
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Han är ingen lat person! 

feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Polestar 2
Skulle vara intressant att veta om han bara är PR-person och marionett för kineserna eller om han faktiskt leder firman.PapaD skrev:Han är ingen lat person!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Viktigast att han vet det själv iafHelectriC skrev:Skulle vara intressant att veta om han bara är PR-person och marionett för kineserna eller om han faktiskt leder firman.PapaD skrev:Han är ingen lat person!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Polestar 2
https://insideevs.com/news/447571/offic ... appointed/
"It's nowhere near the 275-mile (442 km) target, not even close to the 470 km (292 miles) WLTP result either.
The official range rating for the 2021 Polestar 2 is 233 miles (375 km), using a 78 kWh battery, which is far below our expectations.
Several months ago, Polestar's website showed a target of 275 miles (442 km), while the European WLTP rating was 470 km (292 miles). As we can see, the final EPA result is 20% lower than the WLTP."
Visst den är törstigare än Tesla och EPA kan anses som ett skämt, men ganska långt ifrån dem egna uppskattade värdena/målen
"It's nowhere near the 275-mile (442 km) target, not even close to the 470 km (292 miles) WLTP result either.
The official range rating for the 2021 Polestar 2 is 233 miles (375 km), using a 78 kWh battery, which is far below our expectations.
Several months ago, Polestar's website showed a target of 275 miles (442 km), while the European WLTP rating was 470 km (292 miles). As we can see, the final EPA result is 20% lower than the WLTP."
Visst den är törstigare än Tesla och EPA kan anses som ett skämt, men ganska långt ifrån dem egna uppskattade värdena/målen
Re: Polestar 2
Ja och för min del från Sverige vd:n också!HelectriC skrev:Det roliga är att jag fått fler svar personligen från Ingenlath än vad jag fått från supporten
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Polestar 2
Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.
Bra med konkurrens men grymt dålig start.
https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs
Bra med konkurrens men grymt dålig start.
https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Polestar 2
Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.DrW skrev:Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2823
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Polestar 2
Om de inte har utbildade mekaniker så är det ganska självklart att de inte kan erbjuda kunder hjälp på alla verkstäder. Hur många år hade inte Tesla bara väsby som verkstad för hela Sverige?Zalman3 skrev:Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.DrW skrev:Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Re: Polestar 2
Kan tänka mig att Volvo XC40 P8 Recharge och Polestar 2 har typ 90% samma komponenter.NEO skrev:Om de inte har utbildade mekaniker så är det ganska självklart att de inte kan erbjuda kunder hjälp på alla verkstäder. Hur många år hade inte Tesla bara väsby som verkstad för hela Sverige?Zalman3 skrev:Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.DrW skrev:Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Borde inte vara så svårt att lära sig Polestar då.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Det handlar inte om att ”lära sig” utan om man accepterar den affärsmodell som Polestar (ett eget kinesiskt bilmärke) tillämpar.
Gissningsvis skiljer det sig väsentligen åt jämfört med Volvos och är sannolikt inte alls lika ekonomiskt lönsamt för bilhandlaren/verkstaden ifråga.
Att serva en elbil är egentligen mycket enklare än att serva en fossilbil och de flesta servicepunkter är gemensamma (förutom allt som tillkommer för fossilbilen).
Så kompetens är nog det minsta saken handlar om.
Gissningsvis skiljer det sig väsentligen åt jämfört med Volvos och är sannolikt inte alls lika ekonomiskt lönsamt för bilhandlaren/verkstaden ifråga.
Att serva en elbil är egentligen mycket enklare än att serva en fossilbil och de flesta servicepunkter är gemensamma (förutom allt som tillkommer för fossilbilen).
Så kompetens är nog det minsta saken handlar om.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
Jo de har faktiskt postat detta innan ditt inläggNEO skrev:Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.
Bra med konkurrens men grymt dålig start.
https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs
https://www.polestar.com/global/press/p ... bPmTCShUso
Re: Polestar 2
Det är ju självständiga företag. Återförsäljarna känner väl sig hotade av polestar och även Volvos kommande strategier. Att Volvo vill köpa en återförsäljare och slå sig in i det ledet är ju troligtvis inte så populärt.Zalman3 skrev:Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.DrW skrev:Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Re: Polestar 2
Volvo handlaren vill ha bättre betalt helt enkelt.BrooklynS skrev:Det handlar inte om att ”lära sig” utan om man accepterar den affärsmodell som Polestar (ett eget kinesiskt bilmärke) tillämpar.
Gissningsvis skiljer det sig väsentligen åt jämfört med Volvos och är sannolikt inte alls lika ekonomiskt lönsamt för bilhandlaren/verkstaden ifråga.
Att serva en elbil är egentligen mycket enklare än att serva en fossilbil och de flesta servicepunkter är gemensamma (förutom allt som tillkommer för fossilbilen).
Så kompetens är nog det minsta saken handlar om.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Volvo handlare vill inte sälja elbilar.Fredrik j skrev:Det är ju självständiga företag. Återförsäljarna känner väl sig hotade av polestar och även Volvos kommande strategier. Att Volvo vill köpa en återförsäljare och slå sig in i det ledet är ju troligtvis inte så populärt.Zalman3 skrev:Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.DrW skrev:Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Därför är det väl smart av Volvo att köpa upp motvilliga Volvo handlare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Jag tror mer på att man köper upp för att strukturera om återförsäljarnätet.Zalman3 skrev:Volvo handlare vill inte sälja elbilar.Fredrik j skrev:Det är ju självständiga företag. Återförsäljarna känner väl sig hotade av polestar och även Volvos kommande strategier. Att Volvo vill köpa en återförsäljare och slå sig in i det ledet är ju troligtvis inte så populärt.Zalman3 skrev:Märkligt att Volvo handlare kan vägra att serva Polestar.DrW skrev:Det är nog främst att det har varit svårt at få besked från supporten om hur och när brister ska åtgärdas och saknade tillbehör ska dyka upp. I mitt fall även hur service ska gå till då jag har 23 mil till verkstad pga att södra Norrlands Volvohandlare vägrat skriva på Polestar-avtal.
Därför är det väl smart av Volvo att köpa upp motvilliga Volvo handlare.
Re: Polestar 2
Ja, det måste ju vara den allra första elbilen som brinnerNEO skrev:Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.
Bra med konkurrens men grymt dålig start.
https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrs


Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Det följer väl möjligen mönstret att en elbil kan ta eld i samband med laddning, i bilen eller i laddutrustningen, medans en fossilbil vanligtvis börjar brinna under eller i anslutning till körning.HelectriC skrev:Ja, det måste ju vara den allra första elbilen som brinnerNEO skrev:Fyra dagar gammal pållstar brann i Oslo igår kväll, inga kommentarer från tillverkaren. Har väl fullt upp med återkallelser.
Bra med konkurrens men grymt dålig start.
https://vartoslo.no/andr-krakenes-bydel ... ssYfFJPLrsoch det är säkert inga fossilbilar som brunnit under tiden heller
Brann gjorde den nog inte dock, rök!
Även om fossilbilen fattar eld oftare så är ju inte den skillnaden obetydlig för tredje man.
Re: Polestar 2
Fast det är ju fler tillfällen som fossilbilar kan börja brinna, tex när de står parkerade i torrt gräs eller om man har apparater inkopplade i 12V-uttag (visserligen inte bilens fel). Nu brann ju tydligen inte bilen i fråga här, så det är ju irrelevant just här. Men det som är lite tråkigt är att det alltid ska fokuseras något enormt på en elbil som brinner men inte en fossilbil! Det måste väl ändå vara bättre att bilen brinner när ingen är i den (parkerad) istället för när bilen är full med folk (under körning) 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Även om fossilbilar brinner oftare än elbilar så är ju risken för personskador relativt liten. Vanligast är väl att man hinner ur bilen som sedan brinner upp på vägrenen. Ett parkeringsgarage fullt med lite till åren komna elbilar på laddning kan ju upptäckas sent. Troligtvis är inte själva bilen den stora risken utan överhettning i elinstallationer/kablar.HelectriC skrev:Fast det är ju fler tillfällen som fossilbilar kan börja brinna, tex när de står parkerade i torrt gräs eller om man har apparater inkopplade i 12V-uttag (visserligen inte bilens fel). Nu brann ju tydligen inte bilen i fråga här, så det är ju irrelevant just här. Men det som är lite tråkigt är att det alltid ska fokuseras något enormt på en elbil som brinner men inte en fossilbil! Det måste väl ändå vara bättre att bilen brinner när ingen är i den (parkerad) istället för när bilen är full med folk (under körning)
Hur mycket kommer det skruvas själv på elbilar i framtiden tro? Där finns det ju risker precis som med egenskruvade fossilbilar.
Re: Polestar 2
Åkte runt en del på Östermalm idag och såg 10 polestar där minst 4 var olika. Verkar vara en poppis bil hos överklassen 

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Grattis!mr_tt skrev:Bitraten är tyvärr låg i nuläget i Spotify appen, väsentlig skillnad i kvalitet mot bluetooth/radio/youtube music
Rösta gärna upp förslaget, förhoppningsvis fixar dem det snart:
https://community.spotify.com/t5/Live-I ... -p/5031278
"New app released today with user configurable bit-setting. Spotify answered our needs. Thanks for voting!"
Re: Polestar 2
Grymt!Anonymous FTW skrev:Grattis!mr_tt skrev:Bitraten är tyvärr låg i nuläget i Spotify appen, väsentlig skillnad i kvalitet mot bluetooth/radio/youtube music
Rösta gärna upp förslaget, förhoppningsvis fixar dem det snart:
https://community.spotify.com/t5/Live-I ... -p/5031278
"New app released today with user configurable bit-setting. Spotify answered our needs. Thanks for voting!"
Det här är helt klart en av de stora fördelarna med att köra android automotive. Uppdateringar behöver inte komma från biltillverkaren.
M3 LR AWD 2020
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4142
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Polestar 2
Har fått lite inside information om att flera bilar stannat sista veckan, fast dom varit uppdaterade. Kan det vara någon hårdvara som fallerar? Dålig batch 12v batterier?
Eller vet någon om felet är funnet?
Eller vet någon om felet är funnet?
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Polestar 2
Kan ju vara ett gäng 12V kinabatterier som inte håller normal "Volvokvalitet" (bilen byggs ju i Kina, och de kanske sourcear komponenter och delar lokalt). Men allt är oklart i dagsläget.
Inte säkert att felet kan avhjälpas i alla fall med endast ny mjukvara isf. Måste nog kanske till batteribyte eller byte av annan del som fallerar.
Inte säkert att felet kan avhjälpas i alla fall med endast ny mjukvara isf. Måste nog kanske till batteribyte eller byte av annan del som fallerar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/