Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
p1457
elbilist

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av p1457 »

Man blir ju lite nyfiken.

Ni som inte alls litar på svenska myndigheter. Vart hämtar ni samhällsinformation från?
Tror ni myndigheterna har en agenda med syfte att vilseleda befolkningen?
Vad skulle syftet vara med att hela tiden ljuga?

T ex: Transportstyrelsen föreslår ändrade regler för a-traktorer för att minska olyckor.
Uppenbart ljug säger ni. Vad tror ni att syftet skulle vara istället?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

p1457 skrev:

Ni som inte alls litar på svenska myndigheter. Vart hämtar ni samhällsinformation från?

T ex: Transportstyrelsen föreslår ändrade regler för a-traktorer för att minska olyckor.
Källan eller uppdragsgivaren vill bara att vi ska sluta lita på myndigheterna. På det sättet kommer det vara lättare att invaderas oss eller våra grannländer.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

wannabee skrev:
Du menar att man skulle kunna börja lita på Svenska myndigheter i framtiden?

Jag gör det absolut inte längre i fråga om någonting alls.
LarsOJ skrev:
Nä dom flesta har redan förbrukat sitt förtroendekapital hos mig.

Men det vore ju fint om de blir faktagranskade så de inte kan fortsätta sprida dynga.
Uppriktigt nyfiken, ni menar alltså på fullt allvar att alla myndigheter ljuger för oss hela tiden?

Kan ni ge lite exempel på alla dessa lögner, för dom har jag tydligen missat? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

fth skrev:
wannabee skrev:

LarsOJ skrev:

Men det vore ju fint om de blir faktagranskade så de inte kan fortsätta sprida dynga.
Uppriktigt nyfiken, ni menar alltså på fullt allvar att alla myndigheter ljuger för oss hela tiden?

Kan ni ge lite exempel på alla dessa lögner, för dom har jag tydligen missat? :?

/fth

Här är ett exempel som även tar med anledningen till lögnerna.

https://emanuelkarlsten.se/sant-och-fal ... nell-sagt/

Mina kommentarer till några i början.

Kina ljög och då är det tydligen inget konstigt att Tegnell upprepar lögnen.

Carlsson sammanfattas så att det blir en lögn (men inget skrivs om att Carlsson kontaktat tidningen och begärt rättelse av den lögnaktiga sammanfattningen)

Osv. Osv.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

p1457 skrev:

Det var ju Transportstyrelsen som införde de regler som nu behöver ändras för att de var för farliga och dessutom med bara tre veckors remisstid och polisen hade då invändningar som inte togs hänsyn till i brådskan. Varför skulle man blint lita på en sådan myndighet?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

wannabee skrev:

Carlsson sammanfattas så att det blir en lögn (men inget skrivs om att Carlsson kontaktat tidningen och begärt rättelse av den lögnaktiga sammanfattningen)

Osv. Osv.
Eh... jag förstår nog inte riktigt vad du menar här, är det Tegnell/Carlsson, Karlsten, eller "tidningen" som ljuger?

Hanteringen av pandemin kommer förstås att debatteras och forskas i under många år framåt, jag är också övertygad om att det begicks många misstag på vägen, men menar du alltså att det var medvetna lögner i syfte att förvärra krisen?

När du skriver ovan att du inte litar på någon myndighet i fråga om någonting alls, gäller det då även Luftfartsverket, Sjöfartsverket, SOS Alarm, Rymdstyrelsen, etc etc?
Vad menar du är syftet med den här konspirationen? Är alltså samtliga anställda på samtliga myndigheter inblandade?

Låter det här verkligen sannolikt? :?

/fth
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

LarsOJ skrev:
Jerka skrev:
Vad betyder woke och vad är ”woke folket”? Varför ska man hata dem? Så många frågor… jag kanske borde hänga mer på Twitter? :?
WOKE

Umbrella term for individuals who are engrossed by social justice and thinks of themselves as saviors with a moral high ground, but remain willfully ignorant to the irrationality of their claims and the problems they create. These individuals give special treatment to certain minorities in hopes of ending racism and perpetuate mental illnesses as the norm.

”My son's woke kindergarten teacher taught him that he's actually a girl because he played with dolls.”

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Woke
Alltså hallå, den där definitionen är ju ett skämt fyllt av nedsättande epitet. Kanske bättre att citera en riktig ordbok istället?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jag har aldrig påstått att man ska lita blint på någon?
Men du svarade inte på någon av mina frågor, du konstaterade bara att transportstyrelsen hade tagit ett dåligt beslut.
Nog måste myndigheter få kunna ta dåliga beslut? Det är väl ingen som gör rätt hela tiden?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Jag får nog säga som Stenmark, Det går int förklara för nån som int förstår..

Men för att återgå till Twitter:

Angående Trump så går det ju att konstruera anledningar till att han blev avstängd.

Men även Jordan Peterson blev avstängd på Twitter och jag har då aldrig hört honom säga något hatfullt eller ointelligent någon gång och han förstår ju inte själv anledningen.

