Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
Kanske vänta med att installera dessa tills man har en värmepump som faktiskt fungerar?
Det har väl leverats runt 100 000 bilar med den nu, om inte fler. Uppenbarligen fungerar den i de allra flesta fallen, för så många bilar står inte på verkstaden.
Nä det är ju bara i områden där det är kallt som det är en uppenbar olägenhet. Så i princip inget problem som Tesla behöver bry sig om.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
Kanske vänta med att installera dessa tills man har en värmepump som faktiskt fungerar?
Det har väl leverats runt 100 000 bilar med den nu, om inte fler. Uppenbarligen fungerar den i de allra flesta fallen, för så många bilar står inte på verkstaden.
Nä det är ju bara i områden där det är kallt som det är en uppenbar olägenhet. Så i princip inget problem som Tesla behöver bry sig om.
Nog mer olägligt där det är varmt om ACn inte funkar.
Min VP slutade fungera men har fungerat ua sedan den fick stå över natten. Det verkar ju nästan som ett mjukvaruproblem men det kanske är en kombo med de givare som man beskriver att man byter när det uppstår.
Min VP slutade fungera men har fungerat ua sedan den fick stå över natten. Det verkar ju nästan som ett mjukvaruproblem men det kanske är en kombo med de givare som man beskriver att man byter när det uppstår.
Hur länge efter det har det funkat?
Sjuka nu är att min bil bärgades i fredags till verkstad. Testade nu via appen att slå på klimatanläggningen och nu verkar den funka. Gick inte att slå på i Fredags.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Om det inte finns någon komponent som löst problemet permanent, vad ska dom då göra?
Det enda dom kan göra är just att byta till vad som existerar nu.
Nu tror jag nog det går att få fram en permanent fix för detta tids nog, men EGR i dieselbilar är en sådan komponent där det inte verkar komma någon permanent fix. Lösningen är att byta EGR när den korkat igen. Det verkar inte gå att konstruera en EGR som är effektiv nog att klara avgastester, och samtidigt leva bilens livslängd(eller åtminstone större delen av den likt partikelfilter). Istället "oversize'ar" man så gott det går, så det tar tid innan det korkar igen.
Kanske vänta med att installera dessa tills man har en värmepump som faktiskt fungerar?
Det har väl leverats runt 100 000 bilar med den nu, om inte fler. Uppenbarligen fungerar den i de allra flesta fallen, för så många bilar står inte på verkstaden.
Nä det är ju bara i områden där det är kallt som det är en uppenbar olägenhet. Så i princip inget problem som Tesla behöver bry sig om.
Nog mer olägligt där det är varmt om ACn inte funkar.
När jag var barn hade vi bilar utan AC. Funkar även i 30+. Öppna fönstren!
Min VP slutade fungera men har fungerat ua sedan den fick stå över natten. Det verkar ju nästan som ett mjukvaruproblem men det kanske är en kombo med de givare som man beskriver att man byter när det uppstår.
Hur länge efter det har det funkat?
Sjuka nu är att min bil bärgades i fredags till verkstad. Testade nu via appen att slå på klimatanläggningen och nu verkar den funka. Gick inte att slå på i Fredags.
Min har stått på verkstaden sedan måndag den 4e. Det var den 2a det slutade fungera men hoppade igång igen dagen efter. Lämnade ändå in och får se vad som händer
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
VP strejkade i onsdags, på torsdag morgon fungerade den igen. Körde hem från norra Finland(35mil) och sedan har den gått några snuttar om dagen.
Tänkt inte paniklämna in utan antingen när det finns en känd fix eller när den ger upp igen och inte kommer igång.
Min första bil med ac skaffade jag 1999.
Man överlevde ju. Men helt utan värme i -20 så hade jag nog använt assistansförsäkringen och tagit en hyrbil hem.
Handlar inte om vad man klara sig utan, det handlar om att man köpt något som inte funkar. Finns dom som klarar sig utan bil också, men min gissning är att dom som köpt bil gjort det för att den ska gå att köra.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Snart kommer forumets verkliga entusiaster och säger att i framtiden bryr man sig inte om kvalitet och att Tesla gör helt rätt.
Är just sånt här som gjort att jag missade kursrallyt i TSLA. Bristfällig kvalitet och dålig service. Kunde inte förmå mig att köpa aktier i ett sånt bolag. Var dumt.
Tror fortfarande inte på Tesla Network och sånt heller. Svårt att göra det när de inte ens kan få auto wipers att fungera...
Äh behövs ju inga autowipers när väl bilen kör sig själv...
Snart kommer forumets verkliga entusiaster och säger att i framtiden bryr man sig inte om kvalitet och att Tesla gör helt rätt.
Är just sånt här som gjort att jag missade kursrallyt i TSLA. Bristfällig kvalitet och dålig service. Kunde inte förmå mig att köpa aktier i ett sånt bolag. Var dumt.
Tror fortfarande inte på Tesla Network och sånt heller. Svårt att göra det när de inte ens kan få auto wipers att fungera...
Äh behövs ju inga autowipers när väl bilen kör sig själv...
Man borde kunna svarttona framrutan också, det blir snyggt och enhetligt.
Handlar inte om vad man klara sig utan, det handlar om att man köpt något som inte funkar. Finns dom som klarar sig utan bil också, men min gissning är att dom som köpt bil gjort det för att den ska gå att köra.
Nej, du har inte köpt något ”som inte funkar”. Det funkade när du köpte den, eller hur?
De åtgärdar också felet på garantin.
Handlar inte om vad man klara sig utan, det handlar om att man köpt något som inte funkar. Finns dom som klarar sig utan bil också, men min gissning är att dom som köpt bil gjort det för att den ska gå att köra.
Nej, du har inte köpt något ”som inte funkar”. Det funkade när du köpte den, eller hur?
De åtgärdar också felet på garantin.
Detta försvar för Teslas fel och brister här förvånar mej ganska mycket. Men det är klart, ingen som råkat ut för detta går i försvar, undrar varför....
Ok, visst funkade det, i hela 2 veckor, och har man inte krav på bättre hållbarhet än så så är ju livet enkelt. Jag vet att det är garanti, men allt strul runtomkring när det händer ersätts inte, min tid kostar pengar också.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Värmepump och elektrisk baklucka samt dubbelglas fram finns redan nu
Ang rattvärme och nya strålkastare var det osäkert. Det ska komma någon gång men manvet inte förrän man blivit matchad mot en bil om denna utrustning kommer finnas. Batteriet kommer troligen vara samma som på gamla LR
Enl säljaren skulle performance vara först ut att få de nya strålkastarna
Någon som fått annan info än denna?
Teslabjörn tycks haft tur som fick rattvärme. Valde han en performance?
Värmepump och elektrisk baklucka samt dubbelglas fram finns redan nu
Ang rattvärme och nya strålkastare var det osäkert. Det ska komma någon gång men manvet inte förrän man blivit matchad mot en bil om denna utrustning kommer finnas. Batteriet kommer troligen vara samma som på gamla LR
Enl säljaren skulle performance vara först ut att få de nya strålkastarna
Någon som fått annan info än denna?
Teslabjörn tycks haft tur som fick rattvärme. Valde han en performance?
Rattvärme finns vad jag hört inte alls på Model 3 ännu, det ryktas om det på Kina byggda bilar. På vilken bil skulle TB ha fått det?
Nya lysena finns idag enbart på P och vissa SR+ från kina, ingen vet när det kommer till LR. Allt beror väl på när man tömt lagret på de gamla lysena.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Handlar inte om vad man klara sig utan, det handlar om att man köpt något som inte funkar. Finns dom som klarar sig utan bil också, men min gissning är att dom som köpt bil gjort det för att den ska gå att köra.
Nej, du har inte köpt något ”som inte funkar”. Det funkade när du köpte den, eller hur?
De åtgärdar också felet på garantin.
Detta försvar för Teslas fel och brister här förvånar mej ganska mycket. Men det är klart, ingen som råkat ut för detta går i försvar, undrar varför....
Ok, visst funkade det, i hela 2 veckor, och har man inte krav på bättre hållbarhet än så så är ju livet enkelt. Jag vet att det är garanti, men allt strul runtomkring när det händer ersätts inte, min tid kostar pengar också.
Allt gnäll från folk som inte kan tänka längre än näsan räcker förvånar mig inte, men det är inte desto mindre störande för det.
Många verkar inte ha någon förståelse överhuvudtaget för hur massproduktion fungerar, men ändå tror man sig veta vad som bör göras.
Saker och ting kan gå sönder, kan man inte acceptera det så bör man nog inte införskaffa det till att börja med.
Allt gnäll från folk som inte kan tänka längre än näsan räcker förvånar mig inte, men det är inte desto mindre störande för det.
Många verkar inte ha någon förståelse överhuvudtaget för hur massproduktion fungerar, men ändå tror man sig veta vad som bör göras.
Saker och ting kan gå sönder, kan man inte acceptera det så bör man nog inte införskaffa det till att börja med.
Ingen har väl nånsin sagt annat än att saker kan gå sönder, haha... Jösses vad personligt det vart nu då
Sen tror jag faktiskt att man inte ens behöver tänka fram till nästippen för att se att det blir ett problem när värmen dör helt. Om det stör dig kanske du ska välja att inte läsa dessa poster, för det övergår helt mitt förstånd varför du tar illa upp av det.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Allt gnäll från folk som inte kan tänka längre än näsan räcker förvånar mig inte, men det är inte desto mindre störande för det.
Många verkar inte ha någon förståelse överhuvudtaget för hur massproduktion fungerar, men ändå tror man sig veta vad som bör göras.
Saker och ting kan gå sönder, kan man inte acceptera det så bör man nog inte införskaffa det till att börja med.
Ingen har väl nånsin sagt annat än att saker kan gå sönder, haha... Jösses vad personligt det vart nu då
Sen tror jag faktiskt att man inte ens behöver tänka fram till nästippen för att se att det blir ett problem när värmen dör helt. Om det stör dig kanske du ska välja att inte läsa dessa poster, för det övergår helt mitt förstånd varför du tar illa upp av det.
Jag tar inte illa upp. Det är bara tröttsamt att läsa inlägg som "Tesla borde stoppa produktionen!!" eller "byt delar till ngt som funkar permanent!!" etc.
Har man ingen förståelse för hur massproduktion eller garantireparationer fungerar så bör man kanske hålla sig ifrån att ge råd om hur det bör skötas.
Alltid lurigt att beställa bil när man inte vet vilken spec man får om man tar bilen kvartal 1 resp 2, med Tesla verkar ändå vara ganska vänliga att man kan tacka nej till bil. Dock håller inte inbytesvärdet mer än 3 mån eller 200 mil så den får då göras om. Lurigt för företaget som då ej vet exakt kalkyl.
Händer något med förmånsvärdet efter 1/7 om bilen reggas innan dess eller är det endast om den reggas därefter som det blir annat förmånsvärde?
Allt gnäll från folk som inte kan tänka längre än näsan räcker förvånar mig inte, men det är inte desto mindre störande för det.
Många verkar inte ha någon förståelse överhuvudtaget för hur massproduktion fungerar, men ändå tror man sig veta vad som bör göras.
Saker och ting kan gå sönder, kan man inte acceptera det så bör man nog inte införskaffa det till att börja med.
Ingen har väl nånsin sagt annat än att saker kan gå sönder, haha... Jösses vad personligt det vart nu då
Sen tror jag faktiskt att man inte ens behöver tänka fram till nästippen för att se att det blir ett problem när värmen dör helt. Om det stör dig kanske du ska välja att inte läsa dessa poster, för det övergår helt mitt förstånd varför du tar illa upp av det.
Jag tar inte illa upp. Det är bara tröttsamt att läsa inlägg som "Tesla borde stoppa produktionen!!" eller "byt delar till ngt som funkar permanent!!" etc.
Har man ingen förståelse för hur massproduktion eller garantireparationer fungerar så bör man kanske hålla sig ifrån att ge råd om hur det bör skötas.
Åter igen. Ditt val att läsa dom....
Bilar går sönder, ägarna blir irriterade. Fel kan inte lösas, ägarna blir irriterade. Posta det i inlägg, du blir irriterad. Ingen lösning på problemet det heller eller hur?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Enl säljaren är det bättre batteri på dagens bilar än de tidigare. Ca 81kwh jfm 78 i 2020 års. Stämmer detta? Säljaren uppger batteriet i de nya är Panasonic
Ang rattvärme skulle möjlighen hårdvaran finnas så man kan köpa till mjukvaran i senare men han visste inte riktigt. Just nu ska rattvärme inte finnas
Så vad tycker ni? Är det rätt läge köpa eller ska man vänta på något nytt/ bättre?
Enl säljaren är det bättre batteri på dagens bilar än de tidigare. Ca 81kwh jfm 78 i 2020 års. Stämmer detta? Säljaren uppger batteriet i de nya är Panasonic
Ang rattvärme skulle möjlighen hårdvaran finnas så man kan köpa till mjukvaran i senare men han visste inte riktigt. Just nu ska rattvärme inte finnas
Så vad tycker ni? Är det rätt läge köpa eller ska man vänta på något nytt/ bättre?
Jag skulle aldrig lita på en säljare på Tesla som säger så. Dom vet helt enkelt mindre än vad vi vet.
Jag skulle vänta till våren då allt troligen är på plats för samtliga bilar. Om du väntar på saker som du vill ha men ännu inte finns. Köp aldrig en bil med hoppet om att en OTA-uppdatering ska lösa det. Då blir man väldigt snabbt besviken. (Tittar på dig självstängande laddlucka på Model s)