Sida 133 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:10
av Fredrik j
Laban skrev:
larsw skrev:
Nä, man kan ju tycka att de borde köra ett separat litiumbatteri även där, men man vill väl vända på varenda krona.
Det är nog kostnad samt tillgång. I dagsläget kan Tesla sälja alla Li-Ion batterier de kan få tag på (bilar, powerwall...). Blybatterier är nästan gratis. Onödigt att då använda Li-Ion för 12V systemet. När Tesla har 2-3 TWh fabriker igång så kanske det börjar bli aktuellt att skippa blybatterierna.
Men problemen som uppstår med klassiska 12v-batterier är ju inte gratis.

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:12
av Laban
Fredrik j skrev:
Men problemen som uppstår med klassiska 12v-batterier är ju inte gratis.
Fast det måste väl vara främst mjukvaruproblem i grund och botten ? Dvs, det hade antagligen uppstått även med ett Li-Ion batteri.

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:16
av Mickep
Har hittat priser från 1-2 ggr till 10 ggr vad blybatteri kostar (men det var med bluetooth som är lite lyxigt)

https://www.batteribolaget.nu/se/fordon ... s-12v.html

ett vanligt batteri går på 1-2 kkr.

Om man slipper kalla på bärgare med starthjälp har man sparat in det på 1-2 vintrar. dessutom slippa risk för spill och vikt känns det som en natulig gång. Nackdel är att de ej bör laddas i minusgrader.

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:19
av Mickep
Såg ni föressten att Polestar återkallar samtliga(?) bilar för att fixa en sak som kan göra att bilarna stannar. De på polestar önskade nog att de hade ota på plats innan de skickade ut till kunderna. (men det hade inte ens tesla på sin första roadster). Hade de haft det hade de sagt att det var en prestanda feature när de fixade felet.

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:20
av Fredrik j
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Men problemen som uppstår med klassiska 12v-batterier är ju inte gratis.
Fast det måste väl vara främst mjukvaruproblem i grund och botten ? Dvs, det hade antagligen uppstått även med ett Li-Ion batteri.
Min erfarenhet är att blybatterier har en relativt kort livslängd. Numera kroknar dom dessutom plötsligt från en dag till en annan. Förr kunde man ju ana att det började bli dåligt.

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:21
av vigge50
Mickep skrev:
Såg ni föressten att Polestar återkallar samtliga(?) bilar för att fixa en sak som kan göra att bilarna stannar. De på polestar önskade nog att de hade ota på plats innan de skickade ut till kunderna. (men det hade inte ens tesla på sin första roadster). Hade de haft det hade de sagt att det var en prestanda feature när de fixade felet.
Har diskuterats de senaste tre sidorna...

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:29
av HelectriC
vigge50 skrev:
Mickep skrev:
Såg ni föressten att Polestar återkallar samtliga(?) bilar för att fixa en sak som kan göra att bilarna stannar. De på polestar önskade nog att de hade ota på plats innan de skickade ut till kunderna. (men det hade inte ens tesla på sin första roadster). Hade de haft det hade de sagt att det var en prestanda feature när de fixade felet.
Har diskuterats de senaste tre sidorna...
:lol: :lol: :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 09:36
av Laban
Fredrik j skrev:
Min erfarenhet är att blybatterier har en relativt kort livslängd. Numera kroknar dom dessutom plötsligt från en dag till en annan. Förr kunde man ju ana att det började bli dåligt.
Blybatterier är känsliga, bör ex inte laddas ur mer än till 50%. Men det borde inte ske i en elbil kan man tycka. Borde heller inte laddas upp/ur konstant så att laddcyklerna blir ett problem.

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 11:43
av TiborBlomhall
Tråden låst på grund av ständiga personpåhopp som tar tid att städa upp. :x

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 12:12
av TiborBlomhall
Ni som råkar ut för personpåhopp: rapportera inlägget med hjälp av (!) ikonen
Ni som ser inlägg med personpåhopp i: rapportera inlägget med hjälp av (!) ikonen

Alldeles för ofta pågår pajkastning med åhörare som hejar på utan att någon anmäler :x

Jag kan inte vara med och läsa alla inlägg. Men rycker ut och kollar rapporterade inlägg.

/Moderatorn

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 12:29
av kontakten2
Wow, skadeglädjen bland teslaägare är ..

Så mycket för att accelerera elbilsrevolutionen :roll:

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 12:31
av martinot
TiborBlomhall skrev:
Ni som råkar ut för personpåhopp: rapportera inlägget med hjälp av (!) ikonen
Ni som ser inlägg med personpåhopp i: rapportera inlägget med hjälp av (!) ikonen

Alldeles för ofta pågår pajkastning med åhörare som hejar på utan att någon anmäler :x

Jag kan inte vara med och läsa alla inlägg. Men rycker ut och kollar rapporterade inlägg.

/Moderatorn
Bra kommentar! Skall absolut göra så. Mycket tråkigt när vissa tar till rena personangrepp.

Även om alla inser att den som börjar med personangrepp tappat alla argument och all hyfs (förlorat direkt på eget grepp), så skapar det ändå en mycket tråkig stämning i både tråden och på forumet i stort.

De flesta bilar kräver körkort, och man tycker att vuxna människor borde kunna klara av argumentera utan den typen av infantila tilltag.

Re: Polestar 2

Postat: 03 okt 2020 12:59
av larsw
Iaf sett viss göteborgshumor i samband med detta.

"Polestar har kommit för att stanna."

"Polstjärnan är den enda stjärnan som inte rör sig på himlen."

Re: Polestar 2

Postat: 04 okt 2020 14:53
av HelectriC
Har haft lite fokus på pixel/Matrix ljuset senaste veckan för att verkligen förstå när det funkar och jämfört med eGolfens liknande system (har för mig det heter dynamiskt helljus eller nån sånt i eGolfen). Det är ganska stor skillnad i användningsområde, PS2 pixel funkar från 20km/h och uppåt medans eGolfen måste upp i 60km/h innan det aktiveras (dock så räcker det att passera 60 och sedan köra tex 50 för att fortfarande ha det aktiverat. Oavsett, så tycker jag det är alldeles för högt med 60 för att få igång. Tillbaks till PS2. Ljuset är sjukt bra, man ser tydligt att det bländar av mötande bil eller tex bilen framför i samma fil OCH mötande bil, det blir som en liten ljusshow :D Undrar hur de som kör framför upplever det, det måste ju onekligen bli ljusare på sidorna av den bilen utan att dom blir bländade i backspeglarna? Är antagligen en del funderingar i bilen framför vad det är som händer när det plötsligt blir så ljust på sidorna :) En annan fördel är att man inte behöver aktivera varje gång man kör (det behöver man nämligen i eGolfen). I PS2 så är det aktiverat hela tiden tills man stänger av det och då är det av hela tiden (et flip på blinkerspaken). Jag tycker inte att eGolfen får till flera bilar som behöver bländas av på samma sätt, resultatet blir ofta att helljuset helt enkelt stängs av helt och det är lite tråkigt.
Om det nu kommer PS2or nästa år som inte har all utrustning som standard, så vill jag starkt rekommendera pixelljuset om det kommer som separat extrautrustning. Det är fantastiskt!

Re: Polestar 2

Postat: 04 okt 2020 14:58
av martinot
Även Björn Nylund föredrar matrixljuset lite mer i PS2 och Volvo framför motsvarande ljus i VW, även om det också är riktigt bra (han nämner det bla. i testen av ID3).

Re: Polestar 2

Postat: 04 okt 2020 15:03
av HelectriC
martinot skrev:
Även Björn Nylund föredrar matrixljuset lite mer i PS2 och Volvo framför motsvarande ljus i VW, även om det också är riktigt bra (han nämner det bla. i testen av ID3).
Jag kan tänka mig (och förväntar också) att matrixljuset i yngre etron och Id.3 är bättre än i vår 2år gamla eGolf.

Re: Polestar 2

Postat: 04 okt 2020 18:30
av Johlei
Sharanen av årsmodell 2016 vi hade före Modell 3 hade mekaniskt helljus som gjorde lyktorna mer eller mindre vindögda för att låta bli att blända bilar framför och mötande. Trodde motorerna skulle gå sönder men de fungerade så länge vi hade bilen.

Jag saknar funktionen väldigt mycket i M3. Helljuset är iofs riktigt bra enligt min mening men det är så ofta jag inte kan använda det pga att jag bländar :-/

Re: Polestar 2

Postat: 04 okt 2020 21:34
av lawe
Jag körde ca 10 mil framför vår PS2 ikväll. Väldigt ljust och fint bredvid mig och jag blev aldrig bländad i backspeglarna.

Re: Polestar 2

Postat: 04 okt 2020 21:43
av mr_tt
Fyi VDn själv Thomas Ingenlath gick in och kommenterade följande i svenska och norska ägargrupperna på facebook nu på söndagskvällen 8-)

Dear Polestar Owners,
I have answered a lot of mails and messages that have reached me personally over the last month from customers.
Customers that were happy and enthusiastic about their Polestar 2, but disappointed about features that were not available,
service centres that didn’t always have answers and Polestar not providing information.
Your communication experience with Polestar may have been far from good. A lot needs be improved and we are working on it.
I am also aware there was a lack of good transparent information about delayed features. Information is now on the Polestar web page, under the support section. We will also keep our new support FAQ updated based on the questions you are asking us.
The roll out of OTA, Digital Key and the updated Polestar app with remote functionality is in preparation; the timeframe is on the page and will be frequently updated.
We acknowledge not having been transparent enough about the delay and staggered roll out; I sincerely apologise.
Despite all this, I would like to mention as well that we have a lot of positive feedback from our customers in social media and in forums like yours.
The expectation you should have on our brand: a flawless experience.
We will do our best to get there for all of you.
Last but not least – the recall.
A software update will fix 2 safety relevant issues: potential sudden propulsion loss, and headlight adjustment (except in Sweden). Here is some info about the process:
We started making immediate contact with affected customers by email. This will be followed by a physical letter. The affected customers are informed about the problem and the solution, and, where possible, assisted in making the required service booking with urgency. Your safety is most important.
Thanks for your understanding and best regards,
Thomas

Re: Polestar 2

Postat: 05 okt 2020 07:07
av HelectriC
Ja, det är bra att han tar lite ansvar och går ut och ”visar sig”. Det har varit skrämmande tyst från PS.

Re: Polestar 2

Postat: 05 okt 2020 09:23
av Mickep
Det är bra att de tar hand om saken. Jag tycker det är gjort enligt skolboken. Transparent, ödmjukt och snabbt.

Re: Polestar 2

Postat: 05 okt 2020 10:13
av wannabee
Hur kommer det sig att ljuset behöver justeras om i andra länder, men inte i Sverige?

Re: Polestar 2

Postat: 05 okt 2020 13:07
av lawe
wannabee skrev:
Hur kommer det sig att ljuset behöver justeras om i andra länder, men inte i Sverige?
Konstig skrivning. Det har krävts justering även på svenska bilar (min inräknad)

Re: Polestar 2

Postat: 05 okt 2020 13:33
av wannabee
lawe skrev:
wannabee skrev:
Hur kommer det sig att ljuset behöver justeras om i andra länder, men inte i Sverige?
Konstig skrivning. Det har krävts justering även på svenska bilar (min inräknad)

A software update will fix 2 safety relevant issues: potential sudden propulsion loss, and headlight adjustment (except in Sweden). Here is some info about the process:

Det var den här meningen jag hade svårt att tolka, men det kanske inte behövdes i Sverige då det redan var gjort?

Re: Polestar 2

Postat: 05 okt 2020 15:40
av filippb
Jag upplevde mitt ljus som något högt men aldrig fått en blinkning från mötande. Sa ändå till mekanikern på verkstaden och han justerade ner lite, sa han. Nu tycker jag däremot att strålkastare lyser alldeles för lågt - vet inte om det bara är jag dock men vänstra sidans ljus når bara ca 30m framför

Edit: fick precis fråga från mekanikern om jag var nöjd med allt så jag tänkte ta en bild i mörker ikväll och fråga honom