Re: Artikel i media
Postat: 24 apr 2018 20:34
Kära nånbonath skrev:Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Kära nånbonath skrev:Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Ingen #rapidgate där inte, vad det verkar!bonath skrev:Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Gött! Bör betyda ca 500 000 BEV:ar årligen om de fortsätter sin nuvarande försäljningsökning på ca 7% om året.vigge50 skrev:Här låter det faktiskt som att Volvo satsar på att rena elbilar ska utgöra 50% av deras försäljning 2025. Om det stämmer så är det ett bra mål.
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ic-by-2025
Precis. Frågan är väl när tåget går, dvs, vid vilken procent blir avgasbilen liksom tjock-tv'n en gång i tiden extremt svår att sälja.Geni87 skrev:Sen är det ju alltid kundernas efterfrågan som bestämmer, så det bör kunna bli både en större eller en mindre andel.
Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.Laban skrev:Precis. Frågan är väl när tåget går, dvs, vid vilken procent blir avgasbilen liksom tjock-tv'n en gång i tiden extremt svår att sälja.Geni87 skrev:Sen är det ju alltid kundernas efterfrågan som bestämmer, så det bör kunna bli både en större eller en mindre andel.
Det kommer givetvis se lite annorlunda ut beroende på ekonomiska förutsättningar för landet ifråga men tar vi ex Europa med höga bensin/dieselpriser så tänker jag mig att det blir en ganska brant kurva från 10-20% och uppåt. Blir nog inte så lätt för de stora tillverkarna att parera för denna svängning.Geni87 skrev:Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.
Absolut, i Europa kommer det gå snabbt. Jag tänkte snarare på andra stora men mindre mogna marknader (som inte har en lika tydlig plan som Kina), typ Indien, Indonesien, Malaysia osv.Laban skrev:Det kommer givetvis se lite annorlunda ut beroende på ekonomiska förutsättningar för landet ifråga men tar vi ex Europa med höga bensin/dieselpriser så tänker jag mig att det blir en ganska brant kurva från 10-20% och uppåt. Blir nog inte så lätt för de stora tillverkarna att parera för denna svängning.Geni87 skrev:Det är en mycket bra fråga, men skulle jag köpa en sprillans ny ICE-bil om ett par år (vilket jag inte kommer göra) så skulle jag nog vara lite orolig för just det iaf. Det bör ju även påverka leasingpriserna om bolagen räknar med ett mindre restvärde. På andra marknader med andra förutsättningar gällande infrastruktur kan det dock se annorlunda ut.
70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.bylund skrev:Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
Och standarden måste väl inte vara som den var när den typades? Det går väl att anta samma eller liknande teknisk lösning som Tesla gjort exempelvis.Svenssons skrev:70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.bylund skrev:Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?Geni87 skrev:Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Nej? Hur menar du nu?Verdi skrev:Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?Geni87 skrev:Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Antar du menar med standard batteriet. Med long range har jag varit uppe i 108 kW vill jag minnas så man inte dra alla model 3 över en kamm.Svenssons skrev:70 kW är i nästan max vad Model 3 kan snabbladda och bilar med mindre batteri än Model 3 lär inte kunna snabbladda snabbare på ett bra tag om det är så att det finns garantier på batteripacken. Batterier utvecklas naturligtvis och snabbare kan komma i framtiden.bylund skrev:Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?
SjälvklartVerdi skrev:Så allt negativt som sägs och skrivs om Tesla är propaganda?Geni87 skrev:Vissa grejer är lite märkliga, mycket på Model 3 kan man ha åsikter om men speciellt tung är den inte för att vara en BEV med ett 75 kWh batteri, snarare tvärtom.frippan skrev:Nu är det tydligen dags för DI att ha lite anti-tesla propaganda
https://digital.di.se/artikel/nytt-baks ... el-3-sagas
”Det finns inte mycket gott att säga om det mekaniska. Om det hade varit lite bättre hade man sopat banan med konkurrenterna, men så är det inte”, säger bolagets testare.
Då måste den väl ändå vara riktigt bra om den bara behövde vara lite bättre för att sopa banan med motståndaren?
Märkligt....bonath skrev:Nu lär man väl få höra en del i helgen...
https://www.aftonbladet.se/bil/a/P3BQbe ... gas-i-test
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3:PoloPrinsen skrev:Vilket viktspann rör sig tesla m 3 inom då? Alltså vikt från lilla batteriet och en ren bil. till stora batteriet o fullsmetad med extre alles fabriksutrustning.
Mvh PP
Kuriosa; min 2005 års S60 (volvo tyvärr och med 2,4l diesel samt nått mellanutrustningspaket väger 1560 kg(tjänstevikt). Manuell låda
Min polo 1998 1,9l sdi (5dörrar men ej kombi) väger in på 1035 kg om jag minns korrekt.