur gör de när bilarna står på planet till USA, vad jag förstod så åker de iväg väldigt snart efter landningen?kanylbullen skrev:Jag funderade på det där med att åka Tesla i gumball, men man kan ju inte använda superchargers i både Europa och USA, så hur laddar man då?hybris skrev:Gumball model S
Jag är mest nyfiken på hur dom ska ladda i USA öht.Pontus skrev:Kul att de är med där, ska bli intressant att höra hur det går med laddningarna. Är alla övernattningar på ställen som klarar att ladda fullt på en natt och hur gör de när bilarna står på planet till USA, vad jag förstod så åker de iväg väldigt snart efter landningen?kanylbullen skrev:Jag funderade på det där med att åka Tesla i gumball, men man kan ju inte använda superchargers i både Europa och USA, så hur laddar man då?hybris skrev:Gumball model S
Själva kontakten i bilen skiljer sig fysiskt i form mellan Europa och Nordamerika.hybris skrev:Är inte själva superchargerdelen lika? Verkar urbota korkat av Tesla att tillverka olika. Att delen i bilen skiljer sig för tex typ 2 etc... Men själva supercharger med sladd är det verkligen olika och fungerar det inte oavsett? Det trodde jag...
bylund skrev:Själva kontakten i bilen skiljer sig fysiskt i form mellan Europa och Nordamerika.
I Europa är Mennekes Typ 2 vanlig för trefas vilket gjorde att Tesla gick ifrån sin egna kontakt för att köra på lätt modifierad Mennekes när de lanserade i Europa. Även Asien exklusive Japan kör samma kontakt som i Europa. Japan kör på samma kontakt som i USA, bägge länderna kör också 110V till skillnad mot större delen av övriga världen som kör 230/240V.hybris skrev:Är inte själva superchargerdelen lika? Verkar urbota korkat av Tesla att tillverka olika. Att delen i bilen skiljer sig för tex typ 2 etc... Men själva supercharger med sladd är det verkligen olika och fungerar det inte oavsett? Det trodde jag...
I grund och botten ja men sedan är det kommunikationen mellan bilen och Superchargern som måste fungera. Det är ju samma typ av ström som en Supercharger i USA levererar som en i Europa. Det är helt upp till Tesla om de vill att den ska funka eller inte och ingen adapter existerar.hybris skrev:Är det bara kontakten som skiljer sig? Då borde en adapter fungera? För själva SC måste det bu vara same same bakom?
de borde inte va så svårt att få till, de använder sig väll också samma standard som alla andra, alltså lyssnar till en styr ström på en egen pinne, och en resestans koll mellan två pinnar för att allt ska funka. en adapter från eu SC till USA SC borde ju inte behöva nån som helst styrelectronik, bara att "vidarebefoga" styrs strömmen?Svenssons skrev:I grund och botten ja men sedan är det kommunikationen mellan bilen och Superchargern som måste fungera. Det är ju samma typ av ström som en Supercharger i USA levererar som en i Europa. Det är helt upp till Tesla om de vill att den ska funka eller inte och ingen adapter existerar.hybris skrev:Är det bara kontakten som skiljer sig? Då borde en adapter fungera? För själva SC måste det bu vara same same bakom?