Sida 131 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 aug 2020 21:17
av helix
Nu börjar Ionity rulla ut Plug & Charge och Taycan blir först ut!

https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 aug 2020 21:34
av Zalman3
helix skrev:
Nu börjar Ionity rulla ut Plug & Charge och Taycan blir först ut!

https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs

viewtopic.php?f=27&t=22094&p=449185&hil ... ge#p449185

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 26 aug 2020 23:07
av micke_r
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
F05B5E67-B1FF-418D-854B-2977F68E20AB.jpeg
Skriv tanke- så bör den hitta. Det är ngt tyskt ord efter strecket.
Tror appen heter TankÉ? Bild
BildBild

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 08 sep 2020 11:09
av taliz


Snyggt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 sep 2020 22:07
av helix
Nu händer det saker! Audi har sänkt priset rejält för laddning på Ionity i Norge. Priset är numera 1.85kr/kWh om man har Audis abonnemang. Kan hoppas Audi Sverige följer efter i samma spår! :)
119164826_10158812354463454_3638856578161508667_n.jpg

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 06:39
av chaffis75
helix skrev:
Nu händer det saker! Audi har sänkt priset rejält för laddning på Ionity i Norge. Priset är numera 1.85kr/kWh om man har Audis abonnemang. Kan hoppas Audi Sverige följer efter i samma spår! :)
119164826_10158812354463454_3638856578161508667_n.jpg
De kan bli avgörande för framtiden, de är en väldigt symboliskt viktig kostnad som man vill ska vara låg. Låt oss hoppas de blir så I hela Europa så tar man bort/närmar sig de som kanske är största fördelen med tesla, åtminstone i mina ögon.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 06:48
av Zalman3
Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 06:49
av mati
Det var ingen liten prissänkning det. Det går ju uppenbarligen utan att varken Ionity eller Audi går i konken för det. Konstigt bara att det enbart är för Norge. Hittills har priserna varit enhetliga för den som har ett abonnemang.
Hur menar de egentligen? Gäller detta enbart norrmän som nu laddar billigt överallt hos ionity, eller gäller det alla Audi-kunder som laddar i Norge, eller bara norska Audi-kunder som laddar i Norge? Lätt förvirrande.

Edit, nu såg jag att det inte gäller utomlands. Men frågan kvarstår, gäller det för alla Audisar som laddar i Norge, eller måste det vara en norsk Audi?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 06:51
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.

Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 07:20
av Zalman3
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.

Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.
Alla? tyskar är ju med i Ionity och Kia/Hyundai.
Tesla kör ju eget.

Men alla andra riskerar bli ju bli iskalla om man inte kan ladda snabbt, smidigt och till bra pris.

Volvo/Polestar måste bums gå med i Ionity så de kan ha samma låga laddpriset.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 07:29
av chaffis75
Zalman3 skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.

Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.
Alla? tyskar är ju med i Ionity och Kia/Hyundai.
Tesla kör ju eget.

Men alla andra riskerar bli ju bli iskalla om man inte kan ladda snabbt, smidigt och till bra pris.

Volvo/Polestar måste bums gå med i Ionity så de kan ha samma låga laddpriset.
Vill bara påpeka att jag skrev alla som är med i ionity så jo jag håller med dig de är inte bara polestar som står utanför. Om inte är en andra bil så blir de en ganska stor markering i protokollet när man väljer bil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 07:50
av Mickep
De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:07
av B99
Sänkning från 3.20 till 1.85 är väl inte en jättesänkning?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:12
av chaffis75
Mickep skrev:
De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)
Håller helt med dig, de borde internt göra en något åt de hållet och som du säger gärna minst 10 år..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:15
av mati
B99 skrev:
Sänkning från 3.20 till 1.85 är väl inte en jättesänkning?
Inte? Hade det istället varit en prisökning från 1,85 till 3,20 hade det varit en höjning med 73%. Och det hade nog betraktats som en jättehöjning.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:19
av fth
B99 skrev:
Sänkning från 3.20 till 1.85 är väl inte en jättesänkning?
42% får nog anses vara en rätt rejäl prissänkning ;)

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:32
av Svenssons
När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:33
av fth
Svenssons skrev:
När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Ionity var väl iofs tydliga med att detta var ett tidbegränsat introduktionserbjudande, och det var väl till stor del pga dom inte hade fått ordning på sin betalningslösning ännu?

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:36
av LarsL
80kr per session är inte rimligt så klart så det måste ju ändras. Och jag tycker de gjorde rätt som ändrade till kr/kWh. Men prisnivån är ju uppåt väggarna. Abonnemang och fortfarande dyrt känns ju också surt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 10:37
av Svenssons
fth skrev:
Svenssons skrev:
När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Ionity var väl iofs tydliga med att detta var ett tidbegränsat introduktionserbjudande, och det var väl till stor del pga dom inte hade fått ordning på sin betalningslösning ännu?

/fth
Själva priset ja men enkel prismodell trodde i alla fall jag skulle bestå. Nu verkar de dumpa allt som de sa från början. Ett virrvarr med olika priser beroende av många olika saker där man inte kan göra så mycket åt de flesta, ett pris som Vida överstiger avgasbränslepriser och inte alls den utbyggnad som basunerade ut från början.

Edit:
Från Ionity när priset sattes:
PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
De vill visst inte längre att man ska komma ut på vägen längre...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 11:31
av mati
Svenssons skrev:
När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 11:48
av M3apan
mati skrev:
Svenssons skrev:
När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.
Ev foliering, storlek på fälgar samt procent på toning på rutorna MÅSTE vara med i ekvationen. Har du mer än 25% genomsläpp, ja då behöver du inte konsumera lika många bananer under en 10 årsperiod som ifall du inte har det. Beroende på ifall bananerna är köpta i nordvästra Norge, eller Prag.

Enkelt och självklart i min bok.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 11:50
av 12man
Mickep skrev:
De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)
Kopiera tesla mera

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 11 sep 2020 12:00
av mati
M3apan skrev:
mati skrev:
Svenssons skrev:
När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.
Ev foliering, storlek på fälgar samt procent på toning på rutorna MÅSTE vara med i ekvationen. Har du mer än 25% genomsläpp, ja då behöver du inte konsumera lika många bananer under en 10 årsperiod som ifall du inte har det. Beroende på ifall bananerna är köpta i nordvästra Norge, eller Prag.

Enkelt och självklart i min bok.
Antal stora apor i hushållet måste också spela roll. En stor schimpans äter fler bananer än en liten. Mina hundar gillar päron. Det borde ge en rabatt på 23.783665% hos Ionity söder om Gislaved, förutsatt att det är söndag i Norge och bilen är grön. Jag kan inte se att denna transparenta prissättning kan förbättras ytterligare.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 12 sep 2020 11:18
av KnightRider
Läste det här på FB:
Abbonemanget Plugsurfing Plus. €19/månad. Ger plötsligt en annan bild. €0,34/kWh. En månad i stöten, inget helårsabonnemang som hos IONITY. Gäller IONITY, Fastned och ett stort antal andra operatörer. Än så länge Tyskland, Nederländerna och Belgien. Får PS avtal i resten av Europa finns det en praktiskt användbar roaminglösning på plats. Bra.
Det låter ju som något för mati som besöker Tyskland ibland och iom att man bara behöver köpa abonnemanget per månad.