Re: Ska man köpa elbilar från Kina?
Postat: 20 mar 2024 11:26
Jag tycker det var ganska spretigt ärligt talat och spekulativt.
Better safe than sorry, som det heterspacecoin skrev: ↑20 mar 2024 11:47Jag tycker det var ganska spretigt ärligt talat och spekulativt.
TLDL: Bilar är mobiler på hjul och kan avlyssna dig. Kina har inget annat intresse än att avlyssna och kartlägga vanliga svenskar. Kina kan lamslå oss genom att fjärrstyra eller stänga av bilarna. Klassisk FUD helt enkelt.
Tror man verkligen att Kina skulle kunna avlyssna folk i serietillverkade bilar utan att det uppdagas? Vanligt sunt förnuft säger ju att risken är på tok för stor och vinsten är ringa. Skulle det uppdagas att Kinesiska tillverkare avlyssnar sina kunder kommer dom inte att kunna sälja en enda bil.
Det är väl större risk med en kinesisk robotdammsugare eller vitvara inne i bostaden i så fall. Foliehatt av tack.
Att EU är illa ute på en rad områden kan jag hålla med om. Både Kina och USA pressar europeisk industri, men att dra "avlyssningskortet" är löjeväckande.
Låter man IT-säk bestämma allt skulle de klippa kabeln till internet och flytta kontoret till ett bergrum i Norrland och kasta bort nyckeln.expat skrev: ↑20 mar 2024 13:41Better safe than sorry, som det heterspacecoin skrev: ↑20 mar 2024 11:47Jag tycker det var ganska spretigt ärligt talat och spekulativt.
TLDL: Bilar är mobiler på hjul och kan avlyssna dig. Kina har inget annat intresse än att avlyssna och kartlägga vanliga svenskar. Kina kan lamslå oss genom att fjärrstyra eller stänga av bilarna. Klassisk FUD helt enkelt.
Tror man verkligen att Kina skulle kunna avlyssna folk i serietillverkade bilar utan att det uppdagas? Vanligt sunt förnuft säger ju att risken är på tok för stor och vinsten är ringa. Skulle det uppdagas att Kinesiska tillverkare avlyssnar sina kunder kommer dom inte att kunna sälja en enda bil.
Det är väl större risk med en kinesisk robotdammsugare eller vitvara inne i bostaden i så fall. Foliehatt av tack.
Att EU är illa ute på en rad områden kan jag hålla med om. Både Kina och USA pressar europeisk industri, men att dra "avlyssningskortet" är löjeväckande.
For First Time, NATO Accuses China of Supplying Russia’s Attacks on Ukraine
...] China “cannot enable the largest war in Europe in recent history without this negatively impacting its interests and reputation,” the declaration said, particularly calling out “its large-scale support for Russia’s defense industrial base.” [...]
While China has heeded warnings not to supply Russia with full weapons systems, it has done everything short of that, providing computer chips, advanced software and the components needed for Russia to rebuild a defense industrial base that churned out faulty and outdated equipment [...]
[Jake Sullivan – national security adviser:] “If this P.R.C. support continues [P.R.C. =the People’s Republic of China (My edit.)], it will degrade its relations across Europe, and the United States will continue to impose sanctions on P.R.C. entities involved in this activity, in coordination with our European allies.” [...
https://www.nytimes.com/2024/07/10/us/p ... =url-share
Ja, jag tycker det är mer negativt än positivt med produkter, som bilar, som tillverkas i Kina. Både av politiska skäl, av logistiska skäl, och även av miljöskäl.spacecoin skrev: ↑27 feb 2024 00:43Är det enbart negativt att köpa en Kina-tillverkad produkt? Ska vi ha tillverkningen i Sverige eller EU (med de miljöexploateringseffekter det medför) eller var ska den vara? Är Vietnam bättre? Indien? USA? EU? Sverige?martinot skrev: ↑26 feb 2024 23:41Själv vill jag inte köpa någon av de, om det finns några alternativ (vilket kan vara svårt ibland). Men det är jag det.
Men skulle jag personligen tvingas välja så skulle jag hellre ta en Tesla (eller annan västerländsk produkt som iPhone) tillverkad i Kina, än en kinesisk produkt som BYD (eller Huawei) tillverkad utanför Kina.
Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Fast Kina har ju lyckats bra genom att subventionera sina industriers export och därmed kapat åt sig marknadsandelar. Det är väl inte direkt protektionism men ger ju på sätt och vis samma effekt.spacecoin skrev: ↑13 jul 2024 05:59Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Plakatpolitik är spot-on. Jag håller med till 100%. Protektionism har sällan varit ett vinnande koncept i en globaliserad värld/supply chain. Men fortsätter vi så här kansle Europa är ett låglöneområde om 200 år…
Det är ju bra att folk får det bättre. Om 100 år har folk det lika bra i Kongo för hoppningsvis. USA öser på med subventioner med för övrigt.Jerker skrev: ↑15 jul 2024 08:21Fast Kina har ju lyckats bra genom att subventionera sina industriers export och därmed kapat åt sig marknadsandelar. Det är väl inte direkt protektionism men ger ju på sätt och vis samma effekt.spacecoin skrev: ↑13 jul 2024 05:59Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Plakatpolitik är spot-on. Jag håller med till 100%. Protektionism har sällan varit ett vinnande koncept i en globaliserad värld/supply chain. Men fortsätter vi så här kansle Europa är ett låglöneområde om 200 år…
Jag har läst analyser kring detta att andelen med högre inkomst växer i Kina, och det är ju en förutsättning för att regimen ska kunna legitimera sin diktatur. Hälsan tiger still. Men med högre levnadsstandard kommer två problem: Det ena är att när lönerna stiger så blir det svårare att tillverka billigt för export. Det andra är en följd av det första. En [relativt] förmögen medelklass, som växer sig allt större, blir farlig ur regimens perspektiv den dagen som ekonomin inte har samma tillväxt, pga minskade exportinkomster.
Vi kommer nog på sikt att få se ett Kina som har samma problem som alla välfärdssamhällen. Produktionen flyttar ut till andra låglöneländer. Den afrikanska kontinenten kanske står på tur? Fast Kina investerar ju hårt där i infrastruktur och odling för att kunna föda sin egen befolkning. Kanske kommer de till slut att flytta ut tillverkningen dit? Kanske många afrikanska länder missar chansen att få egna inkomster på en växande tillverkningsindustri när vinsterna istället går till Kina? En ny kolonialism. Vi får väl sen när det står "Made in Kongo" eller nåt på varorna på hyllorna i Jula, Rusta osv.
Finns det någon bra enkel komparativ källa om det här med subventioner som jämför USA, Europa och Kina?spacecoin skrev: ↑15 jul 2024 08:31Det är ju bra att folk får det bättre. Om 100 år har folk det lika bra i Kongo för hoppningsvis. USA öser på med subventioner med för övrigt.Jerker skrev: ↑15 jul 2024 08:21Fast Kina har ju lyckats bra genom att subventionera sina industriers export och därmed kapat åt sig marknadsandelar. Det är väl inte direkt protektionism men ger ju på sätt och vis samma effekt.spacecoin skrev: ↑13 jul 2024 05:59Tack för intressant spaning baserat på din erfarenhet.Henrik Gbg skrev: ↑12 jul 2024 19:56För mig är detta rätt komplicerade frågor som lämpar sig dåligt för plakatpolitik, vad blir konsekvenserna av att vi t ex håller den europeiska bilindustrin under armarna med hjälp av strafftullar på Kinabilar? Finns det en risk att de då blir "Fat and Happy" och inte genomför de effektiviseringar de förmodligen behöver göra för att vara fortsatt konkurrenskraftiga på den globala marknaden? I slutändan blir vi som konsumenter de som får bära kostnaden av dyrare/(potentiellet sämre) bilar.
Plakatpolitik är spot-on. Jag håller med till 100%. Protektionism har sällan varit ett vinnande koncept i en globaliserad värld/supply chain. Men fortsätter vi så här kansle Europa är ett låglöneområde om 200 år…
Jag har läst analyser kring detta att andelen med högre inkomst växer i Kina, och det är ju en förutsättning för att regimen ska kunna legitimera sin diktatur. Hälsan tiger still. Men med högre levnadsstandard kommer två problem: Det ena är att när lönerna stiger så blir det svårare att tillverka billigt för export. Det andra är en följd av det första. En [relativt] förmögen medelklass, som växer sig allt större, blir farlig ur regimens perspektiv den dagen som ekonomin inte har samma tillväxt, pga minskade exportinkomster.
Vi kommer nog på sikt att få se ett Kina som har samma problem som alla välfärdssamhällen. Produktionen flyttar ut till andra låglöneländer. Den afrikanska kontinenten kanske står på tur? Fast Kina investerar ju hårt där i infrastruktur och odling för att kunna föda sin egen befolkning. Kanske kommer de till slut att flytta ut tillverkningen dit? Kanske många afrikanska länder missar chansen att få egna inkomster på en växande tillverkningsindustri när vinsterna istället går till Kina? En ny kolonialism. Vi får väl sen när det står "Made in Kongo" eller nåt på varorna på hyllorna i Jula, Rusta osv.
Har inte läst det själv, men det här lilla verket är tydligen inte heller obetydligt i sammanhanget:…Trump’s VP Pick J.D. Vance Espouses Economic Populism But Will He Actually Be a Working-Class Ally?
https://www.democracynow.org/2024/7/18/ ... speech_rnc
China says nuclear arms talks with US halted over Taiwan weapons sales
July 17, 2024 7:36 AM
By Agence France-Presse
BEIJING — China said Wednesday it had suspended negotiations with the United States on nuclear non-proliferation and arms control in response to Washington's weapons sales to Taiwan. […]
"The U.S. has... continued its arms sales to Taiwan, and taken a series of negative actions that seriously damage China's core interests and undermine political mutual trust," foreign ministry spokesman Lin Jian said.
