Sida 133 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 12:06
av Zalman3
thnis skrev:
Nu har det påbörjats bygge i Hudiksvall. Nu saknar jag Gävle på IONITYs laddkarta :)
När kommer Ionity till Umeå?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 13:23
av slugger75
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 13:27
av Lophornis
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Södertälje har väl endast 2st laddare?
Tror det tar något år till innan de 400 stationer de har som mål är uppe.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 13:50
av thnis
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 14:13
av mati
Jag håller dock med att Ionity gjorde en tabbe där. Istället för att bygga 4 laddare med 350kW, som ändå ingen har nytta av, så hade de ju kunnat lastbalansera mellan två laddare så som Tesla gör och bygga dubbelt så många istället.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 14:30
av Svenssons
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 14:57
av thnis
Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 15:05
av Verdi
Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.

Du tror alltså inte på att elbilen blir dominerande? Eller tror du att Tesla får över 50% marknadsandel? Eller menar du att det kommer fler än Ionity så att de tillsammans blir större än SuC-nätverket?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 15:17
av mati
Verdi skrev:
Du tror alltså inte på att elbilen blir dominerande? Eller tror du att Tesla får över 50% marknadsandel? Eller menar du att det kommer fler än Ionity så att de tillsammans blir större än SuC-nätverket?
Kan det inte bli en kombination? Jag tror framförallt att Ionity får rejäl konkurrens. Framförallt måste de ändra sin affärsmodell och gå ifrån sina premium-ambitioner. Annars kan de aldrig bli särskilt stora. Och elbilen kan aldrig bli dominerande så länge det ser ut som det gör idag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 15:43
av Svenssons
thnis skrev:
Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?
Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.
https://bee.se/kundservice/laddkarta/

Bee har väl nästan alltid om inte alltid samarbete med någon annan part. Från början var det främst kommunala energibolag men allt oftare även bilhandlare och köpcentrum. Det lär vara ett gemensamt beslut hur många laddare som ska sättas upp, Bee bestämmer sannolikt inte detta själva.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 19:45
av heldiggrisen
Svenssons skrev:
thnis skrev:
Svenssons skrev:
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.

Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?
Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.
https://bee.se/kundservice/laddkarta/

Bee har väl nästan alltid om inte alltid samarbete med någon annan part. Från början var det främst kommunala energibolag men allt oftare även bilhandlare och köpcentrum. Det lär vara ett gemensamt beslut hur många laddare som ska sättas upp, Bee bestämmer sannolikt inte detta själva.
Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.
Men det kan jo vara annorlunda andra ställen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 20:33
av macky
Laddare på gång i Hudik.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 23:00
av Polestar2
Angående Bees laddare kan jag inflika att de har dubbla CCS på Audi i Sundsvall Birsta och Audi i Skellefteå. Mycket bra =)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 18 sep 2020 23:22
av Svenssons
heldiggrisen skrev:
Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.
Men det kan jo vara annorlunda andra ställen.
Självklart menar jag inte Chademo+CCS utan dubbla CCS snabbladdare. Det är bara att ta en titt på laddkartan som jag länkade till men jag får väl åka förbi imorgon. Här kommer i alla fall en copy-paste från kartan:

Bilkompani Audi Kalmar
Södra Vägen, Kalmar Visa på Google Maps
Information:
Laddstationer Antal Lediga
CCS
2 2
Typ 2, uttag
2 2

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 00:28
av Gargamel
thnis skrev:
slugger75 skrev:
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?

Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?

De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.
Det är därför jag tänker säga upp fast-prisavtalet. Åkte stockholm ToR ulricehamn och borås. Laddade EN gång på bee, och det var när jag var tillbaka i södertälje och cirkle k vid scania. annars blev det ionity, för bee var alltid upptagen de få som fanns på sträckan.
Blir dyrt att ladda några 10-tals kWh för 400kr/mån

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 09:33
av Mickep
har ni hört något om prisbilden kommer ändras som i norge?) 1.85 kr/kWh (nok?)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 09:49
av BEV[e-Rage]
Mickep skrev:
har ni hört något om prisbilden kommer ändras som i norge?) 1.85 kr/kWh (nok?)
Menar du nåt avtal för VAG-bilar med månadsavgift förutom kWh priset?
Annars står det fortfarande 8:40 NOK/kWh i deras prislista från 1/7-20:
https://support.ionity.eu/en/general-qu ... -at-ionity

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 10:05
av taliz
Ja det krävs väl nått avtal nu.
Men Norge är ju ett riktigt särfall, där säljer tillverkarna nästan uteslutande elbilar. Dvs de måste vara konkurrenskraftiga. De har konkurrens av flera andra operatörer som byggt ut rejält dessutom. Därmed kan det vara strategiskt lämpligt att hantera prissättningen där annorlunda.
Så det skulle inte förvåna mig om IONITY kommer sänka taxan där rejält i närtid.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 10:41
av Svenssons
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.

Gissar att det är liknande station på övriga platser med dubbla CCS. Chademo verkar överges till fördel för dubbla CCS på upp till 100kW.
IMG_20200919_103319910_HDR.jpg
IMG_20200919_103210602.jpg
Ps Appropå kö så var det kö på Ingo-macken i närheten. Flera bilar stod och väntade på ledig plats och en stod till och med och väntade på vägen så jag fick köra runt den....

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 10:49
av mati
Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 10:52
av Svenssons
mati skrev:
Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.

Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 10:56
av Gargamel
Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.

Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.
Scandic Kungens Kurva finns t.ex. med, men du måste ha kod för att komma in till laddstället bakom hotellet.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 11:13
av Svenssons
Gargamel skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.

Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.
Scandic Kungens Kurva finns t.ex. med, men du måste ha kod för att komma in till laddstället bakom hotellet.
Denna är i alla fall inte inlåst och det finns ingen info att den ska vara begränsad på något sätt. Visserligen lär väl Bilkompaniet kunna parkera bilar på platserna mellan laddarna och offentliga vägen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 12:50
av mati
Svenssons skrev:
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 19 sep 2020 13:33
av Lophornis
mati skrev:
Svenssons skrev:
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.
Jag tror toveks har bytt till eon för de är med i denna appen. Att det stor Bee är nog bara en kvarvarande från förr.