Åkte Uppsala - Jönköping t/r idag med en ID.7. Uppsala-Mantorp från 100%-13%. Dock uselt väder med stark blåst och regn. Kom upp i 189 kW som mest. Hemvägen var mycket bättre med blå himmel 20,4 kWh/100km blev det på 783 km Temp runt 5 plus
Re: VW ID.7
Postat: 24 feb 2024 19:39
av ANLI
ID.7 var snålare än Tesla m h t tillförd energi vid laddning.
ID.7 saknade värmepump (ej standard i Tyskland) men kanske ingen större påverkan vid +9 C och solsken.
Borde vara en bra jämförelse att köra två bilar i par.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning.
Testa köra utan OPD några dagar. Man vänjer sig med det också. Synd att välja bort bil enbart av den anledningen.
Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.
Orsaken att jag inte kör Taycan, som annars är en enormt trevlig elbil, är främst just frånvaron av OPD (och i andra hand den idiotiska placeringen av laddintaget).
ID.7 var en trevlig och komfortabel efter en timmes provkörning. Lättlastat bagageutrymme till skillnad mot M3.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning. 5 km/h är väl minimifart?
Tyckte också att den kändes slö i lite högre fart jämfört med min M3 RWD.
VW värmer batteriet under 8 C celltemp. under körning vilket gör att förbrukning i kyla blir hög, särskilt vid korta körningar.
ID.7 hade stor skillnad mot WLTP i norsk vintertest.
Jag hade ju önskat mig en bil med Teslas enormt effektiva drivlina och mjukvara kring denna, men med en praktisk hatchbacklösning som ID7 och PS2. Vädigt synd att Tesla gick för en sedan-baklucka på M3. Utrymmena i M3 är riktigt bra för sin storlek, men en hatchbacklucka hade gjort det praktisk mycket lättare att nyttja de. I dag är det ofta svårt att göra så.
Verkar som att de faktiskt har fått till en rätt effektiv drivlina. Samma förbrukning som M3 highland på autobahn. Förvisso 2WD mot 4WD men också en större bil.
Se kritik mot denna testen som andra framfört i andra trådar här på forumet.
ID7 verkar helt klart mycket bättre och effektivare än gamla MEB-bilar, men denna testen du länkar till verkar synnerligen dålig.
Björn Nyland skall snart testa ID7, och skall bli intressant att se. Tror det kan bli ett bra resultat för ID7. Dock orimligt att tro att en så stor bil skall vara lika snål som den mycket mindre sedanen M3.
ID.7 var snålare än Tesla m h t tillförd energi vid laddning.
ID.7 saknade värmepump (ej standard i Tyskland) men kanske ingen större påverkan vid +9 C och solsken.
Borde vara en bra jämförelse att köra två bilar i par.
Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Vad spelar det för roll om Model 3 hade 10-15 grader varmt batteri och ID7 ytterligare några grader varmare?
Som du skriver hade ID7:an inte någon värmepump. Alltså kan den ändå inte utnyttja värmen i batteriet för att värma kupén. Vad spelar det då för roll att det var varmare än 3:ans (som ju inte var direkt kallt det heller). Om något blir testet av drivlinans och bilens effektivitet mer relevant i och med detta, då 3:an inte heller kunde hämta särskilt mycket värme ur batteriet för att värma kupén.
Hade ID7:an haft värmepump hade jag delvis förstått kritiken. Men det hade ändå gjort minimal skillnad. Använder Model 3 mer är max 3-4% av den totala förbrukade energin till att värma kupén under såna här förhållanden så är det verkligen inte state-of-the-art.
För övrigt så är Kris som gjort testet en av de mest transparenta elbilstestarna på Youtube, vad det gäller förutsättningar under testen och de data han redovisar. En helt annan nivå än till exempel Teslabjörn.
För övrigt så är Kris som gjort testet en av de mest transparenta elbilstestarna på Youtube, vad det gäller förutsättningar under testen och de data han redovisar. En helt annan nivå än till exempel Teslabjörn.
Problemet är väl inte transparensen utan att testresultaten är konstiga, i en tidigare video kom han fram till att det är samma förbrukning på hans ID.7 som en Model Y och nu är detsamma som Model 3. Model Y har vi massvis med statistik på som visar att den drar mer än Model 3 vilket är rimligt då det är samma motorer mm men Y har större frontarea, Model 3 Highland ska dessutom ha lägre Cd än Model Y vilket borde få skillnaden att öka nu.
För övrigt så är Kris som gjort testet en av de mest transparenta elbilstestarna på Youtube, vad det gäller förutsättningar under testen och de data han redovisar. En helt annan nivå än till exempel Teslabjörn.
Problemet är väl inte transparensen utan att testresultaten är konstiga, i en tidigare video kom han fram till att det är samma förbrukning på hans ID.7 som en Model Y och nu är detsamma som Model 3. Model Y har vi massvis med statistik på som visar att den drar mer än Model 3 vilket är rimligt då det är samma motorer mm men Y har större frontarea, Model 3 Highland ska dessutom ha lägre Cd än Model Y vilket borde få skillnaden att öka nu.
