Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 sep 2020 12:06
När kommer Ionity till Umeå?thnis skrev:Nu har det påbörjats bygge i Hudiksvall. Nu saknar jag Gävle på IONITYs laddkarta
När kommer Ionity till Umeå?thnis skrev:Nu har det påbörjats bygge i Hudiksvall. Nu saknar jag Gävle på IONITYs laddkarta
Södertälje har väl endast 2st laddare?slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Kan det inte bli en kombination? Jag tror framförallt att Ionity får rejäl konkurrens. Framförallt måste de ändra sin affärsmodell och gå ifrån sina premium-ambitioner. Annars kan de aldrig bli särskilt stora. Och elbilen kan aldrig bli dominerande så länge det ser ut som det gör idag.Verdi skrev:Du tror alltså inte på att elbilen blir dominerande? Eller tror du att Tesla får över 50% marknadsandel? Eller menar du att det kommer fler än Ionity så att de tillsammans blir större än SuC-nätverket?
Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.thnis skrev:Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.Svenssons skrev:Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.thnis skrev:Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
https://bee.se/kundservice/laddkarta/
Bee har väl nästan alltid om inte alltid samarbete med någon annan part. Från början var det främst kommunala energibolag men allt oftare även bilhandlare och köpcentrum. Det lär vara ett gemensamt beslut hur många laddare som ska sättas upp, Bee bestämmer sannolikt inte detta själva.
Självklart menar jag inte Chademo+CCS utan dubbla CCS snabbladdare. Det är bara att ta en titt på laddkartan som jag länkade till men jag får väl åka förbi imorgon. Här kommer i alla fall en copy-paste från kartan:heldiggrisen skrev:Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.
Men det kan jo vara annorlunda andra ställen.
Det är därför jag tänker säga upp fast-prisavtalet. Åkte stockholm ToR ulricehamn och borås. Laddade EN gång på bee, och det var när jag var tillbaka i södertälje och cirkle k vid scania. annars blev det ionity, för bee var alltid upptagen de få som fanns på sträckan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Menar du nåt avtal för VAG-bilar med månadsavgift förutom kWh priset?Mickep skrev:har ni hört något om prisbilden kommer ändras som i norge?) 1.85 kr/kWh (nok?)
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.mati skrev:En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.mati skrev:En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Denna är i alla fall inte inlåst och det finns ingen info att den ska vara begränsad på något sätt. Visserligen lär väl Bilkompaniet kunna parkera bilar på platserna mellan laddarna och offentliga vägen.Gargamel skrev:Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.mati skrev:En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Scandic Kungens Kurva finns t.ex. med, men du måste ha kod för att komma in till laddstället bakom hotellet.
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Jag tror toveks har bytt till eon för de är med i denna appen. Att det stor Bee är nog bara en kvarvarande från förr.mati skrev:Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...