Sida 134 av 231

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 13:31
av Laban
martinot skrev:
Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).
JD Power studien var väl Tesla överlag. Model 3 var väl betydligt bättre än S och framförallt X sist jag kollade. Och på X har jag för mig att dörrarna var det stora problemet, kanske inte helt oväntat i så fall. Har personligen inte haft några problem med min 3:an, för vad det nu är värt.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 13:45
av mati
Jag tycker att alla dessa undersökningar säker egentligen inte så mycket, eftersom vi jämför elbilar med fossilbilar. Ett enkelt exempel är VW där folk ofta påstår att de har stora problem med tillförlitligheten. Men som jag har förstått det gäller det oftast havererade DSG-lådor, motorer som strejkar, kamremmar osv osv. Vi har haft noll fel med vår e-Golf hittills. Det kan vara ren tur, men det kan också bero på att den inte har alla dessa grejer som andra VW-bilar brottas med. Så en Golf är kanske en krångelbil enligt statistiken, eftersom växellådan inte håller mer än 5000 mil i snitt. Men min Golf har ingen växellåda. Samma sak gäller ID3.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 13:59
av Fredrik j
PapaD skrev:
Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Euroncaps urvalskriterier:

Status of Test Vehicle
5.1.1 The vehicles tested must be of the same production status as for those offered for sale to
consumers at or before the time of publication of the new result.
5.1.2 The method of procuring test vehicles of the correct specification will be chosen by Euro
NCAP. The vehicles selected for testing must be:
• Fully type-approved (i.e. a certificate of conformity/Identification Plate Approval
(IPA) should be available for the vehicles, if requested)
• From serial production.
• Capable of being legally sold, new or in the aftermarket, to the general public without
modification
• Selected at random.
Note: New models are generally produced in small numbers during the early stages of
production (“ramp-up”), leading to full-volume production within a few months. Vehicles
from such early production phases are acceptable, so long as they comply with the
requirements set out above.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 14:00
av martinot
Har inte haft nästan några alls problem med våra senaste tre Mercedes E-klass som vi haft, varken med växellåda eller annat. Så tror nog att det finns ganska många tillförlitliga dieslar (även om de inte går på el så skall man inte automatiskt klanka ner på alla ICE-bilar orättfärdigt). Har varit extremt mycket mer tillförlitliga än när vi hade endast Volvo tidigare.

När vi varit utomlands så har vi även hyrt en del BMW (trevliga mellanstorabilar att åka runt i), som fungerat absolut prickfritt (till skillnad från när vi i USA hyrt stora amerikanska SUV:ar).

Samma undersökning tidigare rankar ju även BMW (ICE) och Mercedes (ICE) väldigt högt i tillförlitlighet.

Så tror inte vi skall låta våra EV-rosa glasögon dra för stora växlar på allt.

2020 What Car? Reliability Survey: luxury cars: https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 16:44
av PapaD
Fredrik j skrev:
PapaD skrev:
Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Euroncaps urvalskriterier:

Status of Test Vehicle
...
Vehicles
from such early production phases are acceptable, so long as they comply with the
requirements set out above.
Tack Bjelke, då är jag nog fel ute. Varför testbilarna på YouTube i juli var slarvigt lackade under huven är då ett mysterium för mig. Om ngn här sett något sådant så skriv gärna.

För mig är den misslyckade 12 V övervakningen på ID3 en signal att bevaka. Om VW hanterar det bra stärks de i mina ögon, om de negligerar eller förnekar så sjunker de. Jag skall bevaka detta noga.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 21:04
av martinot
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Reliability for executive cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank Make and model	              Score

1.	Tesla Model 3 2019-on	       99.4%
2.	Skoda Superb petrol 2016-on 	98.3%
3.	Mazda 6 2013-on	             98.0%
4.	Vauxhall Insignia 2008-2017 	97.8%
5.	BMW 3 Series petrol 2012-2019  97.3%

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 21:28
av PapaD
Bra betyg, minsann.
Någon som vet när man kan prova ID4?

