Tesla product unveiling on the 17th

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Tesla product unveiling on the 17th

Inlägg av bylund »

De ansträngde sig verkligen för att inte visa hur snabbt det går. Uppsnabbad film och hastighetsmätaren dold.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
De ansträngde sig verkligen för att inte visa hur snabbt det går. Uppsnabbad film och hastighetsmätaren dold.
Sant, den blir omkörd rätt ofta.

Men jag tycker det är mest fascinerande att se när den åker iväg och letar parkeringsplats och till slut hittar en och ställer sig där! :D :D :D
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jerker skrev:
Men jag tycker det är mest fascinerande att se när den åker iväg och letar parkeringsplats och till slut hittar en och ställer sig där! :D :D :D
Ja, det var mysigt. Undrar om bilarna har robot-arm som kan stoppa in ett kort i parkeringsautomaten?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Precis. Lite kul. Och varje gång jag ska åka hem från jobbet är stora frågan var nånstans bilen har ställt sig. Jaha, 5 km bort. Roligt. Då gäller det att bilen kommer ihåg att plocka upp mig vid rätt tidpunkt. Eller så har den kört runt hela dagen och inte hittat någon parkeringsplats överhuvudtaget. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Jerker skrev:
Precis. Lite kul. Och varje gång jag ska åka hem från jobbet är stora frågan var nånstans bilen har ställt sig. Jaha, 5 km bort. Roligt. Då gäller det att bilen kommer ihåg att plocka upp mig vid rätt tidpunkt. Eller så har den kört runt hela dagen och inte hittat någon parkeringsplats överhuvudtaget. ;)
Det kan vara billigare än parkering på sina håll...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Just det, det är säkert så. Samtidigt borde bilen känna till parkeringsavgifterna och välja parkeringsplats utefter dessa. Den behöver ju inte ställa sig på den dyraste platsen som ligger så nära min destination som möjligt. Den kan ju köra några kilometer och ställa sig nånstans där det inte kostar så mycket och där det garanterat finns plats.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

bylund skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Billigast är ju att den bara parkerar där den hittar en plats...Kommer en p-vakt ser ju bilen det och åker iväg och hittar en ny plats :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
bylund skrev:

Observera att det inte är den luckan som man ser först som bilen parkerar i. Den skulle vara för trång och i slutsekvensen ser man hur stort avståndet är till den framförvarande röda bilen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare

Inlägg av iCar »

Jag fattar inte riktigt hypen med Autopilot. Jag använder den egentligen ganska sällan. Jag har ju en Tesla för att jag älskar att själv köra den. Det är ju den överlägset roligaste bil jag haft. Har jag missat något med AP?
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag tycker att Tesla gör helt rätt som driver på utvecklingen av autonoma bilar. Inte minst med tanke på hur olycksstatistiken ser ut i USA. Men samtidigt tycker jag att vi vara lite försiktiga med att dra alltför stora växlar på hur det kan påverka våra förutsättningar att köra säkert i Norden. Tekniska hjälpmedel i all ära, men alla som sett filmen "Sally" inser nog att det till "syvende och sist" är du som gör skillnaden mellan en allvarlig incident och en dödsolycka. I alla fall många torsdagar fram i tiden...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

mati skrev:
Jerker skrev:
Då är ju frågan hur den sköter laddningen om det inte finns en robotarm i området? Tråkigt om man kommer ut till en bil som har kört slut på batteriet så att man måste åka och ladda för att ta sig hem... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

lator skrev:
Jerker skrev:
bylund skrev:

Observera att det inte är den luckan som man ser först som bilen parkerar i. Den skulle vara för trång och i slutsekvensen ser man hur stort avståndet är till den framförvarande röda bilen.
Nä, enligt Elon så ser bilen att det inte är tillåtet att parkera på rutan den kör förbi först utan den måste köra ut och hitta en annan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
Då är ju frågan hur den sköter laddningen om det inte finns en robotarm i området? Tråkigt om man kommer ut till en bil som har kört slut på batteriet så att man måste åka och ladda för att ta sig hem... ;)
En skaplig spole och lite annat i skuffen/frunken/hela karossen så kan bilen åka och ställa sig under en grym kraftledning och fulladda via induktion 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

TiborBlomhall skrev:
2:27 :?
Skärmklipp.PNG
På fel sida vägen.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
vigge50

Inlägg av vigge50 »

AGCF skrev:
TiborBlomhall skrev:
2:27 :?
Skärmklipp.PNG
På fel sida vägen.
Oj, det märkte jag inte :roll:
Någon som frågar Elon varför bilen inte kör på rätt sida om vägen?
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare

Inlägg av mikl »

Fick precis besked av min Model-X som tillverkades förra veckan inte har AP2 :(

Har inte fått svar på vad det kommer att kosta att aktivera AP1 på den än.
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

vigge50 skrev:
AGCF skrev:
På fel sida vägen.
Oj, det märkte jag inte :roll:
Någon som frågar Elon varför bilen inte kör på rätt sida om vägen?
Den ska levereras till England.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mikl skrev:
Fick precis besked av min Model-X som tillverkades förra veckan inte har AP2 :(

Har inte fått svar på vad det kommer att kosta att aktivera AP1 på den än.
Om du inte har beställt AP och de kostar runt 35 000 så är det ju nästan värt att avbeställa och beställa en ny.

edit: kom precis på prishöjningen, kanske skiljer väldigt mycket nu.
Användarvisningsbild
NCC1701D
Teslaägare

Inlägg av NCC1701D »

Enligt mailsvar från DS skall min Model S som gick in i produktion 12/10 ha nya hårdvaran.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

NCC1701D skrev:
Enligt mailsvar från DS skall min Model S som gick in i produktion 12/10 ha nya hårdvaran.
Grattis! Det blir nog så att du bara behöver köpa till full autonomi-paketet och för det lägre priset. Så har de resonerat tidigare när hårdvara installerats innan den gick att beställa.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

iCar skrev:
Jag fattar inte riktigt hypen med Autopilot. Jag använder den egentligen ganska sällan. Jag har ju en Tesla för att jag älskar att själv köra den. Det är ju den överlägset roligaste bil jag haft. Har jag missat något med AP?
+1. Autonom körning ser jag inte heller vitsen med i närtid, det är rätt kul att köra. Leder tekniken till en ökad säkerhet är det ju mycket välkommet dock, det är allt för många som dör eller blir invalider för livet p.g.a. "den mänskliga faktorn".
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare

Inlägg av mikl »

NCC1701D skrev:
Spännande, min Model X som gick i produktion den 11/10 skall inte ha det enligt min DS (CH)
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Ett mysterium hur bilen vet vart den ska köra då det inte verkar vara nån rutt inlagd i navigatorn?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

All you will need to do is get in and tell your car where to go. If you don’t say anything, the car will look at your calendar and take you there as the assumed destination or just home if nothing is on the calendar. Your Tesla will figure out the optimal route, navigate urban streets (even without lane markings), manage complex intersections with traffic lights, stop signs and roundabouts, and handle densely packed freeways with cars moving at high speed. When you arrive at your destination, simply step out at the entrance and your car will enter park seek mode, automatically search for a spot and park itself. A tap on your phone summons it back to you.
Om du inte lägger in rutt, kör den till jobbet eller hem (beroende på vad du har i din kalender och säkert också beroende på var du är). Se texten i Design Studio.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Skriv svar