Nu har jag snabbt läst igenom den fantastiska rapporten du länkade till.pefreli skrev:Referensramar och tyckande?[JM] skrev:En del väljer att tro på det som står i skrift. En del väljer att granska datat själva för att se om det som målas upp är rimligt.pefreli skrev:@JM[JM] skrev:Peter Andersson skrev:Hur får vi el i Sverige den 1 januari när det är vindstilla och minus 30 grader?
1. Vattenkraftens toppeffekt går med ganska enkla medel att höja med 25%. Dels genom den modernisering av befintliga turbiner som redan sker, dels genom förändrade vattendomar de få dagar som detta behov uppstår.
Finns beskrivet i en rapport från Skellefteå kraft.
2 Alla fjärrvärmeverk byggs ut med att även kunna producera el.
Mycket smidigt att på årets kallaste dag kunna maximera värme och elproduktionen. Här finns det möjlighet att producera rejält med el. För sopor och biobränslen är inte svåra att lagra och el/ värmeproduktionen är lätt att styra efter behov.
Dock blir antalet kWh producerade på årsbasis inte nödvändigtvis så mycket större.
3. Mine Storage eller Liquid Air är billiga och miljövänliga sätt att lagra el. Som kan placeras hyfsat nära slutkund.
4. V2G är ju ett ytterligare sätt att för en billig peng lagra el.
5. Idag använder vi ju import som ett sätt att jämna ut elproduktionen. Norge har en toppeffekt på sin vattenkraft som är ungefär dubbelt så hög som den svenska.
6. Biogaskraftverk kan ju vara en sista säkerhet om annan elproduktion havererar.
Trenden är ju att de traditionella elbolagen mera blir en backup.
Företagen köper ju el på 10-årsavtal med vindkraftsbolagen.
Villaägarna har ju solceller och ett hemmabatteri plus V2G.
Och kan i princip vara off grid 8 månader per år.
Och att kunna flytta en last 12 timmar är helt avgörande.
Tänk på att en 16A huvudsäkring kan i teorin överföra 264 kWh per dygn.
I teorin kan ju villaägaren förbruka upp till 132 kWh på natten, lagra och sen använda den på dagen.
Kan tänka mig en höjning av toppeffekten av vattenkraften från 16.000 MW till ca 20.000 MW.
Årets kallaste dag är väl behovet ca 20.000MW på natten och ca 25.000MW på dagen.
Ser inga som helst tekniska problem med att klara elförsörjningen utan kärnkraft.
Edit:
Pratade med en vätgasvurmare. Han sa att vätgasproduktion är ett bra sätt att lagra el när det är låga elpriser.
Och att man kan använda vätgasen för värme/elproduktion vid behov så man får hyfsad verkningsgrad. Perfekt vid årets kallaste dag.
Grejen är tydligen att EU vill satsa rejält på vätgas.
Så vill man bygga vätgasproduktion så får man enkelt finansiering av EU.
Bygger vi väldigt mycket vindkraft, då är det ju smidigt att kunna producera vätgas när det blåser mycket, för att kunna ta hand om all el.
Och det behövs mycket vätgas för att ersätta det smutsiga bruna vätgasen som industrin idag använder.
För den vätgas som används idag är till ca 99% smutsig brun vätgas.
Folk i allmänhet tror ju att vätgasen är så ren, men vet inte att den idag produceras mycket billigt med en mycket smutsig process.
Massor med ideer.
Låt oss se en kalkyl istället.
Problemet med denna tråd, i mina ögon, är att det är en massa snack. Ingen substans. Ingen som räknar på konsekvenserna av de lösningar man förespråkar.
En direkt tankevurpa jag kan se är ditt resonemang om 16A huvudsäkring.
Lokala elbolagen vill införa effekttariffer så att vi ska ha en jämn förbrukning hela dagen.
Du förespråkar att maxa säkringen på natten när elen är billig. Dvs två direkt motsatta lösningar.
Elen är inte billig 12 timmar. Den är billig ca 4-6 timmar per natt. Försök ladda 2 elbilar samt hushållsel för ca 100kWh på de 4-6 timmar på natten då elen är "billig".
Mitt problem under förra veckans kyla var att lyckas ladda båda bilarna, Att kämma in hela husets förbrkning under samma tidsförlopp. Lycka till med det.
Detta är ett kombinerat svar på ovan samt tidigare inlägg från dig där du skrev ”din tur”.
Du vill gärna backa upp dina påståenden med ”kalkyler” och du hävdar att ”Problemet med denna tråd är att ingen räknar på konsekvenserna av de förslag man förespråkar”
Problemet är det rakt motsatta.
Att på något sätt tro att man i 20 meningar på ett forum kan räkna sig fram till hur det svenska elsystemet bör se ut i framtiden är naivt, i bästa fall.
Det man borde göra är att istället LYSSNA på forskarna som vigt sitt liv åt att studera dessa frågor.
Ett exempel, kopplat till ditt tidigare påstående om leveranssäkerhet mm är bifogad rapport. Signerad de ledande forskarna/professorerna från våra främsta lärosäten (KTH/Chalmers/LTH)
http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Varsågod JM, nu är det din tur. Men ska du ifrågasätta rapporten från våra tre främsta lärosäten så undanber jag mig några hemmasnickrade ”beräkningar”.
Ge mig något med relevans, backat av relevanta forskare.
Du och jag har nog olika referensramar och eftersom den enkla kalkylen jag visade tidigare som är baserad på information direkt från SVk, energimyndigheten med fler inte inte var tillräckligt flashig för din smak så kan vi nog bara konstatera att vi tycker/tror olika.
Mina referensramar är de ledande forskarna från de ledande universiteten och högskolorna.
Vilka referensramar har du?
Nu ska du få en uppgift.
I kapitel 7 så tar man upp frågan "vad gör man när det inte blåser"
Var i hela det kapitlet finns det en enda kalkyl som visar hur det ska gå till? Dom är ju ändå enl dig ledande forskare och har koll på detta.
Så vitt jag kan se så finns det presis som du tog upp en tidigare en massa "ideer"
Dom refererr tyvärr till en rapport "Svenska Kraftnät, ”Långsiktig Marknadsanalys - Långsiktsscenarier för elsystemets utveckling
fram till år 2040,” som tyvärr inte verkar finnas tillgänglig längre vilket gör det svårt att granska.
Edit:
google vill iaf inte spotta ur sig en vettig länk
Edit2:
Flertalet av idderna skyfflar ju dessutom över kostnaden/ansvaret på oss konsumenter