Sida 14 av 18

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 16:21
av bylund
Verkligen kul att någon har tagit fram hårdvaran för detta. De kan gärna ta ockerpriser, bara man kommer vidare, så att man inte är beroende av att stämma träff med en gubbe på en skum parkering i Riga bara för att kunna ladda. Sedan kan man kanske få ett bättre pris med abonnemang o s v

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 16:55
av Herr X
Då är vi i land nummer 8 på vår tripp runt Östersjön: Estland!

Bild

Räckvidden ser helt bra ut, 135km räckvidd men bara 65km till destinationen.
Fortfarande ingen lösning för hur jag ska ordna destinationsladdare i Pärnu, det tycks dock finnas ett par ChaDeMo's i staden så det måste kunna ordna sig.. vad skulle kunna gå fel?

Bild

Bild

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 16:59
av bylund
Trafikregeltips för Estland: En hastighetsskylt gäller enbart till nästa korsning, sedan återgår det till 50 i tätort eller 90 utanför tätort, såvida skylten inte är av zon-typ, eller att det uttryckligen står att den gäller i t ex 500 m.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 19:12
av Herr X
Framme i Pärnu. 67km laddning kvar. Nu ska jag snart testa det berömda ChaDeMo-nätverket i Estland!
Har mailat fram och tillbaka med dem och ordnat ett konto som de manuellt har aktiverat. Det hade också skickat ett laddkort, men det hann inte fram innan vi åkte. Jag ska kunna aktivera laddaren via appen så det bör lösa sig ändå.

Kan det nu äntligen vara så att det löser sig perfekt med laddningen!

Bild

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 19:49
av Waxinator
:lol: addal - addal - addal - redrum - redrum - redrum :mrgreen:

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 20:24
av Herr X
ChaDeMon fungerade givetvis inte. "Add funds" står det.
Bild
Mitt konto är visst inte aktiverat enligt deras support, vilket är märkligt eftersom detta mailet antyder att kontot ska vara aktiverat:

Bild

Och konton kan visst bara aktiveras under kontorstid.

Jaja, jag har 61km räckvidd kvar så hon kan stå i natt utan laddning. Hade mailat killen som vi hyr lägenheten av och frågat om laddning. Han ställde fram en 25-meters-rulle. Det funkar inte, Teslan gillar inte förlängningssladdar...

Bild

Bild

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 20:29
av Hammar
Har du testat att rulla ut hela kabeln?

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 20:32
av joel80
Precis min tanke.. Hela kabeln utrullad o ladda typ 10A till en början.

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 20:33
av Herr X
Hammar skrev:
Har du testat att rulla ut hela kabeln?
Nej det gjorde jag förstås inte.. men jag är ingen fan av att ladda via en så lång och tunn förlängningssladd ändå.. Men det bör lösa sig i morgon - de kan aktivera konton under kontorstid sa de.

För övrigt fick jag skicka mitt pass och ID-kort till dem för att alls få lov att skaffa ett konto. Det ska inte vara lätt att ha det balt!

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 21:05
av Oppfinnarn
Herr X skrev:
.... Det ska inte vara lätt att ha det balt!
Det skall väl vara "Det är inte Lett att var Est, men det är Balt" ;-) ..... Kul reseberättelse, följer laddäventyren med spänning 8-)

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 21:16
av grenhall
Oppfinnarn skrev:
Herr X skrev:
.... Det ska inte vara lätt att ha det balt!
Det skall väl vara "Det är inte Lett att var Est, men det är Balt" ;-) ..... Kul reseberättelse, följer laddäventyren med spänning 8-)
Är du göteborgare från grunden? ;)

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 21:33
av Lucidor
Herr X, du har en stor berättartalang. Dina essäer skulle göra stor succé i någon seriös tidskrift.

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 21:42
av Herr X
grenhall skrev:
Är du göteborgare från grunden? ;)
Har aldrig bott i Göteborg. Men har mött flera personer från Göteborg så jag vet precis hur de ser ut!

Nu såhär framåt kvällskvisten tänkte jag pusha för ett inlägg som jag skrev tidigare idag angående laddning. Det är ju inte alltid lätt att ha koll på skillnaden på AC och DC-laddning och jag blev ganska nöjd med min beskrivning:
Herr X skrev:
Om någon med begränsad elbilskunskap läser detta, kan jag passa på att förtydliga skillnaderna mellan olika typer av laddlösningar för Teslan:
  • En ChaDeMo är en batteriladdare - där sitter laddelektroniken i ett skåp som skjuter in likström rakt ner i Teslans batteri. Teslans egna laddare kopplas då förbi.

    Beatrice är ju som bekant amerikan, men ChaDeMo kommer från Japan och där talar man ett litet annat språk än vad Beatrice gör.
    När Beatrice möter en ChaDeMo så kan hon därför inte förstå honom, utan behöver en liten tolk som kan hjälpa till att översätta - denna köper man av Tesla för några tusenlappar. Det är nämligen viktigt att Beatrice och japanen samtalar innan japanen får lov att skjuta in något i Beatrice - invändigt är hon nämligen mycket känslig och kan lätt skadas om en laddare bara kommer och skjuter in sina elektroner i Beatrice batteri utan att de först är överens om formerna för den lilla sessionen. Hon skulle kunna skadas för livet om en laddare bara kom och tryckte in sina elektroner utan att de först samtalat.

    ChaDeMo är ju små japaner och klarar därför som regel bara att spruta in elektroner med maximalt 50kW (oftast klarar de inte ens mer än 40kW), vilket inte är särskilt imponerande för en stor amerikansk bil (för små japanska bilar är det dock mer än tillräckligt - de är ju också små och klarar ändå inte att ta emot mer). Beatrice är van vid Teslas stora amerikanska superladdare och klarar därför att ta emot laddning hela vägen upp till 120kW. ChaDeMo är därför mycket långsammare än superladdare, men när Beatrice har behov av laddning så tar hon vad som finns på marknaden för tillfället - en japan är bättre än ingenting när lusten faller på.
  • När Beatrice möter en Typ2-pinne så är detta ingen väluppfostrad laddare utan den kan betraktas som en sorts agentur som tillhandahåller små nybörjar-elektroner som ännu inte lärt sig hur man beter sig när man möter en elbil.
    När Beatrice kopplats in i en typ2-pinne så hoppar bara elektronerna fram och tillbaka, så där behöver Beatrice själv göra en insats och likrikta dem så att de bara hoppar rakt in i Beatrice och inte hoppar ut igen.
    Därför är Beatrice försedd med två laddare som både kan likrikta elektronerna, ordna kommunikationen och skicka in dem i batteriet (dvs. samma sak som ChaDeMo-laddare gör). Beatrice två laddare är dock begränsade i mängden elektroner de kan hantera - de klarar att hantera 22kW innan hon blir utmattad, men det är ändå dubbelt så mycket som andra Teslor som bara klarar 11kW.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 11 jul 2016 22:02
av grenhall
Herr X skrev:
grenhall skrev:
Är du göteborgare från grunden? ;)
Har aldrig bott i Göteborg. Men har mött flera personer från Göteborg så jag vet precis hur de ser ut!

Nu såhär framåt kvällskvisten tänkte jag pusha för ett inlägg som jag skrev tidigare idag angående laddning. Det är ju inte alltid lätt att ha koll på skillnaden på AC och DC-laddning och jag blev ganska nöjd med min beskrivning:
Herr X skrev:
Om någon med begränsad elbilskunskap läser detta, kan jag passa på att förtydliga skillnaderna mellan olika typer av laddlösningar för Teslan:
  • En ChaDeMo är en batteriladdare - där sitter laddelektroniken i ett skåp som skjuter in likström rakt ner i Teslans batteri. Teslans egna laddare kopplas då förbi.

    Beatrice är ju som bekant amerikan, men ChaDeMo kommer från Japan och där talar man ett litet annat språk än vad Beatrice gör.
    När Beatrice möter en ChaDeMo så kan hon därför inte förstå honom, utan behöver en liten tolk som kan hjälpa till att översätta - denna köper man av Tesla för några tusenlappar. Det är nämligen viktigt att Beatrice och japanen samtalar innan japanen får lov att skjuta in något i Beatrice - invändigt är hon nämligen mycket känslig och kan lätt skadas om en laddare bara kommer och skjuter in sina elektroner i Beatrice batteri utan att de först är överens om formerna för den lilla sessionen. Hon skulle kunna skadas för livet om en laddare bara kom och tryckte in sina elektroner utan att de först samtalat.

    ChaDeMo är ju små japaner och klarar därför som regel bara att spruta in elektroner med maximalt 50kW (oftast klarar de inte ens mer än 40kW), vilket inte är särskilt imponerande för en stor amerikansk bil (för små japanska bilar är det dock mer än tillräckligt - de är ju också små och klarar ändå inte att ta emot mer). Beatrice är van vid Teslas stora amerikanska superladdare och klarar därför att ta emot laddning hela vägen upp till 120kW. ChaDeMo är därför mycket långsammare än superladdare, men när Beatrice har behov av laddning så tar hon vad som finns på marknaden för tillfället - en japan är bättre än ingenting när lusten faller på.
  • När Beatrice möter en Typ2-pinne så är detta ingen väluppfostrad laddare utan den kan betraktas som en sorts agentur som tillhandahåller små nybörjar-elektroner som ännu inte lärt sig hur man beter sig när man möter en elbil.
    När Beatrice kopplats in i en typ2-pinne så hoppar bara elektronerna fram och tillbaka, så där behöver Beatrice själv göra en insats och likrikta dem så att de bara hoppar rakt in i Beatrice och inte hoppar ut igen.
    Därför är Beatrice försedd med två laddare som både kan likrikta elektronerna, ordna kommunikationen och skicka in dem i batteriet (dvs. samma sak som ChaDeMo-laddare gör). Beatrice två laddare är dock begränsade i mängden elektroner de kan hantera - de klarar att hantera 22kW innan hon blir utmattad, men det är ändå dubbelt så mycket som andra Teslor som bara klarar 11kW.
Men kära Herr X jag vet var du är från början!

Det var Oppfinnarn och hans wits som fick mig att fundera kring hens härkomst.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 00:22
av Steffen
Om bilen är från Polen ? Det syns på lacken. Mycket trevlig läsning Herr X.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 01:01
av lator
Steffen skrev:
Om bilen är från Polen ? Det syns på lacken. Mycket trevlig läsning Herr X.
Nedu Kålle. Det gäller allt att kolla regskylten...

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 01:30
av gellerstam
lator skrev:
Steffen skrev:
Om bilen är från Polen ? Det syns på lacken. Mycket trevlig läsning Herr X.
Nedu Kålle. Det gäller allt att kolla regskylten...
"på-lacken" ..... :-)

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 07:36
av Bod
Spännande läsning detta, beundrar din energi och företagssamhet! :)

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 09:33
av Herr X
Vaknade i morse i den riktigt sunkiga lägenhet vi hyrt via Booking.com. Betalade €350 för två nätter här för att få nånting riktigt fint, men hamnade i en dåligt städad och illaluktande lägenhet där man haft katter. Kattpisslukten kan jag leva med, men alla de små katthåren som letat sig in i ögon och näsa stör mig enormt.

Laddningen har sjunkit ytterligare under natten och nu har jag också aktiverat en estländsk vän för att få hjälpt till att få igång den här förbannade laddaren.

Bild

Han ringde deras kundcenter som hade för sig att det var mitt telefonnummer som gjorde att det inte funkade, så nu har de bytt till hans nummer. Ska strax testa laddaren.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 09:40
av Herr X
Jaha, då var vi på det igen..

Nu får jag dessvärre inte loggat in i deras app med varken mitt eget telefonnummer eller min väns estländska nummer, så nu kan jag hur som helst inte aktivera laddaren.

Bild

Tippar att även en estländare hade slitit med att lista ut vad man ska göra eftersom skärmen på laddaren i stort sett inte är läsbar i det starka solljuset. Får vänta på att solen går i moln...

Bild

Nu testade vi att skicka SMS med hans telefon för att aktivera laddaren men inget hände.
Han ringer ELMOs support. Jag sitter i bilen vid ChaDeMo-laddaren och tittar på räckviddsmätaren som långsamt sjunker...

Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 10:38
av Herr X
ELMOs support fick till slut igång laddaren via fjärrstyrning, så jag fick laddat upp till 124km räckvidd. Det borde räcka för förmiddagens utsvävningar. Jag får helt enkelt ringa supporten under kontorstid när jag vill ladda. Tur att jag har en estländsk vän som kunnat hjälpa mig.

Bild

Laddhastigheten på den ChaDeMo jag laddade vid var under all kritik - endast 24kW. Ungefär samma hastighet som jag fick vid långsamladdaren i Riga.
Det ska finnas snabbare ChaDeMo-laddare runt omkring.. får prova några olika..

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 12:17
av Herr X
Då är vi i en äventyrspark för småbarn, Lotte. Superpopulärt bland Estniska småbarn. En kanin som bor på månen och ett torn där man påstår att internet uppfunnits.
Mycket fokus på vetenskap och teknik, men ingen destinationsladdare på parkeringen - Beatrice står oinpluggad utanför. Fortfarande ingen lösning i sikte för att få igång ChaDeMo-laddarna.

Bild

Bild

Bild

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 13:49
av Bod
Beundrar ditt mod! :)

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 14:21
av Steffen
Prova att bli vansinnig. Ibland kan det hjälpa...not. 103 km är bättre än ingenting.

Re: Vansinnig Teslaägare på riskfylld elbilssemester

Postat: 12 jul 2016 15:49
av Herr X
Steffen skrev:
Prova att bli vansinnig. Ibland kan det hjälpa...not. 103 km är bättre än ingenting.
Menade inte att jag går runt och är arg hela tiden utan att jag är vansinnig som tar med min familj, varav ett barn på 11 månader, på en så här komplicerad och riskfylld resa, långt utanför superladdarnätverkets comfort zone.

Har fortfarande inte blivit arg någon gång under den här resan, dock är det förhållandevis jobbigt att alla laddnätverk har egna proprietära lösningar för betalning - något som har potential att kunna rendera viss ilska om man skulle hamna i akut laddnöd. Faktum är att det har varit lättare att ordna laddning ur vanlig trefas än mecket med att få tag på olika lokala laddkort för att få tillgång till ChaDeMo-laddarna.

Här ser jag behov för en proxy - ett företag som ordnar ett universellt RFID-kort som man signar upp för, och som sedan ordnar kommunikationen med och betalning till varje lokalt laddnätverk. Tänk om man kunde signa upp sig för ett EuroCharge-abonnemang, och få ett laddkort som fungerar på varje laddare i Europa, det hade varit något!