Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 aug 2020 21:17
Nu börjar Ionity rulla ut Plug & Charge och Taycan blir först ut!
https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs
https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs
helix skrev:Nu börjar Ionity rulla ut Plug & Charge och Taycan blir först ut!
https://www.tu.no/artikler/porsche-tayc ... wiwU6oo8cs
heldiggrisen skrev:Tror appen heter TankÉ?taliz skrev:Skriv tanke- så bör den hitta. Det är ngt tyskt ord efter strecket.
De kan bli avgörande för framtiden, de är en väldigt symboliskt viktig kostnad som man vill ska vara låg. Låt oss hoppas de blir så I hela Europa så tar man bort/närmar sig de som kanske är största fördelen med tesla, åtminstone i mina ögon.helix skrev:Nu händer det saker! Audi har sänkt priset rejält för laddning på Ionity i Norge. Priset är numera 1.85kr/kWh om man har Audis abonnemang. Kan hoppas Audi Sverige följer efter i samma spår!
Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.Zalman3 skrev:Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Alla? tyskar är ju med i Ionity och Kia/Hyundai.chaffis75 skrev:Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.Zalman3 skrev:Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.
Vill bara påpeka att jag skrev alla som är med i ionity så jo jag håller med dig de är inte bara polestar som står utanför. Om inte är en andra bil så blir de en ganska stor markering i protokollet när man väljer bil.Zalman3 skrev:Alla? tyskar är ju med i Ionity och Kia/Hyundai.chaffis75 skrev:Man kan ju hoppas de förstår en dag och köper in sig på något sätt. Om nu alla märken som är med i ionity sänker priset enligt denna modell så blir nackdelen tyvärr ännu större för polestar, väldigt synd I sådana fall.Zalman3 skrev:Men hur går det för Volvo/Polestar exempelvis?
Ska de betala 8,70 per kWh?
Men marknaden är ny och omogen, mycket lär hända I framtiden.
Tesla kör ju eget.
Men alla andra riskerar bli ju bli iskalla om man inte kan ladda snabbt, smidigt och till bra pris.
Volvo/Polestar måste bums gå med i Ionity så de kan ha samma låga laddpriset.
Håller helt med dig, de borde internt göra en något åt de hållet och som du säger gärna minst 10 år..Mickep skrev:De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)
Inte? Hade det istället varit en prisökning från 1,85 till 3,20 hade det varit en höjning med 73%. Och det hade nog betraktats som en jättehöjning.B99 skrev:Sänkning från 3.20 till 1.85 är väl inte en jättesänkning?
42% får nog anses vara en rätt rejäl prissänkningB99 skrev:Sänkning från 3.20 till 1.85 är väl inte en jättesänkning?
Ionity var väl iofs tydliga med att detta var ett tidbegränsat introduktionserbjudande, och det var väl till stor del pga dom inte hade fått ordning på sin betalningslösning ännu?Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Själva priset ja men enkel prismodell trodde i alla fall jag skulle bestå. Nu verkar de dumpa allt som de sa från början. Ett virrvarr med olika priser beroende av många olika saker där man inte kan göra så mycket åt de flesta, ett pris som Vida överstiger avgasbränslepriser och inte alls den utbyggnad som basunerade ut från början.fth skrev:Ionity var väl iofs tydliga med att detta var ett tidbegränsat introduktionserbjudande, och det var väl till stor del pga dom inte hade fått ordning på sin betalningslösning ännu?Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
/fth
De vill visst inte längre att man ska komma ut på vägen längre...PRICING
To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.
Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Ev foliering, storlek på fälgar samt procent på toning på rutorna MÅSTE vara med i ekvationen. Har du mer än 25% genomsläpp, ja då behöver du inte konsumera lika många bananer under en 10 årsperiod som ifall du inte har det. Beroende på ifall bananerna är köpta i nordvästra Norge, eller Prag.mati skrev:Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Kopiera tesla meraMickep skrev:De skulle kunna baka in det i priset så får man 3 år (eller whatever) så tänker man inte på det under 2 kr är bra. Vad är månadskostnaden? 200 kr? Säg 3000 om året, de skulle kunna ta 30000 och ha 10 år (eg bilens livslängd)
Antal stora apor i hushållet måste också spela roll. En stor schimpans äter fler bananer än en liten. Mina hundar gillar päron. Det borde ge en rabatt på 23.783665% hos Ionity söder om Gislaved, förutsatt att det är söndag i Norge och bilen är grön. Jag kan inte se att denna transparenta prissättning kan förbättras ytterligare.M3apan skrev:Ev foliering, storlek på fälgar samt procent på toning på rutorna MÅSTE vara med i ekvationen. Har du mer än 25% genomsläpp, ja då behöver du inte konsumera lika många bananer under en 10 årsperiod som ifall du inte har det. Beroende på ifall bananerna är köpta i nordvästra Norge, eller Prag.mati skrev:Jag föreslår också grannens hårfärg, brytningsfel i vänster öga och antal köpta bananer under en tioårsperiod. Kan ju vara bra om man vill krångla till det ännu mer.Svenssons skrev:När Ionity startade gjorde de stor grej av enkel prissättning. €8 eller 80 kr per laddning. Nu blir det mer och mer spridda priser beroende av betalningsmedel, abonnemang, bilmodell, land och snart blir det väl också per stolpe....
Enkelt och självklart i min bok.
Det låter ju som något för mati som besöker Tyskland ibland och iom att man bara behöver köpa abonnemanget per månad.Abbonemanget Plugsurfing Plus. €19/månad. Ger plötsligt en annan bild. €0,34/kWh. En månad i stöten, inget helårsabonnemang som hos IONITY. Gäller IONITY, Fastned och ett stort antal andra operatörer. Än så länge Tyskland, Nederländerna och Belgien. Får PS avtal i resten av Europa finns det en praktiskt användbar roaminglösning på plats. Bra.