Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 04 okt 2021 13:14
Märkligt. Jag har precis (för 2 timmar sedan) kritat på för en Advanced RWD som är på båt nu och ska levereras början av december.
Mati - du har mail.
Mati - du har mail.
Men det är väl en av de bilarna som nämndes tidigare i tråden!? Alla med 20" fälgar och många med tex komfortpaket.Walker skrev:Märkligt. Jag har precis (för 2 timmar sedan) kritat på för en Advanced RWD som är på båt nu och ska levereras början av december.
Mati - du har mail.
Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.DanneLKPG skrev:Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.
AWD med 20"
Livestreamas här just nu:
Del 2:
Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Kris Rifa rapporterade samma sak.Dodde skrev:Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.DanneLKPG skrev:Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.
AWD med 20"
Livestreamas här just nu:
Del 2:
Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Ok, tog han även upp att laddningen blir lidande av detta?Skabb1 skrev:Kris Rifa rapporterade samma sak.Dodde skrev:Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.DanneLKPG skrev:Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.
AWD med 20"
Livestreamas här just nu:
Del 2:
Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Uppfattade att det främst var begränsad motoreffekt i upp till 30 min efter snabbladdning.Dodde skrev:Ok, tog han även upp att laddningen blir lidande av detta?Skabb1 skrev:Kris Rifa rapporterade samma sak.Dodde skrev:Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.DanneLKPG skrev:Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.
AWD med 20"
Livestreamas här just nu:
Del 2:
Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Detta har med laddningen att göra och motoreffekten. Kommer säkert en video om det om några dagar.Skabb1 skrev:Uppfattade att det främst var begränsad motoreffekt i upp till 30 min efter snabbladdning.Dodde skrev:Ok, tog han även upp att laddningen blir lidande av detta?Skabb1 skrev:Kris Rifa rapporterade samma sak.Dodde skrev:Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.DanneLKPG skrev:Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.
AWD med 20"
Livestreamas här just nu:
Del 2:
Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Spelar väl egentligen ingen roll. Jag beställde min FE samma dag som de blev möjligt. Jag måste varit en av de allra första i Sverige som beställde en Ioniq 5. Jag tog det som fanns eftersom jag skulle få förtur med denna bilen. Det var lite det som var grejen. Men förtur är i min värld nånting annat.Skabb1 skrev:Men det är väl en av de bilarna som nämndes tidigare i tråden!? Alla med 20" fälgar och många med tex komfortpaket.Walker skrev:Märkligt. Jag har precis (för 2 timmar sedan) kritat på för en Advanced RWD som är på båt nu och ska levereras början av december.
Mati - du har mail.
Eller var detta något du lockade ihop helt enligt tycke och smak?
Det är exakt samma bil som Kris testade också så det kan mycket väl vara just det här exemplaret som är känsligt. Han märkte det aldrig på den första bilen han testade. Ska bli intressant att se om det är fler som kan återskapa det.Skabb1 skrev:Kris Rifa rapporterade samma sak.Dodde skrev:Han verkar ha problem med bilen. Den blir överhettad och får power limit efter laddning om jag hörde rätt.DanneLKPG skrev:Det kommer att släppas flera nya videos med IONIQ 5 från Björn Nyland inom kort.
Arctic Circle-testet är klart och nu håller han på med 1000km Challenge genom Sverige.
AWD med 20"
Livestreamas här just nu:
Del 2:
Inte så jätteintressant, men brukar ha igång hans stream i bakgrunden när jag jobbar.
Det verkar ju i princip vara lika för alla med FE, då du är inte ensam.mati skrev:Spelar väl egentligen ingen roll. Jag beställde min FE samma dag som de blev möjligt. Jag måste varit en av de allra första i Sverige som beställde en Ioniq 5. Jag tog det som fanns eftersom jag skulle få förtur med denna bilen. Det var lite det som var grejen. Men förtur är i min värld nånting annat.Skabb1 skrev:Men det är väl en av de bilarna som nämndes tidigare i tråden!? Alla med 20" fälgar och många med tex komfortpaket.Walker skrev:Märkligt. Jag har precis (för 2 timmar sedan) kritat på för en Advanced RWD som är på båt nu och ska levereras början av december.
Mati - du har mail.
Eller var detta något du lockade ihop helt enligt tycke och smak?
Det känns nästan som att den dagen min bil kommer så finns det redan begagnade Ioniq 5 på marknaden. Jag är alltmer övertygad om att de aldrig har lagt en beställning på den FE jag egentligen skulle ha. Den bil som jag enligt säljaren ska få nu, så småningom, tror jag är bara en vanlig Advanced, ingen FE (samma sak jag vet). Men den varken tillverkas eller levereras med samma batch som alla andra FE som redan är på gång. Deras demobil är enligt egen utsago nämligen ingen FE. När jag beställde min bil sa säljaren att jag kommer få min FE långt före demobilen eftersom min bil skulle ingå i de första 280 som levererades till Sverige, medan demobilen "bara" skulle vara en vanlig Advanced som får leverans senare.
Och nu ska de plötsligt byggas och levereras samtidigt. Konstigt eller?
Tydligen så skrev Auto Motor & Sport att IONIQ 5 bara klarar 50kW på 400V för att Hyundai själva påstått det.HelectriC skrev:Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V
400 eller 800 BoltDanneLKPG skrev:Tydligen så skrev Auto Motor & Sport att IONIQ 5 bara klarar 50kW på 400V för att Hyundai själva påstått det.HelectriC skrev:Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V
Edit: Jag har länkat tråden till redaktionen så det kanske kommer lite frågor.
Lyn/Blixt/Bolt luktar Ionity lång vägSkabb1 skrev:400 eller 800 BoltDanneLKPG skrev:Tydligen så skrev Auto Motor & Sport att IONIQ 5 bara klarar 50kW på 400V för att Hyundai själva påstått det.HelectriC skrev:Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V
Edit: Jag har länkat tråden till redaktionen så det kanske kommer lite frågor.
Ringer man runt lite är det ganska lätt att hitta än så länge.alvenzo skrev:Det finns bilar kvar hos fordonsmäklarna för leverans innan årsskiftet läste jag nyss.
Tack!martinot skrev:Var och testkörde en RWD idag.
- Väghållningen. Var visserligen lite lätt fuktigt (men inte mycket) på vägarna, men fick extremt lätt sladd när jag drog på i svängarna. Håll på att ett par gånger köra av vägbanan och sladda in i gatstenskanterna! Lyckades undvika med en hårsmån som tur var för demobilens fälgar/hjul.
- Körkänslan. Långt ifrån körkänslan som en hos en Model 3, Polestar 2 eller Taycan (som är mina andra elbilsreferenser). Bekväm, men mycket gungig och extremt svampig körkänsla. Här handlar det mer om att passivt gunga fram som i en gammal amerikanare, och inte någon aktiv tight körning.
- Startknapp nödvändig. Håll på bli tokig när jag lämnade tillbaka demobil, och bilen pep och hade sig när jag försökte låsa den. Checkade att jag lagt i handbroms, men problemet visade sig vara att jag inte stängt av "tändningen". En funktion som "tändning" hör hemma på glödmotorer och bensinare. Inte en elbil från 2020.
- Designen. Men inser att det är en smaksak. Mig tilltalar den inte alls exteriört. Lite väl barnslig design för min smak (ser ut som lite av en leksaksbil).
- AWD ca 10-12 månaders leveranstid just nu tack vare komponentbrister hos Hyundais fabriker.
+ Gillade att det var en ljus och luftig inredning. Kändes inte exklusiv eller premium (lite för mycket plast), men ändå grymt fräsch och modern. Gillar!
+ Satt ganska bekvämt i stolarna som var rätt sköna.
+ Kändes rymlig.
+ Trevliga säljare inne hos Hyundai. Lätt att låna och provköra. Kunniga om både bil, leveranstider och kommande modeller.
+ RWD kommer in som lagerbilar under höst/vinter i Sverige, som man kan få tag på om man är på hugget, och skiter i färg och övrig spec.
+/- (neutral): Infotainment/kartor. Enklare än vår Mercedes och rappare/snabbare än hos VW och Skoda, men både krångligare och slöare/laggigare UI än hos Tesla och Polestar/Volvo. Varken bra eller dåligt.
Självklart är det en annan känsla i en SUV/CUV (som jag normalt inte gillar), men tycker PS2 (som i princip är en CUV i botten) lyckats få till en extremt mycket bättre både väghållning och körkänsla.DanneLKPG skrev:Det var hårt att jämföra IONIQ 5 mot Model 3, Polestar 2 och Taycan. Känns inte så relevant. Man jämför väl med bilar i samma storlek?
Det är knappt någon plast i Advanced så det lät snarare som att du provkörde den plastiga Essential.
Spännande!Ocean skrev:Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.
Är du van vid e-tron så tror jag inte att det kommer bli sämre med Iq5 (även om den är lite "törstig", och långt ifrån lika snål som Tesla och ID-bilarna).Ocean skrev:Då var det dags igen, efter intensivt testande och utvärderande blir det en Ioniq 5 som ny tjänstebil. Ska ersätta Etronen som såldes i våras. Ioniq 5 Advanced RWD med solceller på taket! Tittade på TMY, men Ekonomi fick gå före körglädje.. Däremot lite orolig för diverse rapporter från internet om att den är törstig på elen. Vi får se.