Sida 14 av 19

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 15 sep 2016 16:37
av mati
Lembritt skrev:
Jag kommer till bilen bakifrån och då känner den inte av foben.
Eftersom jag ska in i bakluckan så öppnar jag med foben (dubbelklick på bakluckan) och låser då även upp bilen med foben (dubbelklick på taket) utan att öppna dörren, då får jag alltid ut sladden direkt.
Ja just det. Så är det för mig också. Att öppna enbart bakluckan fungerar inte alls, fastän jag skrev det i ett tidigare inlägg. Man måste öppna den med fobben, det är så jag brukar göra. Att hålla inne knappen länge säger de på SC att man ska göra. Jag kan inte riktigt bekräfta att det fungerar.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 15 sep 2016 18:43
av Tars
Jocce skrev:
Var precis och hämtade min Wallconnector här till jobbet, tog den med långa sladden, så att det inte spelar någon roll hur / var man parkerar samt att det även fungerar på andra bilar oberoende vart uttaget sitter, ifall vi får Elbilsbesök!

Skall se när vi har tid att få upp den också!


/Jocce
Jag valde den långa med, just för att inte bry mig hur man parkerar.
Kruxet är att kabeln är ganska otymplig och lång, och gör hela jobbet lite jobbigt med att hänga av och hänga upp. Vore skönt med en sladdvinda av något slag.
Eller så får man börja spara till robotladdaren. Bild

Det där med tid är en kul sak.
Tog mig tre dagar att få upp den pga jobb och barn.



Skickat från min dumphone

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 15 sep 2016 21:02
av e5m1r
Problemet är störst när man närmar sig bilen bakifrån då den inte låser upp förrän man i princip passerat bakdörren

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 15 sep 2016 21:28
av Tenk
Finns en typ sladdvinda
https://www.fasttech.com/reviews/352500 ... r-european
På den kan man ha den sladd man normalt behöver och resten på laddboxen.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 15 sep 2016 21:40
av Tars
Tenk skrev:
Finns en typ sladdvinda
https://www.fasttech.com/reviews/352500 ... r-european
På den kan man ha den sladd man normalt behöver och resten på laddboxen.
Smart! Det ska jag undersöka.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 15 sep 2016 21:41
av Tars
Fast nu har jag kollat lite närmare, och wallboxen har redan en sådan anordning, så jag kommer inte ha någon nytta av den du länkade.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 16 sep 2016 06:37
av Bjelke
Tars skrev:
Fast nu har jag kollat lite närmare, och wallboxen har redan en sådan anordning, så jag kommer inte ha någon nytta av den du länkade.
Ja precis, jag tycker det funkar bra att använda boxen precis som den är :)

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 17 sep 2016 14:24
av Alx
Är det någon som laddat en passat gte/golf gte med Teslas laddbox?
1. Funkar det?
2. Hur lång tid tar det för bilen att bli fulladdad? 2 eller 4 timmar?

Tack på förhand

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 17 sep 2016 22:57
av e5m1r
Alx skrev:
Är det någon som laddat en passat gte/golf gte med Teslas laddbox?
1. Funkar det?
2. Hur lång tid tar det för bilen att bli fulladdad? 2 eller 4 timmar?

Tack på förhand
Med walbox inga problem
Den kan dock inte ladda snabbare än vad bilen klarar AC

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 18 sep 2016 08:56
av Johnalm
Tars skrev:
Fast nu har jag kollat lite närmare, och wallboxen har redan en sådan anordning, så jag kommer inte ha någon nytta av den du länkade.
Du menar alltså att wallboxen har inbyggd sladdvinda, så man slipper en lång kabel liggandes på marken? Isåfall finns väl ingen anledning att välja den kortare varianten?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 18 sep 2016 09:25
av jonas
Wallboxen är utformad så man hänger sladden över den. Ungefär som en fast hållare för slang.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 26 sep 2016 16:31
av cnyb
Har en andra bil på ingång - blev en Leaf trots utseendet :D

Så nu är jag lite orolig för strömförbrukningen i vinter (20A matning till huset) och funderar därför på att skaffa två Tesla boxar...

Är det någon som kör med en Typ2->1 adapter och laddar sin Leaf via Teslas box?
(Hur) fungerar lastbalanseringen i ett sånt fall, antar att alla faser dras ner i strömstryka?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 26 sep 2016 16:39
av HelectriC
Johnalm skrev:
Tars skrev:
Fast nu har jag kollat lite närmare, och wallboxen har redan en sådan anordning, så jag kommer inte ha någon nytta av den du länkade.
Du menar alltså att wallboxen har inbyggd sladdvinda, så man slipper en lång kabel liggandes på marken? Isåfall finns väl ingen anledning att välja den kortare varianten?
Inte bra att ha sladden upprullad när man laddar, blir varmt och till slut kan säkringen gå eller ändå värre, brand! Speciellt på sommaren blir det ordentligt varmt om man kör på full fräs. Men om det bara är för tillfället då man inte laddar, så är det ju klockrent att snyggt kunna rulla upp kabeln. Ser ofta lite hasigt ut när den långa sladdenhänger runt boxen.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 26 sep 2016 20:41
av Monark1954
cnyb skrev:
Har en andra bil på ingång - blev en Leaf trots utseendet :D

Så nu är jag lite orolig för strömförbrukningen i vinter (20A matning till huset) och funderar därför på att skaffa två Tesla boxar...

Är det någon som kör med en Typ2->1 adapter och laddar sin Leaf via Teslas box?
(Hur) fungerar lastbalanseringen i ett sånt fall, antar att alla faser dras ner i strömstryka?
Vi är i samma läge. I en annat tråd fick vi förslaget att ta bort en fas från Teslans wallbox, den som Leafen använder.

Det blir att prova snart. Vi väljer två Tesla Wallbox och en typ2>typ 1
Adapter köper vi här: http://evconnect.se/products/adapter-typ-2-typ-1-16a
Verkar vara prisvärd och robust.

I din Leaf kommer du ha en timer för både stopp och start laddning, Teslan verkar ha start laddning. Dessa tänker vi prova använda för att få säkringen att hålla när en bil är enfasare.

Någon som privat med lastutjämning med en tre och en enfasladdad bil så är även vi intresserade?

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 26 sep 2016 20:48
av LarsL
Fast två laddboxar och den där kabeln så är vi uppe i 11-12 tusen. Det blir några år med en kraftigare säkring.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 26 sep 2016 21:43
av Leo
Nja, ska du ÖVER 25A måste det vara rätt kabel, skåp osv avsett för det. Då är det inte normal "villastandard" på grejorna vi pratar om.

Kollade för något år sedan. Var bara EON som hade fast pris för den uppgraderingen om det krävdes, ca 19000kr. Övriga hade bara "be om offert".

Så att gå från 20 till 25 enkelt och billigt. Från 25 till högre INTE SÄKERT att det är vare sig enkelt eller billigt. Snarare ganska troligt en rejäl kostnad inblandad.

Har för övrigt 25A huvudsäkring och laddar Tesla 3-fas och e-Golf enfas (16A). Så laddar förskjutet tidsmässigt eller med låg ström på Teslan då vi aldrig upplevt behov av snabbare laddning. e-Golfen får alltid stå på 16A.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 26 sep 2016 21:47
av cnyb
Fast Teslas boxar är ju snygga också :D :oops:
Ett alternativ är förståss att gå på 25A och installera ett riktigt 16A uttag åt Leafen (har bara 10A där nu och det känns inte helt bra), hmmm

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 11 okt 2016 16:12
av +46
IMG_0870.JPG
IMG_0874.JPG
Nu har jag äntligen fått hjälp med installation av laddboxen från Tesla. Eldragningen är gjord med 6 mm2 elkabel för 25 A. För att minska risken för åskskador på laddutrustningen så valde jag att även installera en separat 4-polig strömbrytare vid gruppcentralen.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 11 okt 2016 22:12
av Monark1954
cnyb skrev:
Har en andra bil på ingång - blev en Leaf trots utseendet :D

Så nu är jag lite orolig för strömförbrukningen i vinter (20A matning till huset) och funderar därför på att skaffa två Tesla boxar...

Är det någon som kör med en Typ2->1 adapter och laddar sin Leaf via Teslas box?
(Hur) fungerar lastbalanseringen i ett sånt fall, antar att alla faser dras ner i strömstryka?
Har du eller någon annan kopplat upp två Tesla laddboxar och testat lastbalanseringen med Leafen?

Vi har samma kombination och väntar på att elektrikern skall komma och montera boxarna.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 18 okt 2016 22:04
av cnyb
Monark1954 skrev:
cnyb skrev:
Har en andra bil på ingång - blev en Leaf trots utseendet :D

Så nu är jag lite orolig för strömförbrukningen i vinter (20A matning till huset) och funderar därför på att skaffa två Tesla boxar...

Är det någon som kör med en Typ2->1 adapter och laddar sin Leaf via Teslas box?
(Hur) fungerar lastbalanseringen i ett sånt fall, antar att alla faser dras ner i strömstryka?
Har du eller någon annan kopplat upp två Tesla laddboxar och testat lastbalanseringen med Leafen?

Vi har samma kombination och väntar på att elektrikern skall komma och montera boxarna.
Har inte provat men nu är boxarna installerade iaf.
Är det dip switch 2 som växlar mellan bara Tesla och vanlig typ2 laddning eller funkar det alltid med 'alla' bilar på dessa boxar? Lite oklart i manualen på denna punkten...

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 18 okt 2016 22:12
av bylund
Den ska vara inställd på att kunna ladda alla bilar om du betalt för boxen, så du ska inte behöva röra något. Om du däremot lyckats få en destinationsladdare så lär den vara ställd på att bara ladda Tesla.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 18 okt 2016 23:36
av TAndersson
Vi har två laddboxar med lastbalansering, 16A. Beställde en typ 2->1 adapter från EVconnect för att även kunna ladda Leaf. Tyvärr funkar det inte, laddningen kommer inte igång. Efter en del support från leverantören och tillverkaren av adaptern konstaterades det att svarstiderna på något sätt inte stämmer mellan Teslas laddbox och Leaf.

Alla typ 2 bilar vi testat, Bmw i3, Bmw 330E och Zoe funkar bra. Zoe laddar vi fullt på ca 2,5 h (11 kW).

Lastbalanseringen fungerar också bra, men troligen optimerad för två Tesla. För att få full effekt till Zoe'n räcker det inte att Teslan är fulladdad utan man måste koppla ifrån den. Annars tar det ca 6-8 h vilket normalt inte är nåt problem.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 19 okt 2016 15:48
av LarsL
Tror det skulle kunna funka med att sätta en effektvakt som stänger av laddningen när den totala belastningen blir för hög. Det borde gå att sätta en sådan här box på ledningen ut till laddaruttaget.
http://www.elbutik.se/product.html/bela ... eldon-vasa

En annan idé jag har haft är att bara koppla in Teslan på två faser och sedan ha kvar en fas till Leafen. Har läst att Teslan ska fortsätta att ladda på bara två faser om en av dem är L1, men jag vet inte om det funkar eller om det är skadligt.

Re: Laddbox från Tesla

Postat: 22 okt 2016 09:18
av fakerlind
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Laddbox från Tesla

Postat: 22 okt 2016 09:42
av Nyren
fakerlind skrev:
Ni som köpt Teslas laddare, är det mest för att den är snyggare än ett 3-fas uttag eller för att kostnaden för en till "vanlig" sladd är nästan densamma? Jag tänkte kanske börja med 3-fas och använda sladden som följer med bilen, men tar tacksamt emot lärdomar från er visa ägare. Min bil kommer nov/dec.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är väl av alla de skälen, i alla fall för mig. Teslas laddare är den billigaste som går att köpa för tillfället och är billigare än en till UMC. Dessutom är det smidigt att ha på plats och man har den andra i bilen när man behöver den.