Hur mkt energi drar datorkraften i en Model 3? Vill minnas att jag läst här på forumet att det hade en påverkan när Tesla vid ett tidigare tillfälle uppgraderade datorkraften i 3. Kan det ha varit Ryzen?... Gissar att det inte är lika mkt datorkraft i ID.7.
Hur mkt energi drar datorkraften i en Model 3? Vill minnas att jag läst här på forumet att det hade en påverkan när Tesla vid ett tidigare tillfälle uppgraderade datorkraften i 3. Kan det ha varit Ryzen?... Gissar att det inte är lika mkt datorkraft i ID.7.
Ja men det är ju ingen markant skillnad i vad datorerna drar i Model 3 och Model Y (vad jag vet är det exakt samma datorer). Om man gör ett enkelt test som säger att ID.7 = Model Y och sen säger att ID.7 = Model 3 samtidigt som det finns massvis med statistik som säger att Model Y =/= Model 3 så måste man såklart misstänka att det är stora fel på ens testmetodik i något av testen.
Re: VW ID.7
Postat: 25 feb 2024 15:08
av chaffis75
Såg lite på tesla Björns live stream, om jag fattade de rätt så slog id7 tesla på 1000km challenge.. någon som lyssnade nogrannare än mig vad resultatet blev?
Kommer väl en video snart för att se om jag hörde rätt.
För övrigt så är Kris som gjort testet en av de mest transparenta elbilstestarna på Youtube, vad det gäller förutsättningar under testen och de data han redovisar. En helt annan nivå än till exempel Teslabjörn.
Problemet är väl inte transparensen utan att testresultaten är konstiga, i en tidigare video kom han fram till att det är samma förbrukning på hans ID.7 som en Model Y och nu är detsamma som Model 3. Model Y har vi massvis med statistik på som visar att den drar mer än Model 3 vilket är rimligt då det är samma motorer mm men Y har större frontarea, Model 3 Highland ska dessutom ha lägre Cd än Model Y vilket borde få skillnaden att öka nu.
Det var ett tag sedan jag såg jämförelsen med MY så jag kanske minns fel men ett par saker som kan förklara varför ID7 drog lika mycket som en MY då är dels vilken variant av MY det var och dels temperaturen vid testet. Det var väl lite kallare än vid testet mot M3 och då märks ID7:ans brist på värmepump mycket mer.
Re: VW ID.7
Postat: 09 mar 2024 02:24
av taliz
Priser på Tourer ute.
I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
VW (och Audi och Skoda) säljs i Sverige numera genom agentmodellen dvs det går inte att pruta med återförsäljaren.
I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Klart det gör.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Klart det gör.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
I en Edition-paketeringen som inkluderar en rad tillval och tillbehör erbjuds Volkswagen ID.7 Tourer för 659 900 kronor. Ett påslag på 5 000 kronor mot sedanvarianten av ID.7.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Klart det gör.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Det gör dom visst. Googla själv.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
Re: VW ID.7
Postat: 09 mar 2024 09:35
av macky
Man kanske inte ska glömma att SEK har försvagats med ca 15-20% mot EUR sen 2020-21. Så ngnstans äter det marginal eller förändrar priset i SEK.
Man kanske inte ska glömma att SEK har försvagats med ca 15-20% mot EUR sen 2020-21. Så ngnstans äter det marginal eller förändrar priset i SEK.
Då borde ju Passat också ökat motsvarande.
Som sagt de kunde sälja en ID4 för kostnad motsvarande en Tiguan 2021 efter bonus.
Med kostnadsminskningen på elbilskomponenter så borde de kunna sälja en ID7 för motsvarande en Passat idag UTAN bonus.
Ett bevis på att min uppskattning stämmer är väl att de faktiskt gör det i Kina. Där kostar en ID7 hälften.
De skulle alltså kunna sälja den långt billigare. Men de vill ha stöd av EU.
Utan stöd skulle de vara tvungna att ställa om snabbt, vilket kostar enorma summor.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Klart det gör.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Det gör dom visst. Googla själv.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Du får gärna posta en aktuell offert från VW i Lund på en ID7 med rabatt då, det går inte längre.
Och klicka gärna på Edition-modellen nästa gång så slipper du lägga på utrustning för 100 tkr som redan ingår.
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning.
Testa köra utan OPD några dagar. Man vänjer sig med det också. Synd att välja bort bil enbart av den anledningen.
Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.
Orsaken att jag inte kör Taycan, som annars är en enormt trevlig elbil, är främst just frånvaron av OPD (och i andra hand den idiotiska placeringen av laddintaget).
Tyvärr går den bort då den inte har riktig enpedalskörning.
Testa köra utan OPD några dagar. Man vänjer sig med det också. Synd att välja bort bil enbart av den anledningen.
Det beror på. För mig är OPD en viktig del av hela elbilsupplevelsen. Inget jag personligen kan kompromissa bort.
Orsaken att jag inte kör Taycan, som annars är en enormt trevlig elbil, är främst just frånvaron av OPD (och i andra hand den idiotiska placeringen av laddintaget).
