Sida 133 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 14:21
av Svenssons
Helt klart intressant om Matson. Ser även detta på hans sida:
Håkan Matson skrev:
Öppen för nya uppdrag, utom som motorjournalist.

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 14:39
av Verdi
Håkan Matson verkar ha fyll 65 år i januari så han gick väl i pension helt enkelt.

Visst var han onödigt kritisk mot Tesla i sitt blogginlägg men helt utan poäng är det väl inte heller. Jag skulle säga att Tesla har stora problem för tillfället.

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 15:07
av Svenssons
Verdi skrev:
Håkan Matson verkar ha fyll 65 år i januari så han gick väl i pension helt enkelt.

Visst var han onödigt kritisk mot Tesla i sitt blogginlägg men helt utan poäng är det väl inte heller. Jag skulle säga att Tesla har stora problem för tillfället.
Det är inte första gång jag ser det men jag får inte ihop logiken. Det finns en del Elon Musk-hatare som tar upp Musks ersättning som klubbades på senaste mötet. De tar upp denna i samma mening där de beskriver att Tesla är konkurrsmässigt, aktiekursen rasar och bolaget går med stora förluster. Håkans kommentar är ju praktexempel på detta:
+ Att huvudägaren Elon Musks nya löneavtal kan ge honom totalt 56 miljarder dollar i olika ersättningar – samtidigt som miljardförlusterna i bolaget bara fortsätter?
Elon kommer ju inte få ett smack om inte vissa krav är uppfyllda och miljardförluster är inte ett krav... Det lyser igenom att det inte är en objektiv eller faktabaserad kommentar. Det går ju inte att både säga att Elon kommer att få den enorma ersättningen samtidigt som Tesla bara går med förlust.

Visst har Tesla en del strul just nu men vilka är det egentligen?

Att aktiekursen rasar? Detta är inget problem för tillverkningen eller bolaget. Ingen nyemission

Att Elon Musk ska få en hiskeligt massa pengar om 10 år ifall Tesla tjänar pengar och är ett av de allra största i USA? Är detta ett problem?

Att behöva återkalla 123 000 bilar för att styrningen kan bli seg på gamla bilar i låg fart? Återkallning av fordon är ju mycket vanligt i branschen och detta var dessutom ingen säkerhetsbrist.

Att tillverkningstakten för Model 3 bara ligger enligt den intiala planen som ingen trodde var möjlig istället för planen som Elon Musk själv sa var omöjlig? Visst , det är dålig PR och inte bra att nå upp till målen men man lyckas ändå bra mycket bättre än konkurrenterna (tyvärr).

Att få sämra kreditbetyg av ett kreditinstitut? Visst, om man skulle behöva låna pengar så är det inte optimalt men Tesla verkar inte behöva låna mer pengar och det var endast ett kreditinstitut som ändrade rating.

Att en bil med AP kraschar och föraren dör? Ser inte bra ut men som sagts om och om igen så ligger ansvaret hos föraren och AP har konstaterats minska antalet olyckor. Att helt stoppa dem är omöjligt, mänsklig förare eller ej.

Det är bra att hans artiklar har ersatts av någon som verkar ta journalismen på lite mer allvar och inte låter sig bjudas eller i allafall påverkas av billån och middagar i samma utsträckning. Undra när Håkan lämnade tillbaka Toyota Mirai...

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 15:13
av Verdi
Skrev iofs inte att han hade rätt i allt.

Tesla har ju problem med Model 3 först och främst.

Andra problem är väl dålig lönsamhet och stora kvalitetsbrister. De borde verkligen ta in nån japan eller nåt som styr upp deras produktion för så mycket småfel som det är på Model S och Model X får det helt enkelt inte vara på Model 3 för då kan man nog glömma allt vad nöjda kunder och lönsamhet heter.

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 15:23
av Laban
Verdi skrev:
De borde verkligen ta in nån japan eller nåt som styr upp deras produktion för så mycket småfel som det är på Model S och Model X får det helt enkelt inte vara på Model 3 för då kan man nog glömma allt vad nöjda kunder och lönsamhet heter.
Model 3 har åtminstone enligt Tesla själva extremt nöjda kunder:
The quality of Model 3 coming out of production is at the highest level we have seen across all our products. This is reflected in the overwhelming delight experienced by our customers with their Model 3's. Our initial customer satisfaction score for Model 3 quality is above 93%, which is the highest score in Tesla's history.

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 15:44
av Svenssons
Laban skrev:
Verdi skrev:
De borde verkligen ta in nån japan eller nåt som styr upp deras produktion för så mycket småfel som det är på Model S och Model X får det helt enkelt inte vara på Model 3 för då kan man nog glömma allt vad nöjda kunder och lönsamhet heter.
Model 3 har åtminstone enligt Tesla själva extremt nöjda kunder:
The quality of Model 3 coming out of production is at the highest level we have seen across all our products. This is reflected in the overwhelming delight experienced by our customers with their Model 3's. Our initial customer satisfaction score for Model 3 quality is above 93%, which is the highest score in Tesla's history.
Jag håller med om att de borde ta in lite asiater och kanske då särskilt japaner. 93% tycker jag låte lite jämfört med hur det såg ut för Model S:

https://insideevs.com/consumer-reports- ... isfaction/

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 15:59
av Laban
Svenssons skrev:
93% tycker jag låte lite jämfört med hur det såg ut för Model S:

https://insideevs.com/consumer-reports- ... isfaction/
Consumer Reports undersökningen är förutom att det är just Consumer Reports (och inte Tesla) mer generell "nöjd kund", teslas undersökning verkar gälla kvalitet specifikt - "Our initial customer satisfaction score for Model 3 quality is above 93%".

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 16:27
av LarsL
Svenssons skrev:
Jag håller med om att de borde ta in lite asiater och kanske då särskilt japaner.
Vet inte jag... Model 3 går ju att snabbladda mer än 3 gånger i rad i alla fall. :roll: :D

Re: Artikel i media

Postat: 04 apr 2018 17:04
av Teslaspolen
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Jag håller med om att de borde ta in lite asiater och kanske då särskilt japaner.
Vet inte jag... Model 3 går ju att snabbladda mer än 3 gånger i rad i alla fall. :roll: :D
Aj! :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 05 apr 2018 08:00
av chaffis75
Nja, kanske man inte ska glömma Takata arbaig, kanske inte bästa kvalitet där.... Har själv erfarenhet från mitt förra jobb där Japanska kollegor tog genvägar som sedan visade sig i garanti ärenden och stora kostnader för de företaget.

Re: Artikel i media

Postat: 05 apr 2018 10:39
av ochso
Verdi skrev:
Andra problem är väl dålig lönsamhet och stora kvalitetsbrister. De borde verkligen ta in nån japan eller nåt som styr upp deras produktion för så mycket småfel som det är på Model S och Model X får det helt enkelt inte vara på Model 3 för då kan man nog glömma allt vad nöjda kunder och lönsamhet heter.
Jag misstänker att man har planer för att hantera detta. Gissningsvis blev det för dyrt att göra likt andra bolag och trimma in produktionen i lugn och ro inhouse för Model 3 innan man börjar leverera bilar till kunder. Istället började man trycka ut bilarna och löser allt efterhand (vilket resulterat i diverse rubriker i media). Ett sätt att skaffa sig ett kassaflöde samtidigt som man försöker hantera kvalitetsproblem i produktion.

Vad gäller bilarnas interiör anställde man ju Anders Bell från Volvo Cars i december 2016. Anders var ju inredningschef på Volvo och ansvarar på Tesla för "ingenjörslösningarna" för inredningen i bilarna. Anders borde ha hunnit jobba ett år på Tesla nu ungefär, frågan är hur lång tid det tar innan hans arbete och förändringar ger en skillnad och påverkan i bilarna?

Gissningsvis borde Tesla också ha rekryterat motsvarande kompetens från någon annan biltillverkare för inpassning och kvalitet för bilarnas kaross mm.

Re: Artikel i media

Postat: 05 apr 2018 11:08
av Verdi
ochso skrev:
Verdi skrev:
Andra problem är väl dålig lönsamhet och stora kvalitetsbrister. De borde verkligen ta in nån japan eller nåt som styr upp deras produktion för så mycket småfel som det är på Model S och Model X får det helt enkelt inte vara på Model 3 för då kan man nog glömma allt vad nöjda kunder och lönsamhet heter.
Jag misstänker att man har planer för att hantera detta. Gissningsvis blev det för dyrt att göra likt andra bolag och trimma in produktionen i lugn och ro inhouse för Model 3 innan man börjar leverera bilar till kunder. Istället började man trycka ut bilarna och löser allt efterhand (vilket resulterat i diverse rubriker i media). Ett sätt att skaffa sig ett kassaflöde samtidigt som man försöker hantera kvalitetsproblem i produktion.

Vad gäller bilarnas interiör anställde man ju Anders Bell från Volvo Cars i december 2016. Anders var ju inredningschef på Volvo och ansvarar på Tesla för "ingenjörslösningarna" för inredningen i bilarna. Anders borde ha hunnit jobba ett år på Tesla nu ungefär, frågan är hur lång tid det tar innan hans arbete och förändringar ger en skillnad och påverkan i bilarna?

Gissningsvis borde Tesla också ha rekryterat motsvarande kompetens från någon annan biltillverkare för inpassning och kvalitet för bilarnas kaross mm.
Samtidigt så är Tesla en amerikansk bil och de flesta som jobbar där är amerikaner. De har väl en annan syn på vad som är acceptabelt vad gäller karosspassning och annat där.

Vem är Anders Bell? Volvos hyllade interiörer i de nya modellerna är väl designade av Robin Page som de rekryterade från Bentley?

https://www.motorauthority.com/news/108 ... s-to-volvo

Fast den där Bell har säkert lärt sig ett och annat. :)

Re: Artikel i media

Postat: 05 apr 2018 11:36
av ochso
Verdi skrev:
Vem är Anders Bell? Volvos hyllade interiörer i de nya modellerna är väl designade av Robin Page som de rekryterade från Bentley?
Anders verkar enligt Linkedin ha jobbat på Volvo sedan 1998 där han började som Design engineer och sedan jobbade sig upp mellan massor av olika fancy titlar ända till Chief Program Engineer och Senior Director Of Engineering...

Men om man kikar på hans roll som "Chief Program Engineer" så skriver han bland annat:
Key accomplishment:
Successful launch of Volvo XC60 Chengdu, from project start to plant tool try-out
Och som "Senior Director" skriver han bland annat:
Key accomplishments:
Launch of Volvo XC90, Volvo S90/V90 interiors.
Development, design & release of Volvo interiors to be launched 2017-2018 and concept definitions of interiors 2019 and beyond.
Nu förstår jag också att det står rätt mycket "fluff" på en sådan persons CV, men jag tror han snappat upp rätt mycket och borde ha koll på hur man bygger upp en bilproduktion på ett bra sätt. Kul ändå att Tesla lyckades rekrytera honom!

Re: Artikel i media

Postat: 05 apr 2018 13:43
av Geni87
Verdi skrev:
ochso skrev:
Verdi skrev:
Andra problem är väl dålig lönsamhet och stora kvalitetsbrister. De borde verkligen ta in nån japan eller nåt som styr upp deras produktion för så mycket småfel som det är på Model S och Model X får det helt enkelt inte vara på Model 3 för då kan man nog glömma allt vad nöjda kunder och lönsamhet heter.
Jag misstänker att man har planer för att hantera detta. Gissningsvis blev det för dyrt att göra likt andra bolag och trimma in produktionen i lugn och ro inhouse för Model 3 innan man börjar leverera bilar till kunder. Istället började man trycka ut bilarna och löser allt efterhand (vilket resulterat i diverse rubriker i media). Ett sätt att skaffa sig ett kassaflöde samtidigt som man försöker hantera kvalitetsproblem i produktion.

Vad gäller bilarnas interiör anställde man ju Anders Bell från Volvo Cars i december 2016. Anders var ju inredningschef på Volvo och ansvarar på Tesla för "ingenjörslösningarna" för inredningen i bilarna. Anders borde ha hunnit jobba ett år på Tesla nu ungefär, frågan är hur lång tid det tar innan hans arbete och förändringar ger en skillnad och påverkan i bilarna?

Gissningsvis borde Tesla också ha rekryterat motsvarande kompetens från någon annan biltillverkare för inpassning och kvalitet för bilarnas kaross mm.
Samtidigt så är Tesla en amerikansk bil och de flesta som jobbar där är amerikaner. De har väl en annan syn på vad som är acceptabelt vad gäller karosspassning och annat där.

Vem är Anders Bell? Volvos hyllade interiörer i de nya modellerna är väl designade av Robin Page som de rekryterade från Bentley?

https://www.motorauthority.com/news/108 ... s-to-volvo

Fast den där Bell har säkert lärt sig ett och annat. :)
Robin Page var chef över interiördesignen i 90-bilarna, Anders Bell var chef över interiörutvecklingen i 90-bilarna. Anders roddade alltså över de som konstruerar, tillverkningsanpassar och provar interiörerna, något förenklat beskrivet. :)

Re: Artikel i media

Postat: 06 apr 2018 09:12
av StefL
Svenska Dagbladet hade i dagens pappersupplaga (ser inte att den är publicerad online ännu men den kommer troligen) sin regelbundet återkommande bilaga om tjänstebilar, där man denna gång jämförde Leaf mot Ioniq och konstaterar att det börjar bli intressant att ha dessa som tjänstebilar om det funkar med det körmönster man har.
Totalkostnaden för föraren beräknades för Ioniq till ca 250:- i månaden och för Leaf till runt 400:-!
Skälet till dessa siffror är rimligen att man räknat med ett antal tjänstemil där föraren får ersättning med 9:- per mil för att stå för egen el. Förmånsvärdet ligger på dryga 2000 för båda så skatten landar runt tusingen, lite mer för Leaf då Skatteverket tydligen jämför med en något dyrare bil än man gör för Ioniq.

Re: Artikel i media

Postat: 08 apr 2018 20:35
av LarsL

Re: Artikel i media

Postat: 08 apr 2018 21:55
av Klintan
LarsL skrev:
Men en klassisk politikerreservation lämnas: "Om sådana skulle bli verklighet behöver först konsekvenserna och potentialen utredas ordentligt. "

Re: Artikel i media

Postat: 08 apr 2018 22:16
av Jerker
Klintan skrev:
LarsL skrev:
Men en klassisk politikerreservation lämnas: "Om sådana skulle bli verklighet behöver först konsekvenserna och potentialen utredas ordentligt. "
...och förmodligen en folkomröstning som man sen struntar i och kör över invånarna! :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 09 apr 2018 09:06
av Verdi
Luften i Stockholm – hundra gånger bättre än på 60-talet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0 ... a-60-talet

Ja jag vet inte. Känns ju som att "luftlarmet" är ännu en överreaktion i stil med akrylamid i chips och sånt.

Re: Artikel i media

Postat: 09 apr 2018 10:12
av ochso
ochso skrev:
Det började med att jag noterade en ökad frekvens av konstiga artiklar om vätgas på nyteknik, dagens artikel om MyFC verkar onekligen vara "sponsat innehåll" men ligger konstigt nog uppe som en vanlig artikel.
Haha, jag vill ge mig själv cred för att jag uppmärksammade detta 4 april, idag 5 dagar senare kommer nyheten att MyFC gör en nyemission på 75 miljoner och bolaget rasar på börsen.

Re: Artikel i media

Postat: 09 apr 2018 10:27
av nek0
Verdi skrev:
Luften i Stockholm – hundra gånger bättre än på 60-talet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0 ... a-60-talet

Ja jag vet inte. Känns ju som att "luftlarmet" är ännu en överreaktion i stil med akrylamid i chips och sånt.
+1
"– Tyvärr visar den samtidigt att en av orsakerna troligen är att det blåste mer 2017"
Jo det måste vara vinden. Undrar om det är samma vinden som drar med sig sanden från Sahara till Stockholm .

Re: Artikel i media

Postat: 09 apr 2018 10:32
av Verdi
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Luften i Stockholm – hundra gånger bättre än på 60-talet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0 ... a-60-talet

Ja jag vet inte. Känns ju som att "luftlarmet" är ännu en överreaktion i stil med akrylamid i chips och sånt.
+1
"– Tyvärr visar den samtidigt att en av orsakerna troligen är att det blåste mer 2017"
Jo det måste vara vinden. Undrar om det är samma vinden som drar med sig sanden från Sahara till Stockholm .

Tänk om det blåser mer pga växthuseffekten? Ironin i det. :D

Re: Artikel i media

Postat: 09 apr 2018 10:47
av nek0
Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Luften i Stockholm – hundra gånger bättre än på 60-talet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0 ... a-60-talet

Ja jag vet inte. Känns ju som att "luftlarmet" är ännu en överreaktion i stil med akrylamid i chips och sånt.
+1
"– Tyvärr visar den samtidigt att en av orsakerna troligen är att det blåste mer 2017"
Jo det måste vara vinden. Undrar om det är samma vinden som drar med sig sanden från Sahara till Stockholm .

Tänk om det blåser mer pga växthuseffekten? Ironin i det. :D
Konstigt att vinden inte tar med sig skiten från Ryssland, Polen, Estland .......

Re: Artikel i media

Postat: 09 apr 2018 10:55
av Teslalink
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Luften i Stockholm – hundra gånger bättre än på 60-talet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0 ... a-60-talet

Ja jag vet inte. Känns ju som att "luftlarmet" är ännu en överreaktion i stil med akrylamid i chips och sånt.
+1
"– Tyvärr visar den samtidigt att en av orsakerna troligen är att det blåste mer 2017"
Jo det måste vara vinden. Undrar om det är samma vinden som drar med sig sanden från Sahara till Stockholm .
Hela världen är på gång att begränsa/förhindra dieselbilar i storstäder, men det kanske bara är en överreaktion i stil med akrylamid i chips o sånt?

Re: Artikel i media

Postat: 09 apr 2018 11:06
av Verdi
Teslalink skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Luften i Stockholm – hundra gånger bättre än på 60-talet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/L0 ... a-60-talet

Ja jag vet inte. Känns ju som att "luftlarmet" är ännu en överreaktion i stil med akrylamid i chips och sånt.
+1
"– Tyvärr visar den samtidigt att en av orsakerna troligen är att det blåste mer 2017"
Jo det måste vara vinden. Undrar om det är samma vinden som drar med sig sanden från Sahara till Stockholm .
Hela världen är på gång att begränsa/förhindra dieselbilar i storstäder, men det kanske bara är en överreaktion i stil med akrylamid i chips o sånt?
Det kanske behövs i andra städer där det inte blåser lika mycket? :lol: