Sida 132 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2019 22:14
av Fredrik j
nek0 skrev:Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Med döda och svårt skadade?
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2019 22:37
av nek0
Fredrik j skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Med döda och svårt skadade?
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2019 22:42
av Fredrik j
nek0 skrev:Fredrik j skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Med döda och svårt skadade?
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Nej, jag pratar om vilken typ av bilolycka du kan påverka själv om du ska vara inblandad i.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2019 22:44
av Bjelke
nek0 skrev:Fredrik j skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Med döda och svårt skadade?
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Det trodde jag också...?
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2019 22:50
av nek0
Bjelke skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Med döda och svårt skadade?
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Det trodde jag också...?
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Hmm ..... Nu har det slutat regna och jag går och fiskar .... Det fanns en lek som hette "döva telefoner" när jag var liten och det här påminner mig om den. Ha en fin kväll.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2019 23:25
av Fredrik j
Bjelke skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:Tror också du har fel. En majoritet av alla trafikolyckor inträffar i tätort.
Med döda och svårt skadade?
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Det trodde jag också...?
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Relativt få olyckor sker i högre hastigheter. Motorvägar är ju dom säkraste av alla vägar. Frontalkrock kan man ju undvika genom att så ofta som möjligt köra på mötesfria vägar. Men att bli påkörd bakifrån riskerar man i alla situationer och man har liten möjligher att påverka det själv.
Re: Audi e-tron
Postat: 15 nov 2019 23:36
av Legato
Fredrik j skrev:Bjelke skrev:nek0 skrev:Fredrik j skrev:
Ja. Troligtvis är dom döda fotgängare och cyklister men betydligt fler nackar förstörs i tätortstrafik.
Skulle jag tro.
Vänta lite går fotgängare och cyklister med bakåt eller framåt vända barnstolar?
Trodde att vi seriöst pratade om barsäkerheten i bilen.
Det trodde jag också...?
Och ja, dom värsta olyckorna sker väl i högre hastigheter, om vi pratar om skadorna på passagerare I bilen...? Värst är väl frontalkrock och singelolycka med tvärstopp mot träd och dylikt, dvs krockar i färdriktningen...
Relativt få olyckor sker i högre hastigheter. Motorvägar är ju dom säkraste av alla vägar. Frontalkrock kan man ju undvika genom att så ofta som möjligt köra på mötesfria vägar. Men att bli påkörd bakifrån riskerar man i alla situationer och man har liten möjligher att påverka det själv.
Fast du blandar ju och ger här.
Det är sant som du skriver att dödliga olyckor sker frekvent i tätort med gångtrafikanter och cyklister. Det har ju dock exakt noll relevans när vi diskuterar hur man placerar ett barn säkrast i bilen.
Då är det den allvarligaste typen av bilolyckor som är relevanta och då är det just högfartsolyckor. I den kategorin är det långt fler frontalkrockar än påkörningar bakifrån. Vanligaste är iofs seriekrockar där man har båda delar...
Oavsett vilket så är ju det hela en ickefråga. Små barn sitter säkrast bakåtvända i baksätet. Det är ju säkerhetsorganisationer, biltillverkare och barnstols-tillverkare rörande eniga om.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 00:02
av Fredrik j
Som jag skrev håller jag med. Min barn sitter bakåtvända. Försöker bara förklara att det finns krockfall där framåtvänt är bättre och att det inte är helt galet.
Det var nek0 som undrade var flest döda och svårt skadade förolyckas i trafiken och det är inte på landsväg i frontalkrock.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 01:30
av nek0
Fredrik j skrev:Som jag skrev håller jag med. Min barn sitter bakåtvända. Försöker bara förklara att det finns krockfall där framåtvänt är bättre och att det inte är helt galet.
Det var nek0 som undrade var flest döda och svårt skadade förolyckas i trafiken och det är inte på landsväg i frontalkrock.
Nej det undrar jag inte alls över. Efter snart 35 år bakom ratten vet man ett och annat. Du har glidit från diskussionen och vi pratar inte ens om samma sak
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 09:46
av mati
Diskuterar ni här vilka olyckor som är vanligare? Det väl väl ganska uppenbart att frontalkrock är en mycket vanligare olycksform än att bli påkörd bakifrån. Enkel logik.
Kom ihåg att den som kör in i en annan bil, oavsett från vilket håll, alltid upplever en frontalkrock.
En olycka mellan två bilar är alltså antingen en frontalkrock för den ena och en påkörning bakifrån (eller från sidan) för den andra, eller så är det en frontalkrock för båda. För minst 50% av de inblandade är det alltså en frontalkrock, oavsett vilken typ av väg man kör på. Sen tillkommer såklart singelolyckorna, dvs krock med ett träd eller annat fast föremål. Och det brukar också vara frontalkrockar.
