Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av repulsiv »

Dinsdale skrev: 24 apr 2025 06:45
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.
Mja, så är det väl inte normalt ? jag brukar förvisso inte köpa nya bilar, men ofta är det ju så att om man vill ha bilen snabbt får man ta en bil med "normal" spec och färg, vill man ha obskyra val får man vänta länge på den just för att den då tillverkas till just dig.

Min mamma fick tex ta en röd bil sist eftersom det inte fanns bilar i annan färg med den specen, isåfll skulle hon få vänta flera månader extra.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 24 apr 2025 17:41
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 06:45
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.
Mja, så är det väl inte normalt ? jag brukar förvisso inte köpa nya bilar, men ofta är det ju så att om man vill ha bilen snabbt får man ta en bil med "normal" spec och färg, vill man ha obskyra val får man vänta länge på den just för att den då tillverkas till just dig.

Min mamma fick tex ta en röd bil sist eftersom det inte fanns bilar i annan färg med den specen, isåfll skulle hon få vänta flera månader extra.
Återförsäljarna beställer bilar för att kunna sälja bilar med kort leveranstid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Dinsdale »

Fredrik j skrev: 24 apr 2025 09:21
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 06:45
HenrikC skrev: 20 apr 2025 11:18
Maetlarv skrev: 17 apr 2025 23:37
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Inte alls. Tesla är ett amerikanskt bolag. Ju sämre försäljningen är i början av kvartalet, desto större upphämtning kan säljcheferna uppvisa i slutet av kvartalet. Säljer man bra i början en period kommer ledningen att höja målet. Företagets omsättning över tid blir lägre och marginalerna sämre men cheferna får kredd och karriär, till och med kvartalsbonus. Det är samma fenomen som när offentlig sektor bränner kvarvarande pengar inför det nya året för att inte få sänkt budget nästa år. Europeiska företag är inte heller immuna mot kvartalshetsen.

Det här kan man utnyttja när man köper någonting yrkesmässigt. Förhandla 99% klart, vänta in kvartalsslutet så ringer leverantören och erbjuder rabatter bara de får signaturen på pappret innan den sista i månaden. Plötsligt får man det som var omöjligt förut som längre betalningsvillkor, annan avtalsperiod eller annan debiteringsmodell. Olika företag har olika start på sitt redovisningsår, så det kan till exempel vara kvartalsslut sista april i deras värld.
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.

Pga det där upplägget har Tesla ett starkt incitament att tömma lagret inför slutet av varje kvartal, det har inte Volkswagen, Volvo, Toyota och liknande. Däremot kanske deras återförsäljare har det.
Återförsäljarna är nog mer intresserade av sålda bilar rent ekonomiskt. Registrerade bilar är ju inte lika intressant. Man värdesätter inte tävlingen lika mycket som tesla gör. Man kan ju se det varje kvartalslut, att konkurrenterna levererar många bilar även första dagen på nästa kvartal.
När jag har köpt ny bil har jag själv fått välja när jag ska hämta bilen (inom rimliga gränser). Min bror lät en ny Golf stå hos återförsäljaren i fyra veckor en gång eftersom det inte passade att hämta. Lite knorr men inget problem.
Jag har som sagt fått uppfattningen att den skillnaden (att andra tillverkare levererar mer konstant, Tesla hetsar varje kvartalsslut och speciellt inför årsskiftet) är bokföringsmässig.
Här är en länk till nån som påstår det https://www.citybiz.co/article/163495/w ... eliveries/
Tesla isn’t like a traditional automaker which sells cars to its dealerships, and then the dealerships sell them to customers. Tesla, the manufacturer, sells directly to the consumer, which means that the company technically owns that vehicle until it’s actually delivered to the buyer and paid for. It doesn’t matter if they build it, it doesn’t matter if someone has signed up to buy it, it doesn’t matter if that person has put their down payment down. Until the keys — I don’t know if they even have keys anymore — until that vehicle in the hands of that consumer and they have taken possession of it, Tesla doesn’t get to book that as a delivered car and they don’t get to book that revenue for selling the car. Regardless of whether Tesla has built a lot of vehicles during the quarter, if they haven’t been delivered, that quarter’s going to look worse for them financially because they can’t book that revenue and it won’t show up on their quarterly results.
Chatgpt tycker så här. Svaret verkar någorlunda rimligt, besvarar även varför vi trots Berlinfabriken ändå får kvartalshets på Y i Europa (eftersom man i början av kvartalet exporterar allt man kan och först mot slutet av kvartalet börjar leverera till närområdet).
Tesla’s end-of-quarter delivery push is a well-known phenomenon, and it stands out compared to traditional automakers. Here’s why Tesla does this:
1. Direct-to-Consumer Sales Model

Unlike most automakers that use dealerships, Tesla sells directly to customers. This means:

Tesla recognizes revenue only when the car is delivered to the customer.

There’s no buffer of dealership inventory that can be “sold” during the quarter.

Traditional automakers can “sell” a car to a dealer and count it as revenue—even if it doesn’t reach the customer until later. Tesla doesn’t have that cushion.
2. Financial Reporting Pressure

Tesla wants to show strong quarterly results, especially in:

Revenue

Profit margins

Free cash flow

Delivering more cars right before quarter-end means Tesla can count that revenue in the current quarter, which helps its stock price and investor sentiment.
3. Global Logistics and Production Setup

Tesla produces most of its cars in just a few massive factories (e.g., Fremont, Shanghai, Berlin, Austin), and then ships them around the world. Their delivery cycle looks like this:

First month of the quarter: Build and ship cars overseas.

Middle: Cars are in transit.

Final month: Deliver everything that’s arrived.

This “wave” leads to a natural delivery crunch near the end of each quarter.
4. Investor and Market Expectations

Tesla’s stock is extremely momentum-driven and scrutinized. Every quarter’s delivery and earnings numbers are watched closely. Beating delivery estimates can cause a stock surge; missing them can cause a crash. So Tesla pushes hard to meet targets.

In contrast, legacy automakers have steadier delivery patterns because:

They offload cars to dealerships throughout the quarter.

They have less pressure from investors to hit exact delivery numbers.

Their logistics and production systems are optimized for smoother flows.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 24 apr 2025 20:09
Fredrik j skrev: 24 apr 2025 09:21
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 06:45
HenrikC skrev: 20 apr 2025 11:18
Maetlarv skrev: 17 apr 2025 23:37
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Inte alls. Tesla är ett amerikanskt bolag. Ju sämre försäljningen är i början av kvartalet, desto större upphämtning kan säljcheferna uppvisa i slutet av kvartalet. Säljer man bra i början en period kommer ledningen att höja målet. Företagets omsättning över tid blir lägre och marginalerna sämre men cheferna får kredd och karriär, till och med kvartalsbonus. Det är samma fenomen som när offentlig sektor bränner kvarvarande pengar inför det nya året för att inte få sänkt budget nästa år. Europeiska företag är inte heller immuna mot kvartalshetsen.

Det här kan man utnyttja när man köper någonting yrkesmässigt. Förhandla 99% klart, vänta in kvartalsslutet så ringer leverantören och erbjuder rabatter bara de får signaturen på pappret innan den sista i månaden. Plötsligt får man det som var omöjligt förut som längre betalningsvillkor, annan avtalsperiod eller annan debiteringsmodell. Olika företag har olika start på sitt redovisningsår, så det kan till exempel vara kvartalsslut sista april i deras värld.
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.

Pga det där upplägget har Tesla ett starkt incitament att tömma lagret inför slutet av varje kvartal, det har inte Volkswagen, Volvo, Toyota och liknande. Däremot kanske deras återförsäljare har det.
Återförsäljarna är nog mer intresserade av sålda bilar rent ekonomiskt. Registrerade bilar är ju inte lika intressant. Man värdesätter inte tävlingen lika mycket som tesla gör. Man kan ju se det varje kvartalslut, att konkurrenterna levererar många bilar även första dagen på nästa kvartal.
När jag har köpt ny bil har jag själv fått välja när jag ska hämta bilen (inom rimliga gränser). Min bror lät en ny Golf stå hos återförsäljaren i fyra veckor en gång eftersom det inte passade att hämta. Lite knorr men inget problem.
Jag har som sagt fått uppfattningen att den skillnaden (att andra tillverkare levererar mer konstant, Tesla hetsar varje kvartalsslut och speciellt inför årsskiftet) är bokföringsmässig.
Här är en länk till nån som påstår det https://www.citybiz.co/article/163495/w ... eliveries/
Tesla isn’t like a traditional automaker which sells cars to its dealerships, and then the dealerships sell them to customers. Tesla, the manufacturer, sells directly to the consumer, which means that the company technically owns that vehicle until it’s actually delivered to the buyer and paid for. It doesn’t matter if they build it, it doesn’t matter if someone has signed up to buy it, it doesn’t matter if that person has put their down payment down. Until the keys — I don’t know if they even have keys anymore — until that vehicle in the hands of that consumer and they have taken possession of it, Tesla doesn’t get to book that as a delivered car and they don’t get to book that revenue for selling the car. Regardless of whether Tesla has built a lot of vehicles during the quarter, if they haven’t been delivered, that quarter’s going to look worse for them financially because they can’t book that revenue and it won’t show up on their quarterly results.
Chatgpt tycker så här. Svaret verkar någorlunda rimligt, besvarar även varför vi trots Berlinfabriken ändå får kvartalshets på Y i Europa (eftersom man i början av kvartalet exporterar allt man kan och först mot slutet av kvartalet börjar leverera till närområdet).
Tesla’s end-of-quarter delivery push is a well-known phenomenon, and it stands out compared to traditional automakers. Here’s why Tesla does this:
1. Direct-to-Consumer Sales Model

Unlike most automakers that use dealerships, Tesla sells directly to customers. This means:

Tesla recognizes revenue only when the car is delivered to the customer.

There’s no buffer of dealership inventory that can be “sold” during the quarter.

Traditional automakers can “sell” a car to a dealer and count it as revenue—even if it doesn’t reach the customer until later. Tesla doesn’t have that cushion.
2. Financial Reporting Pressure

Tesla wants to show strong quarterly results, especially in:

Revenue

Profit margins

Free cash flow

Delivering more cars right before quarter-end means Tesla can count that revenue in the current quarter, which helps its stock price and investor sentiment.
3. Global Logistics and Production Setup

Tesla produces most of its cars in just a few massive factories (e.g., Fremont, Shanghai, Berlin, Austin), and then ships them around the world. Their delivery cycle looks like this:

First month of the quarter: Build and ship cars overseas.

Middle: Cars are in transit.

Final month: Deliver everything that’s arrived.

This “wave” leads to a natural delivery crunch near the end of each quarter.
4. Investor and Market Expectations

Tesla’s stock is extremely momentum-driven and scrutinized. Every quarter’s delivery and earnings numbers are watched closely. Beating delivery estimates can cause a stock surge; missing them can cause a crash. So Tesla pushes hard to meet targets.

In contrast, legacy automakers have steadier delivery patterns because:

They offload cars to dealerships throughout the quarter.

They have less pressure from investors to hit exact delivery numbers.

Their logistics and production systems are optimized for smoother flows.
Visst. Men då borde väl samma bokföringsskäl gälla återförsäljare också?
Maetlarv
Inlägg: 75
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Maetlarv »

Dinsdale skrev: 24 apr 2025 20:09
Fredrik j skrev: 24 apr 2025 09:21
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 06:45
HenrikC skrev: 20 apr 2025 11:18
Maetlarv skrev: 17 apr 2025 23:37
Svårt att begripa varför Tesla fortfarande har detta leveransmönster med så absurt mycket mer leveranser i slutet av kvartalet.
I vissa lägen med båttransporter mellan kontinenter kan man förstå att leveranserna blir ojämna.
Men Norge och Sverige försörjs väl mest från Berlin som rimligen bygger bilarna i en jämn takt.
Det mest effektiva borde vara att även leverera till kund i jämn takt??? Obegripligt, eller är det något jag missar?
Inte alls. Tesla är ett amerikanskt bolag. Ju sämre försäljningen är i början av kvartalet, desto större upphämtning kan säljcheferna uppvisa i slutet av kvartalet. Säljer man bra i början en period kommer ledningen att höja målet. Företagets omsättning över tid blir lägre och marginalerna sämre men cheferna får kredd och karriär, till och med kvartalsbonus. Det är samma fenomen som när offentlig sektor bränner kvarvarande pengar inför det nya året för att inte få sänkt budget nästa år. Europeiska företag är inte heller immuna mot kvartalshetsen.

Det här kan man utnyttja när man köper någonting yrkesmässigt. Förhandla 99% klart, vänta in kvartalsslutet så ringer leverantören och erbjuder rabatter bara de får signaturen på pappret innan den sista i månaden. Plötsligt får man det som var omöjligt förut som längre betalningsvillkor, annan avtalsperiod eller annan debiteringsmodell. Olika företag har olika start på sitt redovisningsår, så det kan till exempel vara kvartalsslut sista april i deras värld.
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.

Pga det där upplägget har Tesla ett starkt incitament att tömma lagret inför slutet av varje kvartal, det har inte Volkswagen, Volvo, Toyota och liknande. Däremot kanske deras återförsäljare har det.
Återförsäljarna är nog mer intresserade av sålda bilar rent ekonomiskt. Registrerade bilar är ju inte lika intressant. Man värdesätter inte tävlingen lika mycket som tesla gör. Man kan ju se det varje kvartalslut, att konkurrenterna levererar många bilar även första dagen på nästa kvartal.
När jag har köpt ny bil har jag själv fått välja när jag ska hämta bilen (inom rimliga gränser). Min bror lät en ny Golf stå hos återförsäljaren i fyra veckor en gång eftersom det inte passade att hämta. Lite knorr men inget problem.
Jag har som sagt fått uppfattningen att den skillnaden (att andra tillverkare levererar mer konstant, Tesla hetsar varje kvartalsslut och speciellt inför årsskiftet) är bokföringsmässig.
Här är en länk till nån som påstår det https://www.citybiz.co/article/163495/w ... eliveries/
Tesla isn’t like a traditional automaker which sells cars to its dealerships, and then the dealerships sell them to customers. Tesla, the manufacturer, sells directly to the consumer, which means that the company technically owns that vehicle until it’s actually delivered to the buyer and paid for. It doesn’t matter if they build it, it doesn’t matter if someone has signed up to buy it, it doesn’t matter if that person has put their down payment down. Until the keys — I don’t know if they even have keys anymore — until that vehicle in the hands of that consumer and they have taken possession of it, Tesla doesn’t get to book that as a delivered car and they don’t get to book that revenue for selling the car. Regardless of whether Tesla has built a lot of vehicles during the quarter, if they haven’t been delivered, that quarter’s going to look worse for them financially because they can’t book that revenue and it won’t show up on their quarterly results.
Chatgpt tycker så här. Svaret verkar någorlunda rimligt, besvarar även varför vi trots Berlinfabriken ändå får kvartalshets på Y i Europa (eftersom man i början av kvartalet exporterar allt man kan och först mot slutet av kvartalet börjar leverera till närområdet).
Tesla’s end-of-quarter delivery push is a well-known phenomenon, and it stands out compared to traditional automakers. Here’s why Tesla does this:
1. Direct-to-Consumer Sales Model

Unlike most automakers that use dealerships, Tesla sells directly to customers. This means:

Tesla recognizes revenue only when the car is delivered to the customer.

There’s no buffer of dealership inventory that can be “sold” during the quarter.

Traditional automakers can “sell” a car to a dealer and count it as revenue—even if it doesn’t reach the customer until later. Tesla doesn’t have that cushion.
2. Financial Reporting Pressure

Tesla wants to show strong quarterly results, especially in:

Revenue

Profit margins

Free cash flow

Delivering more cars right before quarter-end means Tesla can count that revenue in the current quarter, which helps its stock price and investor sentiment.
3. Global Logistics and Production Setup

Tesla produces most of its cars in just a few massive factories (e.g., Fremont, Shanghai, Berlin, Austin), and then ships them around the world. Their delivery cycle looks like this:

First month of the quarter: Build and ship cars overseas.

Middle: Cars are in transit.

Final month: Deliver everything that’s arrived.

This “wave” leads to a natural delivery crunch near the end of each quarter.
4. Investor and Market Expectations

Tesla’s stock is extremely momentum-driven and scrutinized. Every quarter’s delivery and earnings numbers are watched closely. Beating delivery estimates can cause a stock surge; missing them can cause a crash. So Tesla pushes hard to meet targets.

In contrast, legacy automakers have steadier delivery patterns because:

They offload cars to dealerships throughout the quarter.

They have less pressure from investors to hit exact delivery numbers.

Their logistics and production systems are optimized for smoother flows.
Jo, det verkar vara rimliga förklaringar. Rätt korkat dock då det rimligen leder till sämre effektivitet än ett jämnare flöde. Och den bokföringsmässiga omsättningen och vinsten blir ju i slutändan ändå samma.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av RareEarth »

Fredrik j skrev: 24 apr 2025 20:47
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 20:09
Fredrik j skrev: 24 apr 2025 09:21
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 06:45
HenrikC skrev: 20 apr 2025 11:18


Inte alls. Tesla är ett amerikanskt bolag. Ju sämre försäljningen är i början av kvartalet, desto större upphämtning kan säljcheferna uppvisa i slutet av kvartalet. Säljer man bra i början en period kommer ledningen att höja målet. Företagets omsättning över tid blir lägre och marginalerna sämre men cheferna får kredd och karriär, till och med kvartalsbonus. Det är samma fenomen som när offentlig sektor bränner kvarvarande pengar inför det nya året för att inte få sänkt budget nästa år. Europeiska företag är inte heller immuna mot kvartalshetsen.

Det här kan man utnyttja när man köper någonting yrkesmässigt. Förhandla 99% klart, vänta in kvartalsslutet så ringer leverantören och erbjuder rabatter bara de får signaturen på pappret innan den sista i månaden. Plötsligt får man det som var omöjligt förut som längre betalningsvillkor, annan avtalsperiod eller annan debiteringsmodell. Olika företag har olika start på sitt redovisningsår, så det kan till exempel vara kvartalsslut sista april i deras värld.
Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.

Pga det där upplägget har Tesla ett starkt incitament att tömma lagret inför slutet av varje kvartal, det har inte Volkswagen, Volvo, Toyota och liknande. Däremot kanske deras återförsäljare har det.
Återförsäljarna är nog mer intresserade av sålda bilar rent ekonomiskt. Registrerade bilar är ju inte lika intressant. Man värdesätter inte tävlingen lika mycket som tesla gör. Man kan ju se det varje kvartalslut, att konkurrenterna levererar många bilar även första dagen på nästa kvartal.
När jag har köpt ny bil har jag själv fått välja när jag ska hämta bilen (inom rimliga gränser). Min bror lät en ny Golf stå hos återförsäljaren i fyra veckor en gång eftersom det inte passade att hämta. Lite knorr men inget problem.
Jag har som sagt fått uppfattningen att den skillnaden (att andra tillverkare levererar mer konstant, Tesla hetsar varje kvartalsslut och speciellt inför årsskiftet) är bokföringsmässig.
Här är en länk till nån som påstår det https://www.citybiz.co/article/163495/w ... eliveries/
Tesla isn’t like a traditional automaker which sells cars to its dealerships, and then the dealerships sell them to customers. Tesla, the manufacturer, sells directly to the consumer, which means that the company technically owns that vehicle until it’s actually delivered to the buyer and paid for. It doesn’t matter if they build it, it doesn’t matter if someone has signed up to buy it, it doesn’t matter if that person has put their down payment down. Until the keys — I don’t know if they even have keys anymore — until that vehicle in the hands of that consumer and they have taken possession of it, Tesla doesn’t get to book that as a delivered car and they don’t get to book that revenue for selling the car. Regardless of whether Tesla has built a lot of vehicles during the quarter, if they haven’t been delivered, that quarter’s going to look worse for them financially because they can’t book that revenue and it won’t show up on their quarterly results.
Chatgpt tycker så här. Svaret verkar någorlunda rimligt, besvarar även varför vi trots Berlinfabriken ändå får kvartalshets på Y i Europa (eftersom man i början av kvartalet exporterar allt man kan och först mot slutet av kvartalet börjar leverera till närområdet).
Tesla’s end-of-quarter delivery push is a well-known phenomenon, and it stands out compared to traditional automakers. Here’s why Tesla does this:
1. Direct-to-Consumer Sales Model

Unlike most automakers that use dealerships, Tesla sells directly to customers. This means:

Tesla recognizes revenue only when the car is delivered to the customer.

There’s no buffer of dealership inventory that can be “sold” during the quarter.

Traditional automakers can “sell” a car to a dealer and count it as revenue—even if it doesn’t reach the customer until later. Tesla doesn’t have that cushion.
2. Financial Reporting Pressure

Tesla wants to show strong quarterly results, especially in:

Revenue

Profit margins

Free cash flow

Delivering more cars right before quarter-end means Tesla can count that revenue in the current quarter, which helps its stock price and investor sentiment.
3. Global Logistics and Production Setup

Tesla produces most of its cars in just a few massive factories (e.g., Fremont, Shanghai, Berlin, Austin), and then ships them around the world. Their delivery cycle looks like this:

First month of the quarter: Build and ship cars overseas.

Middle: Cars are in transit.

Final month: Deliver everything that’s arrived.

This “wave” leads to a natural delivery crunch near the end of each quarter.
4. Investor and Market Expectations

Tesla’s stock is extremely momentum-driven and scrutinized. Every quarter’s delivery and earnings numbers are watched closely. Beating delivery estimates can cause a stock surge; missing them can cause a crash. So Tesla pushes hard to meet targets.

In contrast, legacy automakers have steadier delivery patterns because:

They offload cars to dealerships throughout the quarter.

They have less pressure from investors to hit exact delivery numbers.

Their logistics and production systems are optimized for smoother flows.
Visst. Men då borde väl samma bokföringsskäl gälla återförsäljare också?
Återförsäljare är sällan börsnoterade.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Fredrik j »

RareEarth skrev: 24 apr 2025 21:57
Fredrik j skrev: 24 apr 2025 20:47
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 20:09
Fredrik j skrev: 24 apr 2025 09:21
Dinsdale skrev: 24 apr 2025 06:45

Jag hade fått för mig att kvartalshetsen hos Tesla till stor del beror på att man säljer bilarna själv till slutkund. Samtliga osålda bilar tas alltså upp i bokföringen, vilket förfular siffrorna i kvartalsrapporterna och även årsrapporten. Man bygger inte på beställning utan på prognoser. Traditionella biltillverkare säljer istället bilarna till återförsäljare, och de tillverkar bara när de får en beställning. Prognoserna för försäljningen står återförsäljarna för. Osålda bilar belastar då inte i tillverkarens årsredovisning, de belastar de många återförsäljarnas.

Pga det där upplägget har Tesla ett starkt incitament att tömma lagret inför slutet av varje kvartal, det har inte Volkswagen, Volvo, Toyota och liknande. Däremot kanske deras återförsäljare har det.
Återförsäljarna är nog mer intresserade av sålda bilar rent ekonomiskt. Registrerade bilar är ju inte lika intressant. Man värdesätter inte tävlingen lika mycket som tesla gör. Man kan ju se det varje kvartalslut, att konkurrenterna levererar många bilar även första dagen på nästa kvartal.
När jag har köpt ny bil har jag själv fått välja när jag ska hämta bilen (inom rimliga gränser). Min bror lät en ny Golf stå hos återförsäljaren i fyra veckor en gång eftersom det inte passade att hämta. Lite knorr men inget problem.
Jag har som sagt fått uppfattningen att den skillnaden (att andra tillverkare levererar mer konstant, Tesla hetsar varje kvartalsslut och speciellt inför årsskiftet) är bokföringsmässig.
Här är en länk till nån som påstår det https://www.citybiz.co/article/163495/w ... eliveries/
Tesla isn’t like a traditional automaker which sells cars to its dealerships, and then the dealerships sell them to customers. Tesla, the manufacturer, sells directly to the consumer, which means that the company technically owns that vehicle until it’s actually delivered to the buyer and paid for. It doesn’t matter if they build it, it doesn’t matter if someone has signed up to buy it, it doesn’t matter if that person has put their down payment down. Until the keys — I don’t know if they even have keys anymore — until that vehicle in the hands of that consumer and they have taken possession of it, Tesla doesn’t get to book that as a delivered car and they don’t get to book that revenue for selling the car. Regardless of whether Tesla has built a lot of vehicles during the quarter, if they haven’t been delivered, that quarter’s going to look worse for them financially because they can’t book that revenue and it won’t show up on their quarterly results.
Chatgpt tycker så här. Svaret verkar någorlunda rimligt, besvarar även varför vi trots Berlinfabriken ändå får kvartalshets på Y i Europa (eftersom man i början av kvartalet exporterar allt man kan och först mot slutet av kvartalet börjar leverera till närområdet).
Tesla’s end-of-quarter delivery push is a well-known phenomenon, and it stands out compared to traditional automakers. Here’s why Tesla does this:
1. Direct-to-Consumer Sales Model

Unlike most automakers that use dealerships, Tesla sells directly to customers. This means:

Tesla recognizes revenue only when the car is delivered to the customer.

There’s no buffer of dealership inventory that can be “sold” during the quarter.

Traditional automakers can “sell” a car to a dealer and count it as revenue—even if it doesn’t reach the customer until later. Tesla doesn’t have that cushion.
2. Financial Reporting Pressure

Tesla wants to show strong quarterly results, especially in:

Revenue

Profit margins

Free cash flow

Delivering more cars right before quarter-end means Tesla can count that revenue in the current quarter, which helps its stock price and investor sentiment.
3. Global Logistics and Production Setup

Tesla produces most of its cars in just a few massive factories (e.g., Fremont, Shanghai, Berlin, Austin), and then ships them around the world. Their delivery cycle looks like this:

First month of the quarter: Build and ship cars overseas.

Middle: Cars are in transit.

Final month: Deliver everything that’s arrived.

This “wave” leads to a natural delivery crunch near the end of each quarter.
4. Investor and Market Expectations

Tesla’s stock is extremely momentum-driven and scrutinized. Every quarter’s delivery and earnings numbers are watched closely. Beating delivery estimates can cause a stock surge; missing them can cause a crash. So Tesla pushes hard to meet targets.

In contrast, legacy automakers have steadier delivery patterns because:

They offload cars to dealerships throughout the quarter.

They have less pressure from investors to hit exact delivery numbers.

Their logistics and production systems are optimized for smoother flows.
Visst. Men då borde väl samma bokföringsskäl gälla återförsäljare också?
Återförsäljare är sällan börsnoterade.
Men då borde väl samma bokföringsskäl gälla börsnoterade återförsäljare också? Bilia t.ex.
manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av manneson »

Kvartalshets är väl främst ett amerikanskt fenomen.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av HenrikC »

Fredrik j skrev: 24 apr 2025 22:36
Men då borde väl samma bokföringsskäl gälla börsnoterade återförsäljare också? Bilia t.ex.
Nja, det är enligt mig inte företaget som vinner utan enskilda anställda. Det är som när fabriksarbetarna maskar på förmiddagen för att få jobba övertid. Om ledningen belönar på rätt sätt uppstår inte fenomenet.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Fredrik j »

HenrikC skrev: 25 apr 2025 18:58
Fredrik j skrev: 24 apr 2025 22:36
Men då borde väl samma bokföringsskäl gälla börsnoterade återförsäljare också? Bilia t.ex.
Nja, det är enligt mig inte företaget som vinner utan enskilda anställda. Det är som när fabriksarbetarna maskar på förmiddagen för att få jobba övertid. Om ledningen belönar på rätt sätt uppstår inte fenomenet.
Nej, när det handlar om bilförsäljning så var det tidigare kunden som bestämde när leverans skulle ske. Hos många är det fortfarande så.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av HenrikC »

Jag noterar att det finns två Teslamodeller som växer i antalet registrerade:

Roadster. Det privatimporteras en ungefär varannat år och bara någon enstaka har exporterats. Nu finns 16 bilar i Sverige.
Model Y. Det har sålts 118 nya hittills i april, exporterats 48. Med skrotning och privatimport blir det netto + 78 bilar och totalt finns 45 810 bilar.

Antalet bilar på vägarna av andra Teslamodeller minskar däremot. Model 3 nådde toppen i mars i år, Model S och X i december 2023. Det är exporten som ligger bakom detta. 20 nyregistrerade Model 3 mot 49 exporterade i april visar tydligt att det finns stor efterfrågan på begagnade Model 3 utomlands.
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av vigge50 »

Skrevs här för ett tag sedan att försäljningen av Model Y sjönk kraftigt i Norge under april månad. Nu är månaden förvisso inte slut än men nu är den månadens mest sålda bil och utvidgar därmed sin ledning för året.
IMG_4940.png
backe
Inlägg: 2548
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av backe »

vigge50 skrev: 28 apr 2025 21:14
Skrevs här för ett tag sedan att försäljningen av Model Y sjönk kraftigt i Norge under april månad. Nu är månaden förvisso inte slut än men nu är den månadens mest sålda bil och utvidgar därmed sin ledning för året.

IMG_4940.png
Hur ser det ut jämfört med förra året?
VAG ser ut att sälja mer än Tesla som koncern, så jag antar att dom tar marknadsandelar någonstans.
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av vigge50 »

backe skrev: 28 apr 2025 21:27
vigge50 skrev: 28 apr 2025 21:14
Skrevs här för ett tag sedan att försäljningen av Model Y sjönk kraftigt i Norge under april månad. Nu är månaden förvisso inte slut än men nu är den månadens mest sålda bil och utvidgar därmed sin ledning för året.

IMG_4940.png
Hur ser det ut jämfört med förra året?
VAG ser ut att sälja mer än Tesla som koncern, så jag antar att dom tar marknadsandelar någonstans.
April i sig verkar ha varit bra men sätt över året så har Tesla Model Y helt klart lite att ta igen fortfarande.

Levererar Tesla 50 Model Y imorgon så har de redan passerat vad leveranserna var 2020 inklusive maj månad. Men sen så är leveranserna mer utspridda nu så det är väll först när vi har siffrorna för hela juni som vi kan göra en rättvis skillnad mot tidigare år.
IMG_4945.png
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 536
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av d3marcus »

184 sålda Teslor i Sverige i april och då finns det ändå fler än 96 legacy-MY för direkt leverans och nya MY AWD med 1 v leveranstid. Brutalt tapp i efterfrågan.

VW och Polestar verkar vara det största vinnarna i Sverige av Musks politiska ställningstaganden, +104% resp +41% YTD.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av krabbanidag »

d3marcus skrev: 30 apr 2025 11:49
184 sålda Teslor i Sverige i april och då finns det ändå fler än 96 legacy-MY för direkt leverans och nya MY AWD med 1 v leveranstid. Brutalt tapp i efterfrågan.

VW och Polestar verkar vara det största vinnarna i Sverige av Musks politiska ställningstaganden, +104% resp +41% YTD.
Ja ofattbart att folk väljer en kinesbil eller bil från krisande VW över en Tesla. Men folk följer ju bara det media säger och jag otrolig teslaångest, klimatskam, ja allt trendigt osv. Det blåser över ska du se.

ID.7 har ju kommit ner i pris också och man kan plocka upp en knappt inkörd från 2024 för ca 500k på Blocket. Så de som köper en ny kring 700 idag gör knappast ett bättre ekonomiskt drag än en ny Teslaköpare. Så rent ekonomiskt är ju heller inte VW försvarbart
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Fredrik j »

krabbanidag skrev: 30 apr 2025 12:44
d3marcus skrev: 30 apr 2025 11:49
184 sålda Teslor i Sverige i april och då finns det ändå fler än 96 legacy-MY för direkt leverans och nya MY AWD med 1 v leveranstid. Brutalt tapp i efterfrågan.

VW och Polestar verkar vara det största vinnarna i Sverige av Musks politiska ställningstaganden, +104% resp +41% YTD.
Ja ofattbart att folk väljer en kinesbil eller bil från krisande VW över en Tesla. Men folk följer ju bara det media säger och jag otrolig teslaångest, klimatskam, ja allt trendigt osv. Det blåser över ska du se.

ID.7 har ju kommit ner i pris också och man kan plocka upp en knappt inkörd från 2024 för ca 500k på Blocket. Så de som köper en ny kring 700 idag gör knappast ett bättre ekonomiskt drag än en ny Teslaköpare. Så rent ekonomiskt är ju heller inte VW försvarbart
Allt är inte ekonomi. Ett bilköp måste ju kännas rätt. Habegäret behöver infinna sig. Jag har kört ID7 en del och tycker det är en trevlig bil. Har man tidigare kört Passat och varit nöjd med den passar ID7 bra. Tesla är ju något mer avvikande.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 329
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av tnjo »

krabbanidag skrev: 30 apr 2025 12:44
d3marcus skrev: 30 apr 2025 11:49
184 sålda Teslor i Sverige i april och då finns det ändå fler än 96 legacy-MY för direkt leverans och nya MY AWD med 1 v leveranstid. Brutalt tapp i efterfrågan.

VW och Polestar verkar vara det största vinnarna i Sverige av Musks politiska ställningstaganden, +104% resp +41% YTD.
Ja ofattbart att folk väljer en kinesbil eller bil från krisande VW över en Tesla. Men folk följer ju bara det media säger och jag otrolig teslaångest, klimatskam, ja allt trendigt osv. Det blåser över ska du se.

ID.7 har ju kommit ner i pris också och man kan plocka upp en knappt inkörd från 2024 för ca 500k på Blocket. Så de som köper en ny kring 700 idag gör knappast ett bättre ekonomiskt drag än en ny Teslaköpare. Så rent ekonomiskt är ju heller inte VW försvarbart
Dom kanske väljer en kinabil eller id.7 för dom gillar den mer än tesla... Inte för media säger åt dom
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av mikebike »

tnjo skrev: 01 maj 2025 12:02
krabbanidag skrev: 30 apr 2025 12:44
d3marcus skrev: 30 apr 2025 11:49
184 sålda Teslor i Sverige i april och då finns det ändå fler än 96 legacy-MY för direkt leverans och nya MY AWD med 1 v leveranstid. Brutalt tapp i efterfrågan.

VW och Polestar verkar vara det största vinnarna i Sverige av Musks politiska ställningstaganden, +104% resp +41% YTD.
Ja ofattbart att folk väljer en kinesbil eller bil från krisande VW över en Tesla. Men folk följer ju bara det media säger och jag otrolig teslaångest, klimatskam, ja allt trendigt osv. Det blåser över ska du se.

ID.7 har ju kommit ner i pris också och man kan plocka upp en knappt inkörd från 2024 för ca 500k på Blocket. Så de som köper en ny kring 700 idag gör knappast ett bättre ekonomiskt drag än en ny Teslaköpare. Så rent ekonomiskt är ju heller inte VW försvarbart
Dom kanske väljer en kinabil eller id.7 för dom gillar den mer än tesla... Inte för media säger åt dom
Ja, kinesbilen eller folkan kanske har fungerande assistanssystem. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Electron »

mikebike skrev: 01 maj 2025 18:36
tnjo skrev: 01 maj 2025 12:02
krabbanidag skrev: 30 apr 2025 12:44
d3marcus skrev: 30 apr 2025 11:49
184 sålda Teslor i Sverige i april och då finns det ändå fler än 96 legacy-MY för direkt leverans och nya MY AWD med 1 v leveranstid. Brutalt tapp i efterfrågan.

VW och Polestar verkar vara det största vinnarna i Sverige av Musks politiska ställningstaganden, +104% resp +41% YTD.
Ja ofattbart att folk väljer en kinesbil eller bil från krisande VW över en Tesla. Men folk följer ju bara det media säger och jag otrolig teslaångest, klimatskam, ja allt trendigt osv. Det blåser över ska du se.

ID.7 har ju kommit ner i pris också och man kan plocka upp en knappt inkörd från 2024 för ca 500k på Blocket. Så de som köper en ny kring 700 idag gör knappast ett bättre ekonomiskt drag än en ny Teslaköpare. Så rent ekonomiskt är ju heller inte VW försvarbart
Dom kanske väljer en kinabil eller id.7 för dom gillar den mer än tesla... Inte för media säger åt dom
Ja, kinesbilen eller folkan kanske har fungerande assistanssystem. ;)
Mmm kan låta trivialt men det är sant.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av HenrikC »

d3marcus skrev: 30 apr 2025 11:49
184 sålda Teslor i Sverige i april och då finns det ändå fler än 96 legacy-MY för direkt leverans och nya MY AWD med 1 v leveranstid. Brutalt tapp i efterfrågan.
Det verkar som att siffrorna släpat lite. Det blev 204 nyregistrerade Tesla i april. 171 st MY, 29 st M3, 3 MX och 1 MS. Av de 171 MY var 121 Juniper och 50 gamla Y, antagligen lagerbilar.

Efterfrågan på begagnade Tesla från utlandet är stark och kommer hjälpa till att hålla uppe priserna på begagnade Tesla: 55 st MY exporterades varav 2 Juniper. 53 st Model 3 exporterades, de flesta äldre. Totalt lämnade 127 bilar landet så nettot nyförsäljning och import minus export och skrotning blev +78 bilar i april.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7950
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussioner om Elon Musk hänvisas till därtill avsedd tråd.
/Moderatorn
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av Electron »

Teslas försäljning inom EU fortsätter att rasa, visar färska siffror från branschorganet Acea. På årsbasis minskade antalet sålda Teslabilar med 52,6 procent i april, trots att elbilarnas andel av marknaden har ökat.
Därmed springer elbilstillverkare som Volkswagen, BMW, Renault och BYD om Tesla när det kommer till försäljningen i Europa, enligt AFP.
Sett till de fyra första månaderna på året har Teslas försäljning rasat 46,1 procent jämfört med samma period året före.

https://omni.se/teslaforsaljningen-inom ... l/a/eMg3LM

Juniper ser inte ut att lyfta försäljningen.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
vigge50
Inlägg: 7514
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av vigge50 »

Det finns verkligen stora variationer mellan olika länder i Europa, kollar vi i Norge så ser vi att Model Y redan så här långt under andra kvartalet levererats i fler exemplar än under hela första kvartalet trots att maj fortfarande inte är slut. Kollar vi de första fem månaderna så är försäljningen nu 354 stycken lägre än de första fem månaderna förra året. Med två vardagar kvar så kan den marginalen definitivt minska ytterligare. Så i Norge skulle Model Y mycket väl kunna komma upp i samma siffror som förra året.
elbilsförsäljning Norge.PNG
https://elbilstatistikk.no/

https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA/MO ... /YoY-Chart
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 574
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025

Inlägg av T4s »

vigge50 skrev: 28 maj 2025 07:38
Det finns verkligen stora variationer mellan olika länder i Europa, kollar vi i Norge så ser vi att Model Y redan så här långt under andra kvartalet levererats i fler exemplar än under hela första kvartalet trots att maj fortfarande inte är slut. Kollar vi de första fem månaderna så är försäljningen nu 354 stycken lägre än de första fem månaderna förra året. Med två vardagar kvar så kan den marginalen definitivt minska ytterligare. Så i Norge skulle Model Y mycket väl kunna komma upp i samma siffror som förra året.

elbilsförsäljning Norge.PNG

https://elbilstatistikk.no/

https://eu-evs.com/modelCharts/TESLA/MO ... /YoY-Chart
Olika fokus från Tesla kanske av olika anledningar. Transporter, orderbok osv
Norge = stabil orderbok genom kvartalet
Sverige = fokus på push kvarttalsslut

I morse såg jag 5 st juniper på g till kontoret. Den börjar bli "vanlig" längs E18 norr om Stockholm.
Skriv svar