Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 01 okt 2021 22:12
Se
Lite dubbla budskap kan man tycka. Ni som har en Ioniq 5, kan inte ni åka till en laddare som är på 400V och kolla vad som händer? Obs, många laddare kan leverera mycket mer än 400V även om maxeffekten bara är 100-150kW.Aida skrev:Se
Själv skulle jag ju lita mer på om teslabjörn för testet än någon på ett forummati skrev:Lite dubbla budskap kan man tycka. Ni som har en Ioniq 5, kan inte ni åka till en laddare som är på 400V och kolla vad som händer? Obs, många laddare kan leverera mycket mer än 400V även om maxeffekten bara är 100-150kW.Aida skrev:Se
Många verkar tro att 800V=Ionity. Men så är inte fallet.
Det är väl för att det mest är en gimmick som inte är ekonomiskt lönsam. Nån här inne har det på sin och berättade att räckvidden ökade något varje dag, typ som motsats till drain, men få kommer ju kunna använda det istället för att ladda.100miljoner skrev:Tycker att solpaneler på taket är coolt för oss som bor i städer och parkerar till gatan utan möjlighet att ladda. Kanske inte för att ladda, men för att motverka drain när bilen står parkerad ett längre tag.
Det var ganska mycket snack om dessa på Ioniq 5, men de senaste månaderna, och efter alla tester/recensioner som kommit ut verkar ingen testa eller visa upp solpanels-tillvalet.
Är det ett tecken på att det är en fail som Hyundai inte vill visa upp?
Men var detta verkligen en 400V laddare? Som sagt, de flesta laddare som kan leverera mer än 50kW verkar vara på 800V eller mer, oavsett maxeffekt. Så sett är det kanske ett icke-problem.alvenzo skrev:Själv skulle jag ju lita mer på om teslabjörn för testet än någon på ett forum
Under sommarsemestern fick jag ca 25kWh fördelat på ca 4 veckor, så litegrann fylls på kontinuerligt. Inte mkt, men iaf motsatt vampire drain.100miljoner skrev:Tycker att solpaneler på taket är coolt för oss som bor i städer och parkerar till gatan utan möjlighet att ladda. Kanske inte för att ladda, men för att motverka drain när bilen står parkerad ett längre tag.
Det var ganska mycket snack om dessa på Ioniq 5, men de senaste månaderna, och efter alla tester/recensioner som kommit ut verkar ingen testa eller visa upp solpanels-tillvalet.
Är det ett tecken på att det är en fail som Hyundai inte vill visa upp?
Ska se om jag får till det idag, ska ta foto, så ingen tror att jag fuskarmati skrev:Lite dubbla budskap kan man tycka. Ni som har en Ioniq 5, kan inte ni åka till en laddare som är på 400V och kolla vad som händer? Obs, många laddare kan leverera mycket mer än 400V även om maxeffekten bara är 100-150kW.Aida skrev:Se
Många verkar tro att 800V=Ionity. Men så är inte fallet.
Min är "olivgrön" och kan ju säga att bilderna på internet är helt galet missvisande så jag kan tänka mig att det är samma för vitMats E skrev:Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.
Blir motsvarande ca en halvtimmes extra laddning hemma, på en hel veckas period (eller ca 4,3 min per dygn). Detta när det som allra mest soligt och under de mest gynnsamma månaderna på året. Känns som det kommer bli extremt litet bidrag, iaf. här i Norden, i snitt utslaget under ett helt år (kanske motsvarande 1-3 minuters laddning per dygn, som troligen ganska optimistiskt överslag).HelectriC skrev:Under sommarsemestern fick jag ca 25kWh fördelat på ca 4 veckor, så litegrann fylls på kontinuerligt. Inte mkt, men iaf motsatt vampire drain.100miljoner skrev:Tycker att solpaneler på taket är coolt för oss som bor i städer och parkerar till gatan utan möjlighet att ladda. Kanske inte för att ladda, men för att motverka drain när bilen står parkerad ett längre tag.
Det var ganska mycket snack om dessa på Ioniq 5, men de senaste månaderna, och efter alla tester/recensioner som kommit ut verkar ingen testa eller visa upp solpanels-tillvalet.
Är det ett tecken på att det är en fail som Hyundai inte vill visa upp?
Om vi räknar lite generöst med 150 kWh/år och ett elpris på 2 kr så tar det 67 år att få igen 20 000kr. En rolig grej, men inget man räknar hem.martinot skrev:Blir motsvarande ca en halvtimmes extra laddning hemma, på en hel veckas period (eller ca 4,3 min per dygn). Detta när det som allra mest soligt och under de mest gynnsamma månaderna på året. Känns som det kommer bli extremt litet bidrag, iaf. här i Norden, i snitt utslaget under ett helt år (kanske motsvarande 1-3 minuters laddning per dygn, som troligen ganska optimistiskt överslag).HelectriC skrev:Under sommarsemestern fick jag ca 25kWh fördelat på ca 4 veckor, så litegrann fylls på kontinuerligt. Inte mkt, men iaf motsatt vampire drain.100miljoner skrev:Tycker att solpaneler på taket är coolt för oss som bor i städer och parkerar till gatan utan möjlighet att ladda. Kanske inte för att ladda, men för att motverka drain när bilen står parkerad ett längre tag.
Det var ganska mycket snack om dessa på Ioniq 5, men de senaste månaderna, och efter alla tester/recensioner som kommit ut verkar ingen testa eller visa upp solpanels-tillvalet.
Är det ett tecken på att det är en fail som Hyundai inte vill visa upp?
Jag förstår faktiskt helt Hyundai, och varför de inte hårdsäljer eller gör mer PR för detta här i Norden.
Jag såg ett Koreanskt youtubeklipp där den Olivgröna såg riktigt snygg ut, inte den färg man förväntade sig. Vita (och svarta) bilar får man tvätta ofta. Då är de riktigt snygga. Sedan tror jag att den läckra designen på bilen lyfter alla färger...alvenzo skrev:Min är "olivgrön" och kan ju säga att bilderna på internet är helt galet missvisande så jag kan tänka mig att det är samma för vitMats E skrev:Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.olivgrön är egentligen snarare en varm nyans av grå för övrigt
Kommer du ihåg vilket klipp det var? Jag hoppas få en Mystic Olive green i början november.Mats E skrev:Jag såg ett Koreanskt youtubeklipp där den Olivgröna såg riktigt snygg ut, inte den färg man förväntade sig. Vita (och svarta) bilar får man tvätta ofta. Då är de riktigt snygga. Sedan tror jag att den läckra designen på bilen lyfter alla färger...alvenzo skrev:Min är "olivgrön" och kan ju säga att bilderna på internet är helt galet missvisande så jag kan tänka mig att det är samma för vitMats E skrev:Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.olivgrön är egentligen snarare en varm nyans av grå för övrigt
Tessi19 skrev:Kommer du ihåg vilket klipp det var? Jag hoppas få en Mystic Olive green i början november.Mats E skrev:Jag såg ett Koreanskt youtubeklipp där den Olivgröna såg riktigt snygg ut, inte den färg man förväntade sig. Vita (och svarta) bilar får man tvätta ofta. Då är de riktigt snygga. Sedan tror jag att den läckra designen på bilen lyfter alla färger...alvenzo skrev:Min är "olivgrön" och kan ju säga att bilderna på internet är helt galet missvisande så jag kan tänka mig att det är samma för vitMats E skrev:Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.olivgrön är egentligen snarare en varm nyans av grå för övrigt
Hur mystisk är den
Jag har sett klipp på den kombinationen tidigt. Men det var länge sedan. Vet att jag reagerade på att vit blev mycket snyggare med svarta detaljer än med silvriga. Jag ska kolla om jag hittar det.Mats E skrev:Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.
Demobilen på Bilbyter Linköping är en Vit Essential. Om du inte har för långt dit så åk och kolla. Den vita passar absolut bäst med Essential! Snyggt med svarta kanterna.Mats E skrev:Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.
Kan man ana grönt i detta ljus?DavidS skrev:Tessi19 skrev:Kommer du ihåg vilket klipp det var? Jag hoppas få en Mystic Olive green i början november.Mats E skrev:Jag såg ett Koreanskt youtubeklipp där den Olivgröna såg riktigt snygg ut, inte den färg man förväntade sig. Vita (och svarta) bilar får man tvätta ofta. Då är de riktigt snygga. Sedan tror jag att den läckra designen på bilen lyfter alla färger...alvenzo skrev:Min är "olivgrön" och kan ju säga att bilderna på internet är helt galet missvisande så jag kan tänka mig att det är samma för vitMats E skrev:Jag väntar på en vit Essential 4wd som borde komma till handlaren i februari-mars. Jag försöker bilda mig en uppfattning om hur den ser ut på de få bilder som man kan hitta på nätet. De flesta tidiga testerna på YouTube är på Advancemodeller med gråsilver nertill och vid hjulhus. Är det någon av er som sett eller beställt samma färg i Essential? Hur är den i förhållande till andra färger? Hur uppfattas de svarta detaljerna vid hjulhus osv? Normalt sett är inte vit min favoritfärg på bil. Men leveranstiden blir avsevärt mycket längre om jag ska välja färg själv. Jag har sett en vit Advancemodell. Den var riktigt snygg. Fast den var i och för sig nytvättad.olivgrön är egentligen snarare en varm nyans av grå för övrigt
Hur mystisk är den
Synnerligen mystisk då den är alla färger utom grön. Min såg mörkgrå ut i hallen, hemma snarare litet ljusare grå och ibland är den mer rosa-lila. Men grön har jag aldrig sett den. Men den passar väldigt bra i ”färgen” oavsett, vilken färg det nu än är.
Bara mystisk gröntDavidS skrev:Kan man ana grönt i detta ljus?DavidS skrev:Tessi19 skrev:Kommer du ihåg vilket klipp det var? Jag hoppas få en Mystic Olive green i början november.Mats E skrev:Jag såg ett Koreanskt youtubeklipp där den Olivgröna såg riktigt snygg ut, inte den färg man förväntade sig. Vita (och svarta) bilar får man tvätta ofta. Då är de riktigt snygga. Sedan tror jag att den läckra designen på bilen lyfter alla färger...alvenzo skrev:Min är "olivgrön" och kan ju säga att bilderna på internet är helt galet missvisande så jag kan tänka mig att det är samma för vitolivgrön är egentligen snarare en varm nyans av grå för övrigt
Hur mystisk är den
Synnerligen mystisk då den är alla färger utom grön. Min såg mörkgrå ut i hallen, hemma snarare litet ljusare grå och ibland är den mer rosa-lila. Men grön har jag aldrig sett den. Men den passar väldigt bra i ”färgen” oavsett, vilken färg det nu än är.
Härligt! Tack för testet!HelectriC skrev:Kan bekräfta att i5 tar mer än 50kW på en 400V stolpe. Detta lilla test var när jag inte hade kört särskilt långt innan, så batteriet var relativt kallt och hög SoC, ändå helt ok fart efter ca 10min. Jag antar att hastigheten hade ökat om jag stått längre. Stolpen är på 200kW/400V