Sida 14 av 16
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:07
av TiborBlomhall
Freakade ur mig också
Med alla dessa rykten om Model 3 reservationer som försvann är detta
inte kul.
(Referens till Jurassic Park ifall nån missade det)
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:09
av bjelkeman
AGCF skrev:IMG_2313.PNG
Vad är detta?

Humor.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:15
av StefL
Jaha - det känns som att min förväntan om 50-årspresent till mig själv i maj 2019 kan komma att hålla i alla fall. Spekulationer under senare tid har fått mig att tro att jag skulle bli tvungen att byta bort Skodan tidigare än så men ska man tro informationen om internationella leveranser verkar alltså min ursprungliga gissning hålla

Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:16
av TiborBlomhall
Få se nu...
Standard battery $35,000
Midnight Silver Metallic $1,000
18" wheels
Premium Upgrades package $5,000
Enhanced Autopilot $5,000
Summa summarum $46,000
Med dollarkurs på 8.20, moms och frakt blir det kring 520,000 kronor? 475,000 efter Supermiljöbilpremie/bonus.
Inte så illa, hoppas dollarn håller sig i skinnet nu och inte rusar iväg igen.
Fast
SHITatt de säger internationella leveranser börjar i slutet av 2018

Och Sverige är väl inte ens första landet de börjar leverera till då
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:23
av oscfor
Nej, första halvåret 2019 kan de som står i kö i Sverige räkna med leveranser. Jag har ju sagt att man kör en elbil från Volvo innan man kör en Model 3 i Sverige, men vi får väl se. Volvo lär väl inte leverera sina i början på 2019 heller...
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:24
av bylund
Sverige kan ju vara bland de första internationella i alla fall. När bilen väl är typgodkänd för EU är det väl bäst att sprida leveranserna här för att inte överbelasta vissa områden?
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:24
av Kilowatt
TiborBlomhall skrev:
Fast
SHITatt de säger internationella leveranser börjar i slutet av 2018

Och Sverige är väl inte ens första landet de börjar leverera till då
Men sade de så verkligen? Jag hörde att helt NYA reservationer idag skulle kunna börja levereras mot slutet av 2018?
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:28
av jonasl
Det står så i FAQ.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:28
av bylund
Kilowatt skrev:TiborBlomhall skrev:
Fast
SHITatt de säger internationella leveranser börjar i slutet av 2018

Och Sverige är väl inte ens första landet de börjar leverera till då
Men sade de så verkligen? Jag hörde att helt NYA reservationer idag skulle kunna börja levereras mot slutet av 2018?
Teslas FAQ skrev:When will international deliveries begin?
Every country has its own set of rules and regulations, which means that we effectively must build a different car for different markets. This means international Model 3 deliveries will begin in late 2018, contingent upon regulatory approvals, staring with left-hand drive markets, followed by right-hand drive markets in 2019. We wish we could do all this faster and get you your Model 3 right away. No action is required from international reservation holders now. We will contact you closer to the start of production for your country.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:30
av Kilowatt
Tack. Och skit också.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:31
av AGCF
TiborBlomhall skrev:Freakade ur mig också
Med alla dessa rykten om Model 3 reservationer som försvann är detta
inte kul.
(Referens till Jurassic Park ifall nån missade det)
https://youtu.be/RfiQYRn7fBg
Aha..
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:32
av Legato
Bra sammanfattning men en liten miss:
De första bilarna FÅR premium och de FÅR INTE vit interiör. Till hösten 2017 står det att vit klädsel samt möjlighet att skippa premium kommer.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:36
av Haglund
Jag förstår inte riktigt alla som är missnöjda med infon som kommit ut. Infon från eventet kanske var knapphändig, men det är väl sällan man fått så mycket information från någon biltillverkare vid ett släpp av en ny bil som den sammanlagda mängden info som kommit från alla kanaler här. Dessutom tycker jag att trean ser riktigt bra ut på pappret. Skulle helt klart kunna tänka mig en. Reservationen får nog ligga kvar således.
Men. Slutet av 2018 känns just nu som sent. Min uppskattning från början var att jag skulle få trean riktigt sent 2018 och då kändes det helt OK. På senare tid har ju faktiskt konkurrenterna satt igång och tänker börja leverera motsvarande, om inte sent 2018 så åtminstone strax därefter. Lite som nog trean kan komma att levereras hit. Då vet jag inte om den är lika attraktiv längre. Det får nog laddnätverken avgöra.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:38
av Legato
Haglund skrev:Jag förstår inte riktigt alla som är missnöjda med infon som kommit ut. Infon från eventet kanske var knapphändig, men det är väl sällan man fått så mycket information från någon biltillverkare vid ett släpp av en ny bil som den sammanlagda mängden info som kommit från alla kanaler här. Dessutom tycker jag att trean ser riktigt bra ut på pappret. Skulle helt klart kunna tänka mig en. Reservationen får nog ligga kvar således.
Men. Slutet av 2018 känns just nu som sent. Min uppskattning från början var att jag skulle få trean riktigt sent 2018 och då kändes det helt OK. På senare tid har ju faktiskt konkurrenterna satt igång och tänker börja leverera motsvarande, om inte sent 2018 så åtminstone strax därefter. Lite som nog trean kan komma att levereras hit. Då vet jag inte om den är lika attraktiv längre. Det får nog laddnätverken avgöra.
Enig. Tycker det mesta ser riktigt bra ut bortsett från leveranstiden.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:39
av TiborBlomhall
Legato skrev:
Bra sammanfattning men en liten miss:
De första bilarna FÅR premium och de FÅR INTE vit interiör. Till hösten 2017 står det att vit klädsel samt möjlighet att skippa premium kommer.
Japp, jag missförstod. Fixat.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:44
av svlu
Samma här, kan nog inte vänta till årsskiftet -18/-19, kanske blir en uppdaterad Leaf om deras leveranser kommer igång och en model 3 senare.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:49
av Spyder
Vi måste komma ihåg att det som har stor betydelse är hur produktionsökningen i fabriken går, har de inte kommit upp i tempo spelar det inte så stor roll om de skulle börja leverera till EU under Q1-18
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:52
av AGCF
Nu kom jag in på någon annans... inte mitt RN eller beställningsdatum.
Edit. Det stod late 2018 på alla tre alternativ.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 09:58
av TiborBlomhall
Tja, tills bilarna äntligen börjar dyka upp här så finns väl alla optioner tillgängliga iaf.
(Försöker desperat vara positiv, hoppades egentligen på svenska leveranser tidig sommar 2018)
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 10:01
av Gustafsson
Ingen tvekan om att bilen har stor potential, men den långa leveranstiden ger ju andra tillverkare möjligheten att komma samtidigt till bollen. Med nu över 500000 beställningar (enl CNN) så är det ju bara att sätta fart på skiftnycklarna å skruva ihop så mycket man orkar.
Jag har själv lagt en beställning, men trivs otroligt bra med min 70D, så det blir nog en S till för min del när det blir dags att byta om ett år. Alternativet är att behålla 70D och ha 3 som andrabil.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 10:07
av Leo
Tycker också att tider, priser, specifikationer, räckvidd osv var ungefär som förväntat. Utifrån utmaningarna med att ta fram och skala upp produktionen för en helt ny bil för en "ung" biltillverkare". Som dessutom har ett "trackrecord" av aningens överoptimism i många stycken.
Prisskillnaden mot en S med liknande utrustning känns också rimlig.
Ihop med vad en "bas 3" ska kosta i USA, ihop med vad dagens S presterar allmänt är nog det som skapat de höga förväntningarna.
Tekniskt sett så är ju många saker ungefär lika dyra att utveckla och producera till 497cm bil eller en 469cm bil. "Stordriftsfördelar" har ju i alla tider jagats inom tillverkningsindustrin (särskilt den traditionella bilindustrin med våldsam överkapacitet i världen)
Så att det måste komma att skilja många utrustningsdetaljer mellan en S och en 3 har ju varit ganska tydligt redan från början med Elons prisambitioner.
Nu blir ju bilarna lite mer "utprovade" innan vi får de till Sverige i alla fall.
Men som en del kommenterar nu börjar vi närma oss tidpunkten då alternativen från andra tillverkare inte känns lika långt borta.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 10:14
av Sabbe
Riktigt coolt sätt att styra ACn via skärmen, där har de verkligen lyckats!
Och elektronisk höj och sänkbar ratt via scrollhjulen på ratten är en väldigt fiffig lösning.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 10:39
av iAkita
Det känns som om Tesla lämnar öppet mål för Nissan och deras nya Leaf, åtminståne i Europa. Om nya Leaf som presenteras i September har ett batteri på 60 kWh och kostar under 500 000 kr kommer den slå (eller matcha) Model 3 både vad det gäller räckvidd och pris, och dessutom finnas tillgänglig före leverans tidigare. Återstå att se om Nissan tar den chansen eller inte.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 10:48
av bylund
iAkita skrev:Det känns som om Tesla lämnar öppet mål för Nissan och deras nya Leaf, åtminståne i Europa. Om nya Leaf som presenteras i September har ett batteri på 60 kWh och kostar under 500 000 kr kommer den slå (eller matcha) Model 3 både vad det gäller räckvidd och pris, och dessutom finnas tillgänglig före leverans tidigare. Återstå att se om Nissan tar den chansen eller inte.
Jag hoppas verkligen att Leafen går bra, och att Tesla och Nissan inte säljer på bekostnad av varandra, utan på bekostnad av dieselstånkor.
Men, frågan är om den matchar i räckvidd (jag hoppas den gör det). Tesla presenterar ju EPA-siffror, medans japanska och europeiska räckviddssiffror är en smula mer optimistiska.
Re: Handover party 28 juli
Postat: 29 jul 2017 10:55
av svlu
Gissar på kanske 40kWh i nya Leafen, men strax under 400'kr