Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 okt 2020 20:22
Om inte annat som känns det billigare, säkrare och mindre kontroversiellt att bygga elledningar än kärnkraftverk.
Helt riktigt!heldiggrisen skrev:Elbrist kan uppstå till följd av effektbrist, energibrist eller nätkapacitetsbrist.taliz skrev:Det är brist på överföringskapacitet, inte produktionskapacitet. Många kärnkraftsivrare verkar inte förstå skillnaden.martinot skrev:Så kan det säkert vara.Svenssons skrev:Kan vara att de ännu inte får el från elbolaget. Verkar vara rätt vanlig orsak varför laddstationer inte tas i drift när de är färdiga.
Ändå är det många "debattörer" i forumet som påstår att vi inte har elbrist i de svenska elnäten.
Alla tre antigen i sig eller kombinerat medför problem, speciellt här i söder.
Exakt.Mickep skrev:oavsett vad man kallar det blir effekten detsamma; strömavbrott.
Det kan jag hålla med om. Borde satsats (oavsett vilka energikällor vi argumenterar för är bra/dåliga) betydligt mer på elnäten i landet. Extremt eftersatt infrastruktur.LarsL skrev:Om inte annat som känns det billigare, säkrare och mindre kontroversiellt att bygga elledningar än kärnkraftverk.
Helt klart så har nog Covid19 gynnat bilsemesterande och resande i hemländerna med bil istället för flyget och tågen (vilket nog gynnat Ionity).taliz skrev:https://insideevs.com/news/452284/ionit ... chart/amp/
Ganska skarpt fall efter prischocken. Men sen har det gått rejält upp verkar det som.
Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.Bjelke skrev:Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/mati skrev:De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.Bjelke skrev:Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Det är iofs. inte så långt ifrån sanningen!Swede1 skrev:Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/mati skrev:De hade lika gärna kunnat förklara det med antalet solfläckar eller vädret på månens baksida. Corona måste ha kommit som en guds gåva för Ionity. Underbart. Allt är Coronas fel.Bjelke skrev:Kul med deras bortförklaringar iafmati skrev:Så billigt av Ionity att de försöker förklara nedgången med lockdownen. Det faller brant i februari. Men då fanns ingen lockdown. Men de nya priserna började gälla då.
Ökningen på sommarn kan nog delvis förklaras med att folk i mycket stor utsträckning har laddat billigt med Maingau Energie. Och detta förklarar också varför Maingau har tagit bort den möjligheten efter sommarn, för de hade inte längre råd med denna sponsringen.
Det har visserligen ingenting med Ionity att göra, men om du frågar en miljöpartist om elbilsladdning ska bli dyrare eller billigare framöver så är jag nästan säker på att jag vet vilket svar du får. Om du får ett svar överhuvudtaget.Swede1 skrev:Nejnej allt är Miljöpartiets fel, ALLT! :-/
Var det bara tillfälligt, och har slutat att fungera nu efter sommaren?taliz skrev:Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
Juicepass hade en flat large taxa för 45€ och 175kWh per månad med ingen bindningstid, den har de just sänkt till 120kWh och sedan de gjorde de uppdateringarna har även min app slutat fungera.martinot skrev:Var det bara tillfälligt, och har slutat att fungera nu efter sommaren?taliz skrev:Ja även juicepass och diverse annat funkade väl under sommaren.
Har inte Circle K även startat upp med egna snabbladdare på många ställen?Robertrimmevik skrev:Juicepass hade en flat large taxa för 45€ och 175kWh per månad med ingen bindningstid, den har de just sänkt till 120kWh och sedan de gjorde de uppdateringarna har även min app slutat fungera.
Ett steg i fel riktning igen.
Funderar på ett Bee abonnemang inför semestrar när mitt gratisår på Audi e-tron charging service går ut.(om de inte sänker priset och abonnemangskravet) Kan tänka mig att segladda för en femtedel av priset.
Jag har sällan mer bråttom än att jag kan ladda en och en halv timme medans vi går i affärer och tar lunch.
Det är för övrigt sjukt mycket sämre utbud runt IONITYs laddstationer. Många ggr bara en circle k.
Mycket strategiskt av circle k, undrar just hur mycket spons Ionity fick för det.
Oj, har Bee 150 kW laddare, trodde de bara hade 50 kW eller ac laddning.PapaD skrev:Två egna stationer står det på hemsidan, övriga är Bee och Ionity. Iaf i Etuna tror jag Bee har 150 kW apparater som jag inte testat pga högt pris.