Gustafsson skrev:Hur säljer ni era gamla bilar? Tesla bjuder ett riktigt skambud, långt under utgångsbuden på KVD. Riddermark vill inte köpa en bil med 15100 på mätaren, trots mycket bra skick. Fordonsbolaget har för många Teslor vad jag förstod i en tidigare tråd.
Funderar åter på att behålla den gamla och låta milen rulla. Kan inte riktigt förmå mig att ha två bilar. Kan konstatera att tillvalet FSD inte ökar inbytespriset. Har dock ett bra pris på den nya, så nu blev beslutsångesten akut.
Min förra MS90D köpte jag från Tesla 2019 med 14997 mil på mätaren. När jag sedan ville använda den för inbyte i slutet av 2020 och den gått nära 18k mil så fick jag svaret att Tesla inte tog in bilar över 15k mil. Ändå fick jag till slut ett bud av Tesla, men det var lågt. Sålde då istället via Fordonsbolaget. Men det var länge sedan nu.
Min nuvarande inbytesbil, en MSP -21 med snart 7000 mil på mätaren säljer jag via Tesla. Om det nu blir av, vill säga. Har ju varken leveransdatum eller VIN på Plaid och inbytespriset kan de ju inte hålla hur länge som helst, Klausulen att inbytet är giltigt en månad har dock försvunnit från sidan som visar bekräftelsen.
Jag har i mitt tycke fått ett ok inbytespris. Värdetappet är ca 13k/månad. Andra tycker nog att det är brutalt men jag är nöjd. Jag hade räknat med 20k/månad för att vara på den säkra sidan, vilket motsvarar mitt månadssparande med syftet att lösa ut bilen ifall den dagen kommer.
Bottom line är att MS över 15k mil verkar ha passerat någon slags magisk gräns. Vilket jag egentligen tycker är märkligt. Men antar att det är en kombination av tillgång, efterfrågan + psykologi att 15k mil anses som långt. Strax därefter så börjar ju vissa saker på S att krångla men byter man bara dom kontinuerligt så har man en evighetsmaskin.