Det är ju för att OPD är mindre effektivt.
Du menar att all utrustning på bilen behöver vara effektiv för att finnas med? Massage i sätet är kanske med för att det är effektivare än att åka en omväg till massören?
Skämt åsido så är OPD oerhört bekvämt och smidigt så i mitt fall spelar det egentligen ingen roll om det är effektivt eller inte, vill ha det oavsett precis som många andra finesser man vant sig vid.
Bör väl gå att pruta ner under 600.
Men fortfarande väldigt mycket mer än de 429 jag gav för min ID4 1st…
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Klart det gör.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Det gör dom visst. Googla själv.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?
Och använder det som jämförelse.
Köpte ID4 Max 2021.
650k kostade de bilarna, dvs samma som ID7 Edition kostar idag.
1:st modellerna, speciellt den utan Max som saknade typ all form av likvärdig utrustning.
Som ovan sagt finns ingen prutmån längre. Att jämföra med vad du betalade efter klimatbonus är ju irrelevant när man inte får klimatbonus längre. ID7 är ju närmast fullutrustad i basutförandet idag så ska väl om något jämföras med ID4 1st Max som väl kostade 599 tkr vid lansering? Sedan dess har ju ID-bilarna uppdaterats en hel del och gjort de mycket bättre, så jag tycker priset för ID7 Tourer är rimligt.
Klart det gör.
Irrelevant är det knappast, det är samma batteri(vilket ju sägs vara den stora kostnaden, och den har ju dessutom sjunkit rejält på 3 år).
1st Max hade mkt mer utrustning än paketet de inkluderar i ID7. Prova lägg på all utrustning så är du uppe runt 800k.
När jag köpte min ID4 jämförde jag med en Tiguan med motsvarande prestanda och utrustning. Det var nästan samma pris efter bonus, faktiskt 10k billigare.
Idag är ju batterier etc mkt billigare, dvs även utan bonus borde en ID7 kosta ungefär som nya Passat. Någonstans runt 460 med lite utrustning.
Enda förklaringen till att den kostar 200k mer är att den prissattes för 2022 års marknad.
Jag skulle t.o.m. själv välja en Passat före ID7 idag. 200k är väldigt mkt pengar.
Det blir lite tråkigt att bemöta ditt inlägg när inga siffror du skriver stämmer med verkligheten… Tips är att googla lite innan du skriver.
Som privatperson kan man inte pruta hos VW. En fullutrustad ID7 Tourer kostar under 700 tkr idag, går inte att få upp den i 800 tkr så det är mindre än 100 tkr mer än vad ID4 1st Max kostade.
Passat laddhybrid med 272 hk kostar från 552 tkr, 100 tkr mindre än ID7 alltså. Lägg på lite utrustning så är det inte långt under ID7 Tourer. Jag vet vilken jag hade valt.
Det gör dom visst. Googla själv.
Konstigt, det gick utmärkt för mig att pruta hos VW i Lund.
Byggde en på vw.se precis nu(klockan går före för jag är på Bali):
IMG_0567.png
Vem har sagt ngt om laddhybrid?
IMG_0568.png
Så du valde att inte välja Edition varianten där alla paket utom ett ingår i samma grundpris?
Och använder det som jämförelse.
Köpte ID4 Max 2021.
650k kostade de bilarna, dvs samma som ID7 Edition kostar idag.
1:st modellerna, speciellt den utan Max som saknade typ all form av likvärdig utrustning.
Fel. 615 var listpriset på Max. Men många fick rabatter på 50-60k. Sen 70k bonus på det förstås.
Själv köpte jag en "base" för 499(listpris 515), dvs 429 efter bonus. Sålde för 560 efter 18 mån.
Men återigen. VW skulle garanterat kunna sälja ID7 för samma pris som Passat idag om de velat. Men kostnaden för att skala upp produktionen till motsvarande kapacitet som de redan har för Passat skulle kosta rejält med flis. Därför "gör" de den dyr, så de kan gnälla till EU att elbilar inte säljer och begära stöd. Samtidigt drar de in cash på Passat, Tiguan etc.
I Kina är det elbilar de konkurrerar mot. Där är det omöjligt att använda samma metod. Därför kostar ID3, ID4, ID7 hälften, eller t.o.m. mindre än hälften, mot vad de gör här.
Re: VW ID.7
Postat: 09 mar 2024 16:01
av taliz
Skapligt mkt billigare i Tyskland.
VW does not specify when the ID.7 Tourer, built in Emden in Germany, will be delivered in the announcement of the order launch. However, it should be mentioned that the “campaign bonus” of €4,760 is currently still being deducted from the ID.7 Tourer in the VW configurator. VW has offered the bonus after Germany ended its environmental bonus rather abruptly last year. German customers can thus theoretically order the EV from 50,035 euros. Regardless of the campaign bonus, at 54,795 euros, the list price of the ID.7 Tourer is even 2,200 euros cheaper than the ID:7 hatchback. The latter is still listed in the configurator at the announced 56,995 euros.