Sida 15 av 15

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 23 feb 2017 13:01
av apkungen
Att köpa en elbil idag utan laddning på jobbet eller hemma låter för mig som något som väldigt få personer skulle vilja göra, även med en Zoe 40 m 22kW AC. Att köra många dagar i sträck och sen åka till stationer och ladda låter för mig som ett riktigt ICE-tänk.

De flesta åker bara några mil om dagen. Det finns också dem som åker några fler mil och så finns det dem som åker långt. De som åker mindre än 5-6mil per dag behöver varken stort batteri eller snabbladdning. Sen finns det dem som ofta åker typ 10-15 mil om dagen och där kan en Zoe 40 vara intressant så att man slipper leta laddning under dagen. Tror att det är en rätt liten skara.

Men vad jag tror för att en elbil ska bil intressant på långresa, alltså när man åker 15+ mil på en dag så räcker det inte med stort batteri (om man inte har räckvidd för minst 80mils räckvidd dvs). Det räcker inte heller med snabbladdning utan man måste ha både och. Typ 30mil på motorvägen och laddning i 1mil/min tror jag är vad som krävs, den kompromissen tror jag att de flesta kan tänka sig på långresa.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 23 feb 2017 14:47
av Stefan T
Kanske inte är samma målgrupp som köper Zoe och som trixar med tredjeparts svartkonst. Men, det verkar absolut möjligt. I alla fall på Tesla Roadster och Toyotas RAV4 EV.




Jag har beställt svart konst till min roadster

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 23 feb 2017 14:56
av Teslaspolen
Stefan T skrev:
Kanske inte är samma målgrupp som köper Zoe och som trixar med tredjeparts svartkonst. Men, det verkar absolut möjligt. I alla fall på Tesla Roadster och Toyotas RAV4 EV.




Jag har beställt svart konst till min roadster
Kul! Hoppas du inte får vänta för länge. :mrgreen:
Ska verkligen bli intressant att höra hur bra det fungerar; det gör ju Roadstern plötsligt modern igen så du kan åka på långresa. Känner bara att det hade varit mer framtidssäkert med CCS än CHAdeMO, eller?

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 23 feb 2017 14:59
av iAkita
apkungen skrev:
Att köpa en elbil idag utan laddning på jobbet eller hemma låter för mig som något som väldigt få personer skulle vilja göra, även med en Zoe 40 m 22kW AC. Att köra många dagar i sträck och sen åka till stationer och ladda låter för mig som ett riktigt ICE-tänk.
Det är just därför ett stort batteri kombinerat med trefasladding är så bra. Du behöver inte åka till någon station och ladda. Det räcker med att du pluggar in på en laddstolpe som näringsidkarna installerat för en spottstyver utanför mataffären eller köpcentrumet när du ändå är där. Det är verkligen inte ICE-tänk. Vilken är din lösning för de som inte har laddmöjlighet hemma, och vilken elbil skulle du rekommendera dem och varför?

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 23 feb 2017 22:24
av apkungen
Mitt tips är att fixa en laddplats. Hemma eller på jobbet..Så himla svårt är det väl inte? Själv har jag en vid min garageplats, el på jobbet och Stockholm parkering har jag stått i kö hos ett tag och kommer att kunna få en parkplats via dem som installerar laddning åt mig. Har också hittat platser på blocket som hyrs ut med elanslutning. Min sambo har laddningsmöjlighet på jobbet och i plugget.

Om man nu inte har nån som helst möjlighet att ladda hemma eller på jobbet skulle jag rekommendera en bil som kan snabbladdas. Jag vet inte hur ofta och hur länge du handlar men det enda som jag handlar regelbundet är mat och det tar 5-15 min, tre gånger i veckan. Jag skulle kunna anpassa mig till att handla två gånger i veckan a 20 min, perfect för tex en ioniq. Finns många ställen runt köpcentra som har såna laddare nu och fler lär det bli. Lidl är på g har jag läst.

