Sida 134 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 07:48
av Esterox
mati skrev:
Det finns alltid folk som kommer fram till orimligt höga förbrukningssiffror. När e-tron lanserades så var det samma sak, en del påstod att den drog typ över 30kWh/100km i vanlig landsvägsfart. E-tron är visserligen törstig, men inte så mycket som en del ville ha det till. Jag antar att det är så att man kommer fram till det mätresultatet man är ute efter. Vill man visa att en bil är snål så kör man såklart försiktigare än när man kanske vill visa motsatsen. Testerna på YT är ju inte alltid objektiva.
Samma gäller ju när det gäller mil som bilen går, ibland är 30 mil SUPERBRA och ibland är det katastrof. Beroende på vem man fråga.

Svår tid som konsument nu.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 09:57
av macky
Nu finns även Kris räckviddstest (oslo kristiansand tor) uppe. Lite högte förbrukning än väntat även där. Riktigt bra laddning dock. Verkar har varit bra motvind åt ena hållet också.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 09:57
av Dodde
Kris Rifas range test


Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 10:24
av HelectriC
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Sen verkar det ju nästan som han har storm och det gör ju självklart något med förbrukningen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 10:55
av martinot
HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 15:09
av HelectriC
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 17:32
av wheels
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 17:52
av Bjelke
wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 18:14
av icreate
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 19:31
av mati
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 25 sep 2021 23:19
av martinot
HelectriC skrev:
martinot skrev:
HelectriC skrev:
Dodde skrev:
Kris Rifas range test

Undrar om han har batteriförvärmning aktiverat? Om inte så kan det förklara den aningen låga startladdhastigheten. Då behöver bilen värma upp batteriet till att klara över 200kW istället för att detta är förberett innan han börjar ladda.
Så skulle det säkert kunna vara.

Görs detta automatiskt hos Ioniq-bilar (som hos Tesla), eller är det något manuellt man måste hålla på att fippla med, eller ställa in i bilen att den skall använda?

Om det är en inställning som behövs för att aktivera sådan automatisk batteriförvärmning, så tycker jag Hyundai borde överväga att ha det påslaget från fabrik.
Du väljer om det är på eller inte, blir som range mode på Tesla, där måste du också välja om det ska vara på eller inte. Har du range aktiverat så har jag för mig att batteriet inte tempereras i Tesla.
Bjelke skrev:
wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det låter ju som exakt samma sak, eller är det någon egentlig skillnad?
Låter ju oavsett som extremt krångligt och oklart. Kan förstå om tom. erfarna testare och stora elbilsanvändare som Rifa missar det då.

På Tesla så har man ju automatisk batteriförvärming inför laddning på SuC. Hyundai borde anamma samma princip på Ioniq (om de vill göra det enkelt för sina användare).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 sep 2021 08:20
av HelectriC
wheels skrev:
Winter mode kan man väl inte använda som förvämning inför en snabbladdning. Den används väl bara när det är extremt kallt för att få upp tempen på batteriet
Det är lite oklart vid vilken temperatur den kickar in, men det verkar som den inte enbart hjälper till vid väldigt låga temperaturer. Jag har Winter mode aktiverat när jag vet att jag ska snabbladda på turen oavsett utetemp, så får den göra vad den kan för att hjälpa till helt enkelt. Kommer säkert någon som kan få fram faktisk data och mäta batteritemp med och utan.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 sep 2021 12:33
av alvenzo
mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 sep 2021 14:38
av Tessi19
alvenzo skrev:
mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Satt en dragkrok på vår passat för ett antal år sedan. Fungerade perfekt för cykelhållare och enstaka illegala turer till soptippen. Sålde den i somras fortfarande utan att den var inkopplat och således utan el. Kontakten fanns så upptäcktes aldrig på bilprovning. Det var för mycket och svårt arbete och det skulle kosta mer en själva dragkroken att få hjälp av en verkstad…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 sep 2021 14:46
av Klintan
alvenzo skrev:
mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Här är en video där de satt en sensor runt helljuskabeln på Ioniq 5, så gör man ofta på nya bilar istället för att skarva kablar. Verkar fungera, leta reda på helljuskabeln (som verkar vara lättillgänglig) och se till att ordna 12v.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 26 sep 2021 14:51
av mati
alvenzo skrev:
mati skrev:
icreate skrev:
Någon mer än jag som funderar på extraljus/ledramp till sin Ioniq 5?
Jag kollar på en Lazer Linear 18 Elite:
https://www.lumise.se/extraljus/led-ram ... 8020100752

Så kraftig och diskret som möjligt bör det vara...
Ja, med tanke på att helljuset är kasst så får det bli extraljus. Det där ser ju bra ut. Hur mycket pill är det att installera? Jag har gjort det en gång för länge sen, på en då rätt gammal Renault. Men en ny bil vill man ju helst inte kvadda.
Jag undrar också. Själva monteringen tror jag (kanske i min enfald) att jag kan fixa, för mig är själva inkopplingen det jag verkligen har noll koll på.
Senast jag gjorde detta tjuvkopplade jag i mig på ena tråden som matar helljuset. Ett enkelt relä emellan och en extra säkring och så var det klart. Rent kopplingsmässigt var det jätteenkelt. Men det skulle ju dras kablar och borras hål och vad vet jag. Det tog flera timmar för mig. Och då var det ändå en hyfsat gammal bil med gott om plats under huven.
Jag vet inte alls hur det funkar på moderna bilar. Kopplar man in sig på CAN-bus eller är det samma gamla metod att man knycker lite ström från det vanliga helljuset?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 sep 2021 13:25
av MrRun
Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 sep 2021 17:10
av Dodde
Han har något problem med att bilen stryper effekten ettag efter laddning, effekten verkar komma tillbaka i takt med att batteriet kyls ner. Kris Rifa tar upp samma problem i sin senaste video.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 sep 2021 18:11
av Bjelke
MrRun skrev:
Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Kunde man se det andra han filmar?
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar :lol:)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 sep 2021 19:09
av DanneLKPG
Bjelke skrev:
MrRun skrev:
Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Kunde man se det andra han filmar?
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar :lol:)
Nej det finns bara den vinkeln under Livestream. Resten ser du sen i klippta videon på hans vanliga kanal. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 sep 2021 20:27
av Bjelke
DanneLKPG skrev:
Bjelke skrev:
MrRun skrev:
Björn livestreamar nu sin tur till polcirkeln.
Kunde man se det andra han filmar?
Länken går bara till kameran i vindrutan…
(Säkert jag som är noob på hans live-sändningar :lol:)
Nej det finns bara den vinkeln under Livestream. Resten ser du sen i klippta videon på hans vanliga kanal. :)
Aha :)
Då var det därför han kunde skifta språk hej vilt också eftersom han klipper ihop det senare :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 okt 2021 19:05
av Aida
I test i senaste AMS påstås att I5 max kan ladda med 50 kw i 400 volt. Kan verkligen detta stämma!? Hyundai själva har ju sagt att deras inverter gör att bilen kan ladda i högre hastigheter än normalt på 400 volt.

Kan inte någon av er som fått leverans testa detta? Jag menar inte så kul om Tesla öppnar upp sitt SuC o så står man där o fiser på 50 kw…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 okt 2021 19:23
av mati
Det skulle faktiskt kunna vara en deal-breaker. Visst finns en del laddare som kan leverera 800V, men långt ifrån alla kan det. Går det att se nånstans? Nästan alla appar anger ju bara maxeffekt, men inte max-spänning.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 okt 2021 19:36
av Klintan
Enligt uppgift fick teslabjörn ut 148 kw med en 150 kw 400 V Deltaladdare.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 okt 2021 21:03
av Bjelke
Det står väl också ett antal sidor bakåt i tråden om jag minns rätt :)
Det ska funka så iaf :)