Sida 15 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 07 nov 2018 10:05
av e5m1r
StefL skrev:
NiklasTesla skrev:
I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.
Har fått min bil levererad med sånna däck och de är hur bra som helst
Speciellt om snön kommer plötsligt och man inte hunnit byta
Skulle dock alldrig köra på dem som vinterdäck

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 07 nov 2018 10:40
av OfarligTesla
Kollat mycket på storleksskillnaden på S och 3 nu och förutom längden så är inte exteriören så stor skillnad på (jag räknar kroppen på bilen inte med speglar), tyvärr blir den ju lite trängre på insidan vad gäller axel och midjeutrymme specifikt för baksätet. Så det känns inte som att jag kommer byta till den för att få en mindre bil iaf då det fortfarande kommer vara jobbigt med parkering på trånga platser.

Så nu hoppas jag på att den kommer vara lika bekväm att köra som Model S (eller kommer med någon form av ställbar fjädring snarast), att de lanserar takräcke som passar fästpunkterna så man kan ha takbox. Om den även kommer med CCS som klarar laddning över 100 kW så blir det en stor selling point även om jag är högst tveksam till detta.

Om allt detta faller in kan det bli en LR AWD eller Performance i typ blått med premiumpaket och autopiloten. Annars vet jag inte om det blir värt att byta faktiskt, då blir det kanske en SR som frun kan köra till jobbet ifall vi köper hus och vi behöver en till bil.

Hoppas helt enkelt på att kunna se den i "butik" snart och få provköra.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 07 nov 2018 14:06
av StefL
e5m1r skrev:
StefL skrev:
NiklasTesla skrev:
I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.
Har fått min bil levererad med sånna däck och de är hur bra som helst
Speciellt om snön kommer plötsligt och man inte hunnit byta
Skulle dock alldrig köra på dem som vinterdäck
Dessvärre är de fullständigt värdelösa sommartid jämfört med sommardäck eftersom gummit blir för mjukt när det är varmt. Man tappar både bromssträcka och stabilitet.
Vintertid duger de möjligen i de södra delarna av landet om man nöjer sig med att köra bil när det är plusgrader.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 07 nov 2018 15:33
av e5m1r
StefL skrev:
e5m1r skrev:
StefL skrev:
NiklasTesla skrev:
I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.
Har fått min bil levererad med sånna däck och de är hur bra som helst
Speciellt om snön kommer plötsligt och man inte hunnit byta
Skulle dock alldrig köra på dem som vinterdäck
Dessvärre är de fullständigt värdelösa sommartid jämfört med sommardäck eftersom gummit blir för mjukt när det är varmt. Man tappar både bromssträcka och stabilitet.
Vintertid duger de möjligen i de södra delarna av landet om man nöjer sig med att köra bil när det är plusgrader.
Det är de hör som kom på min bil

https://www.dack365.se/dack/goodyear/so ... rs-a2/4041

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 nov 2018 11:19
av vigge50
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 nov 2018 11:23
av Svenssons
vigge50 skrev:
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Förbrukningen är också intressant. Gissar att den är lite lägre på en Mid Range Model 3.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 nov 2018 13:17
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Förbrukningen är också intressant. Gissar att den är lite lägre på en Mid Range Model 3.
Förklara för mig som inte är så insatt, varför skulle energiförbrukningen bil lägre?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 nov 2018 13:25
av vigge50
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Förbrukningen är också intressant. Gissar att den är lite lägre på en Mid Range Model 3.
Förklara för mig som inte är så insatt, varför skulle energiförbrukningen bil lägre?
Visst, den är några kilo lättare men på motorväg där du inte ändrar hastigheten så ofta så tror jag skillnaden är försumbar. Ditt körsätt påverkar betydligt mer.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 nov 2018 14:59
av Pontus
vigge50 skrev:
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Man kan ju hoppas på att det är någon form av inkörningsperiod. Min laddade typ inte mer de 3-5 första SuC besöken. Men sedan bart det fart.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 10 nov 2018 23:55
av NiklasTesla
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Man kan ju hoppas på att det är någon form av inkörningsperiod. Min laddade typ inte mer de 3-5 första SuC besöken. Men sedan bart det fart.
Intressant! Hen som laddade MR verkar enl senaste inlägget i tråden ha missat att högsta laddhastigheten kommer när batteriet ligger på under 10%. Hen kommer ladda nästa vecka igen och återkomma då med vad högsta laddhastigheten i KW är. Även med 80 KW peak så är det smidigare/snabbare vid långlångresor än 60KW peak som SR sägs ha.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 nov 2018 00:14
av Pontus
Var sägs det att SR skulle få max 60 kW laddning? Det har ju mer än hälften av battericellerna som LR har så den borde ju klara mer än hälften i laddhastughet.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 11 nov 2018 10:09
av jeppe_sthlm
Om det enbart görs för att marknadpositionera SR och inte är av tekniska anledningar, så blir det nog en dyrköpt historia.

