Är det inte ett "vanligt" sätt att slippa nag att ha något tungt vid sidan av ratten?
- om så var fallet skulle väl det kunnat trigga rattvrid om det blev för mycket?
Mycket intressant rapport och jag skulle gärna vilja testa vilka tillstånd det hoppar mellan beroende på vad man gör
Här är en som påstår sig testat och fått samma beteende, dvs vrider man ratten så går den från active -> unavailable, inte till aborted. Aborted verkar efter googling vara om den själv kopplar ifrån?
Sen kan jag tycka att det är svårt att avskriva det faktum att det är ett tydligt pålagt moment till vänster i ratten under i stort sett hela svängen. Vilket skulle stämma väldigt bra med att autopiloten slås av som ett resultat av manuell styrning varpå bilen girar kraftigt åt vänster med avstängd autopilot, precis som det framgår av graferna i rapporten. Enligt Google så har föraren minnesluckor och minns inte vad som hände, dvs han kan ha sträckt sig efter nått i baksätet och ha kommit åt ratten, han kan ha svimmat, eller vadsomhelst. Såklart bara spekulationer med ett visst mått av önsketänkande, men inte omöjligt.
Jag håller med dig om att det givetvis inte kan uteslutas att det är någon form av (avsiktlig eller oavsiktlig) rörelse på ratten som orsakar att systemet slås av. Den enda som är säkert att kombinationen av människa + system = bil i träd. I slutändan är det ju solklart så att det här är ett L2 och människan i förarsätet är alltid ansvarig för utfallet.
Det är väldigt svårt att designa system som är idiotsäkra där dels människan är passiv hela tiden, men ska samtidigt vara ytterst ansvarig och kunna ta kontrollen. Det blir sällan lyckat som en konsumentprodukt. Bilen kanske gör något oväntat som är någonstans på skalan jättebra-jättedåligt och människan får panik, tycker det är fel eller bara oavsiktligt kommer åt ratten.
Gör man för lätt att ta över (för lite motstånd) blir det lätt oavsiktligt med ett knä. Gör man det för svårt med ratten (för mycket motstånd) så tappar människan lätt kontrollen över bilen (man tar i för mycket i panik). Gör man det bara med bromspedal så kommer folk att inte kunna ta över när de får panik.
Det är även därför de flesta system har sk "kooperativ styrning". Dvs bilen bråkar inte med dig utan du kan hela tiden styra (t ex byta fil) utan att slå av stödsystemet. När du genomfört filbytet tar systemet över igen. Det blir sällan "mode-confusion" i ett sådant system.
Detta interaktionsproblem och det som kallas "automation complacency" är huvudanledningarna till att Waymo tidigt valde att inte göra ett "high-automation" förarstöd utan att gå direkt till L4. Waymo är alltid ansvariga. Människan i bilen har alltid rollen passagerare och kan inte, och förväntas inte "ta över".
Försöker man dra i ratten i en Waymo från passagerarplatsen så kommer bilen att varna och fortsätter man kommer bilen att sedan stanna vid sidan av vägen. Det ska bli intressant att se om något försöker någon liknande i en Tesla i framtiden.
Det ska bli spännande att se hur den här sagan slutar och hur de kommande kapitlen kommer att se ut både för Teslas eventuella taxi-verksamhet och för de konsumentägda bilar man sålt med olika HW-konfigurationer med löfte om att bilar har "all hårdvara nödvändig för full self driving", om Tesla bevisligen har vissa bilar som har det. Något annat än den senaste HW (vad nu det blir) som just nu är HW4 med front bumper cam tror jag aldrig blir aktuellt i vart fall.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 01 jun 2025 09:33
av Range Anxiety
Bra genomgång av som förmodligen hände.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 01 jun 2025 20:34
av Dinsdale
Det hade varit intressant att veta om FSD i USA har betydligt lägre lagg än autopiloten har här i Sverige. Jag upplever att det tar en sekund innan bilen reagerar på plötsligt uppkommande händelser, tex en hastig inbromsning av bilen framför eller (det vanligaste) att bilen bromsar till sekunden efter att man mött en lastbil på landsväg eller en bil i motsatt körriktning som svängt vänster precis passerat över egna filen med gott om tid tillgodo.
Är det lika lång eftersläpning med FSD eller har de fått ner reaktionstiden? Nån som vet?
Det här är väl nåt som är enkelt att bevisa för tesla och pumpa lite aktiekurs... Banor och tider finns överallt
Bmw körde förövrigt förarlöst för många år sen på ringen (letar källa)
Det där måste väl ändå vara ren BS, rejält också, även för att vara Elon
FSD kan väl rimligen inte ha någon som helst träning för de egenskaper som krävs för bankörning på elitnivå som kurvtagning, linjeval etc ?
/fth
Du menar att det finns tweets från Elon om FSD som är sanna?
Finns events emellanåt som Elon kan gå med i, när det klarar tunnlarna i Las Vegas…
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 jun 2025 20:36
av Fredrik j
Då behöver man ju inte ens vara med på banträffar. Bara skicka bilen och sen kolla filmen.
Vad är poängen? Det blir ju som att ställa upp i sim-VM med en radiostyrd gummidocka.
Då behöver man ju inte ens vara med på banträffar. Bara skicka bilen och sen kolla filmen.
Vad är poängen? Det blir ju som att ställa upp i sim-VM med en radiostyrd gummidocka.
Poängen är att vara den som bäst ställer in sin bil för körningen och har bäst strategi överlag, samt bäst mjukvara.
Vad är hela iden med Självkörning, då kan man ju lika gärna ta tåget
Då behöver man ju inte ens vara med på banträffar. Bara skicka bilen och sen kolla filmen.
Vad är poängen? Det blir ju som att ställa upp i sim-VM med en radiostyrd gummidocka.
Poängen är att vara den som bäst ställer in sin bil för körningen och har bäst strategi överlag, samt bäst mjukvara.
Vad är hela iden med Självkörning, då kan man ju lika gärna ta tåget
Är det tänkt att någon ska åka med runt varven? Ja, det påminner ju om att åka tåg.
Men ska man tävla i programmering kan man ju stå vid sidan om.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 17 jun 2025 09:23
av Gustafsson
Kommer fram lite mer (för mig iaf). Om vilka data som Tesla använder för att promota FSD.
Om inte annat så får jag bekräftat vad jag länge trott, nämligen att systemets säkerhet måste värderas vetenskapligt och inte baseras på tillverkardata, vars kvalitet inte motsvarar rimliga krav för att dra de slutsatser Tesla vill att vi ska dra (och pynta nästan 80 lakan för).
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 17 jun 2025 10:56
av Magre
Bra sammanfattning. Är det inte lite märkligt att "bulls" nu helt plötsligt tror att detta ska skala smärtfritt när historien säger något annat?
Videon visar tydligt att bilen bromsar i samma sekund dockan dras in framför den. Fast med 5 meters marginal har den ingen chans att stanna i tid. Går inte att trotsa fysikens lagar, typ. Skulle inte gått bättre med en mänsklig förare heller.
Däremot borde bilen ha sänkt farten innan, och passerat skolbussen med lägre fart just för att hinna stanna.
Och framför allt stannat kvar och inte fortsatt färden.
Autonoma bilar har problem med att inse när de har råkat ut för en olycka och ska stanna. Som när Cruise körde på en gångtrafikant i San Francisco och släpat med henne under bilen i 6 meter.
Videon visar tydligt att bilen bromsar i samma sekund dockan dras in framför den. Fast med 5 meters marginal har den ingen chans att stanna i tid. Går inte att trotsa fysikens lagar, typ. Skulle inte gått bättre med en mänsklig förare heller.
Däremot borde bilen ha sänkt farten innan, och passerat skolbussen med lägre fart just för att hinna stanna.
Och framför allt stannat kvar och inte fortsatt färden.
Autonoma bilar har problem med att inse när de har råkat ut för en olycka och ska stanna. Som när Cruise körde på en gångtrafikant i San Francisco och släpat med henne under bilen i 6 meter.
Var det inte den händelsen som blev slutet för Cruise?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 17 jun 2025 16:51
av TiborBlomhall
Tesla i Sverige har ansökt om att få testa sin självkörande mjukvara FSD Beta i Stockholm. Nu meddelar Stockholm stad i ett brev till Tesla att man avslår ansökan. Man uppger bland annat att staden för närvarande har fullt upp med ”andra pågående innovationstester”.
Videon visar tydligt att bilen bromsar i samma sekund dockan dras in framför den. Fast med 5 meters marginal har den ingen chans att stanna i tid. Går inte att trotsa fysikens lagar, typ. Skulle inte gått bättre med en mänsklig förare heller.
Däremot borde bilen ha sänkt farten innan, och passerat skolbussen med lägre fart just för att hinna stanna.
Och framför allt stannat kvar och inte fortsatt färden.
Autonoma bilar har problem med att inse när de har råkat ut för en olycka och ska stanna. Som när Cruise körde på en gångtrafikant i San Francisco och släpat med henne under bilen i 6 meter.
Det är helt förbjudet att passera skolbussen när stoppskylten är utfälld. Gäller i bägge riktningar i Texas där detta genomfördes.
Tesla i Sverige har ansökt om att få testa sin självkörande mjukvara FSD Beta i Stockholm. Nu meddelar Stockholm stad i ett brev till Tesla att man avslår ansökan. Man uppger bland annat att staden för närvarande har fullt upp med ”andra pågående innovationstester”.
Tesla i Sverige har ansökt om att få testa sin självkörande mjukvara FSD Beta i Stockholm. Nu meddelar Stockholm stad i ett brev till Tesla att man avslår ansökan. Man uppger bland annat att staden för närvarande har fullt upp med ”andra pågående innovationstester”.
Tesla i Sverige har ansökt om att få testa sin självkörande mjukvara FSD Beta i Stockholm. Nu meddelar Stockholm stad i ett brev till Tesla att man avslår ansökan. Man uppger bland annat att staden för närvarande har fullt upp med ”andra pågående innovationstester”.