Det är lite förenklat såklart. I masskrockar och andra konstiga situationer kan det bli en annan bild.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 09:57
av Walker
Intressant tråd om just Audi e-tron.
Är det bara den som krockar?

Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 10:00
av Fredrik j
Den som kör på har ju helt andra möjligheter att förhindra olyckan genom sitt körsätt och risktagande än den som blir påkörd.
Den som blir påkörd kan oftast inte påverka situationen alls.
Kör man med insidan och har en modern bil så går det ju att i väldigt stor utsträckning att undvika att köra på någon.
Man får väl försöka bedöma sin egen personliga risk för olycka och vad det då skulle handla om.
För mig skulle det nog bli högre risk för bakifrån vilket i verkligheten faktiskt är den enda olyckstyp jag hittils drabbats av. Trots det har jag haft min egna barn i bakåtvänd.
Om någon gör en annan bedömning kan jag tycka det är rationellt.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 11:24
av Off Grid Byggaren
Frågan som dök upp var ju att i E-tron bilar med digitala backspeglar blir den högra spegeln skymd av en bakåtvänd bilbarnstol i höger framsäte. Och varför inte Audi tänkt på detta.
Förklaringen enligt Mati var ju att Tyska ägare av dyrare Audibilar oftast inte har några barn överhuvudtaget, och om de ändå skulle ha några barn placeras de alltid i baksätet.
Tidigare var det i Tyskland även helt förbjudet med barn i framsätet, på senare år tillåts dock bakåtvänd bilbarnstol i höger framsäte.
Så bakåtvänd bilbarnstol verkar ändå väldigt vanligt, men var den placeras skiljer åt mot Sverige.
Det går även att utläsa från E-trons instruktionsbok, Audi tycket att det endast undantagsvis ska placeras en bakåtvänd bilbarnstol i höger framsäte. Och då måste krockkudden vara urkopplad först.
Audi hävdar att det är säkrare att placera den bakåtvända bilbarnstolen i baksätet vilket funkar bra i E-tron rymliga baksäte.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 12:41
av hooked
Appen verkar inte helt stabil för E-tron. Många norrmän som klagar
https://www.captiongenerator.com/157725 ... Audi-Appen
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 12:54
av taliz
Jag säger som Hitler, hur svårt kan det va.
Men ska man spekulera lite så kanske de håller på att byta underleverantör?
VW köpte väl WirelessCar(de som byggt VOC) från Volvo för inte jättelängesen. Kanske de håller på med att integrera det helt enkelt.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 13:17
av Leo
Säkraste platsen i en bil generellt är mittplatsen bak. Helt enkelt för att man har mest plåt och deformationszoner omkring sig där.
Tyskarna har tyvärr hakat upp sig på och MEST fokuserat på just det och tyvärr då tappat bort diskussioner/tankar om +/- fram/bakåtvänt, outvecklat skelett, tungt huvud, distraktion kontra bekvämlighet för föräldrar osv.
I Sverige kan vi i många sammanhang anses ligga i framkant. Tack vare Volvo, Folksam olika barnstolstillverkare osv.
Där tyskar är väldigt traditionella och konservativa att ta till sig andra länders (i vissa fall) betydligt bättre/modernare synsätt/teknologier osv.
Jobbat med ”utlandstyskar” stationerade i Sverige som efter ganska få månader snart börjar svära åt de tröga/dumma tyskarna ”hemma” som inte begriper bättre, inte vill/kan/förstår osv.

Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 13:24
av HelectriC
Nu blev det konstigt...
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 13:42
av Hertsh
Tror de fallit i sär skriv nings fällan pga dålig över sättning från ett annat språk som skriver i sär sina ord.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 13:51
av Off Grid Byggaren
Appen har krånglat från början, fick bilen i maj. Då jag har 2-3 kundbesök per dag, och nu i nollgradigt är det skönt att kunna slå på värmen 10 minuter innan avresa.
Cirka 25-30% av de tillfällen jag använt appen har det inte funkat. Audis server kan inte få kontakt med bilen kommer upp som felmeddelande.
Värre är nu att min e-tron efter 900 i övrigt problemfria mil fått massa konstiga felmeddelanden.
Det verkar triggas av att jag trycker på bromsen, började i onsdags på hemväg. Ett hjul satt löst var ett av många felmeddelanden, stannande direkt och kollade alla hjul. Det finns ju däcktjuvar som kan förbereda stölder, men alla hjul satt fast. Då jag nästan var hemma körde jag sista sträckan sakta och kollade med ett fälgkors att bultarna var riktigt dragna.
Torsdagen var jag på tjänsteresa 15 mil, hoppades på att det skulle vara något tillfälligt.
Men det kom samma fel 4 gånger på hemvägen, och avslutas varje gång med att bilen går över till nödläge med 2-hjulsdrift. Ett litet ryck känns när den slår av ena motorn men i övrigt gick det bra att fortsätta köra manuellt. Försvann även efter en omstart.
Ringde (!) Audiverkstaden som ligger nära mig och fick en akuttid direkt på fredag morgon 07:00
E-tron specialisten kunde läsa ut alla felmeddelanden och nollställde bilen. Audi har precis släppts en omfattande uppgradering till E-tron med både mjukvara och några kopplingstycken och sensorer som ska bytas ut.
Jag fick tid på onsdag nästa vecka för dessa åtgärder och hoppas det hjälper. Har även kommit en uppgradering för de som har digitala speglar.
Teknikern tyckte jag kan köra vidare så länge, felen dyker dock upp fortfarande ungefär i denna ordning:
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 13:58
av HelectriC
Hertsh skrev:Tror de fallit i sär skriv nings fällan pga dålig över sättning från ett annat språk som skriver i sär sina ord.
Kul blir det o beroende när inre språk polisen kommer fram!
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 14:01
av Aanuka
Off Grid Byggaren skrev:
Appen har krånglat från början, fick bilen i maj. Då jag har 2-3 kundbesök per dag, och nu i nollgradigt är det skönt att kunna slå på värmen 10 minuter innan avresa.
Cirka 25-30% av de tillfällen jag använt appen har det inte funkat. Audis server kan inte få kontakt med bilen kommer upp som felmeddelande.
Värre är nu att min e-tron efter 900 i övrigt problemfria fel fått massa konstiga felmeddelanden.
Det verkar triggas av att jag trycker på bromsen, började i onsdags på hemväg. Ett hjul satt löst var ett av många felmeddelanden, stannande direkt och kollade alla hjul. Det finns ju däcktjuvar som kan förbereda stölder, men alla hjul satt fast. Då jag nästan var hemma körde jag sista sträckan sakta och kollade med ett fälgkors att bultarna var riktigt dragna.
Torsdagen var jag på tjänsteresa 15 mil, hoppades på att det skulle vara något tillfälligt.
Men det kom samma fel 4 gånger på hemvägen, och avslutas varje gång med att bilen går över till nödläge med 2-hjulsdrift. Ett litet ryck känns när den slår av ena motorn men i övrigt gick det bra att fortsätta köra manuellt. Försvann även efter en omstart.
Ringde (!) Audiverkstaden som ligger nära mig och fick en akuttid direkt på fredag morgon 07:00
E-tron specialisten kunde läsa ut alla felmeddelanden och nollställde bilen. Audi har precis släppts en omfattande uppgradering till E-tron med både mjukvara och några kopplingstycken och sensorer som ska bytas ut.
Jag fick tid på onsdag nästa vecka för dessa åtgärder och hoppas det hjälper. Har även kommit en uppgradering för de som har digitala speglar.
Teknikern tyckte jag kan köra vidare så länge, felen dyker dock upp fortfarande ungefär i denna ordning:
Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!
Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 14:12
av Nilp
Är det någon som vet om Etron kan systemuppdatera OTA eller måste man in på verkstad?
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 14:14
av Fredrik j
Leo skrev:Säkraste platsen i en bil generellt är mittplatsen bak. Helt enkelt för att man har mest plåt och deformationszoner omkring sig där.
Om mittplatsen har försträckare och kraftbegränsare och inga kompromisser i bältessetupen
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 14:22
av Off Grid Byggaren
Tråkigt med så mycket fel som poppar upp!
Du råkar inte veta när denna uppdatering kom, vad den innehöll? Det har ryktas om en BMS uppdatering, frågan är om det kommer i denna?
Har leverans av min bokad till den 2e december, får nog plinga till och se till att ÅF ser över allting innan dess.
Uppdateringen kom tydligen under förra veckan. Var en rätt lång lista med kryptiska benämningar, vet inte vad som igår.
Det går inte att uppdatera OTA på detta i nuläget, endast GPS-kartorna och multimedia verkar ha den funktionen.
Re: Audi e-tron
Postat: 16 nov 2019 16:01
av mati
Leo skrev:
Jobbat med ”utlandstyskar” stationerade i Sverige som efter ganska få månader snart börjar svära åt de tröga/dumma tyskarna ”hemma” som inte begriper bättre, inte vill/kan/förstår osv.

Jag är ju själv en sådan utlandstysk och jag känner väl igen detta. Visserligen har jag alltid vetat att Tyskland på ett märkligt sätt är extremt konservativt och att man är vansinnigt rädd för allt som är nytt, men med lite distans blir detta bara ännu tydligare. Varje gång vi åker ner blir jag på ett eller annat sätt förbannad över deras "efterblivenhet". Ibland tror man bara inte att det är sant. Saker som är sjäkvklara för oss existerar inte där. Det är också därför jag tror att elbilar inte kommer bli en vanlig syn på tyska vägar på många många år. Tyskarnas överdrivna rädsla för ny teknik och oviljan att släppa det gamla kommer vara den största bromsklossen.