Sida 133 av 231

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 08:03
av nx00
Också provkört en ID.3. Väldigt imponerad, visst har dörrarna hårdplast istället för soft touch. Men det glömmer man nog bort snabbt. Annars är nog byggkvalitet mycket högre på alla andra punkter än Model 3.

Bakhjulsdrift är fantastiskt! Finns nästan inga andra elbilar förutom ID och Tesla som har det? Samtliga framhjulsdrivna elbilar jag kört, ca 5st, alla spinner loss. Det gör inte dom bakhjulsdrivna.

ID3 har faktiskt användbart lastutrymme. Kan inte påstå det samma om Tesla, bagageutrymmet är nästan värdelöst helt ärligt.

0-100 på 7 istället för 5,6, visst är det sämre. Men det är fortfarande en underbar känsla.

ID3 är definitivt tystare än Model 3 också.
Ingen dragkrok dock! Men min dragkrok i Teslan har inte används en enda gång, så jag klarar mig nog. :D

När bilen kostar 155 mindre än min bil, så skulle jag idag tagit en ID3 helt klart. Passar mina behov utmärkt! Jag snabbladdar aldrig, och skulle det hända kan jag stå ut med att iD3 tar 15 längre.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 08:58
av PapaD
Bjelke skrev:
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
Nix, den är mindre. Jag har bägge, Leaf är mindre inuti, väger mindre. Samma takhöjd utanpå. Ungefär samma längd, tror Leaf är smalare.
Och min Leaf 30 är inte snålare, om ngt är den törstigare över 100 km/h.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 09:12
av chaffis75
nx00 skrev:
Också provkört en ID.3. Väldigt imponerad, visst har dörrarna hårdplast istället för soft touch. Men det glömmer man nog bort snabbt. Annars är nog byggkvalitet mycket högre på alla andra punkter än Model 3.

Bakhjulsdrift är fantastiskt! Finns nästan inga andra elbilar förutom ID och Tesla som har det? Samtliga framhjulsdrivna elbilar jag kört, ca 5st, alla spinner loss. Det gör inte dom bakhjulsdrivna.

ID3 har faktiskt användbart lastutrymme. Kan inte påstå det samma om Tesla, bagageutrymmet är nästan värdelöst helt ärligt.

0-100 på 7 istället för 5,6, visst är det sämre. Men det är fortfarande en underbar känsla.

ID3 är definitivt tystare än Model 3 också.
Ingen dragkrok dock! Men min dragkrok i Teslan har inte används en enda gång, så jag klarar mig nog. :D

När bilen kostar 155 mindre än min bil, så skulle jag idag tagit en ID3 helt klart. Passar mina behov utmärkt! Jag snabbladdar aldrig, och skulle det hända kan jag stå ut med att iD3 tar 15 längre.
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul. Hade en leaf under två år men har varit utan elbil i ett och ett halvt år nu..
Den stora faktorn är just priset. Vi har gått på den enklaste id3 life och då skiljer den en hel del upp till en M3 sr+. De enda jag känner saknas i utrustning väg på id3 som jag vill ha är backkamera men tyckte inte de var värt att gå upp ett steg i utrustning bara för den.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 10:03
av nx00
chaffis75 skrev:
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul. Hade en leaf under två år men har varit utan elbil i ett och ett halvt år nu..
Den stora faktorn är just priset. Vi har gått på den enklaste id3 life och då skiljer den en hel del upp till en M3 sr+. De enda jag känner saknas i utrustning väg på id3 som jag vill ha är backkamera men tyckte inte de var värt att gå upp ett steg i utrustning bara för den.
Ja backkamera är lite synd, håller med dig där. Inte värt att gå upp i nivå för det. Life har väldigt mycket annars.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 11:29
av BEV[e-Rage]
nx00 skrev:
chaffis75 skrev:
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul. Hade en leaf under två år men har varit utan elbil i ett och ett halvt år nu..
Den stora faktorn är just priset. Vi har gått på den enklaste id3 life och då skiljer den en hel del upp till en M3 sr+. De enda jag känner saknas i utrustning väg på id3 som jag vill ha är backkamera men tyckte inte de var värt att gå upp ett steg i utrustning bara för den.
Ja backkamera är lite synd, håller med dig där. Inte värt att gå upp i nivå för det. Life har väldigt mycket annars.
Jo, måste minst upp till Business varianten för att få backkamera.
Business kostar 39-tusen mer än Life men då får man tex även LED-Matrix strålkastarna samt mittarmstöd med genomlastningslucka i baksätet.
Dock inte högtalare bak eller variabelt lastgolv i bagageutrymmet.. :?

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 11:52
av PapaD
chaffis75 skrev:
...
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul....
Vad kul, grattis. :)
Var beredd på litet buggar, de är harmlösa tycker jag och tror de kommer försvinna. Men en sak bara: skaffa en CTEK laddare med snabbmontagekontakt som du monterar på batteriet. För de har klantat sig med batteriövercalningen, om bilen står parkerad drar det ur har flera råkat ut för. Det är inte harmlöst...

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 14:14
av Bjelke
PapaD skrev:
Bjelke skrev:
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
Nix, den är mindre. Jag har bägge, Leaf är mindre inuti, väger mindre. Samma takhöjd utanpå. Ungefär samma längd, tror Leaf är smalare.
Och min Leaf 30 är inte snålare, om ngt är den törstigare över 100 km/h.
Jaha :) och jag som tyckte den var stor när vi köpte den 2012 (alla andra var ju pyttebilar liksom) även om
bagaget var lite litet kanske...
Då är ju ID 3 en skaplig bil ju :) (jag har inte tittat närmare på den)

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 14:43
av Laban
ID.3 har förhållandevis bra utrymme i baksätet men bagaget är ju inte speciellt stort. 385l vs nya Leaf's 420l.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 14:53
av mati
Bjelke skrev:
PapaD skrev:
Bjelke skrev:
Ja det låter lite högt, min gamla Leaf 2012 gick enkelt på 1,4 på sommaren tex och den är väl större (och
bra mycket äldre :lol: )
Nix, den är mindre. Jag har bägge, Leaf är mindre inuti, väger mindre. Samma takhöjd utanpå. Ungefär samma längd, tror Leaf är smalare.
Och min Leaf 30 är inte snålare, om ngt är den törstigare över 100 km/h.
Jaha :) och jag som tyckte den var stor när vi köpte den 2012 (alla andra var ju pyttebilar liksom) även om
bagaget var lite litet kanske...
Då är ju ID 3 en skaplig bil ju :) (jag har inte tittat närmare på den)
ID3 är större än man anar. Jag tror att ögat luras av att hjulen sitter så långt ut. Den är för det första ganska hög, högre än en Golf, och så är den rätt bred också. Detta gör ju att frontarean blir större. Så även om den är ganska rund och slätstruken så är luftmotståndet förmodligen inte så lågt som man skulle kunna tro. Detta tillsammans med den ganska höga vikten gör förmodligen att den inte är lika snål med elektronerna som en e-Golf.
Att en Leaf är ganska snål beror naturligtvis på att den är så ful att luften avviker och tar en annan väg innan den träffar bilen. ;)

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 15:05
av PapaD
Laban skrev:
ID.3 har förhållandevis bra utrymme i baksätet men bagaget är ju inte speciellt stort. 385l vs nya Leaf's 420l.
Ja, nya Leaf har större bagage än den gamla. Men fortfarande med midja för bakre stötdämpare. Går hundbur in? Det gör det på folkan utan problem om man släpper på sätena.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 20:21
av nx00
Ni som köpt ID3 Life med billån. Vad för pris fick ni? Eller mer generellt vad för deal gick ni med på.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 20:40
av modelg
Ingen rabatt på bil men 20 % på vdäck och 2,95% ränta. Privat.

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 20:40
av taliz
Danske bank erbjuder 2,28% om du är medlem i ett fackförbund. Nog rätt svårslaget(?).

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 21:51
av martinot
Watch Tesla CEO Elon Musk test drive VW ID.3

https://electrek.co/2020/09/07/tesla-ce ... id3-video/

Re: VW I.D

Postat: 27 okt 2020 22:07
av martinot
Alla är dock inte riktig lika positiva 100% rakt igenom (men blir säkert bättre med tiden)

https://www.autoblog.com/2020/09/09/vw- ... und-sport/

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 06:40
av PapaD
Ja, det där är en gammal artikel som diskuterats.
Ingen håller med om att panelgaps är en issue. Och tidningen har inte svarat på vilka värden de mätt. Undrar om sanningshalten där.
Även andra har tagit upp målning på insidan av huv på förserien. Men de jag sett och min har vackert lackade insidor. Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Vore bättre om de satte sig in i bilen så de kunde ge korrekt kritik, det skulle alla må bra av. Men det är väl jobbigt...

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 06:51
av chaffis75
PapaD skrev:
chaffis75 skrev:
...
Ungefär som du skriver tänkte vi.. Vi får vår id3 på tisdag nästa vecka, ska bli så kul....
Vad kul, grattis. :)
Var beredd på litet buggar, de är harmlösa tycker jag och tror de kommer försvinna. Men en sak bara: skaffa en CTEK laddare med snabbmontagekontakt som du monterar på batteriet. För de har klantat sig med batteriövercalningen, om bilen står parkerad drar det ur har flera råkat ut för. Det är inte harmlöst...
Ja ska bli väldigt kul. Har hört talas om problemet med 12 volts batteriet, känns som alla bilar elbilar ska ha problem med de.. Ja någon 12volts laddare har jag inte och hoppas jag ska slippa köpa en, får väl se till att köra varje dag :D

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 07:00
av mati
PapaD skrev:
Ja, det där är en gammal artikel som diskuterats.
Ingen håller med om att panelgaps är en issue. Och tidningen har inte svarat på vilka värden de mätt. Undrar om sanningshalten där.
Även andra har tagit upp målning på insidan av huv på förserien. Men de jag sett och min har vackert lackade insidor. Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Vore bättre om de satte sig in i bilen så de kunde ge korrekt kritik, det skulle alla må bra av. Men det är väl jobbigt...
Håller med. Man kan tycka vad man vill om ID3, men den verkar vara väl ihopsatt. Vanlig VW-standard skulle jag vilja påstå. Jag har verkligen kollat riktigt noga när vi hade lånebilen hemma, just pga kritiken den har fått, men allting såg väldigt snyggt och bra ut. Fina och jämna panelgap överallt, bra lack så som sig bör. Inget konstigt, inget att anmärka.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 10:02
av taliz
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, det där är en gammal artikel som diskuterats.
Ingen håller med om att panelgaps är en issue. Och tidningen har inte svarat på vilka värden de mätt. Undrar om sanningshalten där.
Även andra har tagit upp målning på insidan av huv på förserien. Men de jag sett och min har vackert lackade insidor. Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Vore bättre om de satte sig in i bilen så de kunde ge korrekt kritik, det skulle alla må bra av. Men det är väl jobbigt...
Håller med. Man kan tycka vad man vill om ID3, men den verkar vara väl ihopsatt. Vanlig VW-standard skulle jag vilja påstå. Jag har verkligen kollat riktigt noga när vi hade lånebilen hemma, just pga kritiken den har fått, men allting såg väldigt snyggt och bra ut. Fina och jämna panelgap överallt, bra lack så som sig bör. Inget konstigt, inget att anmärka.
Problemet med VW är väl inte kvalitetskänsla, utan faktisk kvalitet.
De känns bra, men de går sönder oftare än snittet.
Dvs typ tvärtom mot Tesla.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 10:22
av PapaD
Det där får du gärna underbygga med källa...
Aldrig hört att VW ligger dåligt till på kvalitetsindex.
Är du inte skitsnackare nu Taliz?

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 10:26
av taliz
PapaD skrev:
Det där får du gärna underbygga med källa...
Aldrig hört att VW ligger dåligt till på kvalitetsindex.
Är du inte skitsnackare nu Taliz?
Zalman postade en undersökning från mestmotor här för ett tag sedan.
Hittade denna tex: https://www.vibilagare.se//nyheter/bila ... t-och-mest
VW klart sämre än medelbilen.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 11:10
av PapaD
Det där är skadeanmälningar, tex parkeringsskador ingår. Duger inte Taliz.
Jag hittar bara en TUVRapport från 2013 när jag söker. Den är så gammal så den är irrelevant, men där står sig VW bra. Toyota är förstås bäst. Besiktningsfel, det är mer relevant.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bilar ... -minst-fel

Nej, hacka på att den är slö och hastighetsbegränsad istället. Blir bara konstigt när du tar upp kvalité.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 12:13
av vigge50
taliz skrev:
mati skrev:
PapaD skrev:
Ja, det där är en gammal artikel som diskuterats.
Ingen håller med om att panelgaps är en issue. Och tidningen har inte svarat på vilka värden de mätt. Undrar om sanningshalten där.
Även andra har tagit upp målning på insidan av huv på förserien. Men de jag sett och min har vackert lackade insidor. Misstänker att förserien gick till Euroncap, så man sparade på lack på dem.
Vore bättre om de satte sig in i bilen så de kunde ge korrekt kritik, det skulle alla må bra av. Men det är väl jobbigt...
Håller med. Man kan tycka vad man vill om ID3, men den verkar vara väl ihopsatt. Vanlig VW-standard skulle jag vilja påstå. Jag har verkligen kollat riktigt noga när vi hade lånebilen hemma, just pga kritiken den har fått, men allting såg väldigt snyggt och bra ut. Fina och jämna panelgap överallt, bra lack så som sig bör. Inget konstigt, inget att anmärka.
Problemet med VW är väl inte kvalitetskänsla, utan faktisk kvalitet.
De känns bra, men de går sönder oftare än snittet.
Dvs typ tvärtom mot Tesla.
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.

Bild

https://www.electrek.co/2020/06/24/tesl ... study/amp/

Customer Reports har ju också år efter år sagt att Model X är en av de bilar på Amerikanska marknaden med mest problem.

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 12:17
av martinot
Verkar som kvaliteten hos Tesla i deras kinesiska fabrik är rätt hög ivf. (lite förvånande med tanke på alla problem man är vad vid som Teslaägare):

https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... China.html

"The Shanghai-made Model 3 was ranked the top quality car in China, with the fewest reported customer complaints of 38 locally produced or foreign-made sedans in the world’s biggest auto market.

According to data from CheZhiWang, a Chinese website collecting complaint data about the quality of automobiles, Tesla’s Model 3 has received the fewest complaints—0.7 complaints per every 10,000 vehicles. This also was the first time that Tesla’s Model 3 has ranked the highest in this data collection."

Re: VW I.D

Postat: 28 okt 2020 13:23
av martinot
vigge50 skrev:
Jag vet att du själv inte har haft problem med Tesla men att bygga allt på endast egna preferenser är också snedvrider, man bör kolla över ett bredare perspektiv. Nu vägrar Tesla ge ut data(undra varför?) men studien J.D. Power ger inga bra betyg av Teslas bilar.
Jag har, precis som du haft med din Tesla, haft en hel del strul med min Model 3. Så man har ju absolut lite fördomar mot Teslas tillförlitlighet.

Men märkligt nog så är det många undersökningar som rankar just Model 3 väldigt högt i tillförlitlighet (byggkvaliteten är ju däremot usel enligt nästan alla undersökningar, och det är ju inte så märkligt att förstå för oss Teslaägare).

Här är en som jag läste så sent som i förra veckan:

2020 What Car? Reliability Survey: executive cars. In our exhaustive annual survey, we reveal how dependable cars up to five years old are, based on the experiences of 13,000 owners.

https://www.whatcar.com/news/2020-what- ... ars/n20054