Sida 138 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 22 apr 2018 09:11
av Niklas Z
Det finns några argument för framhjulsdrift kontra bakhjulsdrift som faller bort när man går över från ICE till elmotorer.

1. Om motor och växellåda sitter fram blir lätt bilen framtung. Då ger framhjulsdrift bättre drivförmåga i halka (dvs när accelerationen är så låg att ingen nämnvärd viktförskjutning sker). Elmotorns lägre vikt tar bort den fördelen.
2. Tillverkningsprocessen blir enklare om motor, växellåda, drivaxlar och allt sådant kan monteras som en enhet och sedan på linan tryckas in underifrån i karossen. Det spar pengar jämfört med motor fram, växellåda bakom, kardanaxel, slutväxel med differentialer i bakaxel. Med elmotor vid bakaxel försvinner denna fördel.
3. För normala förare är det lättare att hantera ett släpp orsakat av gaspådrag (eller kraftig motorbroms) om det sker fram än bak. Med utvecklingen av antisladd- och antislirsystem har den fördelen minskat och med de goda möjligheterna att finreglera elmotorns kraftflöde så så är förutsättningarna än bättre.

Den kompakta elmotorn kan i stället placeras direkt vid bakaxeln, vilket spar utrymme och när man slipper motor fram kan deformationszoner utformas med större frihet. Dessutom brukar köregenskaperna vinna på mer vikt bakåt och bakhjulsdrift.

Re: Artikel i media

Postat: 22 apr 2018 10:36
av Laban
Niklas Z skrev:
Den kompakta elmotorn kan i stället placeras direkt vid bakaxeln, vilket spar utrymme och när man slipper motor fram kan deformationszoner utformas med större frihet.
Neo ser ut att ha väldigt kort front så det ligger nog en del i detta. Den lär väl knappast få fyrhjulsdrift heller.

Re: Artikel i media

Postat: 22 apr 2018 10:46
av Verdi
mati skrev:
Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Intressant att de anser att Model 3 är avsevärt tystare än S/X. Det påtagliga vägljudet och vindbruset är ju verkligen nånting som förstör en del av upplevelsen med en elbil. Det är också en av anledningarna varför jag föredrar e-Golfen framför Teslan. Den är så mycket tystare.
Bra att de har fått ordning på det nu.
Min S är inte "påtagligt bullrig" trots 21" fälgar. Tror du har nåt knas med dörrarna eller nåt.

Re: Artikel i media

Postat: 22 apr 2018 12:06
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Intressant att de anser att Model 3 är avsevärt tystare än S/X. Det påtagliga vägljudet och vindbruset är ju verkligen nånting som förstör en del av upplevelsen med en elbil. Det är också en av anledningarna varför jag föredrar e-Golfen framför Teslan. Den är så mycket tystare.
Bra att de har fått ordning på det nu.
Min S är inte "påtagligt bullrig" trots 21" fälgar. Tror du har nåt knas med dörrarna eller nåt.
Alla S är olika. Vilken bil jag än har kört så har jag aldrig upplevt att två bilar var lika. Senaste låne-S jag hade brummade nästan som en fossilbil. Den innan dess var tyst som i graven. Jättekonstigt. Min bil gör för det första ett vinande motorljud. Det spelar ingen roll om jag kör i range mode eller inte. Den främre motorn hörs hela tiden. Det är ganska påtagligt. Vägljudet har jag alltid stört mig på. Den här bilen är avsevärt bullrigare än min förra. Med sommardäck är det värre än med vinterdäck. Både 19". Vindbruset beror lite på väderomständigheterna. Men om vägarna är våta låter det som att man står i duschen. Jag tror det är panoramataket som gör att det väsnas så.

Re: Artikel i media

Postat: 22 apr 2018 12:25
av mati
Laban skrev:
I mina ögon snyggare än prototypen (NEO), kan nog bli en riktig storsäljare globalt sett.
Ja, den ser inte så dum ut. Mer som en vanlig bil och inte som en designstudie. Den borde bli en succé kan man tycka. Om nu prisuppgifterna på under 30000€ stämmer.
Jag gillar de variabla stolarna där bak som går att skjuta fram om man behöver mer bagageutrymme. Det står ju att den är lika stor som en Passat invändigt. Jag antar att de menar själva kupén och inte bagaget, för det kan jag inte se hur det skulle gå till i så fall.

