Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 sep 2020 21:44
Ska man äta vid gränbystaden , så är det Mangal BBQ som gäller !
Bra fråga, riktigt sega...PapaD skrev:Men kom igen Ionity, varför startar ni inte Uppsala stationen?
Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.dfa skrev:
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.martinot skrev:Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.
Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.dfa skrev:
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Tycker bara att den är helt galet absurd.
Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
Antagligen har du dock varit med och betalat för Ionity-nätverket. EU har ju bidragit med drygt €39 miljoner där en del av dessa kommer från svenska skatter.martinot skrev:
Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
Jag kan inte tala för andra e-tron-ägare men jag skulle aldrig betala 200kr/mån för ett laddabonnemang som ger mig "rabatt" hos Ionity. Man byter bara delar av en rörlig kostnad mot en fast avgift med lång bindningstid så de får en garanterad inkomst i ett år. På grund av rådande situation har jag inte snabbladdat min e-tron en endaste gång de senaste 9 månaderna. Hade jag haft ett abonnemang så hade Ionity under tiden fått 1800kr rakt ner i fickan utan någon som som helst nytta för mig. Och tiden tickar på. Som det ser ut nu så kommer jag inte behöva snabbladda de kommande månaderna heller. Ska man ändå betala ett abonnemang? Nej. Jag tänker inte stödja en sådan prismodell och jag hoppas att det är fler som resonerar likadant så att det blir ändring på det. Skulle jag behöva snabbladda så finns andra laddare.dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
80 kr var bara en specialare under en begränsad testperiod. Ionity hade inte fått ordning programvara för att kunna debitera riktigt.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.martinot skrev:Tror inte att TM3:or har varit aktuella att ladda där i några stora volymer (mer än för att på kul testa någon första gång att det fungerar).dfa skrev:Jag tänker att alla som har en EQC, e-tron, ID3 eller liknande är jättenöjda att det inte står TM3or och blockerar Ionityladdarna.martinot skrev:Artikel ifrån början av året, och skulle vara intressant att se någon undersökning och siffror hur kunder reagerat på Ionitys ändringar i början av 2020:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ionit ... bbladdning
Teslas SuC är extremt mycket mer utbyggt, bra mycket enklare betalningslösningar, och priser som slår precis allt på marknaden.
Däremot så tror jag att många andra tillverkares bilar utan egna laddnät, hade vi nog sett lite mer av som kunder till Ionity om priserna såg annorlunda ut. Är helt övertygad om det.
Jag förstår inte alls prispolitiken som Ionity har.dfa skrev:
Jag förstår precis varför dom höjde priserna, och har inga som helst synpunkter på det.
Tycker bara att den är helt galet absurd.
Men jag drabbas inte själv av det, så klagar absolut inte för min egna del. Men bra märkligt är det!
Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil, det är bara självbedrägeri. Jag förstår naturligtvis att en dyr elbil, och framförallt en e-tron, har mycket högre TCO än en vanlig fossilbil. Men hittills har det ju i alla fall varit billigt att resa med elbil, och det kompenserade till viss del för de höga kostnaderna som bilen orsakar för övrigt. Kanske inte så mycket i kronor och ören, men känslan att semesterresan går på bara några hundralappar är obeskrivlig.dfa skrev:edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.Svenssons skrev:Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Själv laddade jag på Varberg bägge gångerna.Jerker skrev:Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.Svenssons skrev:Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Hade tänkt att provladda på Ionity i Varberg när jag passerade där några gånger, men blev aldrig av. Hade förberett konto och app innan, men glömde bort, eller hann inte med att testa när jag passerade ett par gånger under förra hösten.Svenssons skrev:Själv laddade jag på Varberg bägge gångerna.Jerker skrev:Jag laddade under en period en hel del på Ionity, innan de höjde priset, och råkade då aldrig ut för avbruten laddning. Kanske är olika på olika stationer. Jag laddade i Örebro där det inte finns nån SuC.Svenssons skrev:Det var inte alltid "full tank" man fick och laddningen kunde bli rätt dyr. När jag själv testade så avbröts laddningen i förtid två gånger. Ena gången på började jag en ny session och andra gången struntade jag att ladda mer. Avbruten laddning verkade mer vara regel än undantag när man läste här och såg TeslaBjörns videos. Det är väl dock en risk man får räkna med som testperson.heldiggrisen skrev:Fast innan prishöjningen, när man fick ”full tank” för 80 spänn, såg jag många TM3 på Ionity på Ollebo.
Sundsvall har ju Pizza Hut.. muuuums.OfarligTesla skrev:Jag lär använda Ionity lite då och då när det blir långresor faktiskt, i vissa fall ligger de ju bättre till och har lite roligare matställen nära sig. Jag lär t.ex.inte använda SuC i Sundsvall om jag behöver ladda där till och från Åre utan då blir det Ionity istället.
Sedan Hudiksvall öppnades lär jag inte vilja ta långstopp i Sundsvall väg till/från Åre, det är inte bara på en dålig plats rent planeringsmässigt enligt mig utan skall jag äta något som knappt klassas som föda väljer jag Max före Pizza Hut alla dagar i veckan.Laban skrev:
Sundsvall har ju Pizza Hut.. muuuums.
Hm, alltså jag är TCO-nerd och har invecklade excelblad ( "f**k off spreadsheets" för att låna från Peep Show)mati skrev:Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil,dfa skrev:edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Det beror som vanligt helt och hållet på vad man jämför med. Min e-tron kostar mig ungefär 12-13kkr i privata pengar, laddning exkluderad. Det är ungefär det dubbla mot vad min dyraste fossilbil har kostat mig - med soppan inkluderad. Det var naturligtvis en billigare bil i en helt annan prisklass.dfa skrev:Hm, alltså jag är TCO-nerd och har invecklade excelblad ( "f**k off spreadsheets" för att låna från Peep Show)mati skrev:Fast då antar jag att din ICE ändå var betydligt billigare i inköp? Så var det i alla fall för mig. Jag har iofs aldrig trott att det går att spara pengar med en elbil,dfa skrev:edit: när jag körde ICE hade jag en bränslekostnad på kanske 1500-1800kr/månad, netto.
Sett ur det perspektivet tycker jag inte det känns jättedyrt att betala 199mån för möjligheten att kunna snabbladda till rabbaterat pris.
Det som spelar in rätt mycket i vad det kostar mig personligen är upplägget med arbetsgivaren kring förmånsbilar, men går ju inte att jämföra det med det andra betalar eller den sanna TCOn heller.
Lite OT där.
Uppsala... inte hänt något på flera dagar nu...PapaD skrev:https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... e9a26b836c
Foto från idag i Uppsala. Nu känns det väldigt nära.
Och i Hudiksvall går det framåt.
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 8aca23a3c4