Sida 135 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 06 okt 2020 19:03
av PapaD
Han är ingen lat person! :)

Re: Polestar 2

Postat: 06 okt 2020 19:10
av HelectriC
PapaD skrev:
Han är ingen lat person! :)
Skulle vara intressant att veta om han bara är PR-person och marionett för kineserna eller om han faktiskt leder firman.

Re: Polestar 2

Postat: 06 okt 2020 20:20
av Bjelke
HelectriC skrev:
PapaD skrev:
Han är ingen lat person! :)
Skulle vara intressant att veta om han bara är PR-person och marionett för kineserna eller om han faktiskt leder firman.
Viktigast att han vet det själv iaf :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 06 okt 2020 20:34
av mr_tt
https://insideevs.com/news/447571/offic ... appointed/

"It's nowhere near the 275-mile (442 km) target, not even close to the 470 km (292 miles) WLTP result either.
The official range rating for the 2021 Polestar 2 is 233 miles (375 km), using a 78 kWh battery, which is far below our expectations.

Several months ago, Polestar's website showed a target of 275 miles (442 km), while the European WLTP rating was 470 km (292 miles). As we can see, the final EPA result is 20% lower than the WLTP."

Visst den är törstigare än Tesla och EPA kan anses som ett skämt, men ganska långt ifrån dem egna uppskattade värdena/målen

Re: Polestar 2

Postat: 06 okt 2020 21:17
av DrW
HelectriC skrev:
Det roliga är att jag fått fler svar personligen från Ingenlath än vad jag fått från supporten :D
Ja och för min del från Sverige vd:n också!

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 12:44
av NEO
Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.

Bra med konkurrens men grymt dålig start.

https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 12:53
av Zalman3
DrW skrev:
Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 12:55
av NEO
Zalman3 skrev:
DrW skrev:
Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.
Om de inte har utbildade mekaniker så är det ganska självklart att de inte kan erbjuda kunder hjälp på alla verkstäder. Hur många år hade inte Tesla bara väsby som verkstad för hela Sverige?

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 12:57
av Zalman3
NEO skrev:
Zalman3 skrev:
DrW skrev:
Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.
Om de inte har utbildade mekaniker så är det ganska självklart att de inte kan erbjuda kunder hjälp på alla verkstäder. Hur många år hade inte Tesla bara väsby som verkstad för hela Sverige?
Kan tänka mig att Volvo XC40 P8 Recharge och Polestar 2 har typ 90% samma komponenter.

Borde inte vara så svårt att lära sig Polestar då.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 13:14
av BrooklynS
Det handlar inte om att ”lära sig” utan om man accepterar den affärsmodell som Polestar (ett eget kinesiskt bilmärke) tillämpar.

Gissningsvis skiljer det sig väsentligen åt jämfört med Volvos och är sannolikt inte alls lika ekonomiskt lönsamt för bilhandlaren/verkstaden ifråga.

Att serva en elbil är egentligen mycket enklare än att serva en fossilbil och de flesta servicepunkter är gemensamma (förutom allt som tillkommer för fossilbilen).

Så kompetens är nog det minsta saken handlar om.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 13:28
av filippb
NEO skrev:
Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.

Bra med konkurrens men grymt dålig start.

https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs
Jo de har faktiskt postat detta innan ditt inlägg

https://www.polestar.com/global/press/p ... bPmTCShUso

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 13:34
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
DrW skrev:
Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.
Det är ju självständiga företag. Återförsäljarna känner väl sig hotade av polestar och även Volvos kommande strategier. Att Volvo vill köpa en återförsäljare och slå sig in i det ledet är ju troligtvis inte så populärt.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 13:43
av Zalman3
BrooklynS skrev:
Det handlar inte om att ”lära sig” utan om man accepterar den affärsmodell som Polestar (ett eget kinesiskt bilmärke) tillämpar.

Gissningsvis skiljer det sig väsentligen åt jämfört med Volvos och är sannolikt inte alls lika ekonomiskt lönsamt för bilhandlaren/verkstaden ifråga.

Att serva en elbil är egentligen mycket enklare än att serva en fossilbil och de flesta servicepunkter är gemensamma (förutom allt som tillkommer för fossilbilen).

Så kompetens är nog det minsta saken handlar om.
Volvo handlaren vill ha bättre betalt helt enkelt.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 13:45
av Zalman3
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
DrW skrev:
Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.
Det är ju självständiga företag. Återförsäljarna känner väl sig hotade av polestar och även Volvos kommande strategier. Att Volvo vill köpa en återförsäljare och slå sig in i det ledet är ju troligtvis inte så populärt.
Volvo handlare vill inte sälja elbilar.
Därför är det väl smart av Volvo att köpa upp motvilliga Volvo handlare.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 13:52
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
DrW skrev:
Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.
Det är ju självständiga företag. Återförsäljarna känner väl sig hotade av polestar och även Volvos kommande strategier. Att Volvo vill köpa en återförsäljare och slå sig in i det ledet är ju troligtvis inte så populärt.
Volvo handlare vill inte sälja elbilar.
Därför är det väl smart av Volvo att köpa upp motvilliga Volvo handlare.
Jag tror mer på att man köper upp för att strukturera om återförsäljarnätet.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 15:04
av HelectriC
NEO skrev:
Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.

Bra med konkurrens men grymt dålig start.

https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs
Ja, det måste ju vara den allra första elbilen som brinner :? och det är säkert inga fossilbilar som brunnit under tiden heller :? Brann gjorde den nog inte dock, rök!

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 15:09
av Fredrik j
HelectriC skrev:
NEO skrev:
Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.

Bra med konkurrens men grymt dålig start.

https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs
Ja, det måste ju vara den allra första elbilen som brinner :? och det är säkert inga fossilbilar som brunnit under tiden heller :? Brann gjorde den nog inte dock, rök!
Det följer väl möjligen mönstret att en elbil kan ta eld i samband med laddning, i bilen eller i laddutrustningen, medans en fossilbil vanligtvis börjar brinna under eller i anslutning till körning.
Även om fossilbilen fattar eld oftare så är ju inte den skillnaden obetydlig för tredje man.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 15:26
av HelectriC
Fast det är ju fler tillfällen som fossilbilar kan börja brinna, tex när de står parkerade i torrt gräs eller om man har apparater inkopplade i 12V-uttag (visserligen inte bilens fel). Nu brann ju tydligen inte bilen i fråga här, så det är ju irrelevant just här. Men det som är lite tråkigt är att det alltid ska fokuseras något enormt på en elbil som brinner men inte en fossilbil! Det måste väl ändå vara bättre att bilen brinner när ingen är i den (parkerad) istället för när bilen är full med folk (under körning) :?

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 15:48
av Fredrik j
HelectriC skrev:
Fast det är ju fler tillfällen som fossilbilar kan börja brinna, tex när de står parkerade i torrt gräs eller om man har apparater inkopplade i 12V-uttag (visserligen inte bilens fel). Nu brann ju tydligen inte bilen i fråga här, så det är ju irrelevant just här. Men det som är lite tråkigt är att det alltid ska fokuseras något enormt på en elbil som brinner men inte en fossilbil! Det måste väl ändå vara bättre att bilen brinner när ingen är i den (parkerad) istället för när bilen är full med folk (under körning) :?
Även om fossilbilar brinner oftare än elbilar så är ju risken för personskador relativt liten. Vanligast är väl att man hinner ur bilen som sedan brinner upp på vägrenen. Ett parkeringsgarage fullt med lite till åren komna elbilar på laddning kan ju upptäckas sent. Troligtvis är inte själva bilen den stora risken utan överhettning i elinstallationer/kablar.
Hur mycket kommer det skruvas själv på elbilar i framtiden tro? Där finns det ju risker precis som med egenskruvade fossilbilar.

Re: Polestar 2

Postat: 11 okt 2020 17:05
av Remuz
Åkte runt en del på Östermalm idag och såg 10 polestar där minst 4 var olika. Verkar vara en poppis bil hos överklassen :)

Re: Polestar 2

Postat: 13 okt 2020 22:03
av Anonymous FTW
mr_tt skrev:
Bitraten är tyvärr låg i nuläget i Spotify appen, väsentlig skillnad i kvalitet mot bluetooth/radio/youtube music
Rösta gärna upp förslaget, förhoppningsvis fixar dem det snart:

https://community.spotify.com/t5/Live-I ... -p/5031278
Grattis!

"New app released today with user configurable bit-setting. Spotify answered our needs. Thanks for voting!"

Re: Polestar 2

Postat: 13 okt 2020 22:17
av lukasf
Anonymous FTW skrev:
mr_tt skrev:
Bitraten är tyvärr låg i nuläget i Spotify appen, väsentlig skillnad i kvalitet mot bluetooth/radio/youtube music
Rösta gärna upp förslaget, förhoppningsvis fixar dem det snart:

https://community.spotify.com/t5/Live-I ... -p/5031278
Grattis!

"New app released today with user configurable bit-setting. Spotify answered our needs. Thanks for voting!"
Grymt!

Det här är helt klart en av de stora fördelarna med att köra android automotive. Uppdateringar behöver inte komma från biltillverkaren.

Re: Polestar 2

Postat: 14 okt 2020 14:15
av Fredrik j

Re: Polestar 2

Postat: 14 okt 2020 23:39
av Tellus
Har fått lite inside information om att flera bilar stannat sista veckan, fast dom varit uppdaterade. Kan det vara någon hårdvara som fallerar? Dålig batch 12v batterier?
Eller vet någon om felet är funnet?

Re: Polestar 2

Postat: 14 okt 2020 23:44
av martinot
Kan ju vara ett gäng 12V kinabatterier som inte håller normal "Volvokvalitet" (bilen byggs ju i Kina, och de kanske sourcear komponenter och delar lokalt). Men allt är oklart i dagsläget.

Inte säkert att felet kan avhjälpas i alla fall med endast ny mjukvara isf. Måste nog kanske till batteribyte eller byte av annan del som fallerar.