"For this reason, China has decided to suspend negotiations with the United States on a new round of arms control and non-proliferation consultations," he added. [...
https://www.voanews.com/a/china-says-ha ... 01545.html
Om Kina är "demokrati på pappret eller ej", samt om hur mycket frihet det finns i Kina kan man t.ex. läsa om här nedan. Freedom House ger Militärdiktaturen Kina betyget 9/100(!)... Som en liten jämförelse så får Sverige betyget 99/100.
...] Kina hjälper aktivt Ryssland i kriget genom optisk och radarsatellitspaning från drygt hundra kinesiska satelliter rapporteras. Spaningen används både för kriget i Ukraina och mot Natoländer. Bloomberg skriver också att den kinesiska diktaturen i Beijing också ger omfattande stöd till den ryska krigsmaterielindustrin, inklusive med tillverkningsverktyg, optik, nitrocellulosa, mikroelektronik och turbojetmotorer. [...
https://cornucopia.se/2024/07/uppdatera ... -morgonen/
...] During his daily briefing, Chinese Foreign Ministry spokesperson Wang Wenbin warned “Taiwan independence forces will be left with their heads broken and blood flowing” for attempting to fight China’s undertaking of “achieving complete unification.”
The spokesperson’s comment came as the Chinese military began a large-scale two-day military exercise—its biggest in over a year—with its navy ships and warplanes surrounding Taiwan. [Min u.]
A military official told Chinese state media the drills were “a strong punishment for the separatist acts of Taiwan independence forces” and a “stern warning against the interference and provocation by external forces”—a likely reference to the U.S. [...
https://www.forbes.com/sites/siladityar ... ry-drills/
Är inte exporten mer intressant?
Taiwan condemns Chinese military drills around island as ‘unreasonable provocation’
Updated 1:37 AM EDT, Mon October 14, 2024
Hong Kong/Taipei (CNN) — Taiwan has condemned the latest round of Chinese military drills around the self-governing island as an “unreasonable provocation” after Beijing deployed warships and fighter jets [...
https://edition.cnn.com/2024/10/14/asia ... index.html
...] This marks the fourth large-scale exercise in two years, as Beijing refuses to rule out force in its efforts to control Taiwan. [Min u.] [...
Issued on: 14/10/2024 - 03:22 Modified: 14/10/2024 - 07:24
https://www.france24.com/en/asia-pacifi ... ina-taiwan
...] US sanctions China firms over ‘complete attack drones made for Russia’
The US has unveiled its first ever sanctions against China-based companies for “directly developing and producing complete weapons systems in partnership with Russian firms” for use in Ukraine. The sanctions are for the alleged production of drones that Russia has deployed in its war against Ukraine, according to the US Treasury. Matthew Miller, spokesperson for the US state department, claimed: “This was the first time we actually saw a Chinese company manufacturing a weapon itself that then was used on the battlefield by Russia.” [My u.]
https://www.theguardian.com/world/2024/ ... GTUK_email
Från Tibors inledande inlägg i den här tråden:spacecoin skrev: ↑18 okt 2024 21:30Admin: Vad har dessa inlägg med elbilar att göra? Svenska Förkämpen har skrivit många många politiska och vinklade inlägg mot Kina vid det här laget. De flesta utan någon slags verklighetsförankring eller relevans för vad tråden handlar om. Och det är många trådar vi pratar om vid det här laget.
Jag vurmar inte för Kinas regim, men jag förstår även att det "är komplicerat" med geopolitik, och att USA inte alltid (heller) har Sveriges/EU:s bästa för ögonen.
Jag trodde dock att allmänna politikdiskussioner som är orelaterade till elbilar vad off-limit? Har jag missuppfattat policyn? Eller gäller det bara det som är Elon/Tesla-kritiskt? Är det bara OK att prata om geopolitik som Ukraina eller Taiwan om det inte står Elon någonstans?
Skulle uppskatta ett klargörande! Tack på förhand.
Trevlig helg från Rymdmyntet.
ps. Tack för att du försöker hålla ordning i sandlådan.
"om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit"...TiborBlomhall skrev: ↑04 jul 2023 09:24Jag har startat denna tråd och flyttat ovan inlägg från Zeekr 001 tråden hit så alla framtida diskussioner om man bör köpa elbilar från Kina eller bojkotta diktaturer kan hänvisas hit. [...]
/Moderatorn
Yeah – no shit Sherlock(!)... Av vilken annan anledning än politik skulle man välja att inte köpa bilar från kinesiska tillverkare?(!)...