Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

PapaD skrev:
Det är klart att det beror på hur man kört tidigare vad GOM tror om räckvidd, och TB kan vara herr Blyfot ibland. Men 17 s in i TB road trip så visas en inte särskilt smickrande räckvidd.
Jo, men det är så en GoM fungerar. På min i3S 120Ah står det ibland att jag har 170km räckvidd på 100%. Inte så troligt, men det blir så med många korta resor och förvärmning vissa dagar.

Och ja han kör inte direkt någon eco-driving när man ser livestream.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

GOM:en fungerar ju enbart när man håller konstant körstil. Min e-tron är just nu övertygad om att räckvidden är enbart 25 mil. Vi tog en tur med husvagnen för två veckor sedan och det har bilen fortfarande inte glömt. Den kan vara en envis och förbittrad jävel ibland. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Ja, ni har helt rätt. Mot slutet av avsnittet, 23:18, ser man att 19% gissar på 73 km, mycket trevligare siffror när han tvingas sakta ner pga sämre vägar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

i5rast skrev:
Om det möjligen är av intresse för fler så fick jag idag beskedet att min s k First Edition LR AWD Advanced Comfort i Cyber Grey är tillverkad och nu väntar på en båt.
Wow, kul! Måste kolla status på min till veckan.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Körde ca 300km idag från havsnivån upp till ca 1100 m.ö.h. Regnigt och tråkigt väder med ca 13 grader. Under liknande förhållanden fick jag runt 25kWh/10mil med Polestar. Teslorna jag har haft var också dom relativt törstiga under liknande förhållanden och kom sällan under 22.
Men med ioniq5 så verkar det fasen inte gå att få hög förbrukning :D Hade ca 17kWh/10mil och det är helt fenomenalt på denna sträcka. Hade vinterdäck på, som är aningen smalare än sommar, 255-20" vs 235-19".
Imorgon blir det delvis motorväg, så får vi se vad som händer då.
Däremot är jag lite besviken på laddhastigheten. Kopplade in mig på ionity med 57% och fick direkt 100kW, men efter 8min låg hastigheten fortfarande på 100kW. Behövde egentligen inte ladda, ville bara kolla hastigheten. Får se hur det går imorgon med lite högre motorvägshastighet om det gör någon skillnad på laddhastigheten,
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jakethesnake

Inlägg av Jakethesnake »

HelectriC skrev:
Körde ca 300km idag från havsnivån upp till ca 1100 m.ö.h. Regnigt och tråkigt väder med ca 13 grader. Under liknande förhållanden fick jag runt 25kWh/10mil med Polestar. Teslorna jag har haft var också dom relativt törstiga under liknande förhållanden och kom sällan under 22.
Men med ioniq5 så verkar det fasen inte gå att få hög förbrukning :D Hade ca 17kWh/10mil och det är helt fenomenalt på denna sträcka. Hade vinterdäck på, som är aningen smalare än sommar, 255-20" vs 235-19".
Imorgon blir det delvis motorväg, så får vi se vad som händer då.
Däremot är jag lite besviken på laddhastigheten. Kopplade in mig på ionity med 57% och fick direkt 100kW, men efter 8min låg hastigheten fortfarande på 100kW. Behövde egentligen inte ladda, ville bara kolla hastigheten. Får se hur det går imorgon med lite högre motorvägshastighet om det gör någon skillnad på laddhastigheten,

Imponerade! Rekommenderar autobahn i regn, motvind och kallt batteri om du vill se högre förbrukningssiffror. :D

Jag tycker dessvärre inte att laddhastigheten påverkas i tillräcklig grad av körstil/hastighet. Har laddat ett tiotal gånger på Ionity nu. I Sverige har jag inte fått högre än 145 kW trots föregående motorvägskörning i ett par timmar vid 10-15 graders yttertemp. På autobahn där farthållaren stod på 140 kom jag upp i 185 kW vid ca 15 graders yttertemp, vinterläge påslaget. Vid ett tillfälle har jag fått 220 kW. Också efter autobahnskörning och termometern på 25 grader. Så min anekdotiska uppfattning är att yttertemp är den enskilt viktigaste faktorn. Hoppas på mjukvaruuppdatering med bättre stöd för förvärmning av batteri.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag hoppas dom inför pre-heating när man lagt in laddstopp. Polestar har ju fått till det nu också, så hoppas även Hyundai fixar problemet. Det känns ju ganska enkelt, men ack så viktigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Jag hoppas dom inför pre-heating när man lagt in laddstopp. Polestar har ju fått till det nu också, så hoppas även Hyundai fixar problemet. Det känns ju ganska enkelt, men ack så viktigt.
Det kommer ju på Genesis GV60, så jag hoppas man gjort det möjligt att aktivera med någon uppdatering på IONIQ 5 också.

