När kommer Ionity till Umeå?thnis skrev:Nu har det påbörjats bygge i Hudiksvall. Nu saknar jag Gävle på IONITYs laddkarta
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Ionitys laddnätverk
Södertälje har väl endast 2st laddare?slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Tror det tar något år till innan de 400 stationer de har som mål är uppe.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Jag håller dock med att Ionity gjorde en tabbe där. Istället för att bygga 4 laddare med 350kW, som ändå ingen har nytta av, så hade de ju kunnat lastbalansera mellan två laddare så som Tesla gör och bygga dubbelt så många istället.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Ionitys laddnätverk
Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
Du tror alltså inte på att elbilen blir dominerande? Eller tror du att Tesla får över 50% marknadsandel? Eller menar du att det kommer fler än Ionity så att de tillsammans blir större än SuC-nätverket?
Re: Ionitys laddnätverk
Kan det inte bli en kombination? Jag tror framförallt att Ionity får rejäl konkurrens. Framförallt måste de ändra sin affärsmodell och gå ifrån sina premium-ambitioner. Annars kan de aldrig bli särskilt stora. Och elbilen kan aldrig bli dominerande så länge det ser ut som det gör idag.Verdi skrev:Du tror alltså inte på att elbilen blir dominerande? Eller tror du att Tesla får över 50% marknadsandel? Eller menar du att det kommer fler än Ionity så att de tillsammans blir större än SuC-nätverket?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.thnis skrev:Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
https://bee.se/kundservice/laddkarta/
Bee har väl nästan alltid om inte alltid samarbete med någon annan part. Från början var det främst kommunala energibolag men allt oftare även bilhandlare och köpcentrum. Det lär vara ett gemensamt beslut hur många laddare som ska sättas upp, Bee bestämmer sannolikt inte detta själva.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.Svenssons skrev:Finns stationer med dubbla laddare. Exempelvis här i Kalmar är i alla fall den ena stationen dubbel och sedan samma sak i Linköping. Ingen förhandsinfo utan bara ta en titt på deras laddkarta.thnis skrev:Bees stationer dubbelt så bra? Jag förstår inte.. jag ringde de så sent som i somras och frågade om de har några planer på att bygga fler än 1 laddare/station. Svaret = Nej. Men du har kanske färskare information?Svenssons skrev:Nja, Bees stationer kan vara dubbelt så bra och det finns alltid Typ 2 i väntan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Det är inte säkert att Ionity någonsin kommer ikapp Superchargernätverket. Om många år kanske de är ikapp dagens Superchargernätverket dock.
https://bee.se/kundservice/laddkarta/
Bee har väl nästan alltid om inte alltid samarbete med någon annan part. Från början var det främst kommunala energibolag men allt oftare även bilhandlare och köpcentrum. Det lär vara ett gemensamt beslut hur många laddare som ska sättas upp, Bee bestämmer sannolikt inte detta själva.
Men det kan jo vara annorlunda andra ställen.
Re: Ionitys laddnätverk
Angående Bees laddare kan jag inflika att de har dubbla CCS på Audi i Sundsvall Birsta och Audi i Skellefteå. Mycket bra =)
Re: Ionitys laddnätverk
Självklart menar jag inte Chademo+CCS utan dubbla CCS snabbladdare. Det är bara att ta en titt på laddkartan som jag länkade till men jag får väl åka förbi imorgon. Här kommer i alla fall en copy-paste från kartan:heldiggrisen skrev:Bee jag har använt har båda chademo Och CSS, men kan inte användas samtidigt.
Men det kan jo vara annorlunda andra ställen.
Bilkompani Audi Kalmar
Södra Vägen, Kalmar Visa på Google Maps
Information:
Laddstationer Antal Lediga
CCS
2 2
Typ 2, uttag
2 2
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är därför jag tänker säga upp fast-prisavtalet. Åkte stockholm ToR ulricehamn och borås. Laddade EN gång på bee, och det var när jag var tillbaka i södertälje och cirkle k vid scania. annars blev det ionity, för bee var alltid upptagen de få som fanns på sträckan.thnis skrev:Nja Ionitys stationer har ju 400 % fler laddare/station än vad Bee har. Inget kul alls att vara nr 2 vid en Bee laddare och sitta och glo. Tror 4 st/station kommer att räcka ett bra tag framöver. Finns behovet så bygger de väl ut.slugger75 skrev:Jag har kollat på Ionitys karta nu. Bygger de inte mer än 4 laddare på varje ställe?