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

wannabee skrev:
Då kontrar jag med ett uttryck som Carl Sagan brukade använda sig av:
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Hävdar man att alla myndigheter ljuger hela tiden så bör man också kunna presentera någon form av bevis för detta.

Detta har såvitt jag ser inte gjorts i den här tråden, i någon annan tråd på TCS, eller egentligen i något sammanhang där dom här spekulationerna dyker upp.

För mig låter detta bara som klassiska konspirationsteorier som helt saknar grund i verkligheten.

/fth
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

p1457 skrev:

Ja Transportstyrelsen hmm vad sägs om det här:

” Granskningen har avslöjat djupa missförhållanden i hur staten hanterar känsliga och hemligstämplade uppgifter om oss medborgare.

Transportstyrelsen bröt mot flera lagar och regler när de lät sekretessbelagda register vara öppna för icke-säkerhetsprövade tekniker i utlandet.

DN avslöjade att myndighetens sparkade generaldirektör Maria Ågren fick ett strafföreläggande för brott mot rikets säkerhet, en brottsutredning som tystats ned. Både regeringskansliet och Säpo kände dessutom till den olagliga outsourcingen till utlandet, utan att stoppa den.

Vi kunde genom egna källor och självständig originaljournalistik därutöver bland annat avslöja att:
* Adresserna till förföljda personer med skyddad identitet röjdes genom fordonsregistret.
* Svenska hemliga agenter med fingerade namn och identiteter kan ha röjts.
* Polisens hemliga brotts- och spaningsregister låg öppna för obehöriga.
* Inrikesminister Ygemans statssekreterare Ann Linde informerades tidigt, hösten 2015, om Säpos granskning av Transportstyrelsen. Hon agerade inte.
* Transportstyrelsen fattade ett avstegsbeslut om informationssäkerhet redan 2014, vilket ledde till att den ställföreträdande generaldirektören avgick i september 2017 efter DN:s konfrontation.
* Icke-säkerhetsprövade tekniker från Serbien släpptes år 2015 in i Trafikverkets skyddade anläggning där de ställde frågor om försvarets och polisens hemliga register.”

https://www.fgj.se/guldspaden/bidrag/it ... tstyrelsen

ALLA mörkade in i det sista

edit: kopplingen till Ryssland är uppenbar nu i efterhand. Jäkla klåpare!
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

iAkita skrev:
LarsOJ skrev:
Jerka skrev:
Vad betyder woke och vad är ”woke folket”? Varför ska man hata dem? Så många frågor… jag kanske borde hänga mer på Twitter? :?
WOKE

Umbrella term for individuals who are engrossed by social justice and thinks of themselves as saviors with a moral high ground, but remain willfully ignorant to the irrationality of their claims and the problems they create. These individuals give special treatment to certain minorities in hopes of ending racism and perpetuate mental illnesses as the norm.

”My son's woke kindergarten teacher taught him that he's actually a girl because he played with dolls.”

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Woke
Alltså hallå, den där definitionen är ju ett skämt fyllt av nedsättande epitet. Kanske bättre att citera en riktig ordbok istället?
Den definitionen stämmer väl överens med MIN uppfattning av Woke. Du får gärna presentera din
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Och dessa missförhållanden är alltså bevis på att myndigheten alltid ljuger?

Edit:
Det är såklart jättedåligt skött det du beskriver ovan, men det stillar fortfarande inte min nyfikenhet gällande vad ni tänker om de frågor jag ställde tidigare.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

fth skrev:
wannabee skrev:
Då kontrar jag med ett uttryck som Carl Sagan brukade använda sig av:
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Hävdar man att alla myndigheter ljuger hela tiden så bör man också kunna presentera någon form av bevis för detta.

Detta har såvitt jag ser inte gjorts i den här tråden, i någon annan tråd på TCS, eller egentligen i något sammanhang där dom här spekulationerna dyker upp.

För mig låter detta bara som klassiska konspirationsteorier som helt saknar grund i verkligheten.

/fth
Nej jag har aldrig påstått att de ljuger hela tiden, jag påstår inte heller att de alltid är medvetna om att de ljuger, men jag litar inte på någonting eftersom jag oftast inte vet när de ljuger, ofta vet man inte förrän mycket senare, just i FHM fall var det väl ungefär 50% av varje, hälften verkade ologiskt genast när man hörde det och hälften visades osant i efterhand som Karlstens uppräkning.

Det enda som fortfarande återstår är väl att risken för allvarlig sjukdom minskar om man vaccinerar sig.

Man blir inte smittad om man vaccinerar sig och vaccinerade kan inte smitta andra har ju fallit bort av tidens tand.. (verkligheten knackade på)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

wannabee skrev:
fth skrev:
wannabee skrev:

LarsOJ skrev:

/fth

Osv. Osv.
Den konspiratoriska inställningen till myndigheter gör ofta att den egna trovärdigheten kraftigt påverkas. Det kan ju vara bra att känna till.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
wannabee skrev:
fth skrev:
wannabee skrev:

LarsOJ skrev:

/fth

Osv. Osv.
Den konspiratoriska inställningen till myndigheter gör ofta att den egna trovärdigheten kraftigt påverkas. Det kan ju vara bra att känna till.
Jag antar att du tycker undersökande journalister också är konspiratoriska?

Jag tycker att jag tänker som en undersökande journalist, Karlsten gör enligt mig bara halva jobbet, men det beror på den agenda han jobbar efter.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Gällande MSB som driver Twitterkontot Krisinformation.se

” Krisinformation backar från flera inlägg som lades upp på Twitter under tisdagskvällen.”

https://www.expressen.se/nyheter/krisin ... cceptabla/

Här har vi ju ett solklart fall när aktivister tagit sig in i myndigheten och använder Twitterkontot för att sprida sina egna åsikter.

Här finns en bättre sammanställning med skärmdumpar men förstår om många inte vill följa länken:

https://nyheteridag.se/krisinformation- ... a-twitter/
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är inte det en bevis på motsattsen, att när myndigheter gör fel så publar de?

Nyheteridag skulle inte jag säga är en objektiv neutral källa. det är en propagandakanal (för ett visst håll).
DN SR har lite mer journaistiskt tyngd. (de är inte aktivister som en del påstår, att en del röstar på mp eller s hör ju inte dit finns säkert de som röstar m eller kd eller sd, vi har åsiktsfrihet och valhemlighet)
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Mickep skrev:
Är inte det en bevis på motsattsen, att när myndigheter gör fel så publar de?

Nyheteridag skulle inte jag säga är en objektiv neutral källa. det är en propagandakanal (för ett visst håll).
DN SR har lite mer journaistiskt tyngd. (de är inte aktivister som en del påstår, att en del röstar på mp eller s hör ju inte dit finns säkert de som röstar m eller kd eller sd, vi har åsiktsfrihet och valhemlighet)
Problemet är ju bara att de pudlar om/när de måste. Nej Nyheter Idag är ingen neutral källa det håller jag med om. Nu är ju dom ointressanta i sammanhanget då de bara uppmärksammade dessa Tweets från MSB.

Det är ju tyvärr bara den typ av publikationer som vill/orkar gräva i detta. Det blev ju ingen nyhet på SVT om man säger så.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Får se om de tycker att en individ anställd på krisinformation betett sig olämpligt i några tweets, som redaktionen sedan tar avstånd för är så stor nyhet att det förtjänar nyhetsplats. Det är en nyhets bedömning. kanske finns viktigare saker.
Däremot om det översattes fel som det var med ebba bush uttalande om att det var för få demonstranter som blev skadade i förhållande till polisen. det blev en nyhet.)
Ser inte riktigt den stora skandalen helt enkelt.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Mickep skrev:
Får se om de tycker att en individ anställd på krisinformation betett sig olämpligt i några tweets, som redaktionen sedan tar avstånd för är så stor nyhet att det förtjänar nyhetsplats. Det är en nyhets bedömning. kanske finns viktigare saker.
Däremot om det översattes fel som det var med ebba bush uttalande om att det var för få demonstranter som blev skadade i förhållande till polisen. det blev en nyhet.)
Ser inte riktigt den stora skandalen helt enkelt.
Vi diskuterade om man kan lita på vad myndigheter skriver på Twitter. Jag tolkar dig som att man inte ska lita på vad de skriver då ”en individ anställd på krisinformation betett sig olämpligt i några tweets” och det saknar nyhetsvärde.
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

Der går inte föra logiska resonemang med personer som tror på konspirationer som att myndigheter ingår i en ”woke” konspiration. Ett liknande exempel är folk som tror att månlandningen var fejk är samma personer som tror att myndigheterna har byggt hemliga konstruktioner på månens baksida.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Melon Must skrev:
Der går inte föra logiska resonemang med personer som tror på konspirationer som att myndigheter ingår i en ”woke” konspiration. Ett liknande exempel är folk som tror att månlandningen var fejk är samma personer som tror att myndigheterna har byggt hemliga konstruktioner på månens baksida.
Tack för den! Antar att det är mig du menar? Woke kulturen på Twitter är väl ingen konspiration? Till och med Elon som nu köpt Twitter har ju som högsta prio att rensa ut detta.

Mitt största intresse i livet förutom bilar och motorcyklar är astronomi, rymdfart och fysiken kring detta. Om du vill diskutera månlandningen och hela Apollo programmet i detalj så är jag rätt person.
Melon Must

Inlägg av Melon Must »

”Till och med Elon” haha.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Melon Must skrev:
Kan du inte räkna upp för mig vad Jordan Peterson har gjort för förfärliga saker på Twitter så han förtjänade att bli avstängd, nej det är enklare att yra om konspirationer när man saknar vettiga argument.
Skriv svar