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 21:32
av Fredrik j
Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 22:10
av d3marcus
Lite få datapunkter för M3 då räknar från 2019.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 22:32
av MrRun
PapaD skrev:
Bra betyg, minsann.
Någon som vet när man kan prova ID4?
Har fått första halvan av december som svar av lokala handlaren.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 23:18
av martinot
Fredrik j skrev:
Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063

Most reliable luxury cars

Results for luxury cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank	Make and model                Score

1.     BMW 5 Series 2010-2018        96.7%
2.     Mercedes E-Class 2009-2016    96.1%
3.     BMW 5 Series 2017-on          95.2%
4.     Mercedes E-Class 2016-on      93.7%

Re: VW I.D

Postat: 29 okt 2020 08:12
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063

Most reliable luxury cars

Results for luxury cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank	Make and model                Score

1.     BMW 5 Series 2010-2018        96.7%
2.     Mercedes E-Class 2009-2016    96.1%
3.     BMW 5 Series 2017-on          95.2%
4.     Mercedes E-Class 2016-on      93.7%
Men alla dom ligger steget efter Opel Insignia av förra generationen...

Re: VW I.D

Postat: 29 okt 2020 09:36
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Insignia på plats fyra. Robusta bilar trots diesel...
Finns massor av grymt bra och riktigt robusta dieslar/ICE:er!

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20063

Most reliable luxury cars

Results for luxury cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank	Make and model                Score

1.     BMW 5 Series 2010-2018        96.7%
2.     Mercedes E-Class 2009-2016    96.1%
3.     BMW 5 Series 2017-on          95.2%
4.     Mercedes E-Class 2016-on      93.7%
Men alla dom ligger steget efter Opel Insignia av förra generationen...
Och de, tillsammans med Opel Insignia, ligger alla efter Skoda Superb (98.3%) och långt efter Tesla Model 3 (99.4%).

Re: VW I.D

Postat: 29 okt 2020 09:38
av Mickep
Var hamnar id3 på listan? (räknas ev besök för att uppgradera med?) (vet inte riktigt vad det har i den här tråden att göra)

Re: VW I.D

Postat: 29 okt 2020 09:43
av martinot
Mickep skrev:
Var hamnar id3 på listan? (räknas ev besök för att uppgradera med?) (vet inte riktigt vad det har i den här tråden att göra)
Jag lyfte in en artikel där det i en tysk motortidning hävdades att ID3 hade mycket dålig byggkvalitet (https://www.autoblog.com/2020/09/09/vw- ... und-sport/).

Sedan kom någon annan in och påstod (minns inte vem; du får backa och kika själv) att Tesla har så dålig tillförlitlighet, och sedan uppstod en lång debatt om det.

Men gäller tydligen inte Model 3 när jag kikat på många undersökningar.

ID3 måste nog vara ute i 1-2 år innan man får in data från de, och de kommer med på listan (misstänker jag).

Förhoppningsvis så har den tyska motortidning fel, och VW har fått ordning på allt. Tror ID3 kan bli en grymt rätt bil för min pappa.

Re: VW I.D

Postat: 29 okt 2020 16:59
av metchristian
martinot skrev:
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Reliability for executive cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank Make and model	              Score

1.	Tesla Model 3 2019-on	       99.4%
2.	Skoda Superb petrol 2016-on 	98.3%
3.	Mazda 6 2013-on	             98.0%
4.	Vauxhall Insignia 2008-2017 	97.8%
5.	BMW 3 Series petrol 2012-2019  97.3%
Drivlinan har tesla haft otroligt lite problem med på model 3 och det är det som ofta räknas i reliablilty o inte själva byggkvaliten...

Re: VW I.D

Postat: 29 okt 2020 17:06
av martinot
metchristian skrev:
martinot skrev:
martinot skrev:
vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054
Reliability for executive cars aged up to five years old

Kod: Markera allt

Rank Make and model	              Score

1.	Tesla Model 3 2019-on	       99.4%
2.	Skoda Superb petrol 2016-on 	98.3%
3.	Mazda 6 2013-on	             98.0%
4.	Vauxhall Insignia 2008-2017 	97.8%
5.	BMW 3 Series petrol 2012-2019  97.3%
Drivlinan har tesla haft otroligt lite problem med på model 3 och det är det som ofta räknas i reliablilty o inte själva byggkvaliten...
Stämmer. Byggkvaliteten är fortfarande helt kass på M3.

Det mäts dock, som du är inne på, inte här.

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 17:55
av nx00
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 18:04
av ChristerSjo
nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 18:57
av martinot
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?
Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 19:07
av taliz


Tydligen säljer ID3 inte så bra som VW hoppats. Enligt Diess kommer det bli svårt att klara utsläppskraven i år. 38000 beställda och 14000 levererade.

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 19:30
av ChristerSjo
martinot skrev:
ChristerSjo skrev:
nx00 skrev:
Vilken eller vilka utav Volkswagens ID laddare är berättigade för ladda hemma stödet? Någon som har stenkoll?
Finns det någon "ladd" box som man installerar hemma på marknaden som inte är godkänd?
Alla med Typ-2 uttag är godkända.

Övriga, som tex. med Typ-1 (vissa tidigare amerikanska och japanska elbilar med 1-fasladdning) är inte godkända.

Sedan behöver man även JFB Typ B, och funktion för mätning av åtgången energimängd för laddning.

Vissa uttagsboxar har dock dessa två funktioner redan i boxen, och då för man en enklare installation (mindre kostnad för elektrikertid) och oftast billigare (då de ofta är ganska dyra att köpa till).

VW har bara boxar med Typ-2, så det är inga problem. Men kikar man på priset efter merjobb av elektriker (mer nödvändig extern installation), och ökad kostnad för fler kompletterande komponenter, så är de förmodligen inte lika prisvärda. Då är det nog mer prisvärt att gå för tex. en Easee från Tibber, eller från annan leverantör med box som "fixar allt".

Är man medlem på TCS (man behöver dock inte äga Tesla) så får man 1500 rabatt här: https://tibber.com/se/produkt/easee-tesla-club-sweden

Kör man med referrallänk och ansöker om att bli Tibberkund (byte av elavtal sker inte förens långt senare) så får man ytterligare 500 kr rabatt. Här är min (men går bra med vilken annan som helst): https://tibber.com/se/invite/68e6c431

Dock så har Tibber endast Typ-2-uttag, och kräver att kan använder sin Typ-2-kabel som följer med bilen (eller köper en sådan). Men i övrigt så är jag extremt nöjd med Easee-boxen, och möjlighet till automatisk lastbalansering till husets elåtgång, fjärrstyrning via WiFi eller 4G, och smarta appfunktioner. Skall även byta elleverantör från Fortum till Tibber (inget som man måste, bara för att man köper boxen via dom, men vill testa att ladda gratis/billigt på nätterna efter tidstaxa).
Kravet är väl att de skall vara förberedda för elmätning och det är väl vilken elmanick som helst då det år att mäta elförbrukningen separat i säkringsskåpet.

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 19:39
av martinot
Vissa boxar (som tex. Easee) har inbyggd elmätare, så man slipper kostnaden för att köpa in en separat sådan, och slipper monteringskostnad och platsen den tar upp i elcentralen. En box eller en central utan elmätare (för specifikt endast laddboxen), är inte godkänt för bidrag.

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 19:39
av PapaD
taliz skrev:
[

Tydligen säljer ID3 inte så bra som VW hoppats. Enligt Diess kommer det bli svårt att klara utsläppskraven i år. 38000 beställda och 14000 levererade.
Jag är för dålig på tyska, säger han verkligen att den säljer dåligt? Jag förstod det som att de sålt men inte levererat.? Mati, kan du döma av vad de säger egentligen?

Re: VW I.D

Postat: 30 okt 2020 20:01
av PapaD

Vad tycker ni? Snygg? En SUVdan...? Är det Id5 tror ni?
Den ser ut att vara tung.