Re: Artikel i media

Postat: 22 apr 2018 13:34
av Laban
mati skrev:
Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Också värt att notera att en del av klagomålen rörde bromssträcka och vägkänsla. De verkar ha kört med standard fälgarna och enligt detta test så är det rätt stor skillnad om man väljer 19" fälgarna med tillhörande däck:



Bättre grepp ger lite bättre acceleration, kortare bromssträcka. De hävdar även att det var bättre komfort eftersom 19" däcken ska köras med lägre tryck.

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 07:10
av Laban
Laban skrev:
Däremot vet jag inte om Model 3 riktar in sig på den stora kundgruppen i USA. Ni hittar jag inte grafen jag letar efter men jag har för mig att crossover segmentet har 30% marknadsandel i USA. Och premium sedan segmentet med ex BMW 3 serien, Audi A4 osv minskar kraftigt. Vissa menar att det beror till stor del på Model 3 (som redan säljer mer än hela Audi A4 serien) , andra att det har främst att göra med den vikande trenden för sedan vs crossover. En kombination av båda kanske är det korrekta svaret.
På tal om detta så är BMW 3 serien den vanligaste bilen att byta ifrån för Model 3 köparna, . 6:40 in. Kanske ligger en del i http://www.thedrive.com/sheetmetal/1455 ... xpert-says

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 09:32
av Geni87
Vet inte om detta har postats tidigare på forumet, sökte men hittade inget iaf. VW kommer bygga 500 000 batteripack om året i sin fabrik i Braunschweig som ett första steg, för att sedan expandera i Europa, USA och Kina. Det handlar alltså i nuläget inte om battericeller, men väl tillverkning/montering av moduler och kompletta pack.

Det känns som att VW:s planer angående elektrifiering kan accelereras ytterligare nu i och med att Müller åker ut och ersätts med Herbert Diess, som ju är en känd elbilsförespråkare. Det spekuleras även i att den nya ledninge tittar på att omvärdera beslutet att förlita sig på externa leverantörer för sina battericeller. De har ju sedan tidigare ett pilotprojekt för tillverkning av battericeller i Salzgitter, förhoppningsvis läggs mer fokus på det området nu. Tror det kommande året kan bli spännande. :)

https://electrek.co/2018/04/12/volkswag ... k-factory/
https://www.electrive.com/2018/04/12/vw ... unschweig/

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 09:41
av HerrNilsson
Kanye West lovordar sin Tesla.
https://www.cnet.com/news/kanye-west-tw ... elon-musk/

Som dom säger, Tesla behöver inga reklamkampanjer när sånt här finns.

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 09:50
av Geni87
HerrNilsson skrev:
Kanye West lovordar sin Tesla.
https://www.cnet.com/news/kanye-west-tw ... elon-musk/

Som dom säger, Tesla behöver inga reklamkampanjer när sånt här finns.
West och Musk verkar ha blivit buddies... Elon sa ju i Mars att hans inspiration är Kanye West. :)

Kanske något i stil med: "You boost my streaming numbers and I'll boost your car sales!" :P

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 10:19
av HerrNilsson
Geni87 skrev:
HerrNilsson skrev:
Kanye West lovordar sin Tesla.
https://www.cnet.com/news/kanye-west-tw ... elon-musk/

Som dom säger, Tesla behöver inga reklamkampanjer när sånt här finns.
West och Musk verkar ha blivit buddies... Elon sa ju i Mars att hans inspiration är Kanye West. :)

Kanske något i stil med: "You boost my streaming numbers and I'll boost your car sales!" :P
Hehe japp, win-win :D

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 20:22
av OlleBack
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/

Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 20:26
av bylund
OlleBack skrev:
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/

Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Det sägs att CCS inte tillåter adaptrar. Så om det är sant torde det vara framtida bilar, eller superladdarkontakt på Ionity.

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 20:32
av TeslaTissel
Laban skrev:
mati skrev:
Tack Jerker, det var ju bra.
Kul att läsa recensionen om Model 3. Den är ju riktigt positiv, totalt oväntat att få läsa detta i en tysk petrolhead-biltidning. Snacka om attitydförändring.
Också värt att notera att en del av klagomålen rörde bromssträcka och vägkänsla. De verkar ha kört med standard fälgarna och enligt detta test så är det rätt stor skillnad om man väljer 19" fälgarna med tillhörande däck:



Bättre grepp ger lite bättre acceleration, kortare bromssträcka. De hävdar även att det var bättre komfort eftersom 19" däcken ska köras med lägre tryck.
Precis, lade nyss upp det i Model 3 - Filmer - Youtube-klipp

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 22:44
av Geni87
OlleBack skrev:
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/

Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Eller CCS på Model 3, med tillhörande SuC-adapter? :) Finns det något bekräftat angående vilken laddingång Model 3 får i Europa? Även glädjande att Volvo och JLR nämns som eventuella medlemmar.