Man vill ju ha bort bilarna från SuC så fort som möjligt - annars behöver man ju bygga ut för att det inte ska bli odrägliga köer och det kostar

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 nov 2018 02:52
av NiklasTesla
Pontus skrev:
Var sägs det att SR skulle få max 60 kW laddning? Det har ju mer än hälften av battericellerna som LR har så den borde ju klara mer än hälften i laddhastughet.
Sant rätt skall vara rätt. SR bör ligga på ca 60KW laddhastighet i snitt enl tråden nedan

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9438

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 nov 2018 07:02
av Bjelke
"I snitt ligger maxeffekten på 60kW" :lol:
(variant på en klassiker)
(Dock kan det i statistik faktiskt bli så lustigt nog, tex
som man kan se i abrp)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 nov 2018 10:19
av TeslaTissel
Model 3 - Konfiguration/specifikation

En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?

Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.


Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 nov 2018 12:19
av Tom
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?

Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.

Man kan ju hoppas att det tillkommer på alla men jag tror att de vill ha vissa features unika för Performace-modellerna.
Kanske när de öppnat ytterligare coola prestandafunktioner så kan Track mode rinna nedåt i varianterna. :)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 21 nov 2018 12:32
av TeslaTissel
Tom skrev:
TeslaTissel skrev:
Model 3 - Konfiguration/specifikation

En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?

Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.

Man kan ju hoppas att det tillkommer på alla men jag tror att de vill ha vissa features unika för Performace-modellerna.
Kanske när de öppnat ytterligare coola prestandafunktioner så kan Track mode rinna nedåt i varianterna. :)
Man kan förstås gå in i mjukvaran kom jag på. http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Här kan vi faktiskt se alla gömda data som styr ALLT i Model 3 inklusive BMS = batteri-styrning, autonoma funktioner, styrning av motor etc.


Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 22 nov 2018 22:42
av TeslaTissel
Vad tyst det blev här då??

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 04 dec 2018 14:18
av TeslaTissel
Äntligen!

Intressanta noteringar gör jag här:

(Tesla said that it would open orders for Model 3 reservation holders in Europe by the end of the year.
But Model 3 reservation holders in the UK are still going to be able to see the vehicle ahead of the launch.
Tesla is bringing Model 3 display vehicles to a few UK stores and yesterday, the automaker invited reservation holders to come see the vehicle)

Alltså kan vi vänta oss konfiguration/specifikation före årsskiftet?

https://electrek.co/2018/12/04/tesla-model-3-uk/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 04 dec 2018 14:36
av Terra
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Man kan ju hoppas på att det är någon form av inkörningsperiod. Min laddade typ inte mer de 3-5 första SuC besöken. Men sedan bart det fart.
Ifall någon läser denna tråd och oroar sig för att MR maxar på 80-90 kW så kan ni nog bli lugnade här, lite fler laddningar har dokumenterats i samma TMC-tråd:
"So I have an official update. Drove the car hard for about two hours (speed limit was 80 mph, cold day with light snow). Plugged in at 8%. Charge rate quickly climbed to 118 kw and stayed there until about 50%, then tapered off gently. So, the bottom line, all is well, charge rates are topping out at the max available."

och

"We experimented with our roommate's mid-range Model 3 last night. We plugged in at the Springfield, VA Supercharger at 50% state of charge on a half-warm battery and it did 40 kW. Unplugged and drove 15 miles to the Woodbridge Supercharger. We plugged in briefly at 40% with a warmer battery and it did 100 kW. We then drove the 15 miles back to Springfield and plugged in again at 38% state of charge and got 110 kW. "

Det ska bli intressant när SuC v3 rullas ut. Bästa gissningarna verkar ju vara att LR-M3 toppar på ca 190 kW. Det borde väl kunna innebära en laddhastighet på 20 rimliga sommarmil under de första 10 minutrarna vid låg SOC. Helt acceptabelt, kanske tom för inbitna fossilkramare.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 04 dec 2018 14:46
av Jerker
TeslaTissel skrev:
Äntligen!

Intressanta noteringar gör jag här:

(Tesla said that it would open orders for Model 3 reservation holders in Europe by the end of the year.
But Model 3 reservation holders in the UK are still going to be able to see the vehicle ahead of the launch.
Tesla is bringing Model 3 display vehicles to a few UK stores and yesterday, the automaker invited reservation holders to come see the vehicle)

Alltså kan vi vänta oss konfiguration/specifikation före årsskiftet?

https://electrek.co/2018/12/04/tesla-model-3-uk/
Ja, det är en hel "indiciekedja".
* De som ville ha sin bil i USA och kunna dra nytta av de högsta skatteavdragen fick på sig fram till häromdagen att lägga en beställning, annars kunde inte Tesla garantera en leverans före årsskiftet (då skatteavdraget halveras).
* Elon har lovat att den första leveransen ska nå Europa och Kina under kvartal 1.
* Elon har sagt att man i januari ska tillverka endast bilar för export. Detta är nödvändigt om bilarna ska hinna nå kunder i Europa och Kina under Q1.
* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 04 dec 2018 15:18
av Jeppe_E
Jerker skrev:
* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.
Mja, nu kommer ju inte TM3 att finnas i sådär supermånga utföranden, i varje fall inte till en början. De kommer naturligtvis att batchtillverka bilarna. Det kommer ju att finnas kunder till oavsett vad de tillverkar.

3 modeller (förhoppningsvis)
5 färger
2 inredningar

30 olika kombinationer. En kombination varje dag = 1000 bilar (lite högt räknat), 30000 bilar i Januari. Tesla har nog ganska bra koll på vilken kombination som är vanligast. Kan ju bli bra mycket enklare om de väljer att inte lansera MR i första vågen.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 04 dec 2018 15:50
av NiklasTesla
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.
Mja, nu kommer ju inte TM3 att finnas i sådär supermånga utföranden, i varje fall inte till en början. De kommer naturligtvis att batchtillverka bilarna. Det kommer ju att finnas kunder till oavsett vad de tillverkar.

3 modeller (förhoppningsvis)
5 färger
2 inredningar

30 olika kombinationer. En kombination varje dag = 1000 bilar (lite högt räknat), 30000 bilar i Januari. Tesla har nog ganska bra koll på vilken kombination som är vanligast. Kan ju bli bra mycket enklare om de väljer att inte lansera MR i första vågen.
Hoppas, hoppas, hoppas MR kommer i första vågen!!! :? :? :?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 04 dec 2018 16:29
av TeslaTissel
NiklasTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.
Mja, nu kommer ju inte TM3 att finnas i sådär supermånga utföranden, i varje fall inte till en början. De kommer naturligtvis att batchtillverka bilarna. Det kommer ju att finnas kunder till oavsett vad de tillverkar.

3 modeller (förhoppningsvis)
5 färger
2 inredningar

30 olika kombinationer. En kombination varje dag = 1000 bilar (lite högt räknat), 30000 bilar i Januari. Tesla har nog ganska bra koll på vilken kombination som är vanligast. Kan ju bli bra mycket enklare om de väljer att inte lansera MR i första vågen.
Hoppas, hoppas, hoppas MR kommer i första vågen!!! :? :? :?

Jagår böjd att instämma: Medium Range vore intressant.
Sammanfattningsvis. Vem ställer upp och kollar konfiguration dygnet runt närmaste tiden?

Tomten!? :D :lol:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 04 dec 2018 18:03
av Jerker
Tror inte att MR kommer till Europa. De har ju ingen anledning till det. Den tillkom för att de började känna av en vikande orderingång på den amerikanska kontinenten men var inte redo att börja tillverka SR. Nu möter de en ny marknad med ett uppdämt behov och kommer att kunna sälja många tusen bilar av LR och behöver således inte sälja något med mindre förtjänst. Under våren kanske de har SR-batteripacket klart och har kommit upp i en sån produktionshastighet att det lönar sig att tillverka den och då får vi SR utan att ha fått MR.