Hur tror ni Ionity står sig om ett par år, har de lyckats förtäta ordentligt då?
De kommer ju inte komma ikapp Superchargernätverket än på många många år.
Blir dyrt att ladda några 10-tals kWh för 400kr/mån
Re: Ionitys laddnätverk
har ni hört något om prisbilden kommer ändras som i norge?) 1.85 kr/kWh (nok?)
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Ionitys laddnätverk
Menar du nåt avtal för VAG-bilar med månadsavgift förutom kWh priset?Mickep skrev:har ni hört något om prisbilden kommer ändras som i norge?) 1.85 kr/kWh (nok?)
Annars står det fortfarande 8:40 NOK/kWh i deras prislista från 1/7-20:
https://support.ionity.eu/en/general-qu ... -at-ionity
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det krävs väl nått avtal nu.
Men Norge är ju ett riktigt särfall, där säljer tillverkarna nästan uteslutande elbilar. Dvs de måste vara konkurrenskraftiga. De har konkurrens av flera andra operatörer som byggt ut rejält dessutom. Därmed kan det vara strategiskt lämpligt att hantera prissättningen där annorlunda.
Så det skulle inte förvåna mig om IONITY kommer sänka taxan där rejält i närtid.
Men Norge är ju ett riktigt särfall, där säljer tillverkarna nästan uteslutande elbilar. Dvs de måste vara konkurrenskraftiga. De har konkurrens av flera andra operatörer som byggt ut rejält dessutom. Därmed kan det vara strategiskt lämpligt att hantera prissättningen där annorlunda.
Så det skulle inte förvåna mig om IONITY kommer sänka taxan där rejält i närtid.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Gissar att det är liknande station på övriga platser med dubbla CCS. Chademo verkar överges till fördel för dubbla CCS på upp till 100kW.
Ps Appropå kö så var det kö på Ingo-macken i närheten. Flera bilar stod och väntade på ledig plats och en stod till och med och väntade på vägen så jag fick köra runt den....
Gissar att det är liknande station på övriga platser med dubbla CCS. Chademo verkar överges till fördel för dubbla CCS på upp till 100kW.
Ps Appropå kö så var det kö på Ingo-macken i närheten. Flera bilar stod och väntade på ledig plats och en stod till och med och väntade på vägen så jag fick köra runt den....
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.mati skrev:En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.mati skrev:En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Scandic Kungens Kurva finns t.ex. med, men du måste ha kod för att komma in till laddstället bakom hotellet.
Re: Ionitys laddnätverk
Denna är i alla fall inte inlåst och det finns ingen info att den ska vara begränsad på något sätt. Visserligen lär väl Bilkompaniet kunna parkera bilar på platserna mellan laddarna och offentliga vägen.Gargamel skrev:Det finns många bee-laddare som finns med på kartan, men som ligger inlåsta.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall.mati skrev:En liknande laddare (kanske rentav samma modell) har Toveks bil satt upp här i Lidköping och Skövde. Laddarna klarar 150kW, men de är strypta till 2x50kW. Det står Bee på dem, men de är inte publika och kan inte användas under öppetiderna.Svenssons skrev:Här kommer bildbevis på att konkurrensen håller på att öka. Bees laddstation vid Bilkompaniet I Kalmar har dubbla CCS med max 500V 200 A dvs 100 kW. Gissar att det är lastbalanserat så det är max 100 kW för bägge CCS tillsammans. Hela stationen är på 150 kW med 2 CCS en Typ2 med kabel och en Typ2 med kontakt.
Stod två etron på platserna. Ena laddade men inte den andra.
Scandic Kungens Kurva finns t.ex. med, men du måste ha kod för att komma in till laddstället bakom hotellet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag tror toveks har bytt till eon för de är med i denna appen. Att det stor Bee är nog bara en kvarvarande från förr.mati skrev:Det gör inte laddaren här. Den finns inte med på laddkartan och såvitt jag vet funkar den inte med Bee-kortet. Ändå så står det Bee på den. Oklart hur det hänger ihop.Svenssons skrev:Denna ligger med på Bees laddkarta I alla fall...
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)