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 22:50
av Svenssons
Geni87 skrev:
OlleBack skrev:
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/

Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Eller CCS på Model 3, med tillhörande SuC-adapter? :) Finns det något bekräftat angående vilken laddingång Model 3 får i Europa? Även glädjande att Volvo och JLR nämns som eventuella medlemmar.
Behövs ju ingen SuC-adapter om Typ2-delen i CCS-kontakten är rätt konstruerad.

Re: Artikel i media

Postat: 23 apr 2018 23:20
av Geni87
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
OlleBack skrev:
https://electrek.co/2018/04/23/tesla-ta ... g-network/

Det här skulle ju potentiellt vara rätt häftigt. Borde betyda en ccs-adapter?
Eller CCS på Model 3, med tillhörande SuC-adapter? :) Finns det något bekräftat angående vilken laddingång Model 3 får i Europa? Även glädjande att Volvo och JLR nämns som eventuella medlemmar.
Behövs ju ingen SuC-adapter om Typ2-delen i CCS-kontakten är rätt konstruerad.
Sant, Tesla bör ha möjlighet att konstruera så att laddingången fixar båda. Känns som att det är väldigt mycket som talar för att M3 får CCS i Europa...

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 05:17
av Swede1
Det rimliga är att Tesla sätter ccs kablar på alla sina snabbladdare stationer. En standard tjänar branschen på :!:

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 06:51
av LarsL
Swede1 skrev:
Det rimliga är att Tesla sätter ccs kablar på alla sina snabbladdare stationer. En standard tjänar branschen på :!:
Eller ännu enklare alla biltillverkare aktiverar standarden som medger DC-laddning via Typ2.

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 07:19
av chaffis75
LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Det rimliga är att Tesla sätter ccs kablar på alla sina snabbladdare stationer. En standard tjänar branschen på :!:
Eller ännu enklare alla biltillverkare aktiverar standarden som medger DC-laddning via Typ2.
Håller med er båda men jag tror tyvärr inte de är tekniskt möjligt på existerande bilar då Typ 2 kontakten måste har hårdvara för att ställa om vart strömmen ska gå, dvs till AC laddaren ombord eller rakt till batteriet, kontakten passar ju dock såklart rent fysiskt.
Sen CCS på SUC blir svårt för jag har aldrig sett någon kontakt som gör att CCS delen kan kopplas loss vilket den måste om den fysiskt ska passa modell S och X.
Men oavsett de vore underbart om de hittade ett sätt att lösa dessa problem, adapter är såklart en lösning och nya bilar anpassas såklart direkt till båda standarder.

Jag hoppas verkligen M3 får CCS oavsett om Tesla går med i IONITY eller ej, de finns inget att förlora för Tesla ja möjligen kostar de några kronor extra att tillverka bilen...

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 08:11
av Svenssons
Dagens Teslor kan inte laddas via CCS eftersom adapter inte är tillåtet och kontakten passar inte direkt. Dagens övriga bilar med Typ 2 kan inte laddas med DC eftersom bilarna inte byggts för det.

Lösningen är att Tesla sätter CCS-kontakt på framtida bilar och övriga framtida bilar byggs så att de kan ta emot DC över Typ 2-kontakten enligt standarden för denna.

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 08:34
av bylund
Men standarden för likström över typ 2 är rätt klen. 70 kW max eller så?

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 08:51
av Teslaspolen
Skulle passa utmärkt om den blev typad för V2G...

Men, 70 kW är ju inte långsamt det heller, det är ju inte så länge man får över 100 kW på laddning.

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 10:01
av Laban
chaffis75 skrev:
Jag hoppas verkligen M3 får CCS oavsett om Tesla går med i IONITY eller ej, de finns inget att förlora för Tesla ja möjligen kostar de några kronor extra att tillverka bilen...
Samma här. Men det blir intressant att se hur de i så fall gör med befintliga stationer och framtida utbyggnad. Det lär inte bli Tesla-Typ2 på Ionity stationerna så det hade varit fint med en CCS adapter. Och om det inte är/blir tillåtet = ett CCS konverteringskit till nuvarande S/X. 1x ny strålkastare bak med större lucka borde väl fungera kan man tycka.

Re: Artikel i media

Postat: 24 apr 2018 17:13
av bonath
Audi snabbladdar..
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ska-a ... ng-6910930

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk