Sida 131 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 15:50
av Geni87
Kulingen skrev:Geni87 skrev:HerrNilsson skrev:
Det är det som är så larvigt att vissa sitter och ojar sig över utvinningen av kobolt eller litium. -Ojojoj det här med batterier verkar ju inte vara så bra ändå. Och så bortser man totalt från 100 år av oljeutsläpp, explosioner, fracking och andra vedervärdiga metoder och händelser som hör oljeindustrin till.
Fast att relativisera är fel väg att gå. Det finns stora problem och orosmoment med utvinningen av material till batterier, det är ett faktum. Och en liknande arbetsplatsolycka som den i artikeln hade lika gärna kunnat ske vid en cistern som lagrar elektrolyt till batterier. Men förmodligen hade den skett i Asien, eftersom det är där majoriteten av sån produktion sker i nuläget - och vi hade därför inte hört ett knyst om den olyckan.
Lägg till oljetankers som gått förlorat, oljeriggar som har havererat, oljeborrningar som går fel mm
Jag säger inte att oljeindustrin inte är värre, jag säger bara att en väldigt typisk och olycklig reaktion är att relativisera.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 16:28
av vigge50
Izabelle Back från Stockholm jobbar numera med kyl- och värmesystemet för Model 3.
https://www.nyteknik.se/ingenjorskarria ... la-6906064
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 17:50
av Niklas Z
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 17:59
av Geni87
Märkligt uttalande när man ser till hur Sydkoreanska underleverantörer positionerar sig när det gäller elektriska drivlinor, tillverkarna där borta bör ju ha goda förutsättningar till att fortsätta frodas.
Jag tror snarare att hotet mot jobben i den Sydkoreanska bilindustrin är detsamma som bilindustrin i västvärlden har gått igenom tidigare, med effektiviseringar i takt med att lönerna stiger. Samma sak har hänt i Japan och samma sak kommer hända i Kina på sikt. Lönerna till kvalificerade industriarbetare stiger extremt snabbt i Kina.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 20:21
av Niklas Z
Ja, det tror jag också är den viktiga faktorn.
Dock kan den tanken som uttrycktes i artikeln vara en förklaring till att varför många företag är så tröga med övergången till elbilar.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 20:42
av Laban
Geni87 skrev:
Märkligt uttalande när man ser till hur Sydkoreanska underleverantörer positionerar sig när det gäller elektriska drivlinor, tillverkarna där borta bör ju ha goda förutsättningar till att fortsätta frodas.
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... ity-872930
The German Automobile Association and Ifo Institute estimate that more than 600,000 of today’s 800,000 auto industry jobs would be directly or indirectly threatened by the end of combustion engines.
Artikeln nämner att andra jobb eventuellt skapas i samband med elektrifiering av bilismen, men frågan är väl i så fall vilken typ av jobb det här.
http://www.spiegel.de/international/bus ... 23436.html
The coolest car in this market segment right now is the U.S.-built Tesla. And when a factory worker at Daimler or Volkswagen actually does get the chance to assemble one of the few electric cars on offer here, its core component, the battery, is usually manufactured in China or Japan.
If the situation remains as it is today, up to 40 percent of the supply chain value will be developed and produced outside the country in the future. "That can't be the aim of German carmakers," Chancellery Chief of Staff Peter Altmaier, whose position is cabinet level in Merkel's government, offers critically.
Tror nog att det kommer ha en stor påverkan på arbetsstyrkan på VW, Toyota, Hyundai mfl. Därav att man också vill hålla nere utvecklingshastigheten i den mån det går.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 20:52
av Kulingen
Niklas Z skrev:Ja, det tror jag också är den viktiga faktorn.
Dock kan den tanken som uttrycktes i artikeln vara en förklaring till att varför många företag är så tröga med övergången till elbilar.
Varför alla biltillverkare inte har skyndat på mera än vad det har gjort beror på att de hela tiden har sett Tesla som en biltillverkare som aldrig kommer att lyckas med deras lek.
Dessutom vet inte 60% av folket vad en elbil är pga deras fördomar och föredrar sin fosilbil som enligt dessa är drömmen till frihet och fungerar flera gånger bättre än den bästa elbilen. 30% vill ha elbil men vågar ej köpa pga vad ska granna tro. De resterande 10% har köpt eller är på g att köpa elbilar.
Nu kommer vi tillbaka till biltillverkare som har börjat vakna upp 10 min innan midnatt, de vet att de gjort fel men vill aldrig erkänna detta och de tar till alla medel som går för att fortsätta tillverka fosilare.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 21:32
av nek0
Kulingen skrev:Niklas Z skrev:Ja, det tror jag också är den viktiga faktorn.
Dock kan den tanken som uttrycktes i artikeln vara en förklaring till att varför många företag är så tröga med övergången till elbilar.
Varför alla biltillverkare inte har skyndat på mera än vad det har gjort beror på att de hela tiden har sett Tesla som en biltillverkare som aldrig kommer att lyckas med deras lek.
Dessutom vet inte 60% av folket vad en elbil är pga deras fördomar och föredrar sin fosilbil som enligt dessa är drömmen till frihet och fungerar flera gånger bättre än den bästa elbilen. 30% vill ha elbil men vågar ej köpa pga vad ska granna tro. De resterande 10% har köpt eller är på g att köpa elbilar.
Nu kommer vi tillbaka till biltillverkare som har börjat vakna upp 10 min innan midnatt, de vet att de gjort fel men vill aldrig erkänna detta och de tar till alla medel som går för att fortsätta tillverka fosilare.
Ingen dragkrok. ingen smidig laddning,kort räckvidd och flera gånger högre pris kan inte kallas fördomar.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 21:40
av Svenssons
nek0 skrev:
Ingen dragkrok. ingen smidig laddning,kort räckvidd och flera gånger högre pris kan inte kallas fördomar.
Model X har dragkrok, har smidig laddning och inte kort räckvidd. Priset är visserligen högt men fortfarande mindre än dubbla priset mot jämförbara bilar plus att det är mycket billigare i drift så totalpriset är inte särskilt mycket högre. Finns flera elbilar som både är billiga i inköp och mycket lägre totalpris än avgasbilar:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11873
Man kan ju säga att avgasbilar saknar takbox, dragkrok, är jobbigare att tanka, dyrare att tanka, mycket sämre för miljön, är mycket mindre, väger mycket mer och har kortare räckvidd. Finns visserligen kanske inte en avgasbil som passar in på alla sakerna samtidigt men det kanske inte spelar någon roll...
Re: Artikel i media85
Postat: 26 mar 2018 21:41
av Kulingen
nek0 skrev:Kulingen skrev:Niklas Z skrev:Ja, det tror jag också är den viktiga faktorn.
Dock kan den tanken som uttrycktes i artikeln vara en förklaring till att varför många företag är så tröga med övergången till elbilar.
Varför alla biltillverkare inte har skyndat på mera än vad det har gjort beror på att de hela tiden har sett Tesla som en biltillverkare som aldrig kommer att lyckas med deras lek.
Dessutom vet inte 60% av folket vad en elbil är pga deras fördomar och föredrar sin fosilbil som enligt dessa är drömmen till frihet och fungerar flera gånger bättre än den bästa elbilen. 30% vill ha elbil men vågar ej köpa pga vad ska granna tro. De resterande 10% har köpt eller är på g att köpa elbilar.
Nu kommer vi tillbaka till biltillverkare som har börjat vakna upp 10 min innan midnatt, de vet att de gjort fel men vill aldrig erkänna detta och de tar till alla medel som går för att fortsätta tillverka fosilare.
Ingen dragkrok: Det vet man ju inte än
Ingen smidig laddning: Den är hur smidig som helst och det finns snabbladdare längs vägen.
Kort räckvidd: 35-40 mil är inte kort, små pauser gör så den räcker ännu längre
Flera gånger högre pris: Man kan få nya Nissan och Zoe för 285 tusen. Med 60 tusen i rabatt så blir den svårslagen med alla fosilare i totalkostnad.
Fördomar?: Ja en massa
Re: Artikel i media85
Postat: 26 mar 2018 21:52
av nek0
Kulingen skrev:nek0 skrev:Kulingen skrev:Niklas Z skrev:Ja, det tror jag också är den viktiga faktorn.
Dock kan den tanken som uttrycktes i artikeln vara en förklaring till att varför många företag är så tröga med övergången till elbilar.
Varför alla biltillverkare inte har skyndat på mera än vad det har gjort beror på att de hela tiden har sett Tesla som en biltillverkare som aldrig kommer att lyckas med deras lek.
Dessutom vet inte 60% av folket vad en elbil är pga deras fördomar och föredrar sin fosilbil som enligt dessa är drömmen till frihet och fungerar flera gånger bättre än den bästa elbilen. 30% vill ha elbil men vågar ej köpa pga vad ska granna tro. De resterande 10% har köpt eller är på g att köpa elbilar.
Nu kommer vi tillbaka till biltillverkare som har börjat vakna upp 10 min innan midnatt, de vet att de gjort fel men vill aldrig erkänna detta och de tar till alla medel som går för att fortsätta tillverka fosilare.
Ingen dragkrok: Det vet man ju inte än
Ingen smidig laddning: Den är hur smidig som helst och det finns snabbladdare längs vägen.
Kort räckvidd: 35-40 mil är inte kort, små pauser gör så den räcker ännu längre
Flera gånger högre pris: Man kan få nya Nissan och Zoe för 285 tusen. Med 60 tusen i rabatt så blir den svårslagen med alla fosilare i totalkostnad.
Fördomar?: Ja en massa
Leaf och Zoe har dragkrok?
Smidigt att ladda hmm ganska lång sladd från min lägenhet.
Snabbladda en Leaf några gånger på en dag och återkom med smidighets betyget
Räckvidden 35-40 mil .Leaf och Zoe??
Clio är alltid billigare än Zoe och Pulsar är alltid billigare än Leaf om man inte laddar med solceller och behåller bilen i 10 år.
Det är fakta. Sedan att elbilar är miljövänligare,tystare och att jag vill ha en det kan jag köpa

Man kan vrida hur man vill men det jag påtalade var verkligheten idag och inga fördomar
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 21:56
av Geni87
Laban skrev:Geni87 skrev:
Märkligt uttalande när man ser till hur Sydkoreanska underleverantörer positionerar sig när det gäller elektriska drivlinor, tillverkarna där borta bör ju ha goda förutsättningar till att fortsätta frodas.
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... ity-872930
The German Automobile Association and Ifo Institute estimate that more than 600,000 of today’s 800,000 auto industry jobs would be directly or indirectly threatened by the end of combustion engines.
Artikeln nämner att andra jobb eventuellt skapas i samband med elektrifiering av bilismen, men frågan är väl i så fall vilken typ av jobb det här.
http://www.spiegel.de/international/bus ... 23436.html
The coolest car in this market segment right now is the U.S.-built Tesla. And when a factory worker at Daimler or Volkswagen actually does get the chance to assemble one of the few electric cars on offer here, its core component, the battery, is usually manufactured in China or Japan.
If the situation remains as it is today, up to 40 percent of the supply chain value will be developed and produced outside the country in the future. "That can't be the aim of German carmakers," Chancellery Chief of Staff Peter Altmaier, whose position is cabinet level in Merkel's government, offers critically.
Tror nog att det kommer ha en stor påverkan på arbetsstyrkan på VW, Toyota, Hyundai mfl. Därav att man också vill hålla nere utvecklingshastigheten i den mån det går.
Jo absolut. Men här var det ju fråga om någon fackpamp hos biltillverkarna i Sydkorea. Och Sydkorea har en stor och växande underleverantörssektor inom elektriska drivlinor, så en del jobb kommer flytta dit om inte biltillverkarna själva vill investera.
De biltillverkare som inte investerar i egen utveckling och produktion av elektriska drivlinor kommer självklart förlora en stor del av förädlingsvärdet i bilen, och följdaktligen jobb. Just därför är det viktigt att det investeras i batteriprosuktion i Europa. Elmotorer och kraftelektronik är vi redan stora på, men när det gäller batterierna har vi en del att ta ikapp.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 21:59
av nek0
Svenssons skrev:nek0 skrev:
Ingen dragkrok. ingen smidig laddning,kort räckvidd och flera gånger högre pris kan inte kallas fördomar.
Model X har dragkrok, har smidig laddning och inte kort räckvidd. Priset är visserligen högt men fortfarande mindre än dubbla priset mot jämförbara bilar plus att det är mycket billigare i drift så totalpriset är inte särskilt mycket högre. Finns flera elbilar som både är billiga i inköp och mycket lägre totalpris än avgasbilar:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11873
Man kan ju säga att avgasbilar saknar takbox, dragkrok, är jobbigare att tanka, dyrare att tanka, mycket sämre för miljön, är mycket mindre, väger mycket mer och har kortare räckvidd. Finns visserligen kanske inte en avgasbil som passar in på alla sakerna samtidigt men det kanske inte spelar någon roll...
Fråga
Hur många olika bil märken finns det i världen ?
Svar
Det finns ca. 390 bilmärken, vissa mer kända än andra. Vissa märken är dessutom mer inriktade på något annat, men har någon gång gjort en bil av något slag. Av dessa 390 märken är det 15 stycken som har sitt ursprung från Sverige, där Volvo och SAAB är de mest kända märkena.
Merinfo.se - Svar på allt (8 år sedan)
Av de 390 märken är det bara ett som har elbil med dragkrok. Räkna hur många bilmodeller de här 390 tillverkar oj oj oj och du hittar en bilmodell och påstår att visst finns det bilar med dragkrok och Tesla kan spotta ut hur många Model X som helst på en kvart.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 22:20
av LarsL
Renault Kangoo och Nissan e-NV200 har dragkrok också. Men föredrar nog Model X.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 22:27
av nek0
LarsL skrev:Renault Kangoo och Nissan e-NV200 har dragkrok också. Men föredrar nog Model X.
Dragkroken hade min
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ractor.JPG också

Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 22:53
av Svenssons
LarsL skrev:Renault Kangoo och Nissan e-NV200 har dragkrok också. Men föredrar nog Model X.
Jaguar IPace finns också. Fler kommer. Klart det finns också de som bara ser negativt på allt och klumpar ihop alla dessa negativa saker till alla elbilar även ifall det nu finns allt fler olika bilar.
Re: Artikel i media
Postat: 26 mar 2018 23:01
av nek0
Svenssons skrev:LarsL skrev:Renault Kangoo och Nissan e-NV200 har dragkrok också. Men föredrar nog Model X.
Jaguar IPace finns också. Fler kommer. Klart det finns också de som bara ser negativt på allt och klumpar ihop alla dessa negativa saker till alla elbilar även ifall det nu finns allt fler olika bilar.
Var finns den? Du menar den komer om 6 månader?
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 04:42
av Pontus
Bra då vet jag vem jag ska prata med angående värmen i model 3 batterier. Värmningen kunde vara bättre.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 05:59
av Jerker
Pontus skrev:
Bra då vet jag vem jag ska prata med angående värmen i model 3 batterier. Värmningen kunde vara bättre.
Hm... låter inte bra...
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 08:34
av Laban
Geni87 skrev:
Jo absolut. Men här var det ju fråga om någon fackpamp hos biltillverkarna i Sydkorea. Och Sydkorea har en stor och växande underleverantörssektor inom elektriska drivlinor, så en del jobb kommer flytta dit om inte biltillverkarna själva vill investera.
Frågan är väl hur många jobb det rör sig om. Jag tror inte att den tyska industrins farhågor är tagna ur luften och stämmer deras siffror så är det ett riktigt stålbad för biltillverkarna. De närmsta 5-10 åren kommer att bli intressanta.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 08:56
av Geni87
Laban skrev:Geni87 skrev:
Jo absolut. Men här var det ju fråga om någon fackpamp hos biltillverkarna i Sydkorea. Och Sydkorea har en stor och växande underleverantörssektor inom elektriska drivlinor, så en del jobb kommer flytta dit om inte biltillverkarna själva vill investera.
Frågan är väl hur många jobb det rör sig om. Jag tror inte att den tyska industrins farhågor är tagna ur luften och stämmer deras siffror så är det ett riktigt stålbad för biltillverkarna. De närmsta 5-10 åren kommer att bli intressanta.
Många jobb, såklart. Tar man Gigafactory 1 så har Tesla tidigare sagt runt 6000 anställda vid full produktion (35 GWh), oklart hur många av dem som är anställda av Panasonic respektive Tesla då, men om man ser till totalen som krävs. Den produktionen räcker för ca 500k elbilar, tar man då VW's årsproduktion på ca 10 miljoner och förutsätter att alla ska bli eldrivna bör det ju krävas ca 100k pers för batterierna - bara till VW's produktion. Sen har vi ju elmaskiner och kraftelektronik också.
Farhågorna är som sagt ifall denna produktion sker i något annat land. Men batterier är så stora och tunga komponenter så de lär behöva tillverkas nära respektive bilfabrik när volymerna blir höga. Kineserna har massiv statlig uppbackning och subventioner så vi i väst behöver bli mer aktiva på området för att inte gå miste om alla jobb och inkomster, de kommer inte komma till oss gratis.
Sen finns det ju skrattretande fel i några av artiklarna du länkar till:
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... ity-872930
"While an electric car consists of some 200 parts, there are more than 1,000 parts in gasoline or diesel vehicles."
Seriöst? Vad har de rökt, och hur räknar de?
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 10:17
av chaffis75
Tydligen har inte marknaden förstått att diesel är ute... visst detta är jämfört med för ett år sedan men ändå...
https://www.sydsvenskan.se/2018-03-27/o ... ter-diesel
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 10:28
av Geni87
Jo andelen dieselbilar av nyförsäljningen i Europa sjunker faktiskt.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 10:58
av Laban
Geni87 skrev:
Många jobb, såklart. Tar man Gigafactory 1 så har Tesla tidigare sagt runt 6000 anställda vid full produktion (35 GWh), oklart hur många av dem som är anställda av Panasonic respektive Tesla då, men om man ser till totalen som krävs. Den produktionen räcker för ca 500k elbilar, tar man då VW's årsproduktion på ca 10 miljoner och förutsätter att alla ska bli eldrivna bör det ju krävas ca 100k pers för batterierna - bara till VW's produktion. Sen har vi ju elmaskiner och kraftelektronik också.
Man har höjt dessa siffror rätt rejält sedan introduktionen , nu säger man 100-150 GWh vid full produktion:
https://insideevs.com/elon-musk-says-gi ... -annually/
Hur många anställda som krävs i det läget är inte klart men min personliga gissning är att det kommer bli långt mycket mindre än 100k/35 GWh.
Re: Artikel i media
Postat: 27 mar 2018 12:23
av Svenssons
Geni87 skrev:
Sen finns det ju skrattretande fel i några av artiklarna du länkar till:
https://global.handelsblatt.com/mobilit ... ity-872930
"While an electric car consists of some 200 parts, there are more than 1,000 parts in gasoline or diesel vehicles."
Seriöst? Vad har de rökt, och hur räknar de?
Måste vara delar i motorerna (engine Vs motor) de tänker på eller? Finns väl motorer dock med mer än 10 000 delar.