Håkan Matson gillar verkligen verkligen inte Tesla..
http://www.di.se/bil/el-suv-med-brutala-prestanda/
LÅNG MODELL. Tesla Model X är över fem meter lång och väger nära 2,5 ton. Bilens tyngd märks också på vägen – och i styrningen.
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 25 december 2016, 09:10
Teslas suv Model X är en bjässe. Drygt fem meter lång, nästan 2,5 ton tung. Även om utsläppen från det obefintliga avgasröret är noll kan man fundera över hur energieffektivt det är att släpa runt på denna väldiga massa.
X är byggd på samma grundteknik som Model S och har alltså ett golv fyllt med batterier, något som ger stabilitet och goda utrymmen. Både bak och fram finns bagageutrymmen, även om det senare i den fyrhjulsdrivna D-versionen begränsas av en elmotor. Bilens tyngd märks också på vägen. På släta motorvägar trivs Model X bäst, på dåliga danska testvägar rullar den tungt och okänsligt, något som man också kan notera vid tvärgående skarvar i vägbanan. Då kan man också notera knirr och knarr från interiören, det låter inte precis som en bil för 1 miljon kronor.
TESLA MODEL X
Pris: från 1.006000 kronor. Testbilen P90D från 1.104000 kronor.
Motor: elmotor bak på 510 hk, elmotor fram på 263 hk, systemeffekt 539 hk, vridmoment 830 Nm.
Energiförbrukning: 217 Wh/km.
Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.
Längd x bredd x höjd: 502 x 207 x 168 cm.
Bagageutrymme: 544 liter (sju säten) 958 liter (fem säten).
Tjänstevikt: 2.468 kilo.
Bilens tyngd märks också när den ska styras. Det krävs en del muskelkraft för att baxa den runt. Med den våldsamma motorkraft – 830 Nm – som finns mellan hjulaxlarna bör man närma sig gaspedalen med viss försiktighet, annars blir körningen ryckig. Men utvecklar man förmågan att använda motorbromsen kan bilen också köras mjukt just vid inbromsningar.
Fatta ett smart beslut: Ta hjälp när du ska sälja bilen (extern tjänst)
Prestanda är brutala – men använder man dem stiger också energiförbrukningen. Officiellt ska Model X förbruka 217 Wh/km, men i testbilen låg den hela tiden över 300 och nådde till och med 340 Wh/km. Då är det läge att hålla reda på räckvidden, eftersom Model X helst ska laddas med snabbladdare – annars tar det dagar. Nu anges räckvidden förvirrande nog på fyra olika sätt: Rated, Typical, Average och Instant. Rated är en fullkomligt ointressant och onödig siffra, eftersom den visar vad bilen är certifierad för.
Utrymmena är okej, men inte stora. Fram sitter man – med den väldiga vindrutan – som i ett växthus. Lite lustigt för en bil som har som ambition att minska växthuseffekten.
I undanmanöverprovet understyr och kränger Model X kraftigt och den höga vikten märks. Klarar med vissa besvär 70 km/tim.
HÅKAN MATSON
hakan.matson@di.se