Framtidens laddare kommer nog att vara en stor laddare och massa uttag som är billiga, på så sätt kommer själva laddaren alltid att utnyttja sin fulla kapacitet även om folk parkerar eller toppar upp. 10 platser uppdelat på 500kW t.ex. Som ger mellan 50kW och 350kW beroende på hur många som laddar :)

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 06:03
av mati
Jag tror inte man kan generalisera på det viset. Inte ännu. Det beror ju på var man bor och vilka laddmöjligheter som finns utanför hemmet. Där jag bor finns i princip inga snabbladdare alls. Jag tror det finns i dagslaget bara två publika snabbladdare i hela Skaraborg. Däremot så finns det numera några stycken typ2-stolpar som kommunerna och butikerna har satt upp. En bil utan vettig AC laddning är alltså helt värdelös om man inte kan ladda på jobbet eller hemma. Åtminstone här omkring.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 09:13
av Bjelke
mati skrev:
Jag tror inte man kan generalisera på det viset. Inte ännu. Det beror ju på var man bor och vilka laddmöjligheter som finns utanför hemmet. Där jag bor finns i princip inga snabbladdare alls. Jag tror det finns i dagslaget bara två publika snabbladdare i hela Skaraborg. Däremot så finns det numera några stycken typ2-stolpar som kommunerna och butikerna har satt upp. En bil utan vettig AC laddning är alltså helt värdelös om man inte kan ladda på jobbet eller hemma. Åtminstone här omkring.
Samma här, finns inte ens typ2-stolpar (jo en med enfas 15A som ofta är avstängd), så 3-fas är det mest rimliga här idag.
Två CHAdeMO:s på 10 mils avstånd samt den i Söderhamn som ligger ca 5 mil bort (och som inte heller är tillgänglig alltid då den blockerats ofta av bla personalen på macken där)...

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 11:27
av Svenssons
mati skrev:
Jag tror inte man kan generalisera på det viset. Inte ännu. Det beror ju på var man bor och vilka laddmöjligheter som finns utanför hemmet. Där jag bor finns i princip inga snabbladdare alls. Jag tror det finns i dagslaget bara två publika snabbladdare i hela Skaraborg. Däremot så finns det numera några stycken typ2-stolpar som kommunerna och butikerna har satt upp. En bil utan vettig AC laddning är alltså helt värdelös om man inte kan ladda på jobbet eller hemma. Åtminstone här omkring.
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 12:17
av mati
Svenssons skrev:
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.
Trevligt :-)
Ja och grattis, du vann alltså The-snabbladdare-i-Skaraborg-challenge. Den i Skövde var trasig förra helgen när jag var där, åtminstone Typ-2-delen. Chademon kanske funkade? För övrigt finns det ingen laddmöjlighet i Skövde öht. Kan ju bero på att en viss kinesisk biltillverkare bygger sina motorer där. Men det är bara en teori.
Nummer två, laddaren i Jung kostar väl 30 kr/laddning, men that's it. De andra två är som du säger inte publika. Mariestad ska uppenbarligen få en Charge&Drive-laddare, men den är inte igång.
Oavsett så skulle man klara sig ganska bra med en Zoe, eftersom det finns några Typ-2-stolpar. Leaf-ägare har det svårare.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 12:21
av Bjelke
mati skrev:
Svenssons skrev:
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.
Trevligt :-)
Ja och grattis, du vann alltså The-snabbladdare-i-Skaraborg-challenge...
:lol: Han har vunnit en 3D-printad key-fob (fast jag har bara till model S så...)
eller kanske en mini-mini-SuC ;P

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 12:43
av Wozzer
Jag kör Zoe med 22kWh batteri. Kör 11 mil om dagen och har ingen laddare hemma. Men på jobbet har jag en enfas-kontakt jag lånar.

Bor i Norrtälje. En stad med en supercharger och en medelsnabb laddare. Har funkat sedan september. Men fasar för sommaren när alla sommargäster kommer. Då kommer det bli kö vid den laddaren.

Dock så är jag mycket nöjd med ekonomin och min Zoe :-) håller tummarna för flera stolpar snart bara.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 13:01
av Jerker
Wozzer skrev:
Jag kör Zoe med 22kWh batteri. Kör 11 mil om dagen och har ingen laddare hemma. Men på jobbet har jag en enfas-kontakt jag lånar.

Bor i Norrtälje. En stad med en supercharger och en medelsnabb laddare. Har funkat sedan september. Men fasar för sommaren när alla sommargäster kommer. Då kommer det bli kö vid den laddaren.

Dock så är jag mycket nöjd med ekonomin och min Zoe :-) håller tummarna för flera stolpar snart bara.
Ah! I Norrtälje var jag förra veckan. Ställde mig vid laddaren på Campusområdet och laddade medan jag besökte en vän. 22 kW, funkade bra!

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 13:06
av Bod
Norrtälje har väl ingen SuC? Har större delen av släkten bor där. Det finns dock två snabbladdare. En vid Telje energi och en på Campusområdet.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 16:51
av Bjelke
Bod skrev:
Norrtälje har väl ingen SuC?...
Näe inte vad jag vet iaf...

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 17:14
av vigge50
Bjelke skrev:
Bod skrev:
Norrtälje har väl ingen SuC?...
Näe inte vad jag vet iaf...
Är det ytterligare ett tecken på att Tesla är överlägsna snabbladdare?
Har flera gånger hört vissa säga iPad fast att de menar en helt annan pekplatta men de säger iPad istället för pekplatta.
Nu kanske SuperCharger används så fort det är en snabbladdare vilket kommer skapa förvirring för de som vet skillnaden och som bryr sig om skillnaden.

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 18:43
av Vasp
Nu ryktas det att Renault ska visa upp nånting nytt på Geneva International motor show.

Det kan vara att Zoe går att få med dc laddning. Om Zoe skulle få 50kw CCS laddning så kommer Zoe troligen dubbla sin försäljning skulle jag tro. Snabbare än 50kw laddning så blir det ännu bättre försäljning.

http://pushevs.com/2017/02/23/renault-e ... otor-show/

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 24 feb 2017 19:17
av Bjelke
vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
Bod skrev:
Norrtälje har väl ingen SuC?...
Näe inte vad jag vet iaf...
Är det ytterligare ett tecken på att Tesla är överlägsna snabbladdare?
Har flera gånger hört vissa säga iPad fast att de menar en helt annan pekplatta men de säger iPad istället för pekplatta.
Nu kanske SuperCharger används så fort det är en snabbladdare vilket kommer skapa förvirring för de som vet skillnaden och som bryr sig om skillnaden.
Ja så kan det mkt väl bli... Har redan hört det några ggr...

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 21 sep 2017 18:36
av Jerker
Ermin skrev:
Kollade en elbil idag ang State of health som jag lägger till i listan. Fyll gärna på med Er bil osv....snart har vi 10st bilar.

Bil 1: Renault Zoe 2014, 6300mil, 89% state of health.

Bil 2: Det var en Nissan Leaf 2013 - 7704mil på mätaren = 86% i State of health vilket är helt i linje med Zoe på 6300mil faktiskt. Diff mellan Bil 1 & 2 ca: 0,5%.....

Bil 3: Zoe Januari 2016, 2400 mil, 96% SOH
Bil 4: Nissan Leaf 2013 2840 mil. 98.3% SOH
Bil 5:
Bil 6:
Bil 7:
Bil 8
Bil 9
Bil 10:
Bumpar den här tråden!

Efter att ha haft min bil inne på service så bad jag att min BMS (Battery Management System) skulle uppdateras eftersom det visat sig att bilar tillverkade vid den här tiden tydligen hade nåt fel som gjorde att den läste av batteriets tillgängliga kapacitet fel. Nu i somras var SOH nere i 87%, vilket verkligen började märkas på räckvidden. Jag har nu kört nästan 5000 mil. Men efter uppdateringen var SOH 98%.

Det tycker jag är helt OK efter 5000 mil!

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 21 sep 2017 19:16
av LarsL
Bjelke skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.
Trevligt :-)
Ja och grattis, du vann alltså The-snabbladdare-i-Skaraborg-challenge...
:lol: Han har vunnit en 3D-printad key-fob (fast jag har bara till model S så...)
eller kanske en mini-mini-SuC ;P
Det finns en Fortum-laddare i Mariestad också

Re: Renault Zoe 41 kWh

Postat: 21 sep 2017 21:05
av mati
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Jag var i dina trakter förra helgen då jag var på bröllop i Skövde. Hotellet Scandic Billingen erbjöd ingen laddning men jag laddade på snabbladdaren på Lögegatan vilket funkade bra och var gratis. Laddade på SuC i Jung som också har andra snabbladdare innan vi körde hem. Jag prickade alltså in de bägge offentliga snabbladdarplatserna som finns i Skaraborg. Den vid Dafgårds, Källby och den vid Temp i Vara verkar inte vara offentliga.
Trevligt :-)
Ja och grattis, du vann alltså The-snabbladdare-i-Skaraborg-challenge...
:lol: Han har vunnit en 3D-printad key-fob (fast jag har bara till model S så...)
eller kanske en mini-mini-SuC ;P
Det finns en Fortum-laddare i Mariestad också
Nu ja. Inlägget ovan skrevs i februari i år.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27#p150825