Fick inbytesförslag på min Model S av Fordonsbolaget. 590' bjuder dem för en bil som är uttagen för 3,5 år sen och har gått drygt 10' mil.
2 april 2020 (dvs för knappt 2 år sen) så bjöd de 700' när bilen hade gått 6' mil.
Vad kostade den som ny?
1,2 miljoner.
Var skapligt värdetapp de första 1,5 åren. Men nu har den bara tappat 110 tkr på knappt 2 år. Det är riktigt bra. Och antagligen håller det sig kring den nivån även framöver. Så nu är det ju det bästa ekonomiskt att behålla den. Eventuella reparationer är ingenting i sammanhanget.
Orkar inte starta ny tråd men hur har laddningarna gått nu under sportloven? Inte hört något så man får ju känslan av att det funkar skapligt då.
Vi hade sportlov förra veckan, dvs v8 och reste Örebro-Åre. På vägen upp åkte vi via Mora-Åsarna. Vi kom till Mora vid lunchtid och då var det ca 30 minuter kö ("Long wait" enligt kartan i bilen). Köandet var dock uppstyrt av en Tesla-representant som höll koll på alla, så det var bara att sitta o vänta i bilen tills det var min tur (resten av familjen gick på lunch). I Åsarna var det ingen kö alls, nästan ensamma där.
På vägen hem (dvs när Stockholm åkte upp) åkte vi via kusten, Krokom-Ånge-Hudik-Gävle, flera kortare stopp förutom Ånge där vi åt lunch. Inga köer alls för oss. På kartan såg vi att det var köer i Mora och Sveg vid typ lunch/eftermiddag ("Short wait").
Orkar inte starta ny tråd men hur har laddningarna gått nu under sportloven? Inte hört något så man får ju känslan av att det funkar skapligt då.
Vi hade sportlov förra veckan, dvs v8 och reste Örebro-Åre. På vägen upp åkte vi via Mora-Åsarna. Vi kom till Mora vid lunchtid och då var det ca 30 minuter kö ("Long wait" enligt kartan i bilen). Köandet var dock uppstyrt av en Tesla-representant som höll koll på alla, så det var bara att sitta o vänta i bilen tills det var min tur (resten av familjen gick på lunch). I Åsarna var det ingen kö alls, nästan ensamma där.
På vägen hem (dvs när Stockholm åkte upp) åkte vi via kusten, Krokom-Ånge-Hudik-Gävle, flera kortare stopp förutom Ånge där vi åt lunch. Inga köer alls för oss. På kartan såg vi att det var köer i Mora och Sveg vid typ lunch/eftermiddag ("Short wait").
Wow, så bra där var någon person som styrde upp de hela..
Körde Sthlm-Stöten i onsdags. När jag kopplat in i Malung SuC så var det ”bara” 19 lediga stolpar
Här hade jag gärna delat med mig och fått snacka elbil med lite andra märken!
Senast redigerad av Skyltspurtaren, redigerad totalt 1 gånger.
Fullt i Norrköping idag. Antar att det kanske är sportlov här också.. Tog sista platsen och laddar på mäktiga 43kw. Såg även en X som stod utan inkopplad kabel.
Fullt i Norrköping idag. Antar att det kanske är sportlov här också.. Tog sista platsen och laddar på mäktiga 43kw. Såg även en X som stod utan inkopplad kabel.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
Du hittar dem med Teslas app/karta
För att ladda på en av dem måste du sätta Norge som land i appen och sätta ett Norskt postnummer
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
Du hittar dem med Teslas app/karta
För att ladda på en av dem måste du sätta Norge som land i appen och sätta ett Norskt postnummer
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
Du hittar dem med Teslas app/karta
För att ladda på en av dem måste du sätta Norge som land i appen och sätta ett Norskt postnummer
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
Du hittar dem med Teslas app/karta
För att ladda på en av dem måste du sätta Norge som land i appen och sätta ett Norskt postnummer
Så det går att "fuska"?
Jag har inte provat att ladda men kunde välja stall och så vidare så det verkar som att det ska gå bra.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
Finns såklart möjlighet att hitta dessa på ChargeFinder också Vi har lagt till en option i filtret som heter "Tesla open for all EV". Det går också att filtrera fram vilka som är v3/250 kW, vilket man inte kan på Teslas egen sida
Någon som vet vilka norska SuC som är öppna för andra än Tesla. Ska över till Mo I Rana till veckan.
Ska kolla till jobbet med batterifabrikerna och fiska lite skrej.
Finns såklart möjlighet att hitta dessa på ChargeFinder också Vi har lagt till en option i filtret som heter "Tesla open for all EV". Det går också att filtrera fram vilka som är v3/250 kW, vilket man inte kan på Teslas egen sida
Snyggt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har någon läst eller hört något om hur det fungerar i Norge nu? Är det kaos, slagsmål och långa köer eller märks ingen större skillnad?
Läst lite på elbilsforum.no och det verkar väl gå okej, blivit fullt ibland på någon station osv. En person hade varit på något möte angående laddstationer ("årsmøtet i Oslo og Akershus elbilforening") där en representant från Tesla var med (nordiska chefen för SuC-utbyggnad). Representanten sa att de kommer öppna fler laddare innan sommaren men att det aldrig kommer bli så att alla laddare i Norge öppnar för allmänheten. Det finns tydligen laddare där de inte kan bygga ut till fler stolpar på den platsen och då är det för få stolpar för att öppna, de underströk att de tänker öppna kontrollerat och inte tumma på kundnöjdheten så det verkar lovande. De verkar också utvärdera huruvida de skall installera längre kablar eller inte och samlar väl data i detta teststadie för att ta beslut.
Allt som allt skulle jag tro att Tesla använder utfallet för att precisera modellen för vilka stationer som de skall öppna framöver för att se till att det inte blir fullt, så med den informationen blir man ju lite lugnare i var fall. Det verkar som att de faktiskt tar det långsamt och bara siktar på att öppna stationer där de tycker att kapaciteten räcker till.