https://drivetribe.com/p/meet-the-first ... G1rSpaAOsQ
EA90C995-43D8-40D7-AB8E-9C4EDC47FD8E.jpeg
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är ju bra om man kan välja att aktivera eller avaktivera förvärmningen utifrån behovet. I fallet med e-tron bidrar just batterikonditioneringen till den ofantligt höga förbrukningen på kortare turer. Den som inte vill snabbladda behöver ju inget förvärmt batteri. Visst kan man koppla det till navigatorn och på det viset styra förvärmningen, så som Tesla gör. Men det har ju Audi inte heller gjort. Och frågan är om Hyundai gör det.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Det är ju bra om man kan välja att aktivera eller avaktivera förvärmningen utifrån behovet. I fallet med e-tron bidrar just batterikonditioneringen till den ofantligt höga förbrukningen på kortare turer. Den som inte vill snabbladda behöver ju inget förvärmt batteri. Visst kan man koppla det till navigatorn och på det viset styra förvärmningen, så som Tesla gör. Men det har ju Audi inte heller gjort. Och frågan är om Hyundai gör det.
Björn Nyland klagar ofta på Tesla maxar batterivärmningen även när han bara kopplat in för ett kortare laddstopp på 10 min för att ta sig hem sista biten.
Varför kan det inte bara vara en knapp man själv aktiverar eller avaktiverar? Var det inte typ Taycan som hade det? Automation är inte alltid den bästa lösningen...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Aida

Inlägg av Aida »

i5rast skrev:
Om det möjligen är av intresse för fler så fick jag idag beskedet att min s k First Edition LR AWD Advanced Comfort i Cyber Grey är tillverkad och nu väntar på en båt.
Va!?! Min säljare i Lund sa att min bil kommer absolut tidigast i mars 2022!!! Jag har också en First Edition AWD! Han ville att jag skulle byta till en Advanced RWD 20’ som ev skulle komma i december…

Vilken säljare har du? När beställde du?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Aida skrev:
i5rast skrev:
Va!?! Min säljare i Lund sa att min bil kommer absolut tidigast i mars 2022!!! Jag har också en First Edition AWD! Han ville att jag skulle byta till en Advanced RWD 20’ som ev skulle komma i december…

Vilken säljare har du? När beställde du?
Ja, det är spännande. Om det stämmer att AWD bilar redan tillverkas så fattar jag verkligen ingenting. Hur kan de ens med och kalla bilarna som vi beställde för First Edition? Andra sortering hade varit ett bättre ordval.
i5rast

Inlägg av i5rast »

Jag beställde den 30 april men tror att ÅF hade bokat en handfull bilar i förväg (fanns bara vissa färger i enstaka exemplar att välja på). Väljer att inte skriva namnet på ÅF, om detta förfarande möjligen strider mot generalagentens uppfattning om hur det skulle gå till.

Enligt några i FB-gruppen tillverkas bilar batch-vis efter färg och flera vars FE AWD-bilar nu producerats har haft (den lite trista) färgen Cyber Grey.

Fick förresten nyss VIN-numret, finns det kanske en sida där man kan söka på det numret och se status/transporten mot Sverige?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Ocean skrev:
taliz skrev:
Teslabjörn körde precis en i5 från Oslo till polcirkeln, ca 100 mil.
Den var 25 min snabbare än ID4, vilket till stor del kan förklaras med att det fanns en ny 150kw-laddare på slutet. När han körde ID4an fick han nöja sig med 50kw.

Så visst laddar i5 betydligt snabbare, men pga mindre batteri och lite högre förbrukning så jämnar det ut sig på längre resor.
Kommer VW med en uppdatering till 170kw, som ryktet säger, så är det ju inte omöjligt att ID4 i praktiken klår i5, trots lite lägre laddeffekt.
Jag undrar om batteristorleken verkligen gör någon skillnad, förbrukningen och laddhastigheten måste vara avgörande. Batteriet måste annars vara såpass mycket större att man kan hoppa över en laddning på vägen för att det ska spela roll. Laddkurvan på IQ5:an är i nuläget såpass mycket högre än för ID4 att det måste vara en ganska stor skillnad i förbrukning för att ID4:an ska vara snabbare. Jag kan inte Cd-värdet (eller är det Cw-värdet) för bilarna, det ökar väl dock proportionellt mot tvärsnittsaren och med kvadraten på hastigheten. Har ID4 lägre Cd värde än IQ5:an så kommer hastigheten att bli avgörande.
Detta test av luftmotstånd postade Zalman i en annan tråd (dock osäker på källan, då den inte angavs).
Cw MEB MY Iq5.jpg
Kan säkert förklara att förbrukningen hos Iq5 går upp kraftigt vid högre hastigheter (luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten). Men man kan ju inte låta bli att imponeras att Tesla alltid lyckas bättre med att få till lågt luftmotstånd vs konkurrenterna. Tom. när det gäller en rymlig CUV/SUV som MY.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jakethesnake skrev:
Jag tycker dessvärre inte att laddhastigheten påverkas i tillräcklig grad av körstil/hastighet. Har laddat ett tiotal gånger på Ionity nu. I Sverige har jag inte fått högre än 145 kW trots föregående motorvägskörning i ett par timmar vid 10-15 graders yttertemp. På autobahn där farthållaren stod på 140 kom jag upp i 185 kW vid ca 15 graders yttertemp, vinterläge påslaget. Vid ett tillfälle har jag fått 220 kW. Också efter autobahnskörning och termometern på 25 grader. Så min anekdotiska uppfattning är att yttertemp är den enskilt viktigaste faktorn. Hoppas på mjukvaruuppdatering med bättre stöd för förvärmning av batteri.
Har du haft förvärmning av batteripacket i god tid innan snabbladdning?

Kan tänka mig att det som är avgörande, och om du inte gjort så kan vara den största orsaken till att du inte nått bättre laddeffekter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Björn Nyland klagar ofta på Tesla maxar batterivärmningen även när han bara kopplat in för ett kortare laddstopp på 10 min för att ta sig hem sista biten.
Varför kan det inte bara vara en knapp man själv aktiverar eller avaktiverar? Var det inte typ Taycan som hade det? Automation är inte alltid den bästa lösningen...
Personligen så kan jag gilla både två (automatiska lösningar i vissa fall, och manuella i andra).

Helst så ser jag en knapp eller inställning där man kan välja mellan automatik eller helt manuell styrning.
Bild
Dodde

Inlägg av Dodde »

martinot skrev:
Jakethesnake skrev:

Kan tänka mig att det som är avgörande, och om du inte gjort så kan vara den största orsaken till att du inte nått bättre laddeffekter.
Har I5 förvärmning av batteriet? Tyckte TB mumlade om att det inte fanns.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
martinot skrev:
Jakethesnake skrev:

Hann inte testa när jag körde den i veckan, men fått uppfattningen att den har manuell förvärmning (dvs. den aktiveras inte automatiskt när navigatorn planerar laddstopp som hos tex. Tesla och nu även Polestar).
Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

i5rast skrev:
Härligt! Grattis!! :D
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jo då, funkar även vid lägre temp.
Men sjukt störigt när en egolf och MG laddar på ionity och skapar kö.
20211009_151233.jpg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Nu förstår du varför en del Teslabilister hoppas på att Elon inte öppnar upp SuC för precis alla. :D
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Nu förstår du varför en del Teslabilister hoppas på att Elon inte öppnar upp SuC för precis alla. :D
Elon sa ju att bilar som laddar långsamt kommer få betala betydligt mer.
Dvs de kommer nyttja prissättningen för att stävja det problemet.
Sen är det nog väldigt få som ofta kör långt och nyttjar snabbladdare med eGolf, MG etc..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jakethesnake

Inlägg av Jakethesnake »

martinot skrev:
Dodde skrev:
martinot skrev:
Jakethesnake skrev:

Hann inte testa när jag körde den i veckan, men fått uppfattningen att den har manuell förvärmning (dvs. den aktiveras inte automatiskt när navigatorn planerar laddstopp som hos tex. Tesla och nu även Polestar).
Finns ett vinterläge som kan slås på men inget annat vad jag vet. Jag har haft det påslaget men inte märkt av någon större skillnad, gissar att det ger mer effekt vid ännu lägre temperaturer än 10-15 grader.
Jakethesnake

Inlägg av Jakethesnake »

HelectriC skrev:

Intressant! Vad hade du för yttertemp? Vinterläge på? Antingen har jag haft otur med de Ionity-stationer jag prövat eller så är det något fel på min bil då jag bara en gång på ca 10 laddningar lyckats få så hög effekt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jakethesnake skrev:
HelectriC skrev:

Intressant! Vad hade du för yttertemp? Vinterläge på? Antingen har jag haft otur med de Ionity-stationer jag prövat eller så är det något fel på min bil då jag bara en gång på ca 10 laddningar lyckats få så hög effekt.
Ca 13 grader ute. Startade på 0% med ca 108kW, så rampade den upp och var på 184 efter 5min och över 200 efter 7min. Vinterläge på ja.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar