Re: När är det kö?
Postat: 10 jul 2022 14:04
Lödde växlar mellan Short wait och medium wait.
Spännande, jag tror aldrig jag sett mer än två upptagna i Varberg tidigare. Och då har ändå Halmstad öppnat sedan jag passerade senast.MWall skrev:Kö Kungälv, Uddevalla och Varberg.
mios skrev:Fortsätter styra lite on-topic då:
Söndag verkar inte vara lika stor resedag! Toftaholm vid 11-snåret var halvfullt, någon enstaka eNiro som laddade förutom Teslor!
Jönköping någon timme senare visades som helt tom men när vi kom fram var den förstås +75% full men fick plats direkt!
Pratade med ID4-ägare som fått upp stolpen jag laddade på som trasig - men för min Tesla fungerade det, så frågan är om det görs någon smart blockering av antalet stolpar som är öppna för andra märken?!
Blir intressant och se om Tesla lever upp till sitt ord att bygga ut nätverket i takt med att beläggningen ökar.OfarligTesla skrev:Ja vi var väl ett gäng som sa att det finns risk för kö vid ett öppnande då det inte ens är säkert om nätverket helt bär alla Teslor som sålts men det är rätt dystert när man kollar appen nu och ser hur ofta det är väntetid.
Ja, men det är ju kö nu för att de inte gjort det hittills så de kanske ändrat inriktning och tänker sig att det får bli kö de perioder där folk vill använda laddarna för att hålla kostnaderna nere. Som så mycket annat de försämrat de senaste åren för att få högre vinst.Nect skrev:
Blir intressant och se om Tesla lever upp till sitt ord att bygga ut nätverket i takt med att beläggningen ökar.
Att dom skulle bygga så att det aldrig bli kö kommer väl aldrig ske, finns ingen ekonomi i det, folk får lära sig att åka andra tider, tyvärr.OfarligTesla skrev:Ja, men det är ju kö nu för att de inte gjort det hittills så de kanske ändrat inriktning och tänker sig att det får bli kö de perioder där folk vill använda laddarna för att hålla kostnaderna nere. Som så mycket annat de försämrat de senaste åren för att få högre vinst.Nect skrev:
Blir intressant och se om Tesla lever upp till sitt ord att bygga ut nätverket i takt med att beläggningen ökar.
Det är den nivån de historiskt haft, inte behövt tänka på om det var kö tidigare så det blir en förändring. Det var det som jag såg som risk med öppnandet, att de ändrat inriktning och på så vis gör att man inte kan lita på att få en plats på SuC ifall man reser på semestern. Det är i linje med andra kostnadsbesparingar de gjort med avseende på leverans, service, delar i bilarna och så vidare.Dafro skrev:
Att dom skulle bygga så att det aldrig bli kö kommer väl aldrig ske, finns ingen ekonomi i det, folk får lära sig att åka andra tider, tyvärr.
Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.Curik skrev:Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö?Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen?
![]()
Sen tycker jag ändå att det är värt att poängtera att statusen på stationerna uppdateras någon gång i halvtimman eller så. Är man i närheten kan det vara värt att svänga förbi oavsett! Ibland finns det platser kvar och ibland är det tvärtom.
Precis. Och även när det rapporterats om kö på stationer som är öppna för andra bilar så verkar det vara Teslor som utgör den stora merparten av bilarna på stationen.chaffis75 skrev:Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.
Nån som har siffror på antalet elbilar som är ute på vägarna nu kontra sommaren 2021? Känns som att det måste vara väldigt många fler nu?chaffis75 skrev:Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.Curik skrev:Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö?Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen?
![]()
Sen tycker jag ändå att det är värt att poängtera att statusen på stationerna uppdateras någon gång i halvtimman eller så. Är man i närheten kan det vara värt att svänga förbi oavsett! Ibland finns det platser kvar och ibland är det tvärtom.
Sen har jag en egen teroi om att ladd infrastruktur hamnat på efterkälken pågrund av att vi haft corona under en period då försäljning av elbilar ökat enormt och nu är detta första sommaren utan restriktioner.
Men ja spännande att se vart de bär.. Oavsett om du kör tesla eller annan bev så vill man inte hamna i laddkö.
Ingen aning. Och jag fattar inte riktigt hur det räknas ut. Måste ju vara via appen de ser hur många som är där med låg SOC och förväntas ladda.bonath skrev:Vad är tidsskillnaden på short, medium och long wait????
Kan du visa några inlägg där någon påstått att det aldrig kommer bli kö? Det vore intressant att se för jag tror inte att jag sett några.Curik skrev:Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö?Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen?
![]()
Säkert abonnemang. Vissa tycker det är värt att köa ibland för att betala ett mycket lägre pris (eller kWh som ingår per månad).themax skrev:Tre minuters kö i Køge idag. Men när vi laddat klart var säkert 10 lediga. Det som då var extra förvånande var att flera Teslor köade till Clever istället för att ladda vid SuC.
Jag skulle säga att laddinfrastrukturen faktiskt hängt med nu under våren, främst längs den sträckan jag kör Stockholm-Malmö, som måste vara den mest trafikerade i Sverige. Jag kollar ofta på söndagseftermiddagarna och det är nästan alltid fullt på Ionity och MER, MEN jag har nu senaste tiden _aldrig_ sett att det varit fullt på samtliga laddare i närheten. I t ex Linköping kan det vara fullt på SuC men har alltid funnits plats på närliggande OKQ8 och Circle K (och nu även Allego). I Mjölby är det ofta fullt på MER men har alltid funnits plats på mycket närliggande ReCharge. Ibland är det fullt i Värnamo men alltid ledigt på Toftaholm och lite längre bort i Ljungby på Allego, Ljungby elservice och ReCharge. Det blir extra tydligt i just Mjölby där jag laddat några gånger i somras då det var fullt på MER och _alla_ 5 st laddare på Recharge bara 50 meter bort har varit lediga.Nect skrev:Nån som har siffror på antalet elbilar som är ute på vägarna nu kontra sommaren 2021? Känns som att det måste vara väldigt många fler nu?chaffis75 skrev:Hanlar inte bara om öppnandet av suc, tex nämns Lödde ofta och den är inte ens öppen.Curik skrev:Märkligt. Det var ju bara påhitt att det skulle bli kö?Var tog ryggdunkar-mobbar-gänget vägen?
![]()
Sen tycker jag ändå att det är värt att poängtera att statusen på stationerna uppdateras någon gång i halvtimman eller så. Är man i närheten kan det vara värt att svänga förbi oavsett! Ibland finns det platser kvar och ibland är det tvärtom.
Sen har jag en egen teroi om att ladd infrastruktur hamnat på efterkälken pågrund av att vi haft corona under en period då försäljning av elbilar ökat enormt och nu är detta första sommaren utan restriktioner.
Men ja spännande att se vart de bär.. Oavsett om du kör tesla eller annan bev så vill man inte hamna i laddkö.
Det rapporteras om köer på IONITY varje söndag i stort sett. Så hela laddinfrastrukturen hänger inte med utvecklingen. Nästan så jag önskar att det fanns en hybrid typ som i3 REX fast men ett 70 kWh batteri. Då skulle köerna vara ett icke problem iaf för dem som kan tänka sig tanka dinosauriejuice.
Det har ju varit det argumentet som förts, att Tesla kommer få mer intäkter och kan bygga ut snabbare så det är bättre för alla så Teslaägare hade inget att klaga på. Börjar det bli kö så blir det inte bättre utan sämre för Teslaägare vilket är precis det som lyfts fram som risken, att Tesla vill ha färre stolpar per bil som skall använda dem för att tjäna mer pengar. På samma sätt som de försämrat massa annat under åren.Maw skrev:
Kan du visa några inlägg där någon påstått att det aldrig kommer bli kö? Det vore intressant att se för jag tror inte att jag sett några.
Däremot har jag sett några dysterkvistar påstå att det kommer komma horder av icke-Teslor och att det kommer bli helt omöjligt att köra elbil pga tims-långa köer varenda gång man ska snabbladda.. fullständigt kaos och omedelbar övergång till fossilbil... typ..
Jag tycker att det blivit som förväntat. Kortare köer då och då. Man får ha otur alternativt väldigt ofta köra i rusning om man ska hamna i kö mer än någon enstaka gång per år och då troligen mindre